Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Nå har kokingen begynt, og jeg sliter med klær. Jeg føler klær som en tvangstrøye, det klisterer seg og blir klamt.

Så lurer virkelig  på gode tips iht tekstil materiale  som egner seg til en middelaldrende dame i overgangs alder kok. Og ikke minst en bh som skiller tuttene og kløfta fra hverandre litt.

Har en trøye i merino ull, den fungerte ok, men blir for varm nå på sommeren. Så nå går det i viskose t skjorter som er litt vide. Bomull går ikke, iallfall ikke vanlig bomulls t-skjorter. Og en cardigan/ jakke, jeg febrilsk  kan hive av meg, når kokingen starter.

Anonymkode: 9faf2...0b9

Skrevet

Linskjorte og bh fra bh butikk, de hjelper deg å finne det du trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Lin ja! evt lin/viskose blandinger

Anonymkode: 97e75...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg ikke forstår den kokinga veldig. 
Men jeg er kvinne i rett livsfase. 

For min del bruker jeg veldig mye gensere/cardigans i kashmir-ull. For de er luftige nok til å ikke føles for varme, men varme nok til å gjøre at jeg ikke blir kald. 
Altså, de regulerer temperaturen for meg, selv om temperaturen på meg og verden rundt meg endrer seg. 

Ellers anbefaler jeg å gå for klær i viskose/modal. De er oftest ganske lette, men ikke så klamme som klær produsert av "plast". 
Viskose er hardt bearbeidet naturfiber.  

Ellers er vel standard anbefaling å ha lag på lag, slik at du kan kle av og på. 

Anonymkode: 362af...56a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Koker her og. Våkner X antall ganger pr natt. En lidelse. Puberteten var barnemat i forhold. Frister å bare gå rundt i bikini. 

Anonymkode: 796bb...e23

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Heisann. Nå har kokingen begynt, og jeg sliter med klær. Jeg føler klær som en tvangstrøye, det klisterer seg og blir klamt.

Så lurer virkelig  på gode tips iht tekstil materiale  som egner seg til en middelaldrende dame i overgangs alder kok. Og ikke minst en bh som skiller tuttene og kløfta fra hverandre litt.

Har en trøye i merino ull, den fungerte ok, men blir for varm nå på sommeren. Så nå går det i viskose t skjorter som er litt vide. Bomull går ikke, iallfall ikke vanlig bomulls t-skjorter. Og en cardigan/ jakke, jeg febrilsk  kan hive av meg, når kokingen starter.

Anonymkode: 9faf2...0b9

Lin og silke er det beste uansett om varmen kommer utenfra eller innefra. Naturprodukter.
Syntetiske materialer puster ikke, så da blir du innestengt i din egen svette og varme. 
Bh må du prøve deg frem til. 

Anonymkode: 592bd...b95

• Liker 1
Skrevet

Lin og modal og bomulltopper fungerer for meg. Og lag på lag som andre skriver. 

Bh er smak og behag. Kan anbefale en fra Triumph lovely minimizer (ca 5-600 kr) fåes der de fører merket.

Anonymkode: 12d73...1ca

Skrevet

Dere må få hjelp, sånn skal dere ikke ha det. Gå til en dyktig gynekolog og få rett dose med hormoner, da bevarer dere både helsa og humøret og slipper helt hetetokter.

Anonymkode: c6872...46e

• Liker 6
Skrevet

Har ikke prøvd selv men la merke til at lindex selger egne klær og undertøy til menopause. 

https://www.lindex.com/no/search?hl=nb&query=menopause+klær

Ellers ville jeg også fokusert på lette pustende materialer i spesielt lin, treningstøy av typen som er merket med cool max eller noe lignende, lette tynne klær i naturmateriale og flere lag så du kan kle av deg når det blir for varmt.

Anonymkode: 2d505...9a2

Skrevet

Få hormonbehandling for hetetoktene ❤️

Anonymkode: d8833...ae3

• Liker 2
Skrevet

Jeg kokte lite, men unngikk mykt, elastisk tøy. Best med fast, stivt bomull i litt romslige t-skjorter og jeans.  Jeg har aldri vært komfortabel med stretch, det klistrer.  

Skrevet

Kle seg i lag. Jeg har alltid en lett t-skjorte/topp innerst. En blazer eller cardigan. Et fint skjerf. Ofte et silkesjal om halsen (slik at det var pyntet selv om jeg satt i et møte i kun t-skjorte. 

Og kjoler med bare legger fra kneet og ned. Det hjelper veldig sett mot bukser. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Få hormonbehandling for hetetoktene ❤️

Anonymkode: d8833...ae3

Mange er litt plaget, men det er ikke hemmende. Ser ikke vitsen med å begynne med medisinering for noe man lett kan regulere selv - naturlig. 

Anonymkode: 1f14e...b32

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kle seg i lag. Jeg har alltid en lett t-skjorte/topp innerst. En blazer eller cardigan. Et fint skjerf. Ofte et silkesjal om halsen (slik at det var pyntet selv om jeg satt i et møte i kun t-skjorte. 

Og kjoler med bare legger fra kneet og ned. Det hjelper veldig sett mot bukser. 

Mange er litt plaget, men det er ikke hemmende. Ser ikke vitsen med å begynne med medisinering for noe man lett kan regulere selv - naturlig. 

Anonymkode: 1f14e...b32

Når det gjelder hormonbehandling så har det flere positive effekter på kroppen enn bare og hjelpe mot små plager. 

Det er alt for lite forskning på kvinnehelse. Effekten overgangsalderen har på kroppen går langt forbi hetetokter. Å ta hormoner i denne perioden er ikke negativt for kvinner.

Anonymkode: 2d505...9a2

• Liker 1
Skrevet

Skjorter i lin og bomull. Svale, samtidig som det ikke ligger stramt på skinnet.

Anonymkode: 4f68c...2ff

Skrevet

Jeg bruker mange typer tekstil, så lenge de er vide. Ikke ull, det ville jeg krepert i. Tynne, gjennomsiktige bluser må det være singlet under, og det greier jeg ikke i varmen. Det må være luftig. Klær i flere lag er helt uaktuelt, men jeg pleier å ta med en cardigan bare for å ha den der, liksom. Den kommer aldri på. Vide bukser går fint for min del, og jeg foretrekker strikk i midjen framfor fast linning. Hvis noe uelastisk sitter stramt inntil blir jeg enda mer ukomfortabel.

Viskose hater jeg lidenskapelig, men det er på grunn av måten det oppfører seg på. Det krøller voldsomt, tørker aldri og krymper. Hater det.

Jeg bruker, som noen også foreslo lenger oppe i tråden, Triumph minimizer. De synes jeg er veldig komfortable. Men det blir jo mye BH-vask i denne tiden på året uansett.

Hva angår den hormonterapidebatten, jeg liker ikke at den er så enten-eller. Enten så er hormonterapi livsfarlig, eller så er det livsfarlig å ikke ta hormoner (det siste er faktisk nevnt). Kun ytterpunkter. Det er ikke så enkelt at alle bare kan ta hormoner, og det er heller ikke nødvendigvis noen mirakelkur. Men for dem det passer for, flott!

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Østrogen. Spray eller plaster. Så kan du bruke alle klær og tekstiler du pleier. 

Anonymkode: b0569...2bc

Skrevet

Jeg bruker hormonplaster og kan bruke alle klær som før. Hetetoktene forsvant. 

Anonymkode: 34096...0a6

Skrevet

Jeg er på HRT, men har likevel hete/svettetokter🥵 Jeg kler meg gjerne i lette, vide bukser/dressbukser i lin, chambray, bomull eller viskose/viskoseblanding, og en ermeløs topp med en lin- eller bomullskjorte over, alternativt en tynn t-skjorte (H&M har noen kjempefine i bomull og silke) med en tynn cardigan over. 

Skrevet

Min erfaring er at type materiale ikke betyr noe i det hele tatt, det som betyr noe er at 1) det ikke er kroppsnært og 2) stoffet ikke er helt tett. Jeg har en kjole i fet silke som nærmest kveler meg, og en tynn, løststrikket akrylgenser jeg elsker å ha på. Så for meg er plaggets luftgjennomstrømmelighet det eneste som betyr noe. Stoffet må puste! 

(Og hormoner hjelper mange, men vi er også noen som ikke bør bruke dem, basert på legens råd for min del. Så det er ikke en universalløsning.)

Anonymkode: fb945...288

Skrevet

Det er kommet hormonfrie medisiner som fungerer fantastisk. Jeg har gått på det i noen måneder og ville fortsatt om jeg hadde hatt råd (det koster litt ekstra). Kan i alle fall anbefales. Vet ikke om jeg kan navngi medisiner, men de kom visst i fjor sa gynekologen. 

Anonymkode: 2a8d0...9bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...