Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange mennesker reagerer sterkt på at kristendommen er så streng uten at de nødvendigvis selv har lest Bibelen og satt seg inn i kunnskaper om den og derfor blir de offer for grundig rotfestede forestillinger om Helvete som et torturkammer hvor de brenner for evig. 

Denne forestillingen er basert på folketro og ikke faktiske skriftsteder i selve Bibelen. I urkirketiden levde de første kristne i et hellenistisk samfunn hvor de var mer preget av diffuse forestillinger om livet etter døden som en kjedelig og grå tilværelse i Hades. Det er mer denne forestillingen som faktisk har støtte i Bibelen om vi leser den på originalspråket, altså koine gresk og der til Septuaginta som er en tidlig versjon av skriften. Dette gjør at mange moderne kristne nå i dag mer betrakter fortapelsen som et fravær av Gud fordi man rett og slett har valgt ham bort. 

Forestillingene om en ildsjø er billedlig tale og kommer fra Johannes åpenbaring hvor det mer er billedlig endetidsspråk

. Å tyde Johannes åpenbaring er mer som å spå i kaffegruta. Det er håpløst og liten vits. Ingen vet når dommedag kommer uansett: 

Men den dagen og timen kjenner ingen. Ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen. 

Matteus 24,36. 

Så tilbake til Dante Alighierie som like før sin død i 1321 gav ut Den guddommelige komedie. Dette er altså et litterært verk som ble kopiert av folk som kunne skrive og spredt rundt i middelalderen. Det er fiksjon og du blir ikke torturert av djevler eller kastet i en ildsjø

selv om du velger bort Gud i følge kristendommen. Å kaste aksene i ilden som aldri slukker er også en lignelse og lignelser skal ikke tolkes bokstavelig. Det er metaforisk. 

Og uansett: Døden er et mysterium. Enten slutter vi å eksistere eller vi lever videre i en annen tilværelse det er umulig å vite noe om. Livet etter døden opplevelser om en nydelig tilværelse for alle som det rapporteres om fra  folk som har dødd og kommet tilbake kan godt være hallusinasjoner eller de kan være vitnesbyrd om det ukjente. 

Personlig tror jeg Jesus var Gud på jorden, men mye av Bibelen må tolkes i sin historiske kontekst og Bibelen har så mange lag med visdom at vi kan ikke tolke den bokstavelig. Den forteller om menneskers liv i oldtiden og oldtiden var brutal og voldelig. Det gjør det ikke greit å være voldelig: 

Det 6 bud sier: Du skal ikke slå ihjel. 

Det er i kristendommen en forestilling om kontrast mellom renhet og synd, men en rød tråd gjennom hele Bibelen er kjærlighet og tilgivelse: 

Om syndene deres er som purpur, skal de bli hvite som snø.. 

Jesaja 1,18. 

Det var dagens gudsord :)

Anonymkode: 06795...641

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke religiøs, og har aldri hatt noe interesse av å lese bibelen eller studere den kristne tro. Alt jeg kan om dette, er slikt jeg bare tilfeldigvis har hørt og fått med fra andre hold oppgjennom livet. 

Har en del kristen familie. Derifra har jeg fått fortalt at djevelen tar den som ikke tror på gud, og man får evig pine. Ellers er jo fortapelsen og helvete etter døden veldig ofte beskrevet og avbildet med demoner og ild og smerte. Derfor har jeg fått for meg at det er dette de fleste kristne tror på. Men vet jo forsåvidt at ikke alle kristne tolker slikt på samme måte.

Selv tror jeg ikke på noe slikt.

AnonymBruker
Skrevet
Blue Balloon skrev (26 minutter siden):

Jeg er ikke religiøs, og har aldri hatt noe interesse av å lese bibelen eller studere den kristne tro. Alt jeg kan om dette, er slikt jeg bare tilfeldigvis har hørt og fått med fra andre hold oppgjennom livet. 

Har en del kristen familie. Derifra har jeg fått fortalt at djevelen tar den som ikke tror på gud, og man får evig pine. Ellers er jo fortapelsen og helvete etter døden veldig ofte beskrevet og avbildet med demoner og ild og smerte. Derfor har jeg fått for meg at det er dette de fleste kristne tror på. Men vet jo forsåvidt at ikke alle kristne tolker slikt på samme måte.

Selv tror jeg ikke på noe slikt.

Ja, denn gamle folketroen som stammer fra Dante er også en del av mange kristnes forestillinger. Det henger igjen men det er ikke noe teologisk grunnlag for å ha den troen. Det er fiksjon og ikke teologi og egentlig bare en karikatur, 

Anonymkode: 06795...641

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...