Gå til innhold

Hvordan er deres 10/11-åringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke et "klipp" på youtube. Dette er forskning!

Anonymkode: 5b21f...05b

Det er santm og helt typisk de som blir redd de gjør noe feil selv å protestere på at det forskning viser garantert er feil. De vet mye bedre selv.

Jevnalderorientering er reelt, men jeg vil jo tro det er vanskelig å forstå forskjellen på dette og den normale løsrivelsen. Men selv Hedvig Montgomery (som i følge KG sikkert heller ikke har peiling på barns utvikling) er vel ganske tydelig på at den løsrivelsen ikke kommer utviklingsmessig før i slutten av tenåringene. Har hørt andre si at den reelt ikke kommer før i starten av 20 årene. Først DA er løsrivelsen fra familie reelt normalt og forventet. Så jeg ville ikke, utifra flere kilder, tenkt at det er normalt for en 10-åring å løsrive seg fra familie.

MEN, når jeg leser innlegget får jeg inntrykket av at gutten er hjemme, ikke ute? At han godtar familieturer, film osv. Jeg ville jo ikke tenkt at det er løsrivelse. Men mulig dere hjemme bør vurdere å treffe bedre på hans interesser? Er det spilling, hva med et familielag? Bli med han! Kanskje er det ikke at han ikke vil være med dere, men at han bare ikke har samme interesser som dere, og at dere har holdt hardt på at ting skal skje sammen på deres premisser og ikke hans. Jeg ville tenkt mer i den retning enn at han ikke har bånd hjemme og har blitt jevnalderorientert.

Jeg har dog et nabobarn her...som har en mye mer bekymringsfull adferd, hun er bare 6 år, men hun vil ikke være hjemme,. Kan hun er hun ute, eller helt ærlig, hun bor jo nesten hos oss og skal bare være sammen med mine barn. Faren sier han synes det er rart at hun aldri vil være hjemme (men antagelig synes han det er praktisk også, for det blir med at han sier det). Hun viser mer tegn på å faktisk være jevnalderorientert spør du meg. Altså, man skulle tro hun var tryggere med andre barn enn hjemme hos seg selv. Kjenner foreldrene, nekter å tro det skjer noe rart der... men hører med at hun er adoptert, men som veldig liten. Men det kan jo ha gjort noe med foreldrenes evne til tilknytning... vet ikke. Det er kjemperart å se på. 

Anonymkode: b9a96...59d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er vel en psykolog som snakker om dette. 
Men størstedelen av de med kunnskap om dette, ser på dette som en helt normal utvikling, som Absolutt ikke er noe negativt. 

Anonymkode: a9936...17e

Det er en psykologspesialist med doktorgrad som spesialiserer seg på tilknytning, som holder en forelesning om temaet. Størstedelen av de som har kunnskap vil si at det er mange ting som er normalt i dagens samfunn som ikke nødvendigvis er positivt bare fordi "alle" gjør det, som utviklingen av psykiske problemer hos barn og unge, økte voldshendelser i skole, økt gjenkriminalitet, osv osv.

Dr Gordon Neufeld og Dr Gabor Maté er pionerer på sitt felt og presenterer en svært plausibel forklaring på hvorfor disse fenomenene øker kraftig I dagens samfunn. Kanskje det ville være en god idé å ta det på alvor og faktisk problematisere denne "vanlige og normale" praksisen med pushing mot jevnalderorientering. 

Anonymkode: 92709...417

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er santm og helt typisk de som blir redd de gjør noe feil selv å protestere på at det forskning viser garantert er feil. De vet mye bedre selv.

Jevnalderorientering er reelt, men jeg vil jo tro det er vanskelig å forstå forskjellen på dette og den normale løsrivelsen. Men selv Hedvig Montgomery (som i følge KG sikkert heller ikke har peiling på barns utvikling) er vel ganske tydelig på at den løsrivelsen ikke kommer utviklingsmessig før i slutten av tenåringene. Har hørt andre si at den reelt ikke kommer før i starten av 20 årene. Først DA er løsrivelsen fra familie reelt normalt og forventet. Så jeg ville ikke, utifra flere kilder, tenkt at det er normalt for en 10-åring å løsrive seg fra familie.

MEN, når jeg leser innlegget får jeg inntrykket av at gutten er hjemme, ikke ute? At han godtar familieturer, film osv. Jeg ville jo ikke tenkt at det er løsrivelse. Men mulig dere hjemme bør vurdere å treffe bedre på hans interesser? Er det spilling, hva med et familielag? Bli med han! Kanskje er det ikke at han ikke vil være med dere, men at han bare ikke har samme interesser som dere, og at dere har holdt hardt på at ting skal skje sammen på deres premisser og ikke hans. Jeg ville tenkt mer i den retning enn at han ikke har bånd hjemme og har blitt jevnalderorientert.

Jeg har dog et nabobarn her...som har en mye mer bekymringsfull adferd, hun er bare 6 år, men hun vil ikke være hjemme,. Kan hun er hun ute, eller helt ærlig, hun bor jo nesten hos oss og skal bare være sammen med mine barn. Faren sier han synes det er rart at hun aldri vil være hjemme (men antagelig synes han det er praktisk også, for det blir med at han sier det). Hun viser mer tegn på å faktisk være jevnalderorientert spør du meg. Altså, man skulle tro hun var tryggere med andre barn enn hjemme hos seg selv. Kjenner foreldrene, nekter å tro det skjer noe rart der... men hører med at hun er adoptert, men som veldig liten. Men det kan jo ha gjort noe med foreldrenes evne til tilknytning... vet ikke. Det er kjemperart å se på. 

Anonymkode: b9a96...59d

Du burde meldt til bv......veldig rart at en unge ikke er hjemme

.......

Anonymkode: 26e76...2c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 22.20):

Har en femte, straks sjetteklassing som trekker seg bort fra oss her hjemme. Han vil kun være med venner/ha besøk eller sitte på rommet å spille med venner på telefonen. Han godtar litt familieturer, eller en film osv, men vil helst bare være med venner.

Er dette normalt, eller bør jeg være bekymret for at han ikke føler det er bra nok her hjemme?

Anonymkode: c1644...d26

Helt det samme med tiåringen her og jeg var akkurat sånn selv også som 10 år gammel gutt. Eneste forskjell var at det gikk i C64 og Amiga siden smarttelefonen ikke eksisterte. Null stress. 

Anonymkode: 20e7e...8bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 22.28):

Min 11-åring er heldigvis ikke jevnalderorientert, slik det høres ut som din er blitt. Jevnalderorientering er så vanlig at folk tror det er slik det skal være, men dette er helt feil, et barn skal absolutt like å tilbringe tid med familien sin. Vi hadde ikke overlevd som art gjennom millioner av år med utviklingshistorie hvis 10-11-åringer ikke ønsket å være en del av flokken. 

Dagens barn blir institusjonalisert ekstremt tidlig, og tilknytningen til omsorgspersonene deres byttes ut med jevnalderorientering tidligere og tidligere. Skjermbruk og sosiale medier eskalerer prosessen til vil ser den katastrofen vi står ovenfor idag. 

Jevnalderorientering fører til psykiske problemer, dårlig selvbilde, depresjoner, angst, mobbing, respektløshet, økende voldsbruk og kriminalitet blant unge, osv osv. Det er helt krise. 

Gordon Neufeld forklarer det utrolig godt i dette foredraget. 

Dette har ikke nødvendigvis veldig stor overføringsverdi til Norden. Vi har alltid løsrevet oss lenge før de gjør i UK/USA for ikke å snakke om middelhavslandene. Nordiske barn har mye friere løp. 

Jeg var 10 år i 1987 og så knapt foreldrene mine. Vi var med venner nær sagt alle våkne timer. Foreldrene våre ante ikke hva vi drev med og vi ikke hva de holdt på med heller egentlig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (17 minutter siden):

Dette har ikke nødvendigvis veldig stor overføringsverdi til Norden. Vi har alltid løsrevet oss lenge før de gjør i UK/USA for ikke å snakke om middelhavslandene. Nordiske barn har mye friere løp. 

Jeg var 10 år i 1987 og så knapt foreldrene mine. Vi var med venner nær sagt alle våkne timer. Foreldrene våre ante ikke hva vi drev med og vi ikke hva de holdt på med heller egentlig. 

Å være sammen med andre barn er ikke det samme som å være jevnalderorientert, men forøvrig har problemet eksistert i minst to generasjoner her i Norge også.

De utallige trådene her på KG om besteforeldre som ikke er interessert i å være med barn og barnebarn, viser de første som utviklet jevnalderorientering her i landet, nemlig Boomerne. Det gjaldt ikke alle Boomere, problemet er blitt større for hver påfølgende generasjon i takt med den stadig tidligere instusjonaliseringen av barna, og nå I senere tid eskalert av skjerm og sosiale medier. Nå skal du lete svært lenge for å finne en tiåring som ikke er jevnalderorientert. 😞

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å være sammen med andre barn er ikke det samme som å være jevnalderorientert, men forøvrig har problemet eksistert i minst to generasjoner her i Norge også.

De utallige trådene her på KG om besteforeldre som ikke er interessert i å være med barn og barnebarn, viser de første som utviklet jevnalderorientering her i landet, nemlig Boomerne. Det gjaldt ikke alle Boomere, problemet er blitt større for hver påfølgende generasjon i takt med den stadig tidligere instusjonaliseringen av barna, og nå I senere tid eskalert av skjerm og sosiale medier. Nå skal du lete svært lenge for å finne en tiåring som ikke er jevnalderorientert. 😞

Sant, men jeg ser ikke veldig mye negativt med den utviklingen.

Jeg har barn som er i skjæringspunktet nå for å øke radiusen og strekke båndene og jeg håper de tar de mulighetene som byr seg med forskjellige vennemiljøer framfor å søke til oss. Så får vi heller plukke dem opp om det ryker. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (8 timer siden):

Sant, men jeg ser ikke veldig mye negativt med den utviklingen.

Jeg har barn som er i skjæringspunktet nå for å øke radiusen og strekke båndene og jeg håper de tar de mulighetene som byr seg med forskjellige vennemiljøer framfor å søke til oss. Så får vi heller plukke dem opp om det ryker. 

Da får du vurdere å høre forelesningen jeg postet tidligere I tråden, og se om du tenker anderledes etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da får du vurdere å høre forelesningen jeg postet tidligere I tråden, og se om du tenker anderledes etterpå. 

1 time og 40 min med YouTube forelesning blir nok neppe aktuelt. Spesielt siden det uansett ikke er noe alternativ å endre noe jeg ikke har et problem med. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...