AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:01 #41 Skrevet torsdag kl 17:01 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en av hver. Har katteluke, men den ene er så dum at han kan faktisk ikke få være ute uten bånd, da forsvinner han bare. Anonymkode: 91ed4...b27 Den forrige utekatta mi hadde tydeligvis defekt GPS, og rotet seg stadig bort. På det meste var den borte i et helt år. Det var den som kurerte meg for lysten til å ha utekatt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De "står" i bånd på forskjellige steder i hagen 😊 (skriver i anførselstegn fordi de stort sett legger seg til å sove under hekken eller under epletreet 😅). Anonymkode: 45f70...41b Typisk katter! Mine to pleier bare å gå rett utenfor døra, til nød gå seg en liten spasertur noen meter unna. Mesteparten av tida ute bruker de til å sitte eller ligge i ro på samme flekken (et par meter fra inngangsdøra) og snuse i lufta, se på fuglene og spise litt gress. Eldstepusen er fornøyd etter knappe 15 minutt og går kjapt inn igjen. Yngstepusen vil gjerne ligge eller sitte på samme flekken leeeenge, men hun vil ikke gå noen steder. Å "gå tur" med katt er spennende greier! Anonymkode: 0e344...b03 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:02 #42 Skrevet torsdag kl 17:02 Velger innekatt fordi det er traffikert her, samt at vi har plass nok inne til å gi den det den trenger ( og balkong) Det er en rasekatt som alltid har vært inne og virker veldig lykkelig. Man aktiviserer dem på andre måter. Anonymkode: 9605c...cb4 2 1
Snok1 Skrevet torsdag kl 17:06 #43 Skrevet torsdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker det samme. At de er frarøvet friheten sin. At de blir trent opp som hunder/slaver som ikke får tenke fritt. Anonymkode: 27825...f4b Hva tenker du om kyr, svin og fjærkre?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:16 #44 Skrevet torsdag kl 17:16 Snok1 skrev (3 minutter siden): Hva tenker du om kyr, svin og fjærkre? Jeg tenker at det er dyreplageri at de er låst inne enten hele året eller så og si hele året. Tenk å aldri få kjenne solen i ansiktet ditt. Gjør meg trist. Bare se hvor glad kyrne er når de endelig får komme ut. Hopper og spretter av glede. Alle dyr burde få gå ute hele tiden. De gjør ikke det fordi det er enklere for bonden at de står i fjøset. Og det er dyreplageri å ta kalven i fra kuen for å så ta melken hennes resten av livet. Hadde likt dårlig om det skjedde med meg. Anonymkode: 27825...f4b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:23 #45 Skrevet torsdag kl 17:23 Jeg tenker at katter bør være ute! Ser hvor mye min elsker det. Heller et kortere liv i det fri enn å være fanget inne hele tiden. Da blir katten lett feit og lat etter min erfaring! Synes det er spesielt ille de som har flere katter i en liten leilighet. Anonymkode: 2cb98...4f9 2
Snok1 Skrevet torsdag kl 18:15 #46 Skrevet torsdag kl 18:15 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg tenker at det er dyreplageri at de er låst inne enten hele året eller så og si hele året. Tenk å aldri få kjenne solen i ansiktet ditt. Gjør meg trist. Bare se hvor glad kyrne er når de endelig får komme ut. Hopper og spretter av glede. Alle dyr burde få gå ute hele tiden. De gjør ikke det fordi det er enklere for bonden at de står i fjøset. Og det er dyreplageri å ta kalven i fra kuen for å så ta melken hennes resten av livet. Hadde likt dårlig om det skjedde med meg. Anonymkode: 27825...f4b Fjærkre skal gå fri også? Det er greit at dyr eksisterer kun for å bli mat?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:19 #47 Skrevet torsdag kl 19:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at katter bør være ute! Ser hvor mye min elsker det. Heller et kortere liv i det fri enn å være fanget inne hele tiden. Da blir katten lett feit og lat etter min erfaring! Anonymkode: 2cb98...4f9 Etter min erfaring er det kastrering og personlighet som påvirker om katten blir feit og lat eller ikke. Anonymkode: 0e344...b03 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:24 #48 Skrevet torsdag kl 19:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at katter bør være ute! Ser hvor mye min elsker det. Heller et kortere liv i det fri enn å være fanget inne hele tiden. Da blir katten lett feit og lat etter min erfaring! Synes det er spesielt ille de som har flere katter i en liten leilighet. Anonymkode: 2cb98...4f9 Hvis man skaffer seg dyr og ikke tar vare på de, ikke gir de nok stimuli hverken psykisk, sosialt eller fysisk, så er det dyreplageri uavhengig av om de er såkalte inne eller ute katter. Har man innekatter skal de selvfølgelig ha nok plass. Anonymkode: 62b8c...617 1 2
Imposta Skrevet fredag kl 08:24 #49 Skrevet fredag kl 08:24 Det er absolutt ikke noe galt med innekatt eller utekatt. Her er det preferanser og hva som passer katten tenker jeg. Der jeg bor nå er det best med innekatt, men det passer meg da jeg har fertile katter hos meg (og de går ikke ute). Jeg hadde en pus som jeg så var for rastløs som innekatt, så den ble omplassert til nær familie og trives som utekatt. De jeg har nå er rolige og trives inne. Så tror dette kommer an på katten 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:36 #50 Skrevet fredag kl 08:36 Snok1 skrev (14 timer siden): Fjærkre skal gå fri også? Det er greit at dyr eksisterer kun for å bli mat? Selvfølgelig skal fjærkre være fri. Alle fugler og alle dyr skal være fri. Og nei, det er ikke greit at dyr eksisterer kun for å bli mat. De må i det minste ha det ufattelig godt. Og det har ikke dyrene innestengt i fjøs og bygninger i Norge i dag. Og slipp hestene fri så de kan gå i flokk igjen. De skal ikke stå i stall og bli ridd. Det er dyreplageri. De lykkeligste geitene i Norge er en flokk geiter som har gått fri i kanskje 80 år. De styrer seg selv og blir kalt Norges eller jordas lykkeligste geiter. Men nå vil myndighetene drepe de fordi de er fri og ikke passer inn i hva myndighetene har bestemt skal være riktig for dyr å leve. Anonymkode: 27825...f4b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:41 #51 Skrevet fredag kl 08:41 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men nå vil myndighetene drepe de fordi de er fri og ikke passer inn i hva myndighetene har bestemt skal være riktig for dyr å leve. Fortell! Dette har jeg ikke fått med meg, men tviler ikke. Anonymkode: 8eadd...c04
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:58 #52 Skrevet fredag kl 08:58 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fortell! Dette har jeg ikke fått med meg, men tviler ikke. Anonymkode: 8eadd...c04 https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/8J1jd1/lykkelige-geiter-maa-skytes-saa-andre-dyr-kan-faa-lide-i-fred Vet ikke om du får opp hele eller om det er betalingsmur. Jeg får opp hele. Anonymkode: 27825...f4b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:06 #53 Skrevet fredag kl 09:06 AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 21.35): Har to katter som selv velger om de vil være ute eller inne. Om vinteren er de mye inne og om sommeren velger de å være mye ute. Jeg tenker at katter ikke er skapt for å være låst inne hele døgnet. De trenger å få stimulert sine sanser med lukter, natur, terreng og jakt på fugler, rotter og mus, Å stenge en katt inne i en blokkleilighet i årevis synes jeg grenser til dyreplageri. Bor landlig. Anonymkode: 7bba3...595 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da skulle dere ikke skaffet katt. Det er dyremishandling. Tenk om det var du som var låst inne hele dagen, men fikk innimellom gå ut i sele. Katten din har tanker, følelser og meninger, akkurat som deg. Hva ville du foretrukket? Gjør mot andre slik du ønsker at andre skal gjøre mot deg. Anonymkode: 27825...f4b Dette gjelder hunder også. Allikevel skrikes det opp hver gang en ser en hund løs eller et den har lagt fra seg en klump i veikanten. Anonymkode: 205bc...028 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:16 #54 Skrevet fredag kl 09:16 Jeg tenker vel at de som vil ha dyr som må gå i bånd, kan skaffe seg en hund. En hund er et flokkdyr som lever for DEG og flokken. En katt er et annet vesen. Jeg har både katt og hund, og katten er selvsagt ute..og inne, spesielt når det regner eller er kaldt. Men det er kattens valg. Fulger i bur er vel noe av det tristeste jeg ser. Anonymkode: 51cfa...bc6 2
Snok1 Skrevet fredag kl 09:42 #55 Skrevet fredag kl 09:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig skal fjærkre være fri. Alle fugler og alle dyr skal være fri. Og nei, det er ikke greit at dyr eksisterer kun for å bli mat. De må i det minste ha det ufattelig godt. Og det har ikke dyrene innestengt i fjøs og bygninger i Norge i dag. Og slipp hestene fri så de kan gå i flokk igjen. De skal ikke stå i stall og bli ridd. Det er dyreplageri. De lykkeligste geitene i Norge er en flokk geiter som har gått fri i kanskje 80 år. De styrer seg selv og blir kalt Norges eller jordas lykkeligste geiter. Men nå vil myndighetene drepe de fordi de er fri og ikke passer inn i hva myndighetene har bestemt skal være riktig for dyr å leve. Anonymkode: 27825...f4b Hvordan tenker du landbruket skal organiseres? Hvem skal høste kjøtt fra alle de frie dyrene? Hvordan skal Mattilsynet virke?
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:42 #56 Skrevet fredag kl 09:42 Nå har jeg innekatter adoptert gjennom ulike dyrebeskyttelser. De er alle innekatter og vi har hatt de siden de var små (3-8 uker gamle). Den ene moren ble påkjørt og den andre moren ble avlivet. Kattungene var alle radmagre da de kom til oss og 2 av dem skulle avlives av dyrlege/mattilsynet. Etter kort tid har vi alltid fått omgjort dem til tillitsfulle, kjærlige og godt velfødde kattunger. Vi har vært så heldige at vi har kunnet gi et permanent hjem til 5 små nøster som ville vært døde den dag i dag. De har alt det de trenger av leker, doer, mat, drikke, aktivisering og ikke minst masse kos. De blir dullet med, vasket, får pelsstell og får de medisinene de enn måtte trenge. Tannpussen har vært litt så som så da det ikke er supergøy for dem å pusse. De får friskt vann minst 2 ganger hver dag, de får tømt dokassene sine 2 ganger om dagen og de får godt med mat hver dag. De er vaksinerte, chippet, kastrert, forsikret og får sjekk hos dyrlege 1-2 ganger i året og ellers om de har behov. De kan få gå i sele om de ønsker det og alle har hver sin. Vi tester med jevne mellomrom om de har lyst til å ta turen ut, men kattene skjelver, hater snø og regn og synes generelt sett at andre mennesker/biler/dyr er skumle. Vi åpner terassen for dem slik at de kan gå ut om de vil det på dager hvor det ikke kaldt. De er sjeldent hjemme alene mer enn maks et par timer. Som regel er det minst en person hjemme til enhver tid og de blir alltid med på ferie når alle andre skal bort. Vi har selvsagt kattesekk tilfelle de trenger mer tilvenning til nye steder og vil se seg rundt uten at det blir for skummelt. Det er rev og mange andre utekatter rundt her. De bæsjer og tisser overalt hos naboene og eierne bryr seg ofte ikke om at de kommer inn eller ikke igjen. Det er ofte uflidde katter med skader og flere blir påkjørt (slik som moren til noen av kattungene da eierne hadde flyttet uten å ta med seg katten eller ta vare på kattungene). Noen skifter katter som de skulle hatt sokkepar eller drar fra dem i både helger og lengre ferier. Den ene nabokatten her fikk ikke slippe inn på flere uker da eieren var bortreist. Den sto ute i iskaldt pissregn/snø og var både kald og våt. Den angrep også andre som nærmet seg så egentlig hadde det vært en sak for mattilsynet. Våre katter har det veldig bra. Vi har tatt til oss de kattungene som ville funnet sin død i løpet av kort tid. De er som babyene i familien og det er en stor sorg om de blir syke eller dør. Det at noen sier at det er dyremishandling å ikke slippe dem ut i det fri så tenker jeg at de mest sannsynligvis ikke har tenkt over ringvirkningene av deres egne tanker og handlinger. Veldig mange fugler dør, ekorn og andre småkryp drepes over en lav sko. De tar med seg byttet inn og ofte er det flått og lopper som også eierne kan få. Du vet aldri hva som skjer med katten din der ute heller med tanke på sykdom, påkjørsler, skader, slåsskamper, mishandling osv... Er de virkelig så lite verdt? Det har vært nok katter som har vært mishandlet, flådd/drept av menneskehånd der ute også. Kattunger blir dumpet og voksne katter blir drept med jevne mellomrom. Jeg vet at våre katter er så trygge som de kan bli og at de har det bra. Det er det viktigste for meg i alle fall! HI: Hvis du vurderer innekatter så ta en tur innom Innekatt facebook-grupper. Der finner du mye informasjon og tips. Det er ikke alle katter som er skapt for å være inne og da kan for eksempel turer i bånd være en perfekt måte å ha et trygt kattehold (slik som hunder). Anonymkode: 6d482...aa2 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:13 #57 Skrevet fredag kl 10:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette gjelder hunder også. Allikevel skrikes det opp hver gang en ser en hund løs eller et den har lagt fra seg en klump i veikanten. Anonymkode: 205bc...028 Ja, jeg er enig. Det gjelder hunder også. 👏👏👏 Anonymkode: 27825...f4b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:16 #58 Skrevet fredag kl 10:16 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Fulger i bur er vel noe av det tristeste jeg ser. Det finnes masse fugler født i bur som ikke kan fly. Det er så jævlig trist ja. Hvis man er glad i noen så slipper man de fri. Og så slutter man å kalle seg selv for eier. Man kan ikke eie noen. Det er slaveri. Anonymkode: 27825...f4b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:21 #59 Skrevet fredag kl 10:21 Best for småfuglene og naboene at du holder dyret ditt inne. Anonymkode: 195d2...d60 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:23 #60 Skrevet fredag kl 10:23 Snok1 skrev (34 minutter siden): Hvordan tenker du landbruket skal organiseres? Hvem skal høste kjøtt fra alle de frie dyrene? Hvordan skal Mattilsynet virke? Jeg vet ikke jeg. Dette får vel ekspertene finne ut av. Jeg vet lite om reindrift. Men jeg vet de går fri på store arealer. Det er også sauer som går og beiter fritt på holmer og forskjellig. Det må løses på en en måte. Men så er det jo også frakten fra bonden til slakteriet og slakteriet i seg selv også som må gjøres noe med. Hvis man han sett video derifra så er jo det grusomt. Jeg ville foretrukket å bli drept ute i det fri. Men de andre dyrene jeg beiter med kan jo ikke se dette, da vil de jo bli livredd. Jeg har ikke alle svarene, jeg bare vet at det er feil måten det gjøres på nå. Det er kun bra for mennesker og ikke dyrene. Anonymkode: 27825...f4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå