Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det vanskelig på jobben om dagen pga. utestengelse. Det er utrolig utmattende. Nå er ikke jeg sykemeldt per nå. Men vurderer om det er noe jeg må be om. Men en av de tingene som fungerer bra likevel er det fysiske. Kan fint dra på en litt hard fysisk tur, da får jeg tankene over på noe annet. 

Du har krav på å slippe å jobbe overtid for å kunne dra på datters avslutning, så det må du bare ta med din leder. Det er arbeidsgiver som gjør noe feil når du "må" jobbe overtid fordi det er lite folk. Så om noe tenker jeg det er det du må ta opp med leder. 

Anonymkode: fe7ac...033

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det plager deg så mye hva en sykemeldt kollega legger ut på sosiale medier, så har du bare én ting å gjøre; slutt å følg denne personen. 

Du høres ut som en bedriften kollega. Skjerp deg. 

Anonymkode: bbbdf...489

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (16 minutter siden):

Skjønner godt du føler på irritasjon . Men en sykemelding er jo mellom lege , den sykmeldte og arbeidsgiver . Å din arbeidstid / overtid er mellom deg og arbeidsgiver . Forstår irritasjonen , men det er din situasjon du må jobbe med å få gjort noe med , ikke kollegaens . 

Nettopp. Det er jo arbeidsgiver som da har gitt personen fri hele dagen og det er hen du må henvende deg til og sette grenser for hva du kan ta over av ekstraarbeid. Det skal selvfølgelig ikke gå utover din fritid. Men hva din kollega gjør når hen har avtalt en hel dag fri har du jo faktisk ingenting med. 

Samlivsbrudd kan være kjempe tøft, har en kollega som står midt i det nå og det samme gjør jeg selv. Det handler jo også veldig om hvordan jobb man har når man står i en krise selv. 

Anonymkode: 7c567...f9e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Overreager jeg nå eller har jeg rett til å være litt irritert.

Har en kollega som er delvis sykemeldt og jobber egentlig kortere dager, hen tok fri den ene dagen fordi hen var sliten og trengte ro og hvile. 
Så ser jeg i sosiale medier at hen er på ting med venner, fysiske ting som krever mye.
Jeg måtte jobbe overtid den dagen og rakk ikke hele avslutningen til min datter. Jeg druknet så og si i arbeid fordi vi var for få.

Jeg var utrolig sliten i hodet når jeg kom hjem. Og kjente at jeg ble irritert på den kollegaen. Altså hva man legger ut på sosiale medier og hva man velger å gjøre når man er sykemeldt er ikke mitt problem. Men jeg føler det er en mangel på respekt når du vet du har dine kollegaer på sosiale medier og legger ut sånne ting. 
Jeg vet ikke om jeg skal ta det opp med lederen eller bare svelge det i meg. 

Anonymkode: 0f6b9...976

Etter odret "hen" sluttet jeg å lese. 

Anonymkode: 4e2ad...8cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har en kollega som er delvis sykemeldt og jobber egentlig kortere dager, hen tok fri den ene dagen fordi hen var sliten og trengte ro og hvile. 
Så ser jeg i sosiale medier at hen er på ting med venner, fysiske ting som krever mye.
Jeg måtte jobbe overtid den dagen og rakk ikke hele avslutningen til min datter. Jeg druknet så og si i arbeid fordi vi var for få.

Jeg var utrolig sliten i hodet når jeg kom hjem. Og kjente at jeg ble irritert på den kollegaen. Altså hva man legger ut på sosiale medier og hva man velger å gjøre når man er sykemeldt er ikke mitt problem. Men jeg føler det er en mangel på respekt når du vet du har dine kollegaer på sosiale medier og legger ut sånne ting. 

Du kommer ingen vei med å irritere deg over det. Er absolutt ikke ulovlig å ha et sosialliv når man er sykmeldt. Tenker du får skjerpe deg å passe på deg selv. 

Anonymkode: 69656...93b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er ikke å være for å være martyr. Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør og ikke gjør. Men det var flere kollegaer som reagert likt som meg, det har skjedd flere ting med den kollegaen som ikke er greit og vi har svelget kamelen hver gang. Det kan være med å bidra at jeg kjenner på irritasjon. Synes man skal vise hensyn og respekt til andre uansett. 
Og den type jobb jeg har så kunne jeg ikke bare gå dessverre. 

Du legger deg åpenbart opp i hva andre bruker sin fritid på. Tullete og ansvarsfraskrivende å påstå annet, ref. tråden du har startet.

Kanskje kollegaen din er bunnsliten og knapt orker å dusje, hva vet vel du om det? Kanskje du seøv er utslitt og utbrent og pisser deg selv på leggen for å holde varmen ved å angripe en annen som allerede er utslitt av jobb og hverdagens krav? 

Tre ut av martyr-rollen og hopp av den høye hesten din. Vær et hyggelig medmenneske. Du aner ikke hva andre har å stri med dersom du ikke har spurt dem rett ut. Ingen ønsker å være sykemeldt, det er både skambelagt og vondt. 

Anonymkode: 52d36...835

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykmeldt grunnet psykisk knekk og har lagt ut på SoMe at jeg gjør «friske» ting. 

Jeg har ligget i fosterstilling i en måned og det å være sosial har vært en kamp. Vet det er et par slarvekjerringer på jobb som garantert har surnet over dette, men de ser ikke resten av bildet.

Det er fastlegen min som kjenner forløpet til min situasjon og har bestemt sykmeldingsgraden. Og takket være hans bastanthet tror jeg at jeg snart er klar for 100% jobb igjen, men noe som gjør det vanskelig å komme tilbake på jobb igjen er tanken på kolleger som dømmer slik som du gjør.

Anonymkode: fc07c...825

• Hjerte 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun trengte nok en pause fra bitchy kolleger. 

Anonymkode: ea130...7ee

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er irrelevant hva kollegaen gjorde på fridagen sin. Alle har rett til like mange fridager.

Det som er problemet er at når noen på jobben din tar fri så må dere andre jobbe ekstra. Hvorfor settes det ikke inn vikar? 

Anonymkode: 858fa...a0a

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du er overarbeidet, så skyldes det at din sjef ikke får inn vikar for den sykmeldte. Det er ikke den sykmeldte sitt ansvar. Du legger skylden feil plass. 

Anonymkode: 6183c...813

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker du ikke skal henge deg opp i hva kollegaen din bruker kreftene på.

Jeg er gradert sykemeldt selv siden jeg møtte veggen. Jobben min består i å sitte foran PCen. Hva gjør jeg hjemme på sykedagen min? Jeg sitter en del på PCen hjemme og jobber med hobby.

De virker ganske like utenfra, men å kunne jobbe med noe som interesserer meg gir meg ro og glede i motsetning til å sitte på jobb i et svært dårlig arbeidsmiljø.

Anonymkode: 01531...e78

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har jobba meg halvt ihjel pga en arbeidskollega ikke gidder å gjøre det stillingen sier, når han fikk pes for det, sykmeldte han seg halvt, og sier I det samme, pass deg nå for rovdrift. Han var helt utslitt sa han, selv om han ikke gadd så mye. En dag kjørte jeg forbi huset hans, og det var full rehabilitering. Ikke rart han måtte sykmelde seg. Har lyst å sladre på han, men drøyer det.

Så ja jeg forstår at du blir irritert, jeg er langt forbi det stadiet...

Endret av makkapakka
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
makkapakka skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobba meg halvt ihjel pga en arbeidskollega ikke gidder å gjøre det stillingen sier, når han fikk pes for det, sykmeldte han seg halvt, og sier I det samme, pass deg nå for rovdrift. Han var helt utslitt sa han, selv om han ikke gadd så mye. En dag kjørte jeg forbi huset hans, og det var full rehabilitering. Ikke rart han måtte sykmelde seg. Har lyst å sladre på han, men drøyer det.

Så ja jeg forstår at du blir irritert, jeg langt forbi det stadiet...

Får man sykemelding for å være lat?

Anonymkode: 67e55...0e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får man sykemelding for å være lat?

Ja for det sikkert det han forklarer til legen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
makkapakka skrev (1 minutt siden):

Ja for det sikkert det han forklarer til legen.

Det kan ikke tenkes at han ikke er lat, men syk, og at du kun har fordommer?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

80 % sykelønn og karensdag nå!

Anonymkode: 356af...883

Karens dag?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

80 % sykelønn og karensdag nå!

Anonymkode: 356af...883

Lykke til med alle lavtlønnete, alenemødre/alenefedre etc. som går på jobb med omgangssyken, influensa etc. fordi man ikke har råd til å være hjemme. 

Anonymkode: 9d048...ad5

• Nyttig 3
Skrevet

Slutt å jobb overfor for å dekke inn for kollegaen, så kommer nok ledelsen på banen. 

• Liker 1
Skrevet

På KG er det aldri lov å være frustrert over eller stille spm ved andre folks utnytting av verdens beste sykeordninger. ALLE har mest sannsynlig kronisk bakenforliggende sykdommer og ALLE har verdens beste grunner for å skippe jobb og velte lasset over på de som står igjen. 

Selvfølgelig er det umusikalsk av en som er delvis sykemeldt, og så ber om fri en hel dag fordi ekstra sliten, å legge ut i SoMe om hvor vedkommende er sosial med full aktivitet og moro. OM det så finnes en god grunn, så er det fortsatt umusikalsk. Men på KG vil du alltid beskyttes, uansett.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg var sykemeldt tok jeg først og fremst hensyn til mine egne behov og egen helse (selvfølgelig innenfor de avtaler som forelå og i dialog med både arbeidsgiver og lege), når det gjaldt jobb og hva jeg gjorde ellers. Hvorvidt og hvordan mitt fravær påvirket arbeidsoppgaver og kollegaer var ledelsens ansvar å håndtere og administrere, ikke mitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...