Gå til innhold

Eldre barn som sitter på fang?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. 

Datteren min på ni år sitter av og til på fanget til mannlige medarbeidere på Aks osv. Jeg har sagt at hun ikke skal gjør det. 
En mannlig gammel slektning lokker henne ofte opp på fanget, og det gir meg en uggen følelse. Bør jeg lytte til følelsen? 
Og når er det egentlig for sent for små jenter å sitte på fanget til eldre menn? 

Anonymkode: abb2f...899

Til forskjell fra en mannlig slektning, har mannlige og kvinnelige ansatte på AKS levert politiattest. 
De fleste er og klar over at blir de tatt for usømmelig adferd så mister de jobben, inntekten og kommer i vanry i hele samfunnet. 
En slektning uten en jobb der det kreves politiattest har langt mindre å tape. 
Hadde det vært upassende og noe som ikke skal skje at barn sitter på fanget til en AKS ansatt, så hadde denne ansatte fått beskjed om nettopp det fra både kollegaer og arbeidsgiver. 
Det er greit, der finnes pedofile, men de finnes ikke overalt og i alle personer. 
Hvis alle skal være like hysteriske som ts så må vi nesten utrydde menn fra samfunnet, fordi da kan vi ikke stole på noen noe sted, i tilknytning til barn, eller voksne for den del.  
Glem helle rikke at kvinner kan og være overgripere, ville dette vært like ille om barnet satt på fanget til en kvinne? 

Anonymkode: c521e...f00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo ikke alene med den ansatte på AKS? Ville tatt det med ro, jeg. Den slektningen du nevner, derimot... 

Jeg synes ikke det er greit at du gjør henne redd for menn. "Ikke sitt på fanget til..." Hva sier du om hun spør om hvorfor? Du vil jo bare skremme henne. 

Kvinner kan også være pedofile og begå overgrep. Er det greit om barnet sitter på fanget til kvinnelig ansatt?

Anonymkode: 8f8c1...c9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at menn tør å jobbe i AKS eller SFO, de mistenkeliggjøres jo bare de er hyggelige mot barna. At en unge vil sitte på fanget til en trygg voksen er ikke unormalt. Det er ikke galt, og det er ikke urovekkende. Barn trenger trygghet, og vi kan ikke gå ut ifra at alle voksne er potensielle overgripere. De aller aller fleste voksne som jobber med barn er jo overhodet ikke overgripere! Dersom et barn får en spesielt nær relasjon med en ansatt, mann eller dame, da bør man jo være obs. 

Snakk med barnet ditt, spør om hvordan det går på AKS, om de voksne er greie, hva hun liker å gjøre osv osv. Vær involvert, ikke let aktivt etter grunner til at hun ikke skal få være nært en voksen hun er trygg på. Når det gjelder det familiemedlemmet du synes er ekkelt så tenker jeg du spør om det også. Hva tenker barnet? Er det ekkelt, eller tenker ikke barnet noe over det? En niåring slutter jo som oftest med fangsittingen på kort tid, så her ville jeg bare trygget barnet på at det er helt greit å si nei. Et blikk til deg kan være nok, så sier du ifra at hun nok er blitt for stor til å sitte på fanget. 

Vær obs, men ikke lær barnet ditt at alle trygge voksne er potensielle overgripere. Det er skadelig! 

Anonymkode: f8959...c46

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min datter hadde en superSteffen på sin SFO. Hun elsket ham virkelig, han var 23 og elsket å leke med ungene. Min datter klatret på han, tegnet på han, lekte frisør og sminkør med han, danset, lekte monstersisten og alt som går an. Han løftet henne opp ned, slengte henne rundt og sprang etter henne mens hun hylte henrykt. Hun lette etter Steffen når hun slo seg, og hun snakket om han hjemme. Ikke en eneste gang har jeg tenkt at jeg måtte gi henne beskjed om at hun ikke fikk LOV til å sitte på fanget til Steffen. Da hadde jeg tatt noe viktig fra henne. Nå er hun 18 og hun husker fortsatt Steffen. 

Hadde du virkelig ikke latt din datter ha en sterk, trygg og god mannlig rollemodell KUN fordi han er mann? Det er jo hårreisende. 

Anonymkode: f8959...c46

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med mannlige sykepleiere? Skal vi være redd for å overlate barn på sykehuset til en mann og?

Jeg ser for meg den mannlige sykepleieren 8 NRK serien sykehuset.  Han fikk jo og gode og nære relasjoner til pasientene. Er det og farlig? 
Eller maler noen fanden på veggen her?

Anonymkode: c521e...f00

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg ble utsatt for incest av egen far, men jeg har alltid vært veldig bevisst på at selv om jeg ble utsatt for deg så skal ikke jeg skape en frykt hos mine barn og «lete» etter overgripere i enhver situasjon.

Anonymkode: 38f84...f79

Hei, leit 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå er det større sjanse for at barnet vil bli utsatt for overgrep av noen i sin helt nærmeste omkrets enn en mannlig ansatt på aks. Og du må også sette deg inn i begrep, for nei det er ikke sånn at alle menn som utfører overgrep er pedofile. Jeg ble selv utsatt for incest av min far fra før jeg fylte året til jeg var rundt fem, men han var ikke pedofil.

Hei, veldig leit å høre. Ja, jeg trodde faktisk at en del fedre som begikk incest også var pedofile. Hva er det som ellers driver dem, har jeg tenkt. Men skjønner at man ikke skal mikse begrepene. Uansett så er det jo noe som driver en del menn til å begå overgrep mot barn, og det er like ille uansett hva man kaller det. Det er ikke slik at jeg ser overgripere overalt, men synes nok man skal stole på magefølelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lytt til magefølelsen!!! 

Hvis det ikke fungerer å lære henne å si nei, så anbefaler jeg noe jeg har sett andre mødre gjøre: si til mennene, foran andre noe ala: "det kan fort skape feil inntrykk når du lokker ungjenter opp på fanget, så bare slutt med det der før vi alle blir for ukomfortable". Det gjør dem klar over at du ser det, du er klar over det. Dét er den største motgiften mot skjulte creeps, i tilfelle de er blant dem... 

Anonymkode: 47641...87a

Nei, NEI, NEI!!!!

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. 

Datteren min på ni år sitter av og til på fanget til mannlige medarbeidere på Aks osv. Jeg har sagt at hun ikke skal gjør det. 
En mannlig gammel slektning lokker henne ofte opp på fanget, og det gir meg en uggen følelse. Bør jeg lytte til følelsen? 
Og når er det egentlig for sent for små jenter å sitte på fanget til eldre menn? 

Datteren din vil fort nok slutte med det, så det ville jeg ikke brydd meg om.

Dersom du har en uggen følelse overfor én spesifikk person ville jeg kanskje vært noe mer urolig. Kanskje se til at de ikke er alene? Her er jeg usikker.

Skrevet

Du kan sikkert oppfordre dei tilsette på AKS/SFO til å prøve å venne av barna med å site på fanget når barna har blitt 8-9 år. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym førti skrev (5 minutter siden):

Hei, leit 

Hei, veldig leit å høre. Ja, jeg trodde faktisk at en del fedre som begikk incest også var pedofile. Hva er det som ellers driver dem, har jeg tenkt. Men skjønner at man ikke skal mikse begrepene. Uansett så er det jo noe som driver en del menn til å begå overgrep mot barn, og det er like ille uansett hva man kaller det. Det er ikke slik at jeg ser overgripere overalt, men synes nok man skal stole på magefølelsen. 

Pedofili er en legning og det er ikke alle pedofile som utøver overgrep. Og hva som driver fedre til å utsette barna sine for overgrep spiller egentlig ingen rolle. Det er ikke sånn at jeg ble utsatt for er mer eller mindre jævlig avhengig av om min far var pedofil eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Noe så hysterisk, en trygg og omsorgsfull voksenperson på Aks er nettopp det, helt uavhengig om det er mann eller kvinne. Barn kan sitte på fanget for å få trøst, nærhet og kontakt. Det eldre familiemedlemmet er kanskje veldig glad i barn og tenker det er koselig? Hvis du ikke har spesifikke mistanker pga oppførsel eller noe barnet sier, så må du roe deg ned. 

Anonymkode: 7893c...6c5

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett.

veronica<3, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Pedofili er en legning og det er ikke alle pedofile som utøver overgrep. Og hva som driver fedre til å utsette barna sine for overgrep spiller egentlig ingen rolle. Det er ikke sånn at jeg ble utsatt for er mer eller mindre jævlig avhengig av om min far var pedofil eller ikke.

Nei, og det skrev jeg heller ikke.. vel? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noe så hysterisk, en trygg og omsorgsfull voksenperson på Aks er nettopp det, helt uavhengig om det er mann eller kvinne. Barn kan sitte på fanget for å få trøst, nærhet og kontakt. Det eldre familiemedlemmet er kanskje veldig glad i barn og tenker det er koselig? Hvis du ikke har spesifikke mistanker pga oppførsel eller noe barnet sier, så må du roe deg ned. 

Anonymkode: 7893c...6c5

Ja, nå kjenner ikke jeg alle som jobber på Aks, men her gjaldt det en magefølelse som ikke var helt i orden. Når man aktivt jobber med å få i utgangspunktet motvillige jenter opp på fanget ved å distrahere de med noe spennende eller lignende, så synes jeg man skal respektere signalene til barnet. Mange jenter på 9 år vil av seg selv ikke sitte på fanget til eldre menn. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare kjapt innom med et spm. Hva er aks? En vernet bedrift eller noe?

Anonymkode: 51bc1...8ce

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare kjapt innom med et spm. Hva er aks? En vernet bedrift eller noe?

Anonymkode: 51bc1...8ce

SFO

Anonymkode: 8f8c1...c9c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært datteren min at fysisk kontakt som klemming og sitte på fanget mellom fremmede ikke er ok. Og hvis hun ikke vil, selvom det er nære, så sier hun nei. Hun er kjempegod på å si nei, og jeg har en nydelig familie som respekterer det. 

På pappaens side er det heller ikke normalt at mennene klemmer yngre nieser. Eller fettere og kusiner . Det har skapt et naturlig skille for henne og hun tar med seg det videre. 

Hun er likevel skikkelig glad i kos, hun sitter masse oppi meg og pappaen sin og besteforeldrene sine ❤️ 

Anonymkode: bc589...899

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. 

Her må nok datteren din lære seg etiketten ut fra situasjonen. Hun er ikke 3-6 år lengre. Ikke naturlig at en vanlig 9 åring sitter på fanget til noen voksne på skolen/sfo vil jeg si annet enn om hun evt skulle ha skadet seg voldsomt og trenger en sånn type trøst som å sitte på fanget men ikke ellers. Naturlig om det er nære voksne som er i familie eller venner på samme alder.

Men om du har en gammel slektning du har en dårlig følelse ang så synes jeg du skal ta praten med datteren din ang hva som er å betrakte som ulovlig nærhet/tafsing mm fra en voksen og hvorfor dette ikke er lov mot barn. Kjekt at hun blir klar over dette! Vil også bli lettere å prate med deg om hun opplever slikt fra noen. 

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet
Anonym førti skrev (8 timer siden):

Er det så mye pedofili? Og hvorfor? 
Vet om flere som ble misbrukt av mannlige slektninger i barndommen, og det gjør nok at jeg har følerne litt ute. Jeg tror ikke nødvendigvis enn jente på ni år heller er klar over hvis hun blir utsatt for overgrep i gråsonen, som å sitte oppå en stiv en eller lignende. 

50 prosent av overgrep mot barn skjer av andre barn/ungdommer.

Anonymkode: 009b4...867

AnonymBruker
Skrevet
Anonym førti skrev (9 timer siden):

Er det så mye pedofili? Og hvorfor? 
Vet om flere som ble misbrukt av mannlige slektninger i barndommen, og det gjør nok at jeg har følerne litt ute. Jeg tror ikke nødvendigvis enn jente på ni år heller er klar over hvis hun blir utsatt for overgrep i gråsonen, som å sitte oppå en stiv en eller lignende. 

Hvorfor prater du ikke med henne om det? Om hva hun selv føler når han ber henne sitte på fanget? Om hun egentlig vil si nei, men ikke tør? Om hva man kan gjøre når man kanskje ikke vil? Hvordan det føles i kroppen osv?

Anonymkode: 009b4...867

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...