Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

^^^

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Njei, men det blir vel ikke akkurat enklere i det internasjonale politiske "klimaet".... 

• Liker 1
Skrevet

Den har jo begynt for lenge siden

• Liker 6
Skrevet

Det blir neppe verdenskrig her. Da må også Russland og Kina på banen. De holder seg nok klokelig på avstand. De har neppe noe å vinne på å blande seg inn her nå. Og Hamas og regimet i Iran har neppe mange venner, heller ikke blant araberlandene. 

Men vi har en kald krig på gang som noen velger å kalle verdenskrig . . 

• Liker 9
Skrevet
Sjokoladekake! skrev (5 minutter siden):

Og den begynte når . . . ?

• Liker 3
Skrevet
Sjokoladekake! skrev (18 minutter siden):

Det er jo ikke verdenskrig nå. Det er heller en kald krig. 

• Liker 2
Skrevet

Det jeg lurer på er hvilke andre ting som kan skje bak kulissene nå som alle holder pusten over hva som skjer mellom Israel og Iran.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg så at PST har sagt at det er større fare for angrep mot bl.a ambassader og sånt her i Norge og mot synagoger f.eks. Det er skremmende, men samtidig så lurer jeg på hvorfor akkurat Norge skulle vært så langt oppe på den lista hvis andre skulle bli angrepet i tillegg til Gaza-Israel-Iran. Og Israel har vel kanskje nok med å angripe hele to stater samtidig, Russland klarer ikke ta Ukraina engang. USA er et wild card her da, men tror ikke de har så mye imot Norge pr dags dato?

• Liker 1
Skrevet
xQueenKx skrev (På 13.6.2025 den 20.37):

Jeg så at PST har sagt at det er større fare for angrep mot bl.a ambassader og sånt her i Norge og mot synagoger f.eks. Det er skremmende, men samtidig så lurer jeg på hvorfor akkurat Norge skulle vært så langt oppe på den lista hvis andre skulle bli angrepet i tillegg til Gaza-Israel-Iran. Og Israel har vel kanskje nok med å angripe hele to stater samtidig, Russland klarer ikke ta Ukraina engang. USA er et wild card her da, men tror ikke de har så mye imot Norge pr dags dato? 

Svarer jeg, selv om jeg ikke er den du siterer.
Den økte trusselen mot jødiske, israelske mål kommer fra at Iran kan mobilisere sine proxyer. Hamas og Hezbollah. Grupperinger tilknyttet det muslimske brorskapet finnes overalt i Vesten. 
Det er ting som tyder på at Sverige-baserte kriminelle gjenger betalt av regimet i Iran planla terror mot jødisk-israelske mål i Skandinavia tidligere i år. 

Terror mot amerikanske mål vil avhenge av hvor involvert USA blir i dette. Jeg håper IKKE på noen verdenskrig (sykt å håpe på det!) men det vi ser her er en slags «clash of civilizations».

• Liker 12
Skrevet
Bacteria skrev (Akkurat nå):

Den økte trusselen mot jødiske, israelske mål kommer fra at Iran kan mobilisere sine proxyer. Hamas og Hezbollah. Grupperinger tilknyttet det muslimske brorskapet finnes overalt i Vesten. 
Det er ting som tyder på at Sverige-baserte kriminelle gjenger betalt av regimet i Iran planla terror mot jødisk-israelske mål i Skandinavia tidligere i år. 

Åja, shit. 

En ting jeg lurer på, er hvis USA finner ut at de skal blande seg (enda mer), og Iran angriper USA, utløses artikkel 5 da? For DA kan jeg tro det kan bli verdenskrig, da er jo alle NATO-soldater "opptatte". 

• Liker 3
Skrevet
xQueenKx skrev (Akkurat nå):

Åja, shit. 

En ting jeg lurer på, er hvis USA finner ut at de skal blande seg (enda mer), og Iran angriper USA, utløses artikkel 5 da? For DA kan jeg tro det kan bli verdenskrig, da er jo alle NATO-soldater "opptatte". 

Ja, da vil jeg tro at art 5 kan utløses. Det var det som skjedde etter 11. september.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
xQueenKx skrev (8 minutter siden):

Åja, shit. 

Tror ikke artikkel 5 utløses om amerikanske mål i Midtøsten blir angrepet. Nå er vi forberedt på at det kan skje, men tror ikke de får alle NATO-landene til å forvsvare der nå. Men om det skjer på amerikansk territorium i dem sitt verdensdel, så ja da blir vil den nok bli utløst. Bare min tanke. 

Endret av Stoltskeiv
Skrevet
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Ja, da vil jeg tro at art 5 kan utløses. Det var det som skjedde etter 11. september.

Ja. Stemmer det

Skrevet
Stoltskeiv skrev (Akkurat nå):

Tror ikke artikkel 5 utløses om amerikanske mål i Midtøsten blir angrepet. Nå er vi forberedt på at det kan skje, men tror ikke de får alle NATO-landene til å forvsvare der nå. Bare min tanke

Ok, så det er kun hvis noen angriper selve USA at den utløses? Ikke hvis amerikanske baser i Midtøsten angripes? Håper det er noen voksne på jobb i NATO som kan vurdere dette på en fornuftig måte om så skulle skje.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
xQueenKx skrev (6 minutter siden):

Ok, så det er kun hvis noen angriper selve USA at den utløses? Ikke hvis amerikanske baser i Midtøsten angripes? Håper det er noen voksne på jobb i NATO som kan vurdere dette på en fornuftig måte om så skulle skje.

Artikkel 5

Partene er enige om at et væpnet angrep mot en eller flere av dem i Europa eller Nord-Amerika skal betraktes som et angrep mot dem alle, og er følgelig blitt enig om at hvis et slikt væpnet angrep finner sted, vil hver av dem under utøvelsen av retten til individuelt eller kollektivt selvforsvar, som er anerkjent ved artikkel 51 i De forente nasjoners pakt, bistå den eller de angrepne parter ved enkeltvis og i samråd med de andre parter straks å ta slike skritt som den anser for nødvendig, derunder bruk av væpnet makt, for å gjenopprette det nord-atlantiske områdes sikkerhet.

Ethvert slikt væpnet angrep og alle forholdsregler som blir tatt som følge av dette, skal øyeblikkelig meldes til Sikkerhetsrådet. Slike forholdsregler skal bringes til opphør når Sikkerhetsrådet har tatt de skritt som er nødvendige for å gjenopprette internasjonal fred og sikkerhet.

Artikkel 6 1

Ved et væpnet angrep på en eller flere av partene, slik som omhandlet i artikkel 5, forstås et væpnet angrep

mot noen parts territorium i Europa eller Nord-Amerika, mot Frankrikes departementer i Algerie 2, mot Tyrkias territorium eller mot de øyer som noen av partene har myndighet over i det nord-atlantiske område nord for Krepsens vendekrets, 

mot noen av partenes styrker, skip eller fly når de befinner seg i eller over disse territorier eller ethvert annet område i Europa hvor noen av partenes okkupasjonsstyrker var stasjonert den dag da traktaten trådte i kraft, eller i Middelhavet eller det nord-atlantiske område nord for Krepsens vendekrets.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_17120.htm?selectedLocale=no

• Liker 2
Skrevet
senior skrev (3 timer siden):

Det blir neppe verdenskrig her. Da må også Russland og Kina på banen. De holder seg nok klokelig på avstand. De har neppe noe å vinne på å blande seg inn her nå. Og Hamas og regimet i Iran har neppe mange venner, heller ikke blant araberlandene. 

Men vi har en kald krig på gang som noen velger å kalle verdenskrig . . 

Russland og Kina ER på banen: 7. oktober har tunge koblinger til Russland og ville neppe vært gjennomførbart uten russisk støtte,

Russland og Iran er militært allierte der Russland er avhengig av Iranske våpenteknologi, begge er avhengig av Kina som transitt land for sanksjonert teknologi.

Både Russland og Kina har stor nytte av krig i Midtøsten: Russland fordi det tar fokus vekk fra Ukraina, Kina fordi det forenkler forberedelsene for å ta Taiwan.

• Liker 3
Skrevet
Stoltskeiv skrev (10 minutter siden):

Artikkel 5

Partene er enige om at et væpnet angrep mot en eller flere av dem i Europa eller Nord-Amerika skal betraktes som et angrep mot dem alle, og er følgelig blitt enig om at hvis et slikt væpnet angrep finner sted, vil hver av dem under utøvelsen av retten til individuelt eller kollektivt selvforsvar, som er anerkjent ved artikkel 51 i De forente nasjoners pakt, bistå den eller de angrepne parter ved enkeltvis og i samråd med de andre parter straks å ta slike skritt som den anser for nødvendig, derunder bruk av væpnet makt, for å gjenopprette det nord-atlantiske områdes sikkerhet.

Ethvert slikt væpnet angrep og alle forholdsregler som blir tatt som følge av dette, skal øyeblikkelig meldes til Sikkerhetsrådet. Slike forholdsregler skal bringes til opphør når Sikkerhetsrådet har tatt de skritt som er nødvendige for å gjenopprette internasjonal fred og sikkerhet.

Artikkel 6 1

Ved et væpnet angrep på en eller flere av partene, slik som omhandlet i artikkel 5, forstås et væpnet angrep

mot noen parts territorium i Europa eller Nord-Amerika, mot Frankrikes departementer i Algerie 2, mot Tyrkias territorium eller mot de øyer som noen av partene har myndighet over i det nord-atlantiske område nord for Krepsens vendekrets, 

mot noen av partenes styrker, skip eller fly når de befinner seg i eller over disse territorier eller ethvert annet område i Europa hvor noen av partenes okkupasjonsstyrker var stasjonert den dag da traktaten trådte i kraft, eller i Middelhavet eller det nord-atlantiske område nord for Krepsens vendekrets.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_17120.htm?selectedLocale=no

Synes det blir skikkelig urettferdig hvis NATO må inn å forsvare USA på noe vis, for han der Donald Trump, fredens due, er jo ikke akkurat så opptatt av å holde seg unna bråk. Og i tillegg har de jo snakket ned NATO, så bli pissed om det ender med at alliansen må berge USA på et eller annet vis...

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Nei, det blir ikke verdenskrig. Det som har skjedd nå, er Trump sin feil, som trakk USA ut av atomavtalen med Iran i 2018.

Endret av Callista
  • Liker 3
Skrevet

Nei fred, for noen har baller til å stoppe Israel 

Skrevet

Nei jeg tror ikke det 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...