Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere helsefagarbeidere som har gjennomgått 60 eller 120 studiepoeng i videreutdanning, har dere en tittel? Sykepleiere med videreutdanning er enten «spesialsykepleier» eller «intensivsykepleier» «anestesisykepleier» «psykiatrisk sykepleier» osv. ut i fra mine googlesøk har ikke helsefagarbeidere en beskyttet tittel med videreutdanning? stemmer det? Bør ikke fagforbundet og Delta på banen her, å sørge for en beskyttet tittel? Syns det sender ut signal om at en helsefagarbeider er kun en helsefagarbeider, selv om han har gått 2 og 3 år deltid med videreutdanning. Lønnsøkningen er beskjeden visstnok, men likevel lønnes man ekstra, men har ingen beskyttet tittel. 

Anonymkode: 7ef0c...1f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det heter fagarbeider med 1-åring tilleggsutdannelse, eller noe.

Anonymkode: 3ae29...e51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tror det heter fagarbeider med 1-åring tilleggsutdannelse, eller noe.

Anonymkode: 3ae29...e51

Det er stillingskode/lønnskode, men ikke tittel 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere helsefagarbeidere som har gjennomgått 60 eller 120 studiepoeng i videreutdanning, har dere en tittel? Sykepleiere med videreutdanning er enten «spesialsykepleier» eller «intensivsykepleier» «anestesisykepleier» «psykiatrisk sykepleier» osv. ut i fra mine googlesøk har ikke helsefagarbeidere en beskyttet tittel med videreutdanning? stemmer det? Bør ikke fagforbundet og Delta på banen her, å sørge for en beskyttet tittel? Syns det sender ut signal om at en helsefagarbeider er kun en helsefagarbeider, selv om han har gått 2 og 3 år deltid med videreutdanning. Lønnsøkningen er beskjeden visstnok, men likevel lønnes man ekstra, men har ingen beskyttet tittel. 

Jeg er rådgiver, og jeg blir ikke noe annet selv om jeg tar en videreutdanning. Tror det gjelder ganske mange yrker? Uansett, lever godt med det, tittel er litt pompøst og betyr egentlig ikke så mye. Vi som er rådgivere har som oftest enten en bachelor- eller mastergrad. Blir ikke presisert særlig hvem som har hva, selv om det er to års forskjell og vesentlig høyere krav til masterutdanningen.

Og for min del er jeg ansatt i stilling med krav til min utdannelse, tilleggsutdannelse ville jeg ikke fått betalt for før jeg ev. byttet stilling til en med krav til master.

Anonymkode: 4d079...6f9

AnonymBruker
Skrevet

Trøst deg med at spesialpedagog er heller ingen beskyttet tittel. Så hvem som helst som enten har spesped 1 + 2 (vanligvis 60 studiepoeng, bachelor i spesialpedagogikk eller master i spesialpedagogikk kan kalle seg spesped. Selv om jobbmulighetene er ulike. Det er tragisk det.

Anonymkode: 2a882...55b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trøst deg med at spesialpedagog er heller ingen beskyttet tittel. Så hvem som helst som enten har spesped 1 + 2 (vanligvis 60 studiepoeng, bachelor i spesialpedagogikk eller master i spesialpedagogikk kan kalle seg spesped. Selv om jobbmulighetene er ulike. Det er tragisk det.

Anonymkode: 2a882...55b

Det er tragisk ja. Jeg tenker også at pårørende og pasienter kan føle trygghet rundt en helsefagarbeider med palliativ etterutdanning for eksempel, dersom man har det. Ofte ser man at de blir veldig betrygget av at skiltet viser en kreftsykepleier kontra sykepleier

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av spesialutdanningene for sykepleiere bortsett fra jordmor er beskyttet heller. Men vi bruker titlene anestesispl, operasjonsspl,intensiv spl fordi folk da skjønner hva vi arbeider med. Formelt er vi alle spesialsykepleiere men det er heller ikke en beskyttet tittel.

Anonymkode: 78b0f...66b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med en ekstra tittel? Føle deg viktig? 

Jeg jobber i en bransje der folk gjerne blir belønnet med titler og fancy distinksjoner fremfor høyere lønn. En renholder kan f.eks ha tittelen «open area manager»

Det er jo bare tullete. Jeg har en ganske fancy tittel selv, men jeg går ikke med navneskilt. Jeg er her for å gjøre en jobb, ikke for å smykke meg med fine titler. Lønna er uansett den samme.

Anonymkode: be749...4c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det heter spesialhelsefagarbeider. Har hvertfall sett det på navneskiftet til enkelte på sykehjemmet hvor jeg jobber (med noe helt annet).

Anonymkode: 05caf...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Sterilforsyningsteknikker. Hjelpepleier med videreutdanning.

Anonymkode: b3633...7cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sterilforsyningsteknikker. Hjelpepleier med videreutdanning.

Men er ingen beskyttet tittel, men det burde det absolutt være og blir forhåpentligvis i fremtiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Straks ferdig med videreutdanningen i intensiv. Jobber på en intensivavdeling og stillingstittelen blir- intensivpleier. På min jobb i hvert fall. 

Anonymkode: ec320...8e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Straks ferdig med videreutdanningen i intensiv. Jobber på en intensivavdeling og stillingstittelen blir- intensivpleier. På min jobb i hvert fall. 

Anonymkode: ec320...8e8

Egentlig alt for lik tittelen intensivsykepleier så rart at det fikk gjennomslag. 

Anonymkode: 152c1...a01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har møtt på flere hjelpepleier i vernepleie før, så noen har nå hatt en mer spesialisert tittel.

Anonymkode: 430c0...8d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Egentlig alt for lik tittelen intensivsykepleier så rart at det fikk gjennomslag. 

Du er klar over at som helsefagarbeider med videreutdanning i akuttmedisin kan gjøre så og si alt en sykepleier kan?

Anonymkode: e3488...4a9

AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at som helsefagarbeider med videreutdanning i akuttmedisin kan gjøre så og si alt en sykepleier kan?

Stemmer overhodet ikke på en intensivavdeling.

AnonymBruker
Skrevet

Nei de kan ikke det, virkelig ikke. At du tror det sier mest om hvor lite du kan. Dessverre er det mange som tror at når de får lov å gjøre en prosedyre som tidligere har vært forbeholdt sykepleiere, så kan de det samme som sykepleierne. Det er ikke tilfellet, de kan akkurat den prosedyren, de har ikke kunnskapen og vurderingsevnen som ligger rundt. Det er også milevis forskjell på sykepleie, akuttsykepleie og de store videreutdanningene innen sykepleie, som AIO og jordmor. En helsefagarbeider med videreutdanning i intensivpleie kan fremdeles mindre enn en ordinær sykepleier. At de selv tror de er nærmest sidestilt med intensivsykepleiere med fler års mer utdanning er bare livsfarlig. På intensiv handler det ofte om små marginer, justering av medikamenter, endring av trykkmåling, respiratorinnstilling ect som helsefagarbeidere ikke har noen som helt kunnskap om. De har ikke medisinkompetanse, og mangler dermed forståelse for veldig mye av det som foregår på intensivavdelinger. Her kommer vi nok til å se noen alvorlige feil fordi disse intensivpleierne lider av dunning-kruger aldeles, og det er pasienten det går ut over.  De intensivsykepleierne jeg kjenner tar gjerne imot hjelp til å rydde skyllerom, bestille varer, fylle på tøytrallen ect,  men det trenger man ikke ekstra skolegang for å gjøre. De vil ha lik kompetanse til å hjelpe seg inne hos pasienten, bla.a for å kunne sjekke medisiner, noe en helsefagarbeider ikke kan. 

Anonymkode: 8cd15...b60

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei de kan ikke det, virkelig ikke. At du tror det sier mest om hvor lite du kan. Dessverre er det mange som tror at når de får lov å gjøre en prosedyre som tidligere har vært forbeholdt sykepleiere, så kan de det samme som sykepleierne. Det er ikke tilfellet, de kan akkurat den prosedyren, de har ikke kunnskapen og vurderingsevnen som ligger rundt. Det er også milevis forskjell på sykepleie, akuttsykepleie og de store videreutdanningene innen sykepleie, som AIO og jordmor. En helsefagarbeider med videreutdanning i intensivpleie kan fremdeles mindre enn en ordinær sykepleier. At de selv tror de er nærmest sidestilt med intensivsykepleiere med fler års mer utdanning er bare livsfarlig. På intensiv handler det ofte om små marginer, justering av medikamenter, endring av trykkmåling, respiratorinnstilling ect som helsefagarbeidere ikke har noen som helt kunnskap om. De har ikke medisinkompetanse, og mangler dermed forståelse for veldig mye av det som foregår på intensivavdelinger. Her kommer vi nok til å se noen alvorlige feil fordi disse intensivpleierne lider av dunning-kruger aldeles, og det er pasienten det går ut over.  De intensivsykepleierne jeg kjenner tar gjerne imot hjelp til å rydde skyllerom, bestille varer, fylle på tøytrallen ect,  men det trenger man ikke ekstra skolegang for å gjøre. De vil ha lik kompetanse til å hjelpe seg inne hos pasienten, bla.a for å kunne sjekke medisiner, noe en helsefagarbeider ikke kan. 

Anonymkode: 8cd15...b60

Du er virkelig på viddene sykepleier 😅 Typisk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er virkelig på viddene sykepleier 😅 Typisk 

Mener du oppriktig at en helsefagarbeider med videreutdanning kan erstatte en intensivsykepleier av alle ting? En sykepleier har samlet lengre teoretisk utdanning enn en helsefagarbeider med videreutdanning og det ville vært grovt uansvarlig å erstatte en intensivsykepleier med en sykepleier. Du er klar over at flere pasienter på intensiven behandles med pressorer, respirator, benzo, opiater og muskelrelaxantia samtidig? 

AnonymBruker
Skrevet

Er helsefagarbeider med videreutdanning. Uansett type videreutdanning til helsefagarbeider så er sykepleieren den som er høyest utdannet. En helsefagarbeider vet det. Den som tror vi er likestilt, er sannsynligvis ikke helsefagarbeider selv. Det er også vår oppgave å vite grensen for egen kompetanse for da å tilkalle sykepleier.

Anonymkode: a9025...2ed

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...