AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Jeg er lærer og skal ha 1.klasse til høsten. Det blir en stor klasse med 25 elever. 25 elever hvor de yngste bare er 5 år og 9 mnd! Jeg blir stort sett alene med disse 25, og det er flere elever med språklige utfordringer ( minoritetsbarn som ikke har gått i barnehagen) i klassen. Det er forunderlig at ikke flere foreldre står mere på for eget barn…at de ikke engasjerer seg, snakker med FAU, snakker med politikere og andre for å få ned klassestørrelsene! Ikke usannsynlig at det kan komme tilflyttende barn - da kan klassen bli både 26 og 27 barn…puh… Det hjelper ikke at vi lærere forsøker forklare og vise at store klasser ikke er bra, at vi ikke har mulighet til å virkelig se, høre og være 100% tilstede for 25 barn i et klasserom! Foreldre - engasjer dere!! Anonymkode: 7792a...82d 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Så du vil at andre skal be for din syke mor? Store klasser er bra for utviklingen til barna. Anonymkode: 5a16e...d45
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni En skole med "normal" bemanning har minst èn ekstra voksen per klasse for de minste elevene utenom kontaktlærer. Anonymkode: 02ddf...ae3 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni Deg igjen. Av alle som har makt til å gjøre noe med ditt problem, så er foreldre de med minst innflytelse. Organiser deg og ta det den veien! Anonymkode: b7624...8ea 13 8
AnonymBruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni De vet nok ikke at de kan kreve mer. De tar nok for gitt at skolen gjør det som er best for barna. Er selv svært ressurssterk. Har doktorgrad og god jobb, har vært mye engasjert i frivillig arbeid. Mannen min er også ressurssterk. Men det tok flere år med barn på skolen hvor vi skjønte at vi kunne og burde kreve tilpasning, når vi hadde behov for det. Når det er sagt, er det mye bedre grunnbemanning på vår skole. To lærere i klassen + 1-2 fagarbeidere i hver klasse på småtrinnet. Anonymkode: 5ea4c...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Skjønner ikke? Er jo ikke noe nytt? Har ingenting med foreldre å gjøre, men politikken. Anonymkode: 7761d...aae 7
Gaia Skrevet 13. juni #7 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så du vil at andre skal be for din syke mor? Store klasser er bra for utviklingen til barna. Anonymkode: 5a16e...d45 Nei, det er det ikke. Hilsen lærer som har hatt store elevkull og små elevkull og ser stor forskjell. 7 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så du vil at andre skal be for din syke mor? Store klasser er bra for utviklingen til barna. Anonymkode: 5a16e...d45 Nei, store klasser og få lærere er absolutt ikke bra for barna, verken sosialt eller faglig. Hilsen lærer. Anonymkode: ebc99...dda 5 7
Grüner Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så du vil at andre skal be for din syke mor? Store klasser er bra for utviklingen til barna. Anonymkode: 5a16e...d45 Ja, den påstanden skulle jeg likt å se dokumentasjon på… Ganske åpenbart at du ikke har jobbet med barn selv. 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni Hvordan skal jeg som mamma endre dette? Jeg hadde møte med rektor i 1 klasse, nye møter i 7 klasse barnet kom likevel i klasse med 25 andre elever. Ja, liten klasse er best, men hva skal jeg som mor gjøre? . Her mener de det er plassen som er problemet. Jeg har prøvd med alle mine unger. Det tok 6 år for at rektor stokket om klassen til vår eldste, 6 år med knyttet vennskapsbånd ble brutt og mitt barn ble aldri en del av den nye gjengen igjen. Det var riktig det vi foreldre advarte om den gangen, tok likevel 6 år for at skolen skulle lytte, da var det egentlig for sent. Anonymkode: 7e90b...11a
AnonymBruker Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så du vil at andre skal be for din syke mor? Store klasser er bra for utviklingen til barna. Anonymkode: 5a16e...d45 På hvilken måte? Anonymkode: 5a61e...889
Capazitet Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni Flytt på landet og jobb på en liten bygdeskole. Der er det små klasser
AnonymBruker Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni Det er helt umulig for foreldre å få gjennomslag på dette. Har prøvd på mange ulike måter, aldri kommet en centimeter. Anonymkode: 919d7...6a1 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni #14 Skrevet 14. juni Vi har to nærskoler. Vår har liten klasse på 15 elever, den andre har 24 elever. Begge har samme bemanning, 1 lærer og 1 assistent. Jeg er ikke i tvil om hvilken klassestørrelse jeg foretrekker… Anonymkode: 84906...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #15 Skrevet 14. juni Capazitet skrev (8 timer siden): Flytt på landet og jobb på en liten bygdeskole. Der er det små klasser Dette! Til høsten blir det "stor" førsteklasse her med hele 9 elever. Fra 5. klasse blir de 12-15 i klassen, for da kommer barn fra to små grendeskoler i tillegg. Anonymkode: 52b3e...cdb 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #16 Skrevet 14. juni Foreldre?? Hvor gammel er du egentlig? Kanskje like bra du ikke skal undervise i samfunnsfag… Barneskolene får penger på kommunens budsjett. Kommunenes budsjetter er i veldig stor grad forhåndslagt av stat og regjering via lovpålagte tjenester som kommunen er satt til å yte. Kommunens handlingsrom er lite, og mye politisk virksomhet handler om å spare inn der man kan. For å påvirke hvor mye midler som skal gis til grunnskolen, hvordan læreplanene skal være osv, må man jobbe politisk via partier eller faglig på departementsnivå. Det foreldre og lærere SAMMEN kan gjøre, er å påvirke gjennom demonstrasjoner, opprop, politisk lobbyvirksomhet, organisasjoner (som lærernes fagforeninger), forskningsprosjekter osv. Anonymkode: 3efd7...a6c 8
AnonymBruker Skrevet 14. juni #17 Skrevet 14. juni Her er det 2 per klasse + ekstra fagarbeidere. virker som ting fungere veldig fint, vi engasjere oss i barna, men som foreldre med egen fulltidsjobb så har vi dessverre ikke kapasitet til å stille opp utføre stortinget med bannere. Det er kun dere som kan påvirke egen arbeids hverdag, akkurat som alle vi andre gjør. Anonymkode: 02d16...e01 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #18 Skrevet 14. juni Hehe, saklig å legge dette politiske ansvaret på foreldre. Har du lest eller hørt en eneste nyhetssak om skoler det siste året? Blir klassene små nok, så legges bare skolene ned. Det skjer over alt hele tiden. Så lykke til med prosjektet ditt. Anonymkode: 92d13...f0c 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #19 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er lærer og skal ha 1.klasse til høsten. Det blir en stor klasse med 25 elever. 25 elever hvor de yngste bare er 5 år og 9 mnd! Jeg blir stort sett alene med disse 25, og det er flere elever med språklige utfordringer ( minoritetsbarn som ikke har gått i barnehagen) i klassen. Det er forunderlig at ikke flere foreldre står mere på for eget barn…at de ikke engasjerer seg, snakker med FAU, snakker med politikere og andre for å få ned klassestørrelsene! Ikke usannsynlig at det kan komme tilflyttende barn - da kan klassen bli både 26 og 27 barn…puh… Det hjelper ikke at vi lærere forsøker forklare og vise at store klasser ikke er bra, at vi ikke har mulighet til å virkelig se, høre og være 100% tilstede for 25 barn i et klasserom! Foreldre - engasjer dere!! Anonymkode: 7792a...82d Hvordan vet du at foreldrene ikke bruker sin stemme ved valget? Og som lærer - er ikke en del av din oppgave å forklare elever hvordan samfunnet fungerer? «Snakk med fau» er det underligste rådet for å redusere klassestørrelser jeg har hørt på lenge. Klassestørrelser defineres av rammeløyvinger til skolen. Og de defineres ikke av fau, men av statsbudsjettet som så fordeles i kommunens årsbudsjett. Og statsbudsjett (og kommunebudsjett) er som privatøkonomi - for å bruke penger til A (altså skole) så må man la være å bruke penger til B (som kan være samferdsel, helse, eldreomsorg, barnevern etc). Om et forsøk på å få mer penger skal lykkes så må kampanjen ha en historie der tapet dette budsjettområde B lider i midler (og dermed kvalitet, omfang etc) er verdt seieren økning av midler til skolen gir til samfunnet, som helhet. Og som samfunn forventer vi i Norge at den som virkelig ønsker endring ikke velger å klage ukonstruktivt men faktisk velger å komme med en god løsning. Dette er grunnleggende politikk for dummies. Og noe et barn bør ha en forståelse av innen utgangen av grunnskolen. Og derfor noe samtlige av foreldrene bør ha en god forståelse av, dersom de er normalt oppegående, eller ønsker bli behandlet som om de er normalfungerende. Du velger å bare klage. Men du er voksen - det forventes av deg at du kommer med en spiselig løsning. Anonymkode: 57e78...f65
AnonymBruker Skrevet 14. juni #20 Skrevet 14. juni Foreldre kan jo for eksempel engasjere seg politisk? Det handler jo om barna deres... 🤨 Anonymkode: 65819...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå