AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #1 Skrevet 14. juni 2025 Har fremfall av livmor og endetarm, grad 3, og lett fremfall av blære. Sliter mye med smerter på ene siden, men det som er verst er å gå på toalettet nr 2. Kjenner meg ekstremt ekkel, må ta ting i skjeden for å få ut avføring og ofte må jeg ta finger bak etterpå for å få ut alt. Kjempe kvalmt. Har fått operasjon i september, forstod det slik at de skal operere alle fremfallene samtidig bygge opp det man har mellom vagina og rumpe. har noen erfaring med slik operasjon? Kjenner muskler godt når jeg kniper. Hvordan var sexlivet til dere som har hatt dette? Jeg føler meg så ekkel at sex er uaktuelt. Samboer sier også at det ikke kjennes godt ut inni der lenger som er trist Anonymkode: 0abe6...683 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #2 Skrevet 14. juni 2025 For meg hjalp det litt med tanke på avføring. Slapp at det "samlet" seg bak på en måte og derav lettere å gå på do. Ellers har det ikke hjulpet på noe på det seksuelle planet dessverre. Anonymkode: 8c69a...1b1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #3 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg hjalp det litt med tanke på avføring. Slapp at det "samlet" seg bak på en måte og derav lettere å gå på do. Ellers har det ikke hjulpet på noe på det seksuelle planet dessverre. Anonymkode: 8c69a...1b1 Så trist! Var det kun recotcele du opererte eller andre fremfall? Og hvor opererte du? Har vurdert å gjøre det privat selv om jeg får det dekket offentlig Anonymkode: 0abe6...683
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #4 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så trist! Var det kun recotcele du opererte eller andre fremfall? Og hvor opererte du? Har vurdert å gjøre det privat selv om jeg får det dekket offentlig Anonymkode: 0abe6...683 Jeg har operert to ganger, en offentlig og en privat, løftet først livmor og opererte rectocele. Hadde deretter en oppstramming privat da jeg følte det ikke var som før, men følte ikke det var noe endring etterpå siste operasjonen. Anonymkode: 8c69a...1b1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #5 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har operert to ganger, en offentlig og en privat, løftet først livmor og opererte rectocele. Hadde deretter en oppstramming privat da jeg følte det ikke var som før, men følte ikke det var noe endring etterpå siste operasjonen. Anonymkode: 8c69a...1b1 Føler du at du er «større» nedentil enda etter operasjonene om jeg forstår riktig? På meg skal de sy skjedeåpningen trangere pga rift i tillegg, men jeg kjenner jeg blir veldig skuffet om jeg ikke merker forskjell innvendig. Hvor opererte du offentlig? Hvordan var smertene? Anonymkode: 0abe6...683
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #6 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har fremfall av livmor og endetarm, grad 3, og lett fremfall av blære. Sliter mye med smerter på ene siden, men det som er verst er å gå på toalettet nr 2. Kjenner meg ekstremt ekkel, må ta ting i skjeden for å få ut avføring og ofte må jeg ta finger bak etterpå for å få ut alt. Kjempe kvalmt. Har fått operasjon i september, forstod det slik at de skal operere alle fremfallene samtidig bygge opp det man har mellom vagina og rumpe. har noen erfaring med slik operasjon? Kjenner muskler godt når jeg kniper. Hvordan var sexlivet til dere som har hatt dette? Jeg føler meg så ekkel at sex er uaktuelt. Samboer sier også at det ikke kjennes godt ut inni der lenger som er trist Anonymkode: 0abe6...683 Jeg opererte for recucele (bakre skjedefremfall) på tirsdag denne uka. Jeg har ikke hatt noe smerter til nå å lever normalt. Glemmer meg ut nesten pga ingen smerter, men det er hvertfall ingenting å grue seg til med tanke på operasjon. Jeg har slitt i min 18 år med avføringen😝 Anonymkode: ea4c7...e1a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #7 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler du at du er «større» nedentil enda etter operasjonene om jeg forstår riktig? På meg skal de sy skjedeåpningen trangere pga rift i tillegg, men jeg kjenner jeg blir veldig skuffet om jeg ikke merker forskjell innvendig. Hvor opererte du offentlig? Hvordan var smertene? Anonymkode: 0abe6...683 Huff meg som svarte ovenfor. Dette bekymrer meg av å lese også. Jeg har gjort samme operasjon som du ska ta og har slitt psykisk pga sexen pga jeg har følt meg vid/åpen. Har lest om mange som har fått et helt nytt sexliv etterpå, så håper vi begge får den opplevelsen🙏🏻 Anonymkode: ea4c7...e1a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #8 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har fremfall av livmor og endetarm, grad 3, og lett fremfall av blære. Sliter mye med smerter på ene siden, men det som er verst er å gå på toalettet nr 2. Kjenner meg ekstremt ekkel, må ta ting i skjeden for å få ut avføring og ofte må jeg ta finger bak etterpå for å få ut alt. Kjempe kvalmt. Har fått operasjon i september, forstod det slik at de skal operere alle fremfallene samtidig bygge opp det man har mellom vagina og rumpe. har noen erfaring med slik operasjon? Kjenner muskler godt når jeg kniper. Hvordan var sexlivet til dere som har hatt dette? Jeg føler meg så ekkel at sex er uaktuelt. Samboer sier også at det ikke kjennes godt ut inni der lenger som er trist Anonymkode: 0abe6...683 Jeg har operert for fremfall, cystocele, livmor og endetarm... Merket mye bedring på nedpress, og på toalettbesøk. Føler ikke at det har hjulpet noe på sexlivet, samboer synes også som din at det ikke er godt lenger, synes det er veldig trist... Anonymkode: d174a...f1d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #9 Skrevet 14. juni 2025 Jeg har operert dette i 2011. Ga meg et nytt liv fra avføring til sex og slutt på inkontinens. Dessverre må jeg ta en ny operasjon nå, for fått nytt fremfall, men det gjør jeg uten å nøle, så gode erfaringer som jeg har fra sist. Eneste var at det føltes litt trangt og vondt med sex de første ukene etter at vi kunne begynne med det igjen, men det gikk over. Det er det eneste jeg gruer meg litt til nå også, for denne gangen vet jeg at de skal ta et/flere ekstra sting ved skjedeinngangen mot anus, for å skape bedre støtte der. Siden de ikke gjorde dette sist, og det likevel var litt trangt og vondt ved samleie i starten, så antar jeg at det blir trangt og vondt denne gangen også i starten, og muligens trangere og vondere enn sist. Likevel nøler jeg ikke angående operasjon, for de positive sidene overgår at det blir trangt og vondt en periode. Regner ikke med at det blir permanent. Anonymkode: 3162e...f35
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #10 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har operert for fremfall, cystocele, livmor og endetarm... Merket mye bedring på nedpress, og på toalettbesøk. Føler ikke at det har hjulpet noe på sexlivet, samboer synes også som din at det ikke er godt lenger, synes det er veldig trist... Anonymkode: d174a...f1d Så trist å lese. Syns det er helt forferdelig at man bare skal leve med det. Har hørt at offentlig bare opererer for å få ting på plass slik at det er «medisinsk korrekt», men ikke bryr seg om eksempel om man føler seg vid osv for det blir ett overfladisk problem. Sexliv er jo så viktig. Har vurdert privat. Vil du dele hvor du har operert? AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Huff meg som svarte ovenfor. Dette bekymrer meg av å lese også. Jeg har gjort samme operasjon som du ska ta og har slitt psykisk pga sexen pga jeg har følt meg vid/åpen. Har lest om mange som har fått et helt nytt sexliv etterpå, så håper vi begge får den opplevelsen🙏🏻 Anonymkode: ea4c7...e1a Så fint å lese at du har fått operasjon, håper det hjelper og at du får ett godt sexliv igjen og mindre plager! Jeg har lest det samme så ble litt deprimert av å lese nå om alle som ikke opplever bedring på jeg si 😣 Jeg krysser fingrene for oss!! Hvor har du operert forresten, altså hvilket sykehus? Anonymkode: 0abe6...683
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #11 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har operert dette i 2011. Ga meg et nytt liv fra avføring til sex og slutt på inkontinens. Dessverre må jeg ta en ny operasjon nå, for fått nytt fremfall, men det gjør jeg uten å nøle, så gode erfaringer som jeg har fra sist. Eneste var at det føltes litt trangt og vondt med sex de første ukene etter at vi kunne begynne med det igjen, men det gikk over. Det er det eneste jeg gruer meg litt til nå også, for denne gangen vet jeg at de skal ta et/flere ekstra sting ved skjedeinngangen mot anus, for å skape bedre støtte der. Siden de ikke gjorde dette sist, og det likevel var litt trangt og vondt ved samleie i starten, så antar jeg at det blir trangt og vondt denne gangen også i starten, og muligens trangere og vondere enn sist. Likevel nøler jeg ikke angående operasjon, for de positive sidene overgår at det blir trangt og vondt en periode. Regner ikke med at det blir permanent. Anonymkode: 3162e...f35 Så bra å høre!! Glad på dine vegne og det gir meg håp. Hvilket sykehus var dette? Og følte du at du var vid nedentil før operasjon og trangere etterpå? Hvordan var smertene etter operasjon? Beklager spørsmål, er bare godt å snakke med andre i samme båt Anonymkode: 0abe6...683
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #12 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så bra å høre!! Glad på dine vegne og det gir meg håp. Hvilket sykehus var dette? Og følte du at du var vid nedentil før operasjon og trangere etterpå? Hvordan var smertene etter operasjon? Beklager spørsmål, er bare godt å snakke med andre i samme båt Anonymkode: 0abe6...683 Veldig lite smerter etter operasjonen. Uventet lite vil jeg si. Ja jeg følte meg vid ved sex innen operasjonen, og ikke etterpå. Stor forskjell for både meg og min mann. Som nevnt var heller problemet at vi måtte ta det veldig rolig en tid, for det føltes for stramt. Det gikk seg heldigvis til. Mener jeg opererte på Voss. Litt dårlig husk på slikt. Kan være trang nese jeg opererte der. 😅 Anonymkode: 3162e...f35
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #13 Skrevet 14. juni 2025 Min mor har. Samtidig oppdaget de en flekk på livmora som viste seg p være kreft. Så litt flaks i uflaksen. Anonymkode: b840f...a20
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #14 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Veldig lite smerter etter operasjonen. Uventet lite vil jeg si. Ja jeg følte meg vid ved sex innen operasjonen, og ikke etterpå. Stor forskjell for både meg og min mann. Som nevnt var heller problemet at vi måtte ta det veldig rolig en tid, for det føltes for stramt. Det gikk seg heldigvis til. Mener jeg opererte på Voss. Litt dårlig husk på slikt. Kan være trang nese jeg opererte der. 😅 Anonymkode: 3162e...f35 Så bra å høre, håååper det blir det samme her! Ja jeg har vurdert Voss men så de ikke operer så mange i året så jeg ble veldig usikker. Kan velge mellom Haugesund, Voss, Haukeland eller Betanien. Foreløpig har jeg fått operasjon hos Haukeland men er svært usikker, og klarer heller ikke finne noe om pasienter som har vært der og om de er fornøyd. Anonymkode: 0abe6...683
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #15 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så bra å høre, håååper det blir det samme her! Ja jeg har vurdert Voss men så de ikke operer så mange i året så jeg ble veldig usikker. Kan velge mellom Haugesund, Voss, Haukeland eller Betanien. Foreløpig har jeg fått operasjon hos Haukeland men er svært usikker, og klarer heller ikke finne noe om pasienter som har vært der og om de er fornøyd. Anonymkode: 0abe6...683 Jeg skal på Betanien denne gangen. Var der også på vurdering, og snakket med gynekologen som skal operere meg. Fikk veldig tillit til ham. Han var tydelig opptatt av min seksuelle funksjon etter operasjon også. "Føler du deg litt vid her i nederste del av åpningen?" spurte han meg, og da jeg bekreftet sa han at da ville han sette noen sting der, både for støtte opp endetarmen, og for å bedre seksuelt utbytte, men at han ville være forsiktig også og ikke sy for mye, fordi da kunne det bli negativt for seksuell funksjoner. Å ha sex må jo ikke bli ubehagelig for deg, påpekte han, så han skulle også være nøye på at det ikke ble for mange sting og for trangt. De sydde ikke der ved forrige operasjon. At jeg likevel ble trangere ved sex var på grunn av oppstramming av muskulatur innvendig. Det skal gjøres nå også. Spurte min mann, for han kjørte meg til forrige operasjon, og husker alt slikt som jeg glemmer. Voss er riktig sa han. Den gang snakket jeg ikke med legen som skulle operere før operasjon. Mulig han hilste på meg, men var ikke han som hadde tatt forundersøkelsene. Anonymkode: 3162e...f35
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #16 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Føler du at du er «større» nedentil enda etter operasjonene om jeg forstår riktig? På meg skal de sy skjedeåpningen trangere pga rift i tillegg, men jeg kjenner jeg blir veldig skuffet om jeg ikke merker forskjell innvendig. Hvor opererte du offentlig? Hvordan var smertene? Anonymkode: 0abe6...683 Jeg har operert for fremfall og samtidig fått utført fremre og bakre plastikk. Opplevde å få et nytt liv etter operasjonen. Alt bortsett fra eggstokkene ble fjernet blæren og endetarmen ble løftet til sin naturlige plass. Skjedeveggene ble strammet og det ble utført spinafiksasjon. Jeg hadde ikke bare fremfall, jeg hadde total prolaps nedentil. Det var en langvarig operasjon 4,5 timer og den ble utført ved et offentlig sykehus så jeg betalte ingenting selv. Anonymkode: 35d68...b35
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå