Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bilen min er 7 år nå og det siste året har jeg brukt mye penger på verksted, nye dekk etc på den. Vurderer nå å bytte den inn til ny EL bil. Jeg får ca 150 000,- for min og bilen jeg vil ha koster ca 500 000,-  jeg har mellomlegget tilgjengelig pga flexilån på bolig. 
Samme bil koster ca kr 5000,- pr mnd å lease. Da er er det 0,- i innskudd. Bruker jeg de 150’ innskudd blir det selvsagt mindre pr mnd. Eller jeg kan sette de inn på flexilånet mitt. 
Jeg er lei at det «alltid» er noe med min bil og ønsker å ha forholdsvis ny bil og å ha det enkelt. 
Hva er smartest å gjøre i min situasjon? 

Anonymkode: f81bc...16c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor MÅ du ha elbil? Ingenting å spare på det. Kjøp en brukt hybrid cash og bruk ca 10 laken på få den ok.

Anonymkode: a980d...370

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor MÅ du ha elbil? Ingenting å spare på det. Kjøp en brukt hybrid cash og bruk ca 10 laken på få den ok.

Jeg har en hybrid nå. Og brukt mye mer en 10’ på den det siste året 

AnonymBruker
Skrevet

800,- pr mnd. Det er ingenting i forhold til verditap eller kostnad med leasing eller ny bil. Har tapt 6500,- pr mnd bare i verditap på min 3,5 år gamle elbil jeg kjøpte ny. Og så kommer dekk, renter og vedlikehold i tillegg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert på dette temaet, men broren min som kan mye om dette sa dette en gang. Om man vil ha ny bil hvert tredje år, lønner det seg å lease. Men om du tenker å kjøpe ut bilen etter 3 år, er økonomisk smart å kjøpe bilen men enn gang fremfor å lease. 

Anonymkode: d2e57...397

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

800,- pr mnd. Det er ingenting i forhold til verditap eller kostnad med leasing eller ny bil. Har tapt 6500,- pr mnd bare i verditap på min 3,5 år gamle elbil jeg kjøpte ny. Og så kommer dekk, renter og vedlikehold i tillegg.

Har som sagt brukt mye mer enn 10’ det siste året på den. 

AnonymBruker
Skrevet

Lease en MG, lite innskudd og lav priser. Regnestykket går nesten opp i opp uansett.

Anonymkode: e604f...fb3

AnonymBruker
Skrevet

No så har dem mye elbiler til salgs. Med 0 prosent renter. Så jeg hadde helt klart tatt lån til forhandler siden det er null rente. 

Anonymkode: 64382...385

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bil du har nå?

Anonymkode: 106f8...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjøpt en el-bil med null prosent rente, det er mest økonomisk i ditt tilfelle.

Anonymkode: 8119d...fec

AnonymBruker
Skrevet

Nullrente må også betales tilbake..... Elbiler har verditap som gråstein.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilken bil du har nå?

Anonymkode: 106f8...fd0

Toyota 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp ny bil. Det er alltid det riktige økonomisk sett.
Vi kjøpte ny el-bil nå, en 2021 modell. Skal kjøre den 3 år, så bytte den til "ny" bil, da 2025 modell, og sånn fortsetter vi. 
Lar andre ta det drøye verditapet de første 2-3 årene. 

Anonymkode: e01e1...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Toytota eller Honda er valget for vanlige biler. Om du tar sjansen og gambler: Kjøp en ny elbil. Har selv en 19 år gammel Honda cr-v som gikk gjennom siste eu-kontroll uten en eneste feil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke kjøp ny bil. Det er alltid det riktige økonomisk sett.
Vi kjøpte ny el-bil nå, en 2021 modell. Skal kjøre den 3 år, så bytte den til "ny" bil, da 2025 modell, og sånn fortsetter vi. 
Lar andre ta det drøye verditapet de første 2-3 årene. 

Anonymkode: e01e1...cfa

Det er noe av det deiligste ved å ha nådd en romslig økonomi at vi slipper å tenke sånn. 

Anonymkode: 05acf...47e

• Liker 1
Skrevet

Som skrevet lenger opp.
Skal du bytte bilen etter 3 år kjør på med leasing.
Vil du beholde bilen i mer en 3 år kjøp den ut.

Se om dem kan gi deg billån på 0% rente.
Så å si alle tilbyr 3 år med 0% rente.
Så da betaler du som vanlig i 3 år.
Og når dem begynner å ta rente etter 3 år bruker du flexilånet ditt til å betale ut lånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...