Gå til innhold

Innekatt eller utekatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg vet ikke jeg. Dette får vel ekspertene finne ut av.

Er det ikke eksperter som setter rammene i dag?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg elsker katter, bare så det er sagt. Men å ha utekatt er en skikkelig uting og de som absolutt skal ha et slikt gammeldags kattehold er bare late og fritar seg selv for ansvar fordi det er mest lettvint. De bæsjer og tisser rett utenfor inngangsdøra til folk og de dreper småfugler. Stemmer for å lære kattene å være ute i sele fra de er små, slik som hunder må. 

Endret av Vendetta
  • Liker 1
Skrevet
Vendetta skrev (1 time siden):

Jeg elsker katter, bare så det er sagt. Men å ha utekatt er en skikkelig uting og de som absolutt skal ha et slikt gammeldags kattehold er bare late og fritar seg selv for ansvar fordi det er mest lettvint. De bæsjer og tisser rett utenfor inngangsdøra til folk og de dreper småfugler. Stemmer for å lære kattene å være ute i sele fra de er små, slik som hunder må. 

Grunnen til at jeg slapp katten ut i alle år var ikke fordi jeg var lat eller fordi det var mest lettvint. Men fordi katten ønsket å være ute. Hadde jeg nektet katten å gå ut så hadde det vært frihetsberøvelse. Da hadde jeg blitt kattens fangevokter, ikke katten venn.

Anonymkode: 27825...f4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Grunnen til at jeg slapp katten ut i alle år var ikke fordi jeg var lat eller fordi det var mest lettvint. Men fordi katten ønsket å være ute. Hadde jeg nektet katten å gå ut så hadde det vært frihetsberøvelse. Da hadde jeg blitt kattens fangevokter, ikke katten venn.

Hva om man har en katt som tydelig ikke ønsker å gå ut? Er det dyrmishandling at slike katter er inne også?

Anonymkode: 39dab...e19

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva om man har en katt som tydelig ikke ønsker å gå ut? Er det dyrmishandling at slike katter er inne også?

Anonymkode: 39dab...e19

Nei. Da ville det vært stygt å kastet katten ut. Men la katten få bestemme selv alltid. De er levende skapninger, ikke noe vi eier og bestemmer over.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 17.31):

Da skulle dere ikke skaffet katt. Det er dyremishandling. Tenk om det var du som var låst inne hele dagen, men fikk innimellom gå ut i sele. Katten din har tanker, følelser og meninger, akkurat som deg. Hva ville du foretrukket?

Gjør mot andre slik du ønsker at andre skal gjøre mot deg.

Vel, har hatt innekatt i over 20 år, og legger man godt tilrette for de trives de. Ingen av mine kattet har vist tegn til mistrivsel, de gir utrykk for at de trives og har det bra. De har langt bånd ig kan klatre i trærne vi har i hagen. 

Anonymkode: 169a7...fba

• Liker 1
Skrevet

Innekatt! Jeg forstår ikke hvorfor det skal være forskjell på hund og katt? Det går fint an å ha katten i bånd ute, eller ha en kattegård i tilknytning til bolig slik at katten kan gå ut og inn som den vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
celmarith skrev (7 timer siden):

Innekatt! Jeg forstår ikke hvorfor det skal være forskjell på hund og katt? Det går fint an å ha katten i bånd ute, eller ha en kattegård i tilknytning til bolig slik at katten kan gå ut og inn som den vil.

Helt 👍🏻 enig

Anonymkode: 62b8c...617

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...