AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Mannen har fått jobb med 2/4 turnus og jeg må forenkle hverdagen. Til vanlig løper vi frem og tilbake som tjenere med alt av spesielle kombinasjoner av pålegg. Nå serverer jeg grøt, eggerøre og noen ganger yoghurt. Andre forslag? Vil helst unngå sukkerbomber av frokostblandinger, og de kommer til å få brød. Anonymkode: 4db98...3c3
Daisy-love Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Jeg er vokst opp med mye grøt, og tenker det kan varieres og lages på forhånd i ovnen også. Havregrøt, bokhvetegrøt, litt hirse i en grøt osv. Kan sette frem ulike toppinger, og la det være «spesialbestillingen». Søk på bakt havregrøt, så vil du finne litt, ellers fungerer også kjøleskapsgrøt i porsjoner, helt klare eller nesten klare til å spises. Matmuffens kan også være noe. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Yoghurt naturell med Cottage cheese og havregryn oppi. Rosiner, bær eller annen frukt som topping (eple, nektarin, banan). Server det samme hver dag og unngå for mange valgmuligheter. Anonymkode: 5a0c0...d54
Kvalitet Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mannen har fått jobb med 2/4 turnus og jeg må forenkle hverdagen. Til vanlig løper vi frem og tilbake som tjenere med alt av spesielle kombinasjoner av pålegg. Nå serverer jeg grøt, eggerøre og noen ganger yoghurt. Andre forslag? Vil helst unngå sukkerbomber av frokostblandinger, og de kommer til å få brød. Anonymkode: 4db98...3c3 Hvorfor er dere tjenere? Er barna veldig små eller er de bortskjemte? 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni Trenger du så mange alternativer da? Skive med leverpostei eller ost. Det er da vel bra nok frokost. Trenger ikke full buffet og stor variasjon fra dag til dag Anonymkode: e3836...583 8 1
Lost little girl Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Gjør det enkelt. Havregryn med melk og rosiner. Eller havregryn med yoghurt. 4
Mim_madam Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni Skjær opp brødskiver og sett fram pålegg, så kan de smøre selv... 🤷 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøleskapsgrøt Anonymkode: 50f32...383 Støttes! Chiagrøt lages også dagen i forveien. Kan lages på kokosmelk, men også melk og yoghurt naturell og søtes med agavesirup eller flytende honning. Kan toppes med f.eks bringebær og granola (enkelt å ha en pose i fryseren og ta opp litt kvelden i forveien) blåbær, mango, jordbær, banan eller en kombinasjon. https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/chiapudding-med-pasjonsfrukt-og-kokos/ https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/grot-og-kornblandinger/chiagrot Anonymkode: a3299...493 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mannen har fått jobb med 2/4 turnus og jeg må forenkle hverdagen. Til vanlig løper vi frem og tilbake som tjenere med alt av spesielle kombinasjoner av pålegg. Nå serverer jeg grøt, eggerøre og noen ganger yoghurt. Andre forslag? Vil helst unngå sukkerbomber av frokostblandinger, og de kommer til å få brød. Anonymkode: 4db98...3c3 Brødskiver, hvor man kan velge mellom tre ulike (og normale) påleggstyper. F.eks. brun/gul ost, skinke eller noe annet. Legg på en skive paprika på osten om det er noe ungene liker, så blir det litt ekstra. Verre trenger det ikke være. Dette var standard frokost, og kanskje i det høyere sjiktet, da jeg vokste opp. Og vi levde HELT FINT på det. Dilldallopplegg lærer ungene seg å like, men det går helt fint å kjøre faktisk ganske normal, hverdagslig kosthold mot dem. Er de bortskjemte så blir det litt "fuzz" til å begynne med, men det går over. Anonymkode: 5ceb7...363 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni Musli med melk eller yoghurt er Anonymkode: f5eac...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mannen har fått jobb med 2/4 turnus og jeg må forenkle hverdagen. Til vanlig løper vi frem og tilbake som tjenere med alt av spesielle kombinasjoner av pålegg. Nå serverer jeg grøt, eggerøre og noen ganger yoghurt. Andre forslag? Vil helst unngå sukkerbomber av frokostblandinger, og de kommer til å få brød. Anonymkode: 4db98...3c3 Brød med pålegg må da være bra? Finnes mye sunt pålegg som flere nevner her i tråden. Blir jo mye stress om du skal koke grøt og steke eggerøre ferskt hver morgen, så det bør du finne en vei utenom. Det kan du spare til helga. Trenger ikke skjemme bort ungene hver dag. 🙂 Hvis de liker egg, hardkok en haug med egg, gjerne nok til hele uka, skrell og ha i tett boks i kjøleskapet. Del dem med eggedeler og legg eggskiver på brødskiva. Topp eventuelt med litt salt og majones eller tubekaviar. Et glass melk ved siden av, så har de næring og vitaminer nok til å gå lenge. Fungerer fint på matpakke også, og kan lages kvelden før, så slipper du det på morran. Havregryn med melk er også sunt og godt, og ferdig tilberedt på 20 sekunder. Anonymkode: 05b3b...883 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni Takk for tips 👍🏻 det med at vi springer rundt som tjenere var ment litt som humor, men det er noe sannhet i det dessverre 😅 Det har tatt av med valgmuligheter. Men å gjøre klart på forhånd og å kutte ned på alle pålegg er smart. De er 3, 5 og 8 så de blir heldigvis mer selvstendige. Anonymkode: 4db98...3c3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Støttes! Chiagrøt lages også dagen i forveien. Kan lages på kokosmelk, men også melk og yoghurt naturell og søtes med agavesirup eller flytende honning. Kan toppes med f.eks bringebær og granola (enkelt å ha en pose i fryseren og ta opp litt kvelden i forveien) blåbær, mango, jordbær, banan eller en kombinasjon. https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/chiapudding-med-pasjonsfrukt-og-kokos/ https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/grot-og-kornblandinger/chiagrot Anonymkode: a3299...493 Støtter denne! Det er som dessert synes jeg 😍 Anonymkode: dceac...55e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni Vil tipse om å lage chiapuddingen med drikkebiola med smak! Og gjerne litt gresk yoghurt også. Sunt og gjerne billig, da biola og gresk yoghurt naturell ofte er på tilbud og jar lang holdbarhet Anonymkode: dceac...55e 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni Mine unger pleide alltid å få havregrøt i hverdagene (og for så vidt ofte i helgene også) da de var mindre. Ikke gi så mange alternativer. Finn på én ting alle liker, og så kjører dere det en periode før dere evt. bytter til noe annet. Anonymkode: d7a0e...89d
AnonymBruker Skrevet 13. juni #18 Skrevet 13. juni Lag en stor porsjon granola i ovnen selv, så kan du regulere sukkerinnholdet. Anonymkode: 26b2f...098
Sniff76 Skrevet 13. juni #19 Skrevet 13. juni (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for tips 👍🏻 det med at vi springer rundt som tjenere var ment litt som humor, men det er noe sannhet i det dessverre 😅 Det har tatt av med valgmuligheter. Men å gjøre klart på forhånd og å kutte ned på alle pålegg er smart. De er 3, 5 og 8 så de blir heldigvis mer selvstendige. Anonymkode: 4db98...3c3 Selv treåringen kan begynne å smøre sine egne skiver. Skjær opp brød på kjøkkenbenken, sett fram knekkebrød, noen pålegg, asjetter og kniver, og de går og smører det de vil ha selv og tar med asjetten bort til bordet👍 Gjør noe annet i mellomtiden selv👍 Endret 13. juni av Sniff76 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #20 Skrevet 13. juni Ikke skap helt uselvstendige barn og kommende mannebabyer som ikke vet hvordan man gjør noe selv. De skal være veldig små for å ikke klare fikse egen frokost. Anonymkode: 8e815...8ab 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå