AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden Jeg underviser fremmedspråklige deltakere på sykehjem i norsk. Vi bruker en bok som dreier seg om helsenorsk og om ord og uttrykk de vil møte på i jobben. Jeg stusser litt over at det å være sykepleier ofte blir sett på som et kall ( i hvertfall står det det i boken deres). Det handler om varme hender og om omsorgsfull behandling. Ønsker dere sykepleiere å bli sett på som engler i hvitt? Er valget om å bli sykepleier et kall, på samme måte som noen velger å bli misjonær eller prest? Anonymkode: feaf6...8f6
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Skrevet 22 timer siden Nei absolutt ikke, helt tilfeldig at jeg ble det, og ønsker ikke å være engel i hvitt som blir klappet for. Gå 60-70 år tilbake i tid, da stemte det kanskje på noen. Anonymkode: 96868...c48 3
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden Nei, absolutt ikke. Anonymkode: 1c52c...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Nei. Det er ikke et kall, det er en jobb. Klart det er fint med visse egenskaper i jobben, som å være trivelig og empatisk. Men vi er ikke hvite engler, vi er på jobb. som da vi fikk applaus under covid. Jada, hyggelig det! Vil heller ha flere folk på jobb, men jaggu skulle vi ikke være takknemlig for applausen. (Synes forøvrig det er superhyggelig at den vanlige mannen i gata gir applaus, de bidrar med det de kan. Politikere derimot, de kan holde seg for gode for å klappe 😡). Anonymkode: eedfb...a6e 4
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden Hva slags bok bruker dere? Anonymkode: 930b0...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei. Det er ikke et kall, det er en jobb. Klart det er fint med visse egenskaper i jobben, som å være trivelig og empatisk. Men vi er ikke hvite engler, vi er på jobb. som da vi fikk applaus under covid. Jada, hyggelig det! Vil heller ha flere folk på jobb, men jaggu skulle vi ikke være takknemlig for applausen. (Synes forøvrig det er superhyggelig at den vanlige mannen i gata gir applaus, de bidrar med det de kan. Politikere derimot, de kan holde seg for gode for å klappe 😡). Anonymkode: eedfb...a6e Hvorfor er skryt fra mannen i gata positivt, men ikke fra politikere? Hva mener du de burde gjort? Båret deg på gullstol? Du hadde i det minste en jobb å gå til under Covid. Tenk på alle de som mistet jobben, det er de det er synd på, ikke sykepleierne. Anonymkode: 25130...e56
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Ikke i det hele tatt. Er facinert av kroppen, mennesket bak er bare noe som kommer i tillegg.Jeg er heller ingen engel i hvitt. Jeg er ei vanlig dame som jobber i grønt når jeg er på jobb. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er skryt fra mannen i gata positivt, men ikke fra politikere? Hva mener du de burde gjort? Båret deg på gullstol? Du hadde i det minste en jobb å gå til under Covid. Tenk på alle de som mistet jobben, det er de det er synd på, ikke sykepleierne. Anonymkode: 25130...e56 Tror det beste hadde vært å droppe hele applausen for den var bare hånlig. Anonymkode: e808f...2d0 4
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Overhodet ikke et kall. Ble sykepleier fordi jeg overhodet ikke viste hva jeg ville bli. Syns kropp og sykdommer var interessant (syns egentlig ikke det nå lenger). Mange ulike veier å ta, men er allerede lei uten videreutdanning. Ser meg om etter helt andre jobber. Anonymkode: 841c6...1da 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden På ingen måte et kall. Men husker det var tema da jeg startet utdannelsen i 2001. Mange av mine medstudenter snakket om et kall, men jeg skjønte aldri greien. Drt var en utdannelse og en jobb for meg. En jobb jeg pr nå aldri skal tilbake til Anonymkode: df890...54f 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Nei, ikke noe kall. Annet enn det at jeg liker å hjelpe andre mennesker, men det er ikke noe mer kall enn å ville bli frisør. Anonymkode: f4cd3...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden Nei det var overhodet ikke et kall for meg. Det er en jobb på lik linje med alle andre jobber. Anonymkode: bfd57...75a 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden Så rart. Jeg lurer også på hvilken bok dette er. Er det en norsk lærebok? Kan den være tilpassa et annet publikum enn det sekulære Norge? Anonymkode: 21b68...d84
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Nei, noe måtte jeg bli. Men slutta etter 5år med håpløse turnuser. 3-delt turnus må være noe av det dummeste som finnes. Anonymkode: f647b...704 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor er skryt fra mannen i gata positivt, men ikke fra politikere? Hva mener du de burde gjort? Båret deg på gullstol? Du hadde i det minste en jobb å gå til under Covid. Tenk på alle de som mistet jobben, det er de det er synd på, ikke sykepleierne. Anonymkode: 25130...e56 Fordi den vanlige mannen i gata får ikke gjort så mye for problemene vi opplever i arbeidslivet, men det gjør politikere. Det er politikere som legger ned eller sommerstenger avdelinger, det er politikere som ikke gir oss flere ansatte slik at arbeidshverdagen vår blir forsvarlig og feil unngås, det er politikere som ber oss om å spare penger slik at vi oftere enn ikke går underbemannet på jobb. Det er politikere som ikke innvilger fagdager slik at vi kan lære mer om yrket vårt som stadig er i endring. Nei du, den gullstolen kunne de solgt og heller fått inn en sårt trengt ekstra ansatt er sted istedenfor. Jada, er kjempetakknemlig for å få jobbe under covid. Det var helt nydelig å jobbe 2 fulle måneder uten en eneste fridag feks, savner virkelig de dagene der 🙊🤦🏻♀️😅 Anonymkode: eedfb...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Skrevet 9 timer siden Nei. Det er en utakknemlig jobb. Søker meg bort etter 17år nå. Anonymkode: 8771f...594 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så rart. Jeg lurer også på hvilken bok dette er. Er det en norsk lærebok? Kan den være tilpassa et annet publikum enn det sekulære Norge? Anonymkode: 21b68...d84 Jeg tror den heter Helsenorsk. Det er ikke en lærebok om helsefag men en samling tekster som fokuserer på vokabular og grammatikk. Forfatteren jobber ikke i helsevesenet. Jeg tror vedkommende bare har samlet en rekke tekster fra ulike steder uten å tenke på hvor relevant de er i dag. Jeg kunne forstått det om boka ble skrevet for tjue år siden, men dette er en ganske ny bok. Anonymkode: feaf6...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jada, er kjempetakknemlig for å få jobbe under covid. Det var helt nydelig å jobbe 2 fulle måneder uten en eneste fridag feks, savner virkelig de dagene der 🙊🤦🏻♀️😅 Anonymkode: eedfb...a6e Jeg regner med du fikk betalt? Det gjorde nemlig ikke alle de arbeidsledige kollegaene mine (fra et land uten trygdeordninger). De jobber i 6 måneder uten feriedager, så dine 2 måneder er ikke spesielt imponerende. Dere sykepleiere må slutte å bruke Covid som et argument for hvor prektige dere er. Dere var av de heldige, og dere får ingen applaus fra meg. Anonymkode: 25130...e56
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg regner med du fikk betalt? Det gjorde nemlig ikke alle de arbeidsledige kollegaene mine (fra et land uten trygdeordninger). De jobber i 6 måneder uten feriedager, så dine 2 måneder er ikke spesielt imponerende. Dere sykepleiere må slutte å bruke Covid som et argument for hvor prektige dere er. Dere var av de heldige, og dere får ingen applaus fra meg. Anonymkode: 25130...e56 Som nevnt ønsker vi ikke applaus, vi ønsker skikkelig lønn og skikkelige arbeidsforhold. Anonymkode: 21b68...d84
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden Jeg er ikke sykepleier, men jeg synes slik ordbruk er med på devaluere typiske kvinneyrker og holde lønna nede. De dyktigste sykepleierene jeg kjenner valgte yrket etter å ha vurdert ting som utdanning vs lønn og arbeidsvilkår, og om de har de personlige egenskapene som behøves. Og da snakker vi ikke om varme hender, men heller evne til å distansere seg og sette grenser, i tillegg til å ha nok empati til å se andres behov. Anonymkode: 13b4c...235 1 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror den heter Helsenorsk. Det er ikke en lærebok om helsefag men en samling tekster som fokuserer på vokabular og grammatikk. Forfatteren jobber ikke i helsevesenet. Jeg tror vedkommende bare har samlet en rekke tekster fra ulike steder uten å tenke på hvor relevant de er i dag. Jeg kunne forstått det om boka ble skrevet for tjue år siden, men dette er en ganske ny bok. Anonymkode: feaf6...8f6 Her kan du lese om når det ikke lenger var et kall å bli sykepleier. Er jo nesten så du skulle ha bedt forfatter om å redegjøre for sin påstand. https://www.cingulum.no/fagblogg/sykepleier-fra-kall-til-profesjon/?utm_source=chatgpt.com Anonymkode: edc94...501 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå