Hulderen Skrevet 15. juni #41 Skrevet 15. juni Mardina skrev (1 time siden): Det er flisespikkeri jo... Og henge seg opp i et enkelt ord. Det er ikke flisespikkeri når det ene ordet forandrer betydningen av setningen. Du kunne bare svart: «Beklager, du har helt rett. Selvsagt bruker man bare høyre fot på gass- og bremsepedal». 2
Mardina Skrevet 15. juni #42 Skrevet 15. juni Hulderen skrev (2 timer siden): Det er ikke flisespikkeri når det ene ordet forandrer betydningen av setningen. Du kunne bare svart: «Beklager, du har helt rett. Selvsagt bruker man bare høyre fot på gass- og bremsepedal». Jeg synes det blir rart å henge seg opp i et ord. Alle kan skrive feil innimellom 🤔 Ingen er perfekte 😊
Alice123 Skrevet 16. juni #43 Skrevet 16. juni Mardina skrev (13 timer siden): Jeg synes det blir rart å henge seg opp i et ord. Alle kan skrive feil innimellom 🤔 Ingen er perfekte 😊 Ordet vi "henger oss opp i" endrer meningen i det du skriver, og blir da potensiell farlig feilinformasjon til TS som faktisk ikke kan kjøre automat og ikke kan vite at du kommer med feilinformasjon. Utrolig merkelig at du som poster farlig og feil informasjon i tråden er indignert over at handre korrigerer informasjonen. 2 1
Mardina Skrevet 16. juni #44 Skrevet 16. juni Alice123 skrev (Akkurat nå): Ordet vi "henger oss opp i" endrer meningen i det du skriver, og blir da potensiell farlig feilinformasjon til TS som faktisk ikke kan kjøre automat og ikke kan vite at du kommer med feilinformasjon. Utrolig merkelig at du som poster farlig og feil informasjon i tråden er indignert over at handre korrigerer informasjonen. Jiises.... 🤔 Du skriver aldri feil du altså og er helt perfekt? 🙄
AnonymBruker Skrevet 16. juni #45 Skrevet 16. juni Jeg legger venstrebenet halvveis under setet når jeg kjører automat, og er vant med å kjøre gir. Da sitter jeg mer behagelig, og kroppen min "forstår" at den ikke skal trykke inn noen clutch. Mens høyrebenet styrer gass og brems som vanlig. Om jeg har venstrebenet fremover slik som høyrebenet, kan jeg lett forsøke å clutche, og da kan jeg risikere å treffe bremsepedalen og få en bråbrems. Jeg synes dette med å veksle er en vanesak, og at automat er veldig lett å venne seg til. Anonymkode: 4cdef...8d6
AnonymBruker Skrevet 16. juni #46 Skrevet 16. juni Du venner deg fort til det. Jeg har kjørt litt av hvert i alle år. Men husk at klutchefoten skal bare hvile, og at du skal bremse og gasse med høyrefoten. Ikke en fot på hver pedal. Anonymkode: aadb8...3b6
HMK Skrevet 16. juni #47 Skrevet 16. juni Jeg har alltid hatt manuell, men kjøpte automat for 5 år siden. Det er null stress. Du venner deg fort til å hvile venstrefoten. Mer behagelig kjøring.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #48 Skrevet 16. juni Jeg tror nok vi har funnet forklaringen, TS. Som en haug med folk her har sagt skal du ikke bruke venstrefoten til å bremse, den skal bare ha fri. Å bruke venstrefoten til brems på en automatbil er virkelig ikke bra, og i tillegg er det åpenbart en stor omkobling for hodet sammenlignet med sånn du kjører med manuelt gir. Så det må du bare slå helt fra deg. Så fort du får gjort det vil kjøringen med automat minne mye mer om kjøringen med manuell, og da kommer du til å føle deg mye tryggere med en gang. Anonymkode: abfcf...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #49 Skrevet 16. juni Jeg syns nå det er rart å ikke bruke venstrefot til bremsing. Gir jo mening når man har to bein, det er to pedaler å bruke venstre til brems og høyre til gass tenker nå jeg. Nå har ikke jeg lappen da Anonymkode: f4bb6...347
AnonymBruker Skrevet 17. juni #50 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg syns nå det er rart å ikke bruke venstrefot til bremsing. Gir jo mening når man har to bein, det er to pedaler å bruke venstre til brems og høyre til gass tenker nå jeg. Nå har ikke jeg lappen da Anonymkode: f4bb6...347 Da gir jo heller ikke en slik kommentar noen mening. Anonymkode: 88393...872 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #51 Skrevet 17. juni Nå kom jeg på en tur jeg hadde med en venninne av meg. Hun skulle kjøre min bil, jeg satt på (jeg var ikke kjørbar), hun hadde aldri kjørt med automat før. Det var en rykk-og napp-tur, det! Det må jo være fordi hun brukte en fot til gass og en til brems Anonymkode: 4809e...b92
AnonymBruker Skrevet 17. juni #52 Skrevet 17. juni Anonym-bruker skrev (På 14.6.2025 den 19.33): Bruker du ikke venstre beinet til å bremse? Bruker du høyre til begge deler? Bruker høyere til begge ja. Var vel en grunn for at jeg kunne kjøre med brudd i venstre fot. Anonymkode: 96b4e...ffa
AnonymBruker Skrevet 17. juni #53 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg syns nå det er rart å ikke bruke venstrefot til bremsing. Gir jo mening når man har to bein, det er to pedaler å bruke venstre til brems og høyre til gass tenker nå jeg. Nå har ikke jeg lappen da Anonymkode: f4bb6...347 Du hadde skjønt det om du hadde lappen. Med manuell bruker en forsatt bare høyere til brems og gass. Anonymkode: 96b4e...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #54 Skrevet 17. juni Anonym-bruker skrev (På 14.6.2025 den 5.47): Jeg, min mor og min bror skal på bilferie sammen neste uke. Vi skal kjøre til Frankrike. Jeg ser veldig frem til det, men gruer meg veldig til å kjøre bilen til mor. Hun har automat, jeg har manuell. Prøvde bilen hennes, men syns det var fryktelig uvant, og følte meg usikker.. vanskelig å forklare, men jeg følte meg ikke trygg på å kjøre, bremse, uten å ha en klutch å trykke inn. Noen som har erfaring med automat bil? Hvordan synes du det er? La din mor kjøre eller bestill noen kjøretimer hos en trafikkskole asap. Når man har førerkort skal man kunne kjøre enhver bil uten å kny. Jeg blir sterkt bekymret over st du og sikkert mange andre likesinnede, ferdes rundt på offentlige veier. Anonymkode: 38d44...bb8
PITTY Skrevet 17. juni #55 Skrevet 17. juni Fordel å ikke ha kjørt for mye go-kart.😰 Der er det jo lagt opp til at du benytter ett bein til gass og ett til brems.. Jeg byttet i fjor til automat. Uvant ja, men kom fort inn i det. Bevissthet må likevel til. Nettopp slik at du unngår å smelle inn bremsen brått med venstre ben, fordi du liksom tror det er clutch..
Alice123 Skrevet 17. juni #56 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): La din mor kjøre eller bestill noen kjøretimer hos en trafikkskole asap. Når man har førerkort skal man kunne kjøre enhver bil uten å kny. Jeg blir sterkt bekymret over st du og sikkert mange andre likesinnede, ferdes rundt på offentlige veier. Anonymkode: 38d44...bb8 Å gå over til automat er jo ingen sak, trenger ikke kjøreskole for å lære seg det. Da jeg første gang kjørte automat kjørte jeg litt rundt utenfor riks- og europaveier (i Oslo), tok en liten dag å bli helt trygg. I dag veksler jeg helt uproblematisk mellom automat og manuell. Og jeg er helt gjennomsnittlig god til å kjøre bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå