Anonym-bruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Jeg, min mor og min bror skal på bilferie sammen neste uke. Vi skal kjøre til Frankrike. Jeg ser veldig frem til det, men gruer meg veldig til å kjøre bilen til mor. Hun har automat, jeg har manuell. Prøvde bilen hennes, men syns det var fryktelig uvant, og følte meg usikker.. vanskelig å forklare, men jeg følte meg ikke trygg på å kjøre, bremse, uten å ha en klutch å trykke inn. Noen som har erfaring med automat bil? Hvordan synes du det er?
AnonymBruker Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Jeg kjører automat. Synes det er lettvint og trygt. Har kjørt med manuell før, men får det aldri helt til. Har ikke bruk for manuell heller, så automat går fint for min del. Det er jo en vanesak og. Du er vant med manuell. Lån mor din sin bil ofte før ferien starter, bli kjent med automat og bilen... hvis dette var en planlagt ferie i god tid, kunne du alltids ha øvd en god stund allerede... Anonymkode: 74e6e...524 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni Det går seg til. Jeg går aldri tilbake til manuell Anonymkode: 14903...532 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni Du venner deg veldig fort til det. Du sier du "prøvde" bilen hennes, hvor langt og hvor mange ganger har du kjørt den? Anonymkode: f87b9...d55 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni Jeg kjører manuell, og har gjort det i alle år. Men får jo ofte automat når jeg leier bil. Eller låner andres bil. Første gang googlet jeg bare hva symbolene på "giret" betydde 😂 Det er litt som å kjøre radiobil - det går av seg selv. Men er to ting jeg må være obs på; 1) fart, jeg sklir veldig lett opp i fart når jeg ikke må gire opp og ned. 2) situasjoner der man må bremse raskt. Da er jo refleksen å trykke ned klutsjen veldig raskt, med det resultat at du i automat kjører ned bremsen med for stor kraft. Anonymkode: f011c...d61 1 3
Hulderen Skrevet 14. juni #6 Skrevet 14. juni Det går veldig greit å gå fra manuell til automat. Du må bare «koble ut» venstre beinet. I starten kan du prøve å bøye det beinet bakover eller til siden, slik at du ikke glemmer deg og plutselig trykker hardt på bremsen for å «klutche». Men lån bilen og gjør deg kjent med den før ferien starter. Og gled deg over at du ikke lenger vil ha noen problemer med bakkestart. Med automatgir så vil du ikke gli bakover. 3 1
Hulderen Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kjører manuell, og har gjort det i alle år. Men får jo ofte automat når jeg leier bil. Eller låner andres bil. Første gang googlet jeg bare hva symbolene på "giret" betydde 😂 Det er litt som å kjøre radiobil - det går av seg selv. Men er to ting jeg må være obs på; 1) fart, jeg sklir veldig lett opp i fart når jeg ikke må gire opp og ned. 2) situasjoner der man må bremse raskt. Da er jo refleksen å trykke ned klutsjen veldig raskt, med det resultat at du i automat kjører ned bremsen med for stor kraft. Anonymkode: f011c...d61 Veldig mange biler med automatgir har cruisecontroll. Da går ikke bilen raskere enn den farten du setter bilen til. Noen har også cruisekontroll som automatisk bremser bilen når bilen foran bremser. De nyeste har automatisk avlesing av skilt, som setter riktig hastighet. (Men man kan ikke stole 100 % på det, det hender at bilen leser av feil) 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Skrevet 14. juni Jeg vente meg fort til det. Plasserer venstre fot på den skrå plassen litt til venstre for hvor clutchen pleier å være. Finn deg en liten plass og mengdetren på stopp/start, Da blir det et muskelminne ganske raskt. Anonymkode: ebd30...a33
Rosa Dartle Skrevet 14. juni #9 Skrevet 14. juni Man venner seg veldig fort til det og begynner å elske det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #10 Skrevet 14. juni Som de andre skriver, du venner deg fort til det. Skal ikke mange meterne til før du kjenner ar det flyter mye bedre med automat. Det er vel få biler å få kjøpt med manuellgir nå, så like greit å omfavne automat. Det er tryggere også, fordi du ikke bruker noe som helst av hjernens oppmerksomhet til klutsjing og giring. Anonymkode: ba28c...161 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #11 Skrevet 14. juni Anonym-bruker skrev (4 timer siden): Jeg, min mor og min bror skal på bilferie sammen neste uke. Vi skal kjøre til Frankrike. Jeg ser veldig frem til det, men gruer meg veldig til å kjøre bilen til mor. Hun har automat, jeg har manuell. Prøvde bilen hennes, men syns det var fryktelig uvant, og følte meg usikker.. vanskelig å forklare, men jeg følte meg ikke trygg på å kjøre, bremse, uten å ha en klutch å trykke inn. Noen som har erfaring med automat bil? Hvordan synes du det er? Kjørte opp med manuell, og har etter dette aldri kjørt en eneste manuell bil. Savner ikke den klutchingen og giringen. Dette er en vanesak. Begynn med å kjøre i Norge der du er vant til å kjøre, så går det bedre i utlandet med andre utfordringer og mer trafikk. Før eller seinere må du over på automat uansett, når fossil bilene blir historie. Anonymkode: 04191...029 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #12 Skrevet 14. juni Jeg kjører cirka 50/50 automat og manuell nå, og det er helt uproblematisk å bytte mellom. Automat var samtidig nytt for meg for to år siden, og det tok bare en dag eller to å bli vant til. Anonymkode: abfcf...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #13 Skrevet 14. juni Altså, det er gass og brems. Det klarer du. Hvis du føler at du må øve deg, så finn deg en tom parkeringsplass på kvelden. Anonymkode: 1e97c...e44 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #14 Skrevet 14. juni Har kjørt manuellt gir i 30 år. Kjøpte nettopp min første automat bil. Blir bare automat her nå Anonymkode: a892c...658 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #15 Skrevet 14. juni Hulderen skrev (4 timer siden): Veldig mange biler med automatgir har cruisecontroll. Da går ikke bilen raskere enn den farten du setter bilen til. Noen har også cruisekontroll som automatisk bremser bilen når bilen foran bremser. De nyeste har automatisk avlesing av skilt, som setter riktig hastighet. (Men man kan ikke stole 100 % på det, det hender at bilen leser av feil) Min manuelle har cruisekontroll Men bor i by. Så det er småvei, 110-sone, 60, osv. Men bruker det på langdistanse med 80, og slikt. Anonymkode: f011c...d61
Mardina Skrevet 14. juni #16 Skrevet 14. juni (endret) Anonym-bruker skrev (10 timer siden): Jeg, min mor og min bror skal på bilferie sammen neste uke. Vi skal kjøre til Frankrike. Jeg ser veldig frem til det, men gruer meg veldig til å kjøre bilen til mor. Hun har automat, jeg har manuell. Prøvde bilen hennes, men syns det var fryktelig uvant, og følte meg usikker.. vanskelig å forklare, men jeg følte meg ikke trygg på å kjøre, bremse, uten å ha en klutch å trykke inn. Noen som har erfaring med automat bil? Hvordan synes du det er? Jeg foretrekker automatgir milevis over manuelt gir 😊 Det er veldig enkelt å kjøre automatgir. Man må bare "glemme" at man har en venstrefot til clutchen 😄 Min erfaring er at man fort blir vant til å kjøre automatgir. Hvis du fortsatt synes det er uvant, så bør du ta et par turer i bilen med automatgir. Sånn at du blir vant til det 😊 Endret 14. juni av Mardina
AnonymBruker Skrevet 14. juni #17 Skrevet 14. juni Man blir veldig fort vant med automat, så bare lån bilen noen ganger til så blir du fort trygg. Jeg kjørte opp for mange år siden da det knapt nok fantes automat, så jeg har kjørt mange år med manuell. Men nå er det så lenge siden at jeg tror jeg må google hvis jeg skal kjøre en manuell bil igjen 😂 Anonymkode: 4809e...b92
AnonymBruker Skrevet 14. juni #18 Skrevet 14. juni Du må bare tenke at du skal la venstrebeinet hvile og kun bruke høyre til gass og brems. Jeg kjørte først manuell i 15 år og nå automat i 25 år. Mye vanskeligere å gå tilbake til manuell igjen, - har nesten glemt hvordan det er å gire 😅 Anonymkode: 03b00...7f8
Anonym-bruker Skrevet 14. juni Forfatter #19 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du må bare tenke at du skal la venstrebeinet hvile og kun bruke høyre til gass og brems. Jeg kjørte først manuell i 15 år og nå automat i 25 år. Mye vanskeligere å gå tilbake til manuell igjen, - har nesten glemt hvordan det er å gire 😅 Anonymkode: 03b00...7f8 Bruker du ikke venstre beinet til å bremse? Bruker du høyre til begge deler?
AnonymBruker Skrevet 14. juni #20 Skrevet 14. juni Anonym-bruker skrev (9 minutter siden): Bruker du ikke venstre beinet til å bremse? Bruker du høyre til begge deler? Bruker kun høyre ja Anonymkode: 4809e...b92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå