Gå til innhold

Leie ut bolig - til flere leietakere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leier pr i dag ut en bolig til mor og datter, de har bodd der i ett års tid og leieforholdet har vært helt uproblematisk. Nå har datterens kjæreste flyttet inn (de er i 19-20 årene) for en liten tid siden, og mor, som har dårlig råd (går på AAP) ønsker at han betaler litt for å bo der (4 - 5000/mnd) da hun sitter med alle utgifter, også store deler av hans matbudsjett da han naturlig nok spiser med dem. Pr i dag betaler de 14 000 i husleie, og det har de selv foreslått økt til 15 000 med evt ny kontrakt. Fint for meg med ekstra inntekt, men den ekstra 1000-lappen, minus skatt, vil uansett ikke gjøre opp for det dersom vi ender med en masse trøbbel (vi vet jo alle at forhold på den alderen kan ta slutt når som helst). 

Utfordringen her er at han går på NAV (for meg av ukjent grunn, men det spiller ingen rolle). Dvs at for at han skal få dette inkludert i sin støtte så må de ha en leiekontrakt med hans navn på har de fått beskjed om fra NAV. Jeg har foreslått at hun kan fremleie ett rom og at jeg kan godkjenne kontrakten som huseier, men det vil hun ikke da dette vil gå på  bekostning av hennes AAP da det regnes som inntekt i tillegg til at hun må skatte av det.

Så hun har spurt om vi kan skrive en ny kontrakt, da med alle 3. Jeg er svært skeptisk til dette, da jeg ser for meg en rekke problemer dersom hennes datter og denne nye leietakeren skulle gå fra hverandre. Og JEG ikke vil risikere f eks å sitte med en leieboer som ikke vil flytte, at jeg mister da hans del av husleien etc. Jeg ser for meg en rekke potensielle problemer her, men det kan være det er mer problemfritt enn jeg tror

Så, er det noe som vet om det er noen god måte å gjøre dette på, for alle parter? Jeg tenker rundt følgende punkter:
- Skal de stå som likeverdige leietakere må vel alle ha 3 mnd oppsigelse? Er det i så fall lovlig å skrive noe om at nåværende leietaker er den som evt blir igjen? At ikke han da kan "kaste ut" de andre? De som bor der nå har gått med på å ta risikoen på at de KAN worst case bli sittende med han i huset dersom han ikke vil flytte på dagen.

- Kan vi skrive avtalen på en sånn måte at de betaler en samlet sum til meg? Og at de gjør opp seg i mellom? Eller vil NAV for hans del kun godta at han betaler direkte til meg? At vi da spesifiserer hvem som betaler hvor mye, da separat til meg? I så fall, om han flytter, kan jeg da forlange at de som blir boende igjen står ansvarlige for hans del av husleien? Jeg som utleier har ikke lyst til å bære en masse risiko "bare for å være grei". Jeg går i dag ca i 0 på kostnader, så dersom jeg mister 4- 5000 pr mnd så må jeg i praksis betale for at de bor der, og det ønsker jeg ikke.

- Nå værende leietaker har satt inn depositum ihht husleien som er i dag. Men dersom han står som medleietaker, hvordan vil det stille seg dersom han skulle ødelegge noe, eller flytte fra en masse rot og møkk? Vil vi kunne skrive noe at det despositumet hun har satt inn dekker inn også for han og at nåværende leietaker da i så fall må bære den risikoen? Eller må han evt da sette inn ett eget depositum? Det blir vel i så fall en NAV garanti vil jeg tro? Noe jeg kjenner lite til men er anbefalt av flere å holde meg unna...

Er det noen som KAN jus`en rundt dette? OG er det evt mer jeg burde tenke på? Flere fallgruver? Noen med erfaring til å leie ut til "kollektiv" som det vel i praksis blir her rent juridisk?

Jeg vil veldig gjerne hjelpe henne da hun er en super leieboer som tar veldig godt vare på boligen, men jeg vil ikke ende opp med en masse problemer eller økonomisk tap fordi jeg vil være grei med henne. 

Endret av DrueSmoothie
Skrevet
DrueSmoothie skrev (1 time siden):

Jeg har foreslått at hun kan fremleie ett rom og at jeg kan godkjenne kontrakten som huseier, men det vil hun ikke da dette vil gå på  bekostning av hennes AAP da det regnes som inntekt i tillegg til at hun må skatte av det.

Tror hun må lese seg opp på dette, det har lite rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 43f0d...530

• Liker 3
Skrevet
DrueSmoothie skrev (1 time siden):

Så hun har spurt om vi kan skrive en ny kontrakt, da med alle 3.

Aldri i verden.

Det er hun som har valgt å ta opp en ny i husstanden.

Kontrakten som er inngått løper videre uendret hadde det vært meg som har vært utleier. Dersom de ikke ønsker det kan de flytte.

Anonymkode: 2d98e...448

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er utleier selv. Jeg ville aldri "rotet det til" ved å involvere meg i opplegget deres. Dette får de finne ut av seg imellom. Det er ikke ditt ansvar, og du skal heller ikke føle noen form for ansvar hvis ting ikke løser seg slik de ønsker.

Her er det potensiale for mye surr. 

De kan løse dette på egen hånd, eller de kan flytte.

Anonymkode: fd175...b20

• Liker 5
Skrevet

Nei. Bare nei.

Dette er ikke sammenlignbart med studenter som leier et rom i en leilighet, da utleier da leier ut det ledige rommet dersom en flytter ut. I ditt tilfelle ender du opp uten noe ledig rom å leie ut når 19-åringene slår opp, samt en utkastelsessak for å få ut mor og datter slik at du kan leie ut hele boligen igjen.

Hvordan leietaker innretter seg ift. NAV er ikke din sak. 

Anonymkode: 000ba...a19

Skrevet

Kontrakthelvete spør du?

Din skepsis er på plass og bør tas på alvor!

Jeg mener at hun moren har signert kontrakt med deg og derav ansvarlig for å gjøre opp husleien. Om hun så tar opp x antall folk i husstanden er opp til henne og angår deg ikke noe. Det er også opp til de om å fordele kostnader, her bør ikke du blande deg. 

Som profesjonell utleier burde du heller ikke ta del i situasjonen. Vis forståelse for at situasjonen oppleves som vanskelig for leietakeren men at du gjerne ønsker å fortsette med én motpart i leieforholdet. 

Siden de kommer med et forslag om øke husleie, så kan du bruke anledningen til å indeksjustere med 3 mnd. varsel osv, slik at de har muligheten til å gå ut av kontrakten. Men da hadde du vært meget snillt altså.

Når jeg var utleier hadde jeg ikke svart på det en gang.

:skya:

Anonymkode: c6bf4...689

• Liker 1
Skrevet
DrueSmoothie skrev (5 timer siden):

Jeg leier pr i dag ut en bolig til mor og datter, de har bodd der i ett års tid og leieforholdet har vært helt uproblematisk. Nå har datterens kjæreste flyttet inn (de er i 19-20 årene) for en liten tid siden, og mor, som har dårlig råd (går på AAP) ønsker at han betaler litt for å bo der (4 - 5000/mnd) da hun sitter med alle utgifter, også store deler av hans matbudsjett da han naturlig nok spiser med dem. Pr i dag betaler de 14 000 i husleie, og det har de selv foreslått økt til 15 000 med evt ny kontrakt. Fint for meg med ekstra inntekt, men den ekstra 1000-lappen, minus skatt, vil uansett ikke gjøre opp for det dersom vi ender med en masse trøbbel (vi vet jo alle at forhold på den alderen kan ta slutt når som helst). 

Utfordringen her er at han går på NAV (for meg av ukjent grunn, men det spiller ingen rolle). Dvs at for at han skal få dette inkludert i sin støtte så må de ha en leiekontrakt med hans navn på har de fått beskjed om fra NAV. Jeg har foreslått at hun kan fremleie ett rom og at jeg kan godkjenne kontrakten som huseier, men det vil hun ikke da dette vil gå på  bekostning av hennes AAP da det regnes som inntekt i tillegg til at hun må skatte av det.

Så hun har spurt om vi kan skrive en ny kontrakt, da med alle 3. Jeg er svært skeptisk til dette, da jeg ser for meg en rekke problemer dersom hennes datter og denne nye leietakeren skulle gå fra hverandre. Og JEG ikke vil risikere f eks å sitte med en leieboer som ikke vil flytte, at jeg mister da hans del av husleien etc. Jeg ser for meg en rekke potensielle problemer her, men det kan være det er mer problemfritt enn jeg tror

Så, er det noe som vet om det er noen god måte å gjøre dette på, for alle parter? Jeg tenker rundt følgende punkter:
- Skal de stå som likeverdige leietakere må vel alle ha 3 mnd oppsigelse? Er det i så fall lovlig å skrive noe om at nåværende leietaker er den som evt blir igjen? At ikke han da kan "kaste ut" de andre? De som bor der nå har gått med på å ta risikoen på at de KAN worst case bli sittende med han i huset dersom han ikke vil flytte på dagen.

- Kan vi skrive avtalen på en sånn måte at de betaler en samlet sum til meg? Og at de gjør opp seg i mellom? Eller vil NAV for hans del kun godta at han betaler direkte til meg? At vi da spesifiserer hvem som betaler hvor mye, da separat til meg? I så fall, om han flytter, kan jeg da forlange at de som blir boende igjen står ansvarlige for hans del av husleien? Jeg som utleier har ikke lyst til å bære en masse risiko "bare for å være grei". Jeg går i dag ca i 0 på kostnader, så dersom jeg mister 4- 5000 pr mnd så må jeg i praksis betale for at de bor der, og det ønsker jeg ikke.

- Nå værende leietaker har satt inn depositum ihht husleien som er i dag. Men dersom han står som medleietaker, hvordan vil det stille seg dersom han skulle ødelegge noe, eller flytte fra en masse rot og møkk? Vil vi kunne skrive noe at det despositumet hun har satt inn dekker inn også for han og at nåværende leietaker da i så fall må bære den risikoen? Eller må han evt da sette inn ett eget depositum? Det blir vel i så fall en NAV garanti vil jeg tro? Noe jeg kjenner lite til men er anbefalt av flere å holde meg unna...

Er det noen som KAN jus`en rundt dette? OG er det evt mer jeg burde tenke på? Flere fallgruver? Noen med erfaring til å leie ut til "kollektiv" som det vel i praksis blir her rent juridisk?

Jeg vil veldig gjerne hjelpe henne da hun er en super leieboer som tar veldig godt vare på boligen, men jeg vil ikke ende opp med en masse problemer eller økonomisk tap fordi jeg vil være grei med henne. 

Kapital inntekt skal ikke påvirke aap

Skrevet
DrueSmoothie skrev (5 timer siden):

Jeg leier pr i dag ut en bolig til mor og datter, de har bodd der i ett års tid og leieforholdet har vært helt uproblematisk. Nå har datterens kjæreste flyttet inn (de er i 19-20 årene) for en liten tid siden, og mor, som har dårlig råd (går på AAP) ønsker at han betaler litt for å bo der (4 - 5000/mnd) da hun sitter med alle utgifter, også store deler av hans matbudsjett da han naturlig nok spiser med dem.

Har du forresten spurt henne hva som hindrer henne i å be datters kjæreste bidra økonomisk direkte til dem?

Det er jo frekkhetens nådegave å velte dette problemet over på utleier. Bare det å nevne det til utleier er over kanten.

Hun vet noe hun ikke vil fortelle deg og har en plan. Den planen blir du den tapende part i.

Anonymkode: 2d98e...448

• Nyttig 1
Skrevet

Nav krever ikke kontrakt med hans navn på. Kopi av opprinnelig kontrakt og registrert adresse der holder. 

Anonymkode: 246e6...48d

Skrevet

Dette er ikke ditt problem ts, ingen grunn til å involvere seg. 

Anonymkode: e871e...013

Skrevet

Det er helt på tryne å ordne ny kontrakt med alle 3. det er ikke ditt problem hvem de ønsker å ta inn i husstanden. De har lov til å skaffe seg samboer(e) uten at det skal påvirke deg eller leieforholdet. Sjansen for at forholdet for 19 åringen tar slutt er veldig stor, det skaper bare trøbbel for deg å skrive ny kontrakt igjen hvis forholdet tar slutt. Hvordan de ordner ting seg imellom eller med nav har du ingen ting med. 

mitt råd, hold deg langt unna.

Anonymkode: 5b7d7...29b

Skrevet

Takk for svar alle sammen!! Dere sier alle det min magefølelse sier og hva jeg innerst inne tenker!

Jeg føler bare at jeg var vel kjip og tenkte at det kan jo være noe jeg ikke har tenkt på som gjorde at det kunne være enklere.

Helt ærlig stiller jeg meg også noe undrende til at vedkommende ikke vil ha mulighet til å betale 4 000 kr uten leiekontrakt da det er det man uansett ville betalt for mat og dopapir om man hadde bodd ett annet sted. Og jeg trodde heller ikke leieinntekt ville gått utover leietakers AAP.... Og vet ikke hvor godt de har sjekket eller om de bare tror.

Men da har jeg uansett med bakgrunn i egne tanker og deres enstemmige svar bestemt meg for at jeg ikke vil gå med på dette. Så får det være opptil dem om de vil bo der videre eller ei 😎

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...