Gå til innhold

Sterk avføringstrang om morgenen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har over lengre tid hatt sterk avføringstrang om morgenen. Somregel må jeg bare denne ene gangen i løpet av døgnet. Har ikke mageproblemer ellers .Tror ikke jeg kunne holdt meg så lenge om jeg ønsket, når jeg først må. Ofte er avføringen litt løs, men ikke direkte diaré heller.  Er det flere som har det slik , evt hvordan kan en styre tidspunkt for avføring litt mer. 
jeg spiser ganske sunt, men tar litt for ofte et glass vin på kvelden, men somregel da kun ett glass.  Høres dette ut som noe jeg bør sjekke opp? 

Anonymkode: 240c5...0b6

Skrevet

Jeg må drite med en gang jeg står opp. Er det unormalt og altså? Sånn har det alltid vært. Alt dere lurer på...

Anonymkode: 06d9e...1e6

• Liker 6
Skrevet

Trodde regelmessig avføring var det ideelle?

Har du ofte ons siden du problematiserer dette?

Anonymkode: 91f05...553

• Liker 4
Skrevet

Jeg også

Anonymkode: 4d2d8...b9c

Skrevet

Det er helt normalt og slik har jeg det også.

Drikker forøvrig ikke alkohol i det hele tatt.

Hvorfor vil du unnlate å kvitte deg med avfallsstoffer på morgenen, men heller bære dem med deg gjennom dagen?

Anonymkode: f0e3a...5c3

• Liker 3
Skrevet

Avføring hver morgen er naturlig, å ha avføring en gang i døgnet er sunt. Alkohol bør kuttes helt ut.

Anonymkode: 0f014...e4a

• Liker 2
Skrevet

Dette er helt normalt. Jeg må også ha do tilgjengelig om morgenen. Må akutt på do etter morgenkaffe. Løs avføring, men ikke diaré. Det hender jeg må gå to ganger raskt etter hverandre. Alkohol gjør også magen løsere. Jeg går også kun på do morgen. Trodde dette var det normale. Datteren min på 16 år må kun på do hver 4-5 dag, noe som gjør at hun ofte har vondt i magen.

Anonymkode: f8f76...dfc

• Liker 2
Skrevet

Det er normalt å ha avføring én gang om dagen, og like gjerne morgen som ellers.

Tenker det er kjekt å ha det da, - ofte litt verre å komme seg på do når man er ute på farten.

Anonymkode: a820e...5f2

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner også at regelmessig avføring er bra, men når jeg først må så kan jeg ikke vente til senere. Klarer liksom ikke holde meg noen timer og gå på do senere. Det er det jeg lurer på om er normalt. TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Trodde regelmessig avføring var det ideelle?

Har du ofte ons siden du problematiserer dette?

Anonymkode: 91f05...553

Nei, har ikke det😅

Skrevet

Det er normalt å ikke klare å holde seg, - hvorfor må du det?

Om man kjenner at man må tisse, så kan man holde seg og det går over for en liten stund. Det er ikke o.k. det heller, og da blir det desto mer som må ut neste gang man kjenner det.

Med avføring er det annerledes. Er dette noe nytt du opplever?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner også at regelmessig avføring er bra, men når jeg først må så kan jeg ikke vente til senere. Klarer liksom ikke holde meg noen timer og gå på do senere. Det er det jeg lurer på om er normalt. TS

Altså. Når bæsjen først har kommet forbi det første "stoppestedet" er det vanskelig å holde det i mange timer fra det siste (selve rumpehullet). 

Dette virker ikke som å være et problem. Du går på do til fast tid hver dag, det er jo helt normalt! Det som IKKE er normalt er å ville holde seg i mange timer?

Anonymkode: 1b877...831

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt normalt at man faktisk må på do når behovet melder seg. De aller fleste vil ikke klare vente noen timer når de først må på do. 

Hadde det derimot vært snakk om at du ikke klarte vente ett kvarters tid, da hadde det vært mindre vanlig. 

Anonymkode: be38f...b57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er normalt å ikke klare å holde seg, - hvorfor må du det?

Om man kjenner at man må tisse, så kan man holde seg og det går over for en liten stund. Det er ikke o.k. det heller, og da blir det desto mer som må ut neste gang man kjenner det.

Med avføring er det annerledes. Er dette noe nytt du opplever?

Jeg har hatt det slik ganske lenge, men opplever at jeg må mer når jeg først må, enn det jeg gjorde tidligere. Mulig avføringen fungerer bedre nå enn den gjorde tidligere, men jeg irriterer meg litt over ikke å kunne styre det mer selv. Altså å kunne vente noen timer om jeg ønsker det. Til vanlig er det selvfølgelig ikke noe problem, men f.eks. på fjellturer eller lignende er det litt irriterende. TS

Skrevet

Noe lurer dere nu på her inne... 

Anonymkode: fb479...76d

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er absolutt IKKE anbefalt å holde seg!! Det kan føre til forstoppelse!

Vi som går på do regelmessig hver morgen bør da være glad for det. 

Jeg forstår ikke problemet. Er glad jeg er ferdig med det om morgenen så slipper jeg å lete etter do andre steder.

Anonymkode: 17acb...9cb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du håper på å utvikle tarmskader ved å kunne holde på avfallsstoffer..? 

Hvorfor? 

Er det ikke bare å gå på do og gjøre seg ferdig med det?

Anonymkode: f0e3a...5c3

• Liker 3
Skrevet

Har det sånn jeg og, ville ikke klart å holde meg i et par timer 

Anonymkode: 57630...901

Skrevet

Hæ?

Du vet at å drite 1 gang pr. dag er det normale?

Finnes det noe bedre tidspunkt på dagen enn om morgenen å få dette unnagjort?

Anonymkode: 00bd4...559

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis du ikke klarer å hodle deg noen minutter til et toalett er ledig eller å oppdrive, er det jo ikke helt normalt. Men det er ikke meningen at vi skal gå å holde oss i flere timer. Faktisk er det jo en kjempefordel å ha så regelmessig avføring for da kan du planlegge ut fra det. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...