Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi her vært uheldige å kræsje med Teslaen inn i en stolpe i veldig sakte fart, men skadene ble store i fronten spesielt og taksten er på rett over 200k. Har kasko så det dekkes der, men er bekymret for verditapet i forhold til salg. Hadde planlagt å selge bilen i høst og er vel ingen som vil kjøpe en bil som har vært kollisjonsskadet, selvom det virker å kun være kosmetisk? 

Tilsvarende biler selges for rundt 330-340k på Finn dvs reparasjonen er over 60% av markedspris. 

Kan man krangle seg til kondemnering? Hadde jo nesten vært det beste i dette tilfellet. 

I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. 

Noen som har erfaringer her? Hva burde vi gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet

Du får da ikke erstatning på over 300tusen når skaden er for 200tusen. Forsikringsselskapene slenger ikke ut mer penger enn de må. Du kan derimot spørre om å få erstatningen utbetalt, la være å reparere bilen for så å selge den med skaden som delbil eller vrake den.

Anonymkode: 4dbb4...7c5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du får da ikke erstatning på over 300tusen når skaden er for 200tusen. Forsikringsselskapene slenger ikke ut mer penger enn de må. Du kan derimot spørre om å få erstatningen utbetalt, la være å reparere bilen for så å selge den med skaden som delbil eller vrake den.

Anonymkode: 4dbb4...7c5

Ja tenkte tanken men hva får man for delebil, og er det vanskelig å få solgt? Er en 2021 modell og skadene er kun kosmetiske så langt jeg kan se. Har gått 56000 km

Skrevet

Her er det de skal fikse 

 

Screenshot_20250613_130230_Samsung Notes.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Du vil tjene mer på å få bilen reparert og så selge den framfor å ta beløpet og selge den som debil. Hvis det har vært skader på rammen og større ting kan sikkert noen være skeptisk, men kun karosseri skade har lite å si. Ev. reparer den, kjør den og kos deg, det er en bruksgjenstand, ting skjer.

 

Anonymkode: 4dbb4...7c5

AnonymBruker
Skrevet

Shit, kan ikke forsikringsselskapet innhente konkurrerende tilbud? Dette virker overdrevent dyrt.

Anonymkode: 2628e...aa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil tjene mer på å få bilen reparert og så selge den framfor å ta beløpet og selge den som debil. Hvis det har vært skader på rammen og større ting kan sikkert noen være skeptisk, men kun karosseri skade har lite å si. Ev. reparer den, kjør den og kos deg, det er en bruksgjenstand, ting skjer.

 

Anonymkode: 4dbb4...7c5

Ja vil jo helst det men er redd det blir vanskelig å få solgt den. 

Du mener man får mer for å selge den ca delebil? Isåfall må vi få mindre enn 120000 for den som delebil og det virker veldig lite? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor planlegger du å selge bilen?

Og er det seriøs markedet for brukte tesla Y med en del år når jeg kan kjøpe flotte Kia & Co til isch samme prisen?

Anonymkode: 0a14e...9c7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

skjønner ikke helt problem stillingen her, er ikke slik at alle biler som er kollisjonsskadet taper seg 200.000 i bruktmarkedet, de aller fleste tenker ikke over dette. 

De bilene som faktisk taper seg stort i verdi ved kollisjon er jo sjeldne veteranbiler, og sjelden er neppe en Tesla 

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du reparerer bilen. Så legger du den ut for salg i høst å ser hva du får for den. Tesla stuper i pris, sammen med andre bruktbiler. Så tror ikke du kan forvente å få så mye som 340.000 selv om de ligger ute for det. De fleste pruter ned uansett. 
Hva er alternativet? Det verste er vel at forskningen blir dyrere på en allerede overpriset forsikring, fordi du taper bonus. 

Anonymkode: bfdcb...aa3

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor planlegger du å selge bilen?

Og er det seriøs markedet for brukte tesla Y med en del år når jeg kan kjøpe flotte Kia & Co til isch samme prisen?

Anonymkode: 0a14e...9c7

Det hadde vi allerede planlagt. Bare uheldig at dette skjedde nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at ber du om kontantoppgjør, trekkes 50% sv arbeidspenger, mva og egenandel av taksten.

Anonymkode: 7b907...164

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du kan derimot spørre om å få erstatningen utbetalt, la være å reparere bilen for så å selge den med skaden som delbil eller vrake den.

 

Nei, dette er ikke lenger mulig, i hvert fall ikke hos de fleste forsikringsselskap! 

Anonymkode: 45d04...a71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, dette er ikke lenger mulig, i hvert fall ikke hos de fleste forsikringsselskap! 

Anonymkode: 45d04...a71

Det står ikke slik forklart når jeg googlet din påstand!

Anonymkode: 9b94b...93f

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (På 13.6.2025 den 13.01):

Ja tenkte tanken men hva får man for delebil, og er det vanskelig å få solgt? Er en 2021 modell og skadene er kun kosmetiske så langt jeg kan se. Har gått 56000 km

Må dere selge en bil som bare er 4 år og har kun gått 56 000 km? Er det ikke like greit å fikse den og beholde bilen? 

Anonymkode: 986a3...94b

  • Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Må dere selge en bil som bare er 4 år og har kun gått 56 000 km? Er det ikke like greit å fikse den og beholde bilen? 

Anonymkode: 986a3...94b

Vi pleier å bytte før det har gått 5 år for å holde oss innafor reklamasjon 

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (På 13.6.2025 den 12.01):

Vi her vært uheldige å kræsje med Teslaen inn i en stolpe i veldig sakte fart, men skadene ble store i fronten spesielt og taksten er på rett over 200k. Har kasko så det dekkes der, men er bekymret for verditapet i forhold til salg. Hadde planlagt å selge bilen i høst og er vel ingen som vil kjøpe en bil som har vært kollisjonsskadet, selvom det virker å kun være kosmetisk? 

Tilsvarende biler selges for rundt 330-340k på Finn dvs reparasjonen er over 60% av markedspris. 

Kan man krangle seg til kondemnering? Hadde jo nesten vært det beste i dette tilfellet. 

I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. 

Noen som har erfaringer her? Hva burde vi gjøre? 

Vet at skaden allerede har skjedd, men bare av ren nysgjerrighet. Skal ikke bilen i utgangspunktet stoppe selv, når den registrerer en hindring?? 

Anonymkode: a50b4...ce7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vet at skaden allerede har skjedd, men bare av ren nysgjerrighet. Skal ikke bilen i utgangspunktet stoppe selv, når den registrerer en hindring?? 

Anonymkode: a50b4...ce7

Ser ikke slik ut lenger, når man ser alle elbiler som flyr av gårde inn i noe, enten det nå er førerfeil eller ikke...

Anonymkode: 5076c...35b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vet at skaden allerede har skjedd, men bare av ren nysgjerrighet. Skal ikke bilen i utgangspunktet stoppe selv, når den registrerer en hindring?? 

Anonymkode: a50b4...ce7

Ja vet ikke hvorfor den ikke stoppa 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser ikke slik ut lenger, når man ser alle elbiler som flyr av gårde inn i noe, enten det nå er førerfeil eller ikke...

Anonymkode: 5076c...35b

Nå gjelder det vel strengt tatt ikke bare elbiler.

Anonymkode: a50b4...ce7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...