AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #1 Skrevet 11. juni 2025 Er 56 år og har brukt kobberspiral hele tiden, men for 5 år siden fikk jeg fortykket slimhinne/polypp i livmoren som jeg måtte operere bort. Fikk satt opp Kyleena hormonspiral etterpå, for å forhindre at slimhinnen skulle vokse seg tykk igjen. Mensen forsvant noen måneder etter at spiralen ble satt opp. Nå er det tid for å fjerne spiralen siden den virker kun i 5 år, men har lest at det er lurt å ha hormonspiral i overgangsalderen pga hormonene, så jeg lurer på om jeg kan be legen skifte spiralen til Mirena (som er sterkere enn Kyleena)? Hva gjør dere? Anonymkode: 17cc2...c86
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #2 Skrevet 11. juni 2025 Jeg har det. Satte inn ny i en alder av 51. Mener det var Mirena. Har aldri noen antydning til blødninger, som er et plagsomt symptom for mange. Anonymkode: 5807d...68e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #3 Skrevet 11. juni 2025 PS: Forrige spiral hadde jeg i 14 år. Du trenger ikke å bytte for å bytte. Hvis du har friskt blod betyr det at funksjonen dabber av, ikke ellers. Det kan legen bekrefte. Anonymkode: 5807d...68e 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #4 Skrevet 11. juni 2025 Jeg er 51,5 år og fikk satt inn Mirena etter å ha fjernet livmorslimhinnen i februar for snart tre og et halvt år siden. Jeg mener å ha lest at så lenge man ikke får symptomer, altså blødninger igjen eller noe sånt, så kan de sitte til overgangsalderen er over. "Problemet" er jo at jeg ikke aner når det er (ihvertfall pr nå, siden jeg ikke har noen symptomer jeg forstår at er overgangsalder). Hvis du er 56 år ville jeg hørt med gynekolog før jeg hadde vurdert å bytte. Det er på langt nær sikkert at du trenger det. Anonymkode: 8501a...a72 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #5 Skrevet 11. juni 2025 Ingen hormoner i overgangsalderen. Fastlegen min fraråder det siden jeg har hatt ondartet føflekkreft. Anonymkode: 7bcd0...5ad 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #6 Skrevet 11. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): PS: Forrige spiral hadde jeg i 14 år. Du trenger ikke å bytte for å bytte. Hvis du har friskt blod betyr det at funksjonen dabber av, ikke ellers. Det kan legen bekrefte. Anonymkode: 5807d...68e Mensen forsvant når jeg fikk satt opp spiralen for snart 5 år siden, så jeg blør ikke. Ts Anonymkode: 17cc2...c86
Kalevala Skrevet 11. juni 2025 #7 Skrevet 11. juni 2025 Jeg fikk satt inn Mirena for ca. 10 år siden, og har hatt den gjennom overgangsalderen. Sluttet helt å blø, og dette har fungert fint for meg. Det hjalp også migrenen, som var hovedårsaken til at jeg fikk den. Den må bare sitte der, for ingen skal inn i livmorhalsen min igjen uten narkose. 1
Kompis2 Skrevet 11. juni 2025 #8 Skrevet 11. juni 2025 Jeg brukte hormonspiraler i ca 20 år, byttet noen gangerselvsagt. 2015 ble det oppdaget brystkreft og jeg fikk beskjed om at den fikk jeg ikke fornye. Min var litt på overtid og inneholdt nok lite hormoner da, så fikk den bli. Men det var uaktuelt å få ny pga hormonene. Da fornyelsestiden kom var jeg hos gyn og snakket med ham og han sa jeg kunne ha den i 1-2 år til, (siden jeg ikke fikk sette inn ny) men... Ingen blir gravide når de er 53 år, sa han. Fikk ny brystkreft i 2020 og "de" mener jeg kan skylde på hormonspiralen. Jeg har kanskje økt min sjanse for brystkreft med den, men det får jeg nok aldri svar på, og ikke betyr det noe nå. Og blødning når man har hatt spiralen noen år betyr at hormonene i den avtar men den kan fungere som spiral likevel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå