AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #21 Skrevet 20. juni 2025 Flyttinga bakes inn i boligkostnaden. Det er lettere i et stor boliglån så klart, men det blir litt som å sette av penger til sørvis, når du eier en bil. Det går an å planlegge for det og spare opp penger. Jeg hjalp alltid venner med flytting i tjueåra, men da eide vi lite. Anonymkode: a681a...807
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #22 Skrevet 20. juni 2025 Trenger jeg hjelp spør jeg i god tid, og gjør konkrete avtaler, slik at jeg kan planlegge annerledes om det ikke passer. Jeg ville ikke spurt venner om flyttehjelp her jeg bor nå. Er alt for mye - men kunne spurt til småting. Jeg forventer aldri at folk står klare for å tilby, jeg spør konkret, og det samme andre veien. Jeg forholder meg ikke til hinting, men spør noen hjelper jeg gjerne om jeg har anledning. Blir veldig glad om de klarer å planlegge nok til at det ikke må skje på sparket. Anonymkode: 60f6a...46f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #23 Skrevet 20. juni 2025 Er det virkelig vanlig å ikke leie inn flyttebyrå for å flytte? Det har aldri falt meg inn å be venner bære og kjøre alle møblene mine og ørten hundre flytteesker. Og ikke minst hvor lang tid det vil ta å flytte alt i en leid varebil? Anonymkode: 16497...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #24 Skrevet 20. juni 2025 Hvis man trenger hjelp, så er det greit å lage en skikkelig plan først, sånn at det ikke blir litt her og litt der. En eller to dager med dugnad, der flere stiller opp, slik at jobben går fort unna. Her er det vanlig å spandere mat og drikke på dugnadsgjengen. Jobben bør kunne gjøres unna mest mulig effektivt. Anonymkode: 1c3f0...373 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #25 Skrevet 21. juni 2025 Jeg tenker det handler litt om hvordan man spør, men også hvilke forventninger man har. Å hjelpe venner med flytting mot pizza og brus var greit som student og i nyetableringen i 20-årene, etter den tid mener jeg folk forventer for mye når de skal ha andre til å hjelpe med hele flyttelasset. Da må du som flere sier ta kostnaden med å leie hjelp fra flyttebyrå med i betraktningen når du beregner hva du har råd til å kjøpe/pusse opp for. Sist jeg flyttet la jeg ut masse på finn, pakket og flyttet alt jeg kunne løfte selv på egenhånd (ja det var tidkrevende og slitsomt, men det gikk med planlegging), leide flyttebyrå til et par svært tunge og store ting (bl.a. Piano), og ellers spurte jeg direkte ala «Du Marthe, kunne du hjulpet meg å flytte sofa og tv-benk på torsdag? Det skal bæres ned to og opp to etasjer». Det er mye lettere enn å få folk til å sette av tid til uendelig med bæring av tunge kasser og dårlig pakket ræl. Hvis du i tillegg har lagt ut en sånn «kan noen hjelpe meg…..?» mld på fb sp er det ikke rart du ikke får svar. Ett flyttelass i uspesifikk str hadde jeg skydd som pesten. Anonymkode: 52967...1b2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #26 Skrevet 21. juni 2025 Har ikke hjulpet venner med flytting siden studietiden. Kunne nok ha stilt opp om jeg fikk et direkte spørsmål om jeg kunne hjelpe med noe. I voksen alder er jo de fleste opptatt med jobb, barn, oppfølging på ulike ting, sånn at den spontane fritiden man har er litt begrenset. Mitt inntrykk nå er at folk fikser det selv, eller bruker flyttebyrå. Anonymkode: 606f0...eea
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2025 #27 Skrevet 21. juni 2025 Vi bor i Oslo så jeg er en av få med bil i vennegjengen. Får alltid spørsmål i god tid, a al; «kunne du hjulpet meg og kjørt noen runder i løpet av neste uke? Dag og tid bestemmer du». Sier alltid ja. Får alltid en vinflaske eller noe i tillegg til penger for bensin og bom. Anonymkode: 303cd...64d 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #28 Skrevet 22. juni 2025 Jeg sto også alene da jeg flyttet, med dobbelt boliglån pga flyttet før salg var det ikke aktuelt med flyttebyrå. Det var et digert flytte lass jeg sto med helt alene, og jeg var så skuffet. Hadde i årene før vært med på så mange av andres flyttinger. Lange dager, masse kjøring, skikkelig store lass, masse bæring og tunge løft, hjulpet med rengjøring og barnepass og fiksing før visninger osv. Dette var nær familie, som jeg hadde forventet at skulle være der. Egentlig tatt for gitt faktisk, hadde snakket om datoen for flyttingen lenge, og da det nærmet seg og jeg spurte direkte, fordi jeg var litt overrasket over alle planene de hadde lagt, og feriene og konsertene og selskapene de skulle i plutselig, ble de overrasket og mente at det kunne jeg ikke forvente... Det verste er at de ikke har skammet seg over å be om mer hjelp i ettertid heller. Anonymkode: cca70...df9 2 1
anonym35445 Skrevet 22. juni 2025 #29 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 22.20): Du har klart å få deg en sykemelding så jeg ser ikke problemet.. Faktisk første gang jeg har hørt noen har klart å få seg en sykemelding av flytting. Gratulerer Anonymkode: 6f441...90b Hun er kronisk syk? Leste du i det hele tatt innlegget? 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #30 Skrevet 22. juni 2025 Hyre folk til å kjøre og pakke og sette sammen møbler og alt det der. Altså flyttefolk. Det var ihvertfall min plan. Anonymkode: 627b2...648
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #31 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 20.17): Jeg tilbyr alltid hjelp hvis noen trenger, samme hva. Jeg har stilt opp mye for mange. Forventer ikke det samme tilbake. Men akkurat i denne prosessen hadde jeg trengt hjelp. Beklager å si det, men folk flest tilbyr ikke uoppfordret. Du må nok spørre om hjelp om du ønsker hjelp, da helst litt før du faktisk trenger denne hjelpen. Jeg har alltid stått for flyttingen selv. Jeg er hyperselvstendig, og det å spørre andre om hjelp om noe som helst sitter veldig langt inne. Men jeg tilbyr meg gjerne når andre sier de skal noe. Sånn er det bare. Sist flyttet jeg fra nord til sør, da kjøpte jeg en henger. Solgte unna de største tingene og resten stappa jeg i hengeren og i bilen og ungen og meg kjørte nedover. Det er gull å ha egen bil! At du ikke har lappen, er noe du absolutt burde gjøre noe med. Du mister utrolig mye selvstendighet ved å ikke ha lappen. Mye blir utrolig mye vanskeligere og dyrere enn om du hadde hatt lappen og med det muligheten til å ha en bil, omså en leiebil. Anonymkode: ed9e1...98e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #32 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sto også alene da jeg flyttet, med dobbelt boliglån pga flyttet før salg var det ikke aktuelt med flyttebyrå. Det var et digert flytte lass jeg sto med helt alene, og jeg var så skuffet. Hadde i årene før vært med på så mange av andres flyttinger. Lange dager, masse kjøring, skikkelig store lass, masse bæring og tunge løft, hjulpet med rengjøring og barnepass og fiksing før visninger osv. Dette var nær familie, som jeg hadde forventet at skulle være der. Egentlig tatt for gitt faktisk, hadde snakket om datoen for flyttingen lenge, og da det nærmet seg og jeg spurte direkte, fordi jeg var litt overrasket over alle planene de hadde lagt, og feriene og konsertene og selskapene de skulle i plutselig, ble de overrasket og mente at det kunne jeg ikke forvente... Det verste er at de ikke har skammet seg over å be om mer hjelp i ettertid heller. Anonymkode: cca70...df9 Jeg beklager, men du KAN ikke ta slikt for gitt. Vil du ha hjelp, må du be konkret om det. Folk må da vitterlig få dra på ferie og konserter om de ønsker det, hadde jeg selv valgt over å hjelpe voksne folk med å flytte 10/10 ganger. At de spør om hjelp i etterkant er jo bare for deg å si nei til. Anonymkode: 178ac...0a4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #33 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 22.09): Helt ærlig så mener jeg voksne mennesker skal klare å håndtere en flytteprosess på egen hånd. Det betyr ofte at man må kjøpe hjelp. At du har vært behjelpelig for andre får du nesten føre opp som en kjip livserfaring. Anonymkode: 178ac...0a4 Jøsses Anonymkode: 75a34...61f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå