Gå til innhold

Eldre barn som sitter på fang?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Datteren min på ni år sitter av og til på fanget til mannlige medarbeidere på Aks osv. Jeg har sagt at hun ikke skal gjør det. 
En mannlig gammel slektning lokker henne ofte opp på fanget, og det gir meg en uggen følelse. Bør jeg lytte til følelsen? 
Og når er det egentlig for sent for små jenter å sitte på fanget til eldre menn? 

Anonymkode: abb2f...899

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En 9 åring er vel ikke for gammel til å sitte på fanget? Min 9 åring er i alle fall veldig kosete, og jeg har aldri tenkt på det som noe annet enn koselig hvis h*n sitter på fanget, til meg eller besteforeldre eller andre..

Anonymkode: d9bc0...0f5

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lytt til magefølelsen!!! 

Hvis det ikke fungerer å lære henne å si nei, så anbefaler jeg noe jeg har sett andre mødre gjøre: si til mennene, foran andre noe ala: "det kan fort skape feil inntrykk når du lokker ungjenter opp på fanget, så bare slutt med det der før vi alle blir for ukomfortable". Det gjør dem klar over at du ser det, du er klar over det. Dét er den største motgiften mot skjulte creeps, i tilfelle de er blant dem... 

Anonymkode: 47641...87a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En 9 åring er vel ikke for gammel til å sitte på fanget? Min 9 åring er i alle fall veldig kosete, og jeg har aldri tenkt på det som noe annet enn koselig hvis h*n sitter på fanget, til meg eller besteforeldre eller andre..

Jeg synes det er noe helt annet å sitte på fanget til foreldre og besteforeldre, eller eventuelt foreldres bestevenner etc. Her er det snakk om mannlige ansatte på AKS, det synes jeg høres spesielt ut. Og hvis magefølelsen skriker ved det eldre mannlige familiemedlemmet, så synes jeg at mors magefølelse skal veie tungt. 

Dessverre er jeg smertelig klar over hvor mye pedofili det faktisk finnes blant tilsynelatende "normale" menn, og det er så mye at de fleste nekter å tro på det, fordi det er altfor vondt å innse realiteten. Ikke ta noen sjanser, vær så snill. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Oj, takk for rådet, men tør ikke å være så direkte. Jeg vil ikke ødelegge relasjonen til denne personen, men tenker jeg får dårlige vibes av en grunn. Datteren min sitter selvsagt på fanget til oss foreldre:-) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er noe helt annet å sitte på fanget til foreldre og besteforeldre, eller eventuelt foreldres bestevenner etc. Her er det snakk om mannlige ansatte på AKS, det synes jeg høres spesielt ut. Og hvis magefølelsen skriker ved det eldre mannlige familiemedlemmet, så synes jeg at mors magefølelse skal veie tungt. 

Dessverre er jeg smertelig klar over hvor mye pedofili det faktisk finnes blant tilsynelatende "normale" menn, og det er så mye at de fleste nekter å tro på det, fordi det er altfor vondt å innse realiteten. Ikke ta noen sjanser, vær så snill. 

Skrevet

Er det så mye pedofili? Og hvorfor? 
Vet om flere som ble misbrukt av mannlige slektninger i barndommen, og det gjør nok at jeg har følerne litt ute. Jeg tror ikke nødvendigvis enn jente på ni år heller er klar over hvis hun blir utsatt for overgrep i gråsonen, som å sitte oppå en stiv en eller lignende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må nå bli en 11-12 år før jeg hadde reagert ja.

Anonymkode: 821e1...759

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså, en mannlig aks ansatt er mest sannsynlig er voskenperson barnet ser mye mer enn bestefar..

Og hvis vi skal begynne med det pedofilitullet; det er bestefar og onkel du burde være bekymret for I det tilfellet, ikke aks ansatt. 

Anonymkode: 60f2d...8de

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvis hun satt på fanget til en kvinnelig ansatt på AKS hadde det vært greit? 

En bestefar er også et «eldre mannlig familiemedlem». 

Det høres veldig rart ut at en 9-åring ikke skal kunne sitte på fanget til en som jobber på AKS - hvis h*n selv ønsker det. De har jo klær på, og de er vel ikke alene. Mulig jeg er naiv, men hva galt kan skje?

Personlig synes jeg det er mye verre med alle foreldre som legger ut haugevis av bilder og personlig informasjon om ungene sine på sosiale medier. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, en mannlig aks ansatt er mest sannsynlig er voskenperson barnet ser mye mer enn bestefar..

Og hvis vi skal begynne med det pedofilitullet; det er bestefar og onkel du burde være bekymret for I det tilfellet, ikke aks ansatt. 

Anonymkode: 60f2d...8deDu omtaler det som pedofilitullet. Faktum at det finnes… Enig i at det er mer sannsynlig enn Aks-ansatte. Tenker at man som mor bør stole på magefølelsen, men kanskje enklere å be niåringen slutte å sitte på fanget til noen andre enn foreldrene, heller enn å konfrontere direkte? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare mellom 2010 og 2016 ble omtrent 75 ansatte i skole og barnehage tiltalt, siktet eller dømt for overgrep. 250 barn var berørt. Tenk bare på alle som ikke ble oppdaget!

https://www.utdanningsnytt.no/hovedsak-overgrep-i-barnehage-og-skole-seksuelle-overgrep/over-250-barn-misbrukt-av-en-ansatt-i-skole-eller-barnehage/187784

Anonymkode: ebbd2...858

Ja, og da må vi jo tenke at absolutt alle, i alle fall menn, som jobber i skole eller barnehage kan være mulige overgripere og lære barna våre å skifte bleier på seg selv og trøste seg selv hvis de slår seg…

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er overbevist om at det er større sannsynlighet at et familiemedlem forgriper seg på et barn i familien enn noen som jobber i barnehage og SFO. Det er mange som aldri blir oppdaget nettopp fordi det er familie.

SFO og barnehage ansatte er alltid under oppsikt nettopp fordi det er alltid en eller annen sak i nyhetene. Men hvor ofte går man og tenker slikt om egne familiemedlemmer?

En annen ting er jo at mange ikke åpner seg om slike ting før de selv er voksne og da er det jo ofte for seint å gjøre noe med saken, de havner vel kanskje ikke i en statistikk heller. Gutter er enda tregere med å gi beskjed om hva de har opplevd. 

Anonymkode: b09e0...c73

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

9-åring på fanget til noen på skolen ville jeg syntes var rart. Uansett om den ansatte var mann eller kvinne!

Creepy slektning. Jeg ville faktisk snakket med datter om at hun ikke trenger å sitte på fanget til han. Eventuelt spørre om hun synes det er greit.

Jeg har en på 10 og 6. Kan ikke helt se for meg andre utenom oss foreldre, besteforeldre og tante/onkel be dem om å sitte på fanget. Og det sjeldent, de føler seg store 

Anonymkode: c0f00...743

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke reagert på. 

Vår 9 åring kommer og sover med oss innimellom. Han har perioder med mareritt og da er det godt å sove med oss.

Om det er mannlig eller kvinnelig AKS ansatt har lite å si om barnet føler seg trygg på vedkommende.

Om du er redd for pedofili så se heller etter tegn på det enn å mistenke ansatte. Vil tro de andre ansatte ville reagert om de merket noe ymse.

Anonymkode: 021d9...772

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Anonymkode: 60f2d...8de

PedofiliTULLET? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. 

Datteren min på ni år sitter av og til på fanget til mannlige medarbeidere på Aks osv. Jeg har sagt at hun ikke skal gjør det. 
En mannlig gammel slektning lokker henne ofte opp på fanget, og det gir meg en uggen følelse. Bør jeg lytte til følelsen? 
Og når er det egentlig for sent for små jenter å sitte på fanget til eldre menn? 

Anonymkode: abb2f...899

Datteren din er ni år og du må slutte å fortelle henne at hun ikke kan sitte på fanget til for eksempel mennene som jobber på aks. Din frykt kan fort smitte over på din datter!

Anonymkode: 38f84...f79

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er det større sjanse for at barnet vil bli utsatt for overgrep av noen i sin helt nærmeste omkrets enn en mannlig ansatt på aks. Og du må også sette deg inn i begrep, for nei det er ikke sånn at alle menn som utfører overgrep er pedofile. Jeg ble selv utsatt for incest av min far fra før jeg fylte året til jeg var rundt fem, men han var ikke pedofil.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym førti skrev (6 timer siden):

Er det så mye pedofili? Og hvorfor? 
Vet om flere som ble misbrukt av mannlige slektninger i barndommen, og det gjør nok at jeg har følerne litt ute. Jeg tror ikke nødvendigvis enn jente på ni år heller er klar over hvis hun blir utsatt for overgrep i gråsonen, som å sitte oppå en stiv en eller lignende. 

Jeg ble utsatt for incest av egen far, men jeg har alltid vært veldig bevisst på at selv om jeg ble utsatt for deg så skal ikke jeg skape en frykt hos mine barn og «lete» etter overgripere i enhver situasjon.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...