Gå til innhold

Ufrivillig barnløs

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min gjorde det nettopp slutt på grunn av ulike syn på dette med å prøve å få barn snart. Jeg ville ikke vente mer, og han er ikke klar. Jeg blir snart 38 år og har bestilt fertilitetsutredning gjennom det private. Har også en time hos fastlegen snart for å se på muligheter for henvisning til det offentlige helsevesen. 

Jeg har økonomi til å få IVF-behandling i det private, men lurer på om det er bedre å spare de pengene (til et fond for eksempel) ved å vente på behandling i det offentlige.

Usikker på om jeg vil klare det alene, til tross for god støtte fra familie. Redd for at det er for sent med tanke på alderen min. 

Noen som har noen erfaringer de vil dele om sin egen fertilitetsreise?

Anonymkode: e221f...2c3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er 38 ville jeg nok ihvertfall ikke ventet lenge før eventuell IVF behandling. Det å velge å få et barn alene er ingen lett avgjørelse. Et godt nettverk hjelper mye, samt at du har en jobb som er forenelig med familieliv. 

Anonymkode: 0ab90...a66

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av kilakila
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du er 38 ville jeg nok ihvertfall ikke ventet lenge før eventuell IVF behandling. Det å velge å få et barn alene er ingen lett avgjørelse. Et godt nettverk hjelper mye, samt at du har en jobb som er forenelig med familieliv. 

Takk for svar. Jeg har høy utdannelse og jobber innen en ettertraktet bransje med gode utsikter for trygge og godt betalte jobber i staten, så akkurat det tror jeg sannsynligvis vil løse seg. For tiden har jeg en stabil jobb i staten med inntekt på mellom 800 000 og 900 000 per år - avhengig av om jeg jobber mye overtid eller ikke.

Men blir stresset av at du den første setningen din😅 Er redd jeg bare må forsone meg med at det er for sent..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du har familie rundt seg, er det ingen garanti for at du får hjelp og avlastning. Selv om de sier det nå, så kan ting endre seg. Så vær forberedt på å stå alene. Alt annet er en bonus.

Har du tenkt på hvordan du skal klare det hvis du blir syk/ufør?

Ble mye negativt, men det er det som er tøft og vanskelig du må tenke nøye igjennom på.

Det sakt, så gjorde jeg alt forarbeidet hos det private også ble jeg henvist over i det offentlige etterpå. 

Anonymkode: 48d76...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakket dere ikke om dette for mange år siden? Du er 38, du har ikke akkurat god tid.

Anonymkode: 09634...f0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med både familie og venner konkret om hvor mye de faktisk er villig til å stille opp, og de har bedyret meg at de vil være der og bistå. 

Usikker på om det er hensiktsmessig å krisemaksimere i den forstand at jeg skal ta høyde for å bli syk/ufør (jeg er frisk og rask), men jeg har venninne og søster som vil være fadder og da tradisjonelt overta dersom jeg skulle gå bort.

Vi snakket om dette når vi begynte å date, og jeg var tydelig på at dette var avgjørende og viktig for meg, så jeg ble både sint og skuffet når vi nylig tok det opp igjen. Da var min forventning at vi snart burde begynne å prøve, mens han fortsatt ikke var klar. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Da var min forventning at vi snart burde begynne å prøve

Så dere har ikke prøvd før? Har du prøvd med tidligere partner, eller er det annen grunn til at du tror du må gjennom IVF? 

Anonymkode: 3dd78...467

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har høy utdannelse og jobber innen en ettertraktet bransje med gode utsikter for trygge og godt betalte jobber i staten, så akkurat det tror jeg sannsynligvis vil løse seg. For tiden har jeg en stabil jobb i staten med inntekt på mellom 800 000 og 900 000 per år - avhengig av om jeg jobber mye overtid eller ikke.

Men blir stresset av at du den første setningen din😅 Er redd jeg bare må forsone meg med at det er for sent..

Ville ikke sagt det er for sent altså, bare at jeg ikke ville drøyd veldig lenge, feks hvis det er lang ventetid i det offentlige ☺️

Skrevet

Det finnes flere tråder her inne om udugelige menn som ikke stiller opp for barnet, ikke gjør en dritt hjemme, ikke klarer noe osv osv. Så se bort ifra de som spør deg hvordan du skal klare deg dersom du blir ufør/syk eller kommer i en tricky periode😅

Stå på, gjør det, du klarer det alene!❤️ Lykke til😊 Men ikke vent så mye lenger da😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så dere har ikke prøvd før? Har du prøvd med tidligere partner, eller er det annen grunn til at du tror du må gjennom IVF? 

Jeg var i alle fall veldig fruktbar da jeg var ung, og ble gravid flere ganger. Fordi jeg ikke var moden for barn i tidlig 20årene ble det derfor et par aborter.

AnonymBruker
Skrevet
TinaChristina skrev (22 minutter siden):

Det finnes flere tråder her inne om udugelige menn som ikke stiller opp for barnet, ikke gjør en dritt hjemme, ikke klarer noe osv osv. Så se bort ifra de som spør deg hvordan du skal klare deg dersom du blir ufør/syk eller kommer i en tricky periode😅

Stå på, gjør det, du klarer det alene!❤️ Lykke til😊 Men ikke vent så mye lenger da😅

Tusen takk for oppløftende melding ❤️ Ble helt i kjelleren av de andre svarene her😅 Jeg vet i alle fall at jeg kan gi et trygt og godt liv fylt med masse kjælighet, dersom jeg skulle være så heldig å bli gravid.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut til å være en kompetent og reflektert dame med trygg jobb, god inntekt og et nettverk som gjerne vil stille opp, så selvfølgelig skal du satse på barn! Det er ingen garantier når man er to uansett, ingen kan forutse fremtiden, og du har jo masse forutsetninger for å gi barnet et godt liv. 

Og ikke er du for gammel heller, for noe tull. Mer enn hvert 10. barn som blir født nå har en mor på over 40, og kvinner har til alle tider fått barn til langt oppe i førtiårene. Når det er sagt, og siden du har ok økonomi, hadde jeg begynt nå i det private. Sparing osv. kan alltids komme senere, mens sjansen til å få et barn er bedre jo mindre tid som går. 

Jeg tror det er steintøft å være alene med barn, men også så utrolig mange ganger verdt det. Fast barnevakt og en alenehelg i ny og ne, så ordner det seg 😊 

Lykke til! 

Anonymkode: 9937a...1c3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du høres ut til å være en kompetent og reflektert dame med trygg jobb, god inntekt og et nettverk som gjerne vil stille opp, så selvfølgelig skal du satse på barn! Det er ingen garantier når man er to uansett, ingen kan forutse fremtiden, og du har jo masse forutsetninger for å gi barnet et godt liv. 

Og ikke er du for gammel heller, for noe tull. Mer enn hvert 10. barn som blir født nå har en mor på over 40, og kvinner har til alle tider fått barn til langt oppe i førtiårene. Når det er sagt, og siden du har ok økonomi, hadde jeg begynt nå i det private. Sparing osv. kan alltids komme senere, mens sjansen til å få et barn er bedre jo mindre tid som går. 

Jeg tror det er steintøft å være alene med barn, men også så utrolig mange ganger verdt det. Fast barnevakt og en alenehelg i ny og ne, så ordner det seg 😊 

Lykke til! 

Anonymkode: 9937a...1c3

Tusen takk for meldingen din ❤️ Det gir meg håp!

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er han siden han ikke er klar? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg var i alle fall veldig fruktbar da jeg var ung, og ble gravid flere ganger. Fordi jeg ikke var moden for barn i tidlig 20årene ble det derfor et par aborter.

Du er ikke ufrivillig barnløs. Du er frivillig barnløs. Ufrivillig barnløs er man når man har prøvd over lang tid og man ikke klarer å få barn. Ikke fordi man har valgt en partner som ikke ønsker barn og at man har tatt masse aborter tidligere. Da har du faktisk valgt å ikke få barn. At du senere endrer deg er en annen sak. Jeg kom i overgangsalderen når jeg var 41. Du får forte deg.

Anonymkode: 67214...76c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En mann som vil "vente med å prøve" når du er 38 har iallefall ikke helt grep om dette med biologi. Jeg hadde ikke ventet på han så lenge. 

Anonymkode: 37a36...1a3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du er ikke ufrivillig barnløs. Du er frivillig barnløs. Ufrivillig barnløs er man når man har prøvd over lang tid og man ikke klarer å få barn. Ikke fordi man har valgt en partner som ikke ønsker barn og at man har tatt masse aborter tidligere. Da har du faktisk valgt å ikke få barn. At du senere endrer deg er en annen sak. Jeg kom i overgangsalderen når jeg var 41. Du får forte deg.

Anonymkode: 67214...76c

Denne føltes hard og fordømmende, og gikk veldig inn på meg🥹 kanskje fordi jeg følte meg truffet av det. Da jeg ble gravid i tenårene og tidlig 20årene var jeg ikke klar for barn og tror ikke jeg kunne gitt barnet de beste forutsetninger. 

Så har jeg de siste 8 årene hatt et brennende ønske om barn og på grunn av diverse forhold ved meg selv og mitt liv har det ikke vært egnet å få barn før det siste året. Så har jeg håpet og ventet på at mannen skal bli klar, men nå viser det seg at jeg ikke kan vente mer på han. 

Det føles som om jeg er ufrivillig barnløs i alle fall, men du har kanskje rett i det du skriver om at jeg ikke er det. Det gir i alle fall food for thought. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

En mann som vil "vente med å prøve" når du er 38 har iallefall ikke helt grep om dette med biologi. Jeg hadde ikke ventet på han så lenge. 

Anonymkode: 37a36...1a3

Ja, jeg har jo håpet i det lengste at det ville løse seg, fordi jeg tenker det er bedre for et evt barn med to foreldre fremfor en. Dessuten er det statistisk sett lettere å bli gravid med en partner i min alder, enn ved ivf. Men jeg følte nå at jeg var ved veis ende når det gjelder å vente på at han skal bli klar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

enn ved ivf.

Men hvorfor tror du at du må gjennom IVF? 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...