Gå til innhold

Hvordan er deres 10/11-åringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en femte, straks sjetteklassing som trekker seg bort fra oss her hjemme. Han vil kun være med venner/ha besøk eller sitte på rommet å spille med venner på telefonen. Han godtar litt familieturer, eller en film osv, men vil helst bare være med venner.

Er dette normalt, eller bør jeg være bekymret for at han ikke føler det er bra nok her hjemme?

Anonymkode: c1644...d26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er unormalt. Min gutt på 10,5 er nok både hjemmekjær og glad i besøk/være på besøk foreløpig, men blir ikke overrasket om han blir mer orientert mot venner etterhvert. 

Anonymkode: 6d235...356

AnonymBruker
Skrevet

Min 11-åring er heldigvis ikke jevnalderorientert, slik det høres ut som din er blitt. Jevnalderorientering er så vanlig at folk tror det er slik det skal være, men dette er helt feil, et barn skal absolutt like å tilbringe tid med familien sin. Vi hadde ikke overlevd som art gjennom millioner av år med utviklingshistorie hvis 10-11-åringer ikke ønsket å være en del av flokken. 

Dagens barn blir institusjonalisert ekstremt tidlig, og tilknytningen til omsorgspersonene deres byttes ut med jevnalderorientering tidligere og tidligere. Skjermbruk og sosiale medier eskalerer prosessen til vil ser den katastrofen vi står ovenfor idag. 

Jevnalderorientering fører til psykiske problemer, dårlig selvbilde, depresjoner, angst, mobbing, respektløshet, økende voldsbruk og kriminalitet blant unge, osv osv. Det er helt krise. 

Gordon Neufeld forklarer det utrolig godt i dette foredraget. 

Anonymkode: 92709...417

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt på 11 liker fortsatt veldig godt å være sammen med oss. Både å finne på ting, eller bare sitte sammen å se på film osv. Er litt sammen med kompiser i helger og etter skolen, men foretrekker ofte oss. Ganske hjemmekjær. 

Har også en på 13, han bruker litt mer tid for seg selv på rommet, men er også introvert og trenger å lade litt. 

Jeg ville vært litt obs på hva barnet ditt driver på med på nett/telefon. Bare ha det i bakhodet. Jeg synes det virker noe tidlig å  kun ville være sammen med venner/være på rommet. Men barn utvikler seg jo forskjellig. 

Anonymkode: 7cc5f...718

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det jeg synes også… Han har masse venner og vil være med alle, så han er gjerne med noen etter skolen omtrent hver dag og i helgene om vi ikke har planer. Han er blid og fornøyd på skolen, og her hjemme og vi er jo sammen, spiser sammen, snakker, han viser frem videoer han har sett og forteller om skoledagen og hva han har gjort hos venner. Prøver å få de til å være mer her, men vennene er mer hjemmekjære og vil helst være der. Han sier det er derfor han ofte er hos de. Når han er hjemme ringer telefonen støtt med spørsmål om å spille på nett og det vil han jo gjerne..

Usikker på om jeg bør holde han mer igjen hjemme og tvinge han til å være mer med oss, eller hva som er innafor. 
Ts

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke unormalt at når man er rundt 10-11 at man vil være litt mer med venner enn familie. Pre-tenåringsstadiet starter da.

Anonymkode: 5e3c3...a01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo ikke unormalt at når man er rundt 10-11 at man vil være litt mer med venner enn familie. Pre-tenåringsstadiet starter da.

Jevnalderorienteringen setter inn for fullt da, mener du. 

Anonymkode: 92709...417

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er det jeg synes også… Han har masse venner og vil være med alle, så han er gjerne med noen etter skolen omtrent hver dag og i helgene om vi ikke har planer. Han er blid og fornøyd på skolen, og her hjemme og vi er jo sammen, spiser sammen, snakker, han viser frem videoer han har sett og forteller om skoledagen og hva han har gjort hos venner. Prøver å få de til å være mer her, men vennene er mer hjemmekjære og vil helst være der. Han sier det er derfor han ofte er hos de. Når han er hjemme ringer telefonen støtt med spørsmål om å spille på nett og det vil han jo gjerne..

Usikker på om jeg bør holde han mer igjen hjemme og tvinge han til å være mer med oss, eller hva som er innafor. 
Ts

Det er jo helt normalt å ville leke med kompiser i denne alderen. Og jeg er helt uenig i vedkommende som over her skriver at det ikke er slik det skal være, bare fordi vedkommende har funnet et klipp på YouTube som støtter det vedkommende sier. 

Hvorfor skal du tvinge han til å være mer hjemme? De skal gradvis løsrive seg, og finne sin egen personlighet, 

Venner er en viktig del i den alderen, og det tenker jeg man skal la det være også. 
Du sier jo selv at han spiser sammen med dere, er blid og fornøyd. 

Om du savner litt tid med han, så kan du foreslå at dere skal se en serie sammen f.eks? Jeg og sønnen min ser alltid en episode sammen hver kveld mens vi spiser kveldsmat. 

Jeg tenke du skal være glad for at du har en blir, aktiv og fornøyd gutt jeg. 

Anonymkode: a9936...17e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jupp. De begynner å løsrive seg.

Her er han straks 10 og merker pre teens moods. Men han er fremdeles veldig kosete og hjemmekjær. Avhenger nok en del av personlighet også. 

Jeg var enormt selvstendig og bodde nærmest hos venner og flyttet for meg selv som 16 åring.

Anonymkode: 3e56a...e4e

Skrevet

Noen er bare veldig sosiale og vil heller være med venner enn familie. Betyr da ikke at det er noe galt, selv om barnet er 10-11 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig forskjellig noen barn i den alderen liker å være mer med venner ,og noen foretrekker å være mer med familien mitt barn liker begge deler.Vil alltid være med i familie besøk og med oss på det meste men liker å være alene også på rommet.

Anonymkode: 12230...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Trist å gi ungen fri flyt på telefon! Skjerpings

Anonymkode: a5646...ad5

Skrevet

Jeg har ei jente på 10 år som har kommet i puberteten. Tendensen med å trekke seg tilbake øker. Jeg lar henne. Det er naturlig at de vil være mer alene i den alderen og løsrive seg mer fra foreldrene :) Hun gjør det uavhengig av skjermbruk. Hun går ut alene, tegner alene, går på rommet for å høre musikk, leser osv. Det er nok mest kjedelig for broren som er to år yngre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Trist å gi ungen fri flyt på telefon! Skjerpings

Anonymkode: a5646...ad5

Hvor har jeg skrevet at det er fri flyt på telefon? Det har han absolutt ikke. Han leker med venner hver dag (ikke skjerm) og spiller mens de snakker med hverandre på telefonen på kvelden. 
Han har ikke sosiale medier og spiller minecraft og roblox.

Uansett fint å se at det ikke nødvendigvis er super unormalt. Han er jo med oss, men som enebarn med eldre foreldre er ikke vi akkurat de morsomste i verden - og det skjønner jeg jo.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at det er fri flyt på telefon? Det har han absolutt ikke. Han leker med venner hver dag (ikke skjerm) og spiller mens de snakker med hverandre på telefonen på kvelden. 
Han har ikke sosiale medier og spiller minecraft og roblox.

Uansett fint å se at det ikke nødvendigvis er super unormalt. Han er jo med oss, men som enebarn med eldre foreldre er ikke vi akkurat de morsomste i verden - og det skjønner jeg jo.

ts

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: 1da08...119

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor gamle er dere?

Hvorfor har det noe å si?

Anonymkode: c8472...878

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor har det noe å si?

Anonymkode: c8472...878

Bare lurer sier hun sier de er eldre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor gamle er dere?

Vi fikk han når vi var 42 og 46, så eldre enn vennene sine foreldre hvertfall. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 7.33):

Det er jo helt normalt å ville leke med kompiser i denne alderen. Og jeg er helt uenig i vedkommende som over her skriver at det ikke er slik det skal være, bare fordi vedkommende har funnet et klipp på YouTube som støtter det vedkommende sier. 

Hvorfor skal du tvinge han til å være mer hjemme? De skal gradvis løsrive seg, og finne sin egen personlighet, 

Venner er en viktig del i den alderen, og det tenker jeg man skal la det være også. 
Du sier jo selv at han spiser sammen med dere, er blid og fornøyd. 

Om du savner litt tid med han, så kan du foreslå at dere skal se en serie sammen f.eks? Jeg og sønnen min ser alltid en episode sammen hver kveld mens vi spiser kveldsmat. 

Jeg tenke du skal være glad for at du har en blir, aktiv og fornøyd gutt jeg. 

Det er ikke et "klipp" på youtube. Dette er forskning!

Anonymkode: 5b21f...05b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke et "klipp" på youtube. Dette er forskning!

Anonymkode: 5b21f...05b

Ja, det er vel en psykolog som snakker om dette. 
Men størstedelen av de med kunnskap om dette, ser på dette som en helt normal utvikling, som Absolutt ikke er noe negativt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...