Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en oppfatning av at uttrykket "hel ved" brukes feil. Og det irriterer meg.

Mange menn med stort ego er veldig for å bruke det uttrykket, både om seg selv og de rundt seg. De tror det betyr holdbar, sterk og tøff. Men det betyr jo egentlig at man er ekte, gjennomført, ærlig og står for det man sier, gjør det ikke?

Det kan være at man selv har svakheter som gjør at uttrykket ikke faller i smak, men har vi ikke alle det?

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hel ved for meg er noen som har fred med seg selv og andre, dessverre har egoistiske narsissister tatt det til å handle om seg. :)

Anonymkode: 617c0...09a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En du kan stole på, pålitelig,robust

Anonymkode: 02816...5d0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Å bruke uttrykket om seg selv er bare latterlig. Uttrykkets opprinnelse er heltre, altså ikke kryssfiner, sponplater ol. I overført betydning brukes det om personer med høy integritet, som er tvers gjennom ærlige, redelige og «ekte».  Det er det andre som skal bedømme. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (Akkurat nå):

Å bruke uttrykket om seg selv er bare latterlig. Uttrykkets opprinnelse er heltre, altså ikke kryssfiner, sponplater ol. I overført betydning brukes det om personer med høy integritet, som er tvers gjennom ærlige, redelige og «ekte».  Det er det andre som skal bedømme. 

Nettopp, å si at man selv er hel ved er som å beskrive seg selv som morsom, empatisk, snill, omsorgsfull osv. Egenskaper det er opp til andre å se i oss

Anonymkode: 617c0...09a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt det før, tror jeg. Jeg klarer ikke koble det helt. Kan jeg få se et par setninger hvor uttrykket blir brukt?

Anonymkode: acaa3...36f

AnonymBruker
Skrevet

Dette uttrykket må være nytt? Jeg har bare hørt det de siste årene, knapt nok det. Aldri før.

Anonymkode: eb2ec...d54

Skrevet

Tydelig brukt mye på LinkedIn: https://no.linkedin.com/posts/frodedale_ledere-bør-være-hel-ved-begrepet-hel-ved-activity-7042898578209411073-5kj9

https://no.linkedin.com/posts/runels_definisjon-av-hel-ved-jostein-hel-ved-activity-7160180589302628352-UhvP

Jeg så det nå sist brukt i et minneord, "Hvil i fred. Du var hel ved." Og det var fortjent og rett brukt.

Men grunnen til HI er at jeg har sett og hørt mange bredskuldra brattrygga guttaboys bruke uttrykket, og det har tatt helt betydninga fra det. "Han er ingen rotte som sladrer eller er feig, han stiller opp for gutta, han er hel ved." Og da blir det feil.

Gjest Måne69
Skrevet

Hel ved…er en du kan stole på..helt og fullt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...