SPOCA Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Er det noen som har fått med seg denne saken? https://www.dagbladet.no/nyheter/respektlost/83210602 Jeg må innrømme at jeg synes dette er ganske kult gjort. Og det gir meg desto mer grunn til å ikke ville bruke elsparkesykler heller. Selv er jeg skikkelig lei av å rydde feilparkerte elsparkesykler ut av oppkjørselen til huset vårt. Irriterende, og unødvendig, spesielt siden det er vår private eiendom. Andre som opplever lignende problematikk? 2
Frida Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Vi finner dem også i hagen, de slenger dem over gjerdet. Hva i all verden er vitsen med det?
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Bør ikke settes i garasjer heller, siden de er brannbomber. Men hvor skal man egentlig gjøre av fandenskapen. En av politikkens store gåter er at ingen seriøse partier ønsker å forbi disse. Med tanke på at et massivt flertall vil ha dem vekk i alle spørreundersøkelser jeg har sett. Her hadde noen virkelig hatt muligheten til å sanke stemmer. Villmannskjøringen på fortauene er enda verre enn parkeringskaoset. Dessverre vil de fleste partiene ha denne elendigheten fordi de ser at kollektivtrafikken ikke strekker til. Ruter reklamerer jo til og med for denne brysomme konkurrenten. Nå i sommer stenger flere sentrale t-banestasjoner uten at det settes inn alternativ transport. Så man kan jo se for seg hva de håper folk skal bruke. Ikke apostlenes hester, for det er ikke lenger trygt å gå på fortauet, Anonymkode: 290db...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni SPOCA skrev (24 minutter siden): Er det noen som har fått med seg denne saken? https://www.dagbladet.no/nyheter/respektlost/83210602 Jeg må innrømme at jeg synes dette er ganske kult gjort. Og det gir meg desto mer grunn til å ikke ville bruke elsparkesykler heller. Selv er jeg skikkelig lei av å rydde feilparkerte elsparkesykler ut av oppkjørselen til huset vårt. Irriterende, og unødvendig, spesielt siden det er vår private eiendom. Andre som opplever lignende problematikk? Omtenksomme el sparkesykkel-idioter, blokkere støtt og stadig Handikapparkerings plassene med sin hensynsfulle plassering av de idiotiske farkostene. Å flytte tohjulingene er nytteløst, da er det å kjøre rundt og se om noe annet i nærheten er ledig. Anonymkode: cc949...058
catman Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Herregud, blåst litt ut av proporsjonene. En HOA som går av skaftet. Først og fremst må man vel lære brukerne å sette disse fra seg på korrekt måte. Disse nissene her samler jo også inn private sykler og løpehjul ifølge artikkelen. Og neste trinn blir å bry rettsvesenet med det? Meningsløs atferd.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni Opplæring er en vei å gå, men her kan mye gjøres teknisk også. Krav til bilde av parkering, sensormålinger og ikke minst bøter. Når utleieselskapene får bøter, tvinges de til å gjøre noe. Så gi de bøter så det svir, for hver eneste dårlig parkerte spark. Selv har jeg egen elsparkesykkel da jeg ikke kan kjøre bil av helseårsaker. Denne gir meg ufattelig frihet i forhold til før, og jeg kan heller ikke ha vanlig/elsykkel av parktiske årsaker (størrelsen, rett og slett). Begynner å bli ufattelig lei av hatet mot el-sparkesykkelbrukerne, som blant annet feilparkeringen kommer av. Jeg har til og med opplevd å bli påkjørt i fotgjengerovergang - GÅENDE, med elsparkesykkelen ved siden av meg - noe som er standard prosedyre ved slike overganger. Det virker som om folk nærmest blir sint fordi jeg gjør det "riktig", i motsetning til hva de forventet. Det begynner å bli skummelt, og nærmer seg hatet som enkelte "kondomsyklister" får. Det må gjøres noe mtp. parkering, men det må vitterlig endres noen holdninger rundt om også. Anonymkode: 347b1...871 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni Synes det er en innafor reaksjon når de ikke har nådd frem med tidligere henvendelser om problemet. Samtidig kunne de kanskje vært åpne for geofence som tillot parkering på et begrenset område. Jeg kjører ikke bil, bor i utkanten av et byområde, og når jeg er ute og går ser jeg daglig flere sparkesykler som er plassert så de er til hinder for folk som ikke lett kan smyge seg forbi. Ofte kan man nesten lure på om de er plassert mest mulig idiotisk med vilje. Jeg har appen "Feilparkering" og bruker den flittig, men er usikker på hvor mye det hjelper. Anonymkode: c73a2...680
AnonymBruker Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni catman skrev (43 minutter siden): Herregud, blåst litt ut av proporsjonene. En HOA som går av skaftet. Først og fremst må man vel lære brukerne å sette disse fra seg på korrekt måte. Disse nissene her samler jo også inn private sykler og løpehjul ifølge artikkelen. Og neste trinn blir å bry rettsvesenet med det? Meningsløs atferd. Tror ikke du skjønner problemet. Lære brukerne å sette fra seg disse på korrekt måte? De kan det nok, de bare driter i det. På samme måte som sykler - SÅ vanskelig er det ikke å sette de fra seg på oppmerket, egnet område. Alle store borettslag med respekt for seg selv har konsekvenser for manglende etterlevelse at svært enkle regler - klarer du ikke å forholde deg til det blir sykkel fjernet. Null sympati til brukerne, all respekt til disse «nissene» som du kaller de, som faktisk tar tak i problemet. Anonymkode: b0935...f75 4
SPOCA Skrevet 15. juni Forfatter #9 Skrevet 15. juni catman skrev (5 timer siden): Herregud, blåst litt ut av proporsjonene. En HOA som går av skaftet. Først og fremst må man vel lære brukerne å sette disse fra seg på korrekt måte. Disse nissene her samler jo også inn private sykler og løpehjul ifølge artikkelen. Og neste trinn blir å bry rettsvesenet med det? Meningsløs atferd. Problemet er jo at folk overhodet ikke bryr seg. Har du egentlig sett hvordan det ser ut utenfor enkelte steder? I gata her forleden lå det henslengt 11 sparkesykler, som måtte flyttes på, fordi folk ikke gidder å sette dem fra seg på en fornuftig måte. I tillegg gidder ikke selskapene ikke å rydde opp etter seg. Jeg mener borettslaget gjør helt det rette her. Her er det snakk om Ryde spesielt (siden det faktisk er inngått avtaler med de andre aktørene), hvor Ryde verken gidder å hente sparkesyklene, eller geofence inn syklene. Dette er tross alt privat grunn, og da har selvfølgelig borettslaget rett til å gjøre dette. Skulle bare mangle. Det handler noe om å faktisk verne om privat grunn, eller mener du at folk bare skal ta seg til rette der du selv bor? I motsetning til deg håper jeg på en rettssak, som gir disse aktørene passet sitt påskrevet. De har ingenting på privat eiendom å gjøre når de er til sjenanse for andre. 1
catman Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni Skjønner at her er følelsene i sving. Misforstå meg rett; selvsagt skal Ryde ta ansvar for sitt produkt. Men det er jo folk som gjør dette her. Mine, dine, våre naboer. Uten dem hadde ikke syklene landet der. Samfunnet blir mye bedre om folk bare lærer seg bruk og skikk. Rettssaker, tvang og allskens innfløkte forsøk via rettsvesenet er symptombehandling, ikke problemløsning. For geofence flytter kaoset bare ut igjen i gata eller til naboens tomt.
SPOCA Skrevet 15. juni Forfatter #11 Skrevet 15. juni catman skrev (9 minutter siden): Skjønner at her er følelsene i sving. Misforstå meg rett; selvsagt skal Ryde ta ansvar for sitt produkt. Men det er jo folk som gjør dette her. Mine, dine, våre naboer. Uten dem hadde ikke syklene landet der. Samfunnet blir mye bedre om folk bare lærer seg bruk og skikk. Rettssaker, tvang og allskens innfløkte forsøk via rettsvesenet er symptombehandling, ikke problemløsning. For geofence flytter kaoset bare ut igjen i gata eller til naboens tomt. Denne problemstillingen tenker jeg godt kan lempes over til kommunen, på kommunal grunn, når det tross alt er byrådet i Oslo som har påført oss dette. Det var innstramminger, som gjorde elsparkesyklene ganske levelige, til vi fikk nytt byråd som lempet på alle regler. Kommunen får rydde opp sitt eget rot hvis ikke de private aktørene klarer å gjøre det. 2
catman Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni SPOCA skrev (44 minutter siden): Denne problemstillingen tenker jeg godt kan lempes over til kommunen, på kommunal grunn, når det tross alt er byrådet i Oslo som har påført oss dette. Det var innstramminger, som gjorde elsparkesyklene ganske levelige, til vi fikk nytt byråd som lempet på alle regler. Kommunen får rydde opp sitt eget rot hvis ikke de private aktørene klarer å gjøre det. Ikke helt uventet når man bytter ut styringsparti med pengegriske tullinger, men jeg mener fortsatt at forbrukeransvar må minimum være en del av løsningen. Vi er så vant med nudging nå at den enkeltes ansvar for egen atferd knapt blir vurdert som en del av likningen.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni I dag var det noen tullinger som måtte fraktes ut av politiet etter å ha kjørt i festningstunnellen med elsparkesykler - to voksne og ett barn(!) Kan barnevernet kobles inn her før disse foreldrene dreper barnet sitt? https://www.nrk.no/stor-oslo/familie-pa-elsparkesykler-fraktet-ut-av-e18-tunnel-i-oslo-1.17455916 Det står ikke om barnet kjørte på egen sparkesykkel eller om en av foreldrene hadde det foran som kollisjonspute på sin egen. Ser dette stadig vekk, til og med begge foreldrene med barnet foran på samme. Anonymkode: 290db...0c3
newman01 Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Men er det sparkesykkelen sin skyld at de blir feilparkert, eller er det de rasshølene som bare slenger dem fra seg? Om styrelederen i et borettslag sliter med at det parkeres altfor mange sykler ved inngangen til boligblokkene er det vel mer sannsynlig at noen som bor i området kjørte dit og parkerte der, enn at de syklene kjørte dit selv og parkerte på farlige steder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå