Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er litt rådvill og samvittighet spiser meg opp. Jeg har en sønn på 19 mnd, som enda ikke er begynt i barnehage. Har full plass, men jeg har ikke ønsket å hatt han i barnehage da jeg syns han er for liten og jeg har hatt muligheten til å være hjemme med han. Jeg er gravid nå med nr 2 og er 6 mnd gravid. Dvs. Jeg har termin i september. Barnefar, besteforeldre og egentlig alle rundt meg presser veldig på at «storebror» nå må begynne i barnehagen. Jeg har et svangerskap med få eller ingen plager og vi storkoser oss hjemme om dagene - bare vi to. Jeg er så lei meg for at denne perioden nå skal være over, og har litt ambivalente følelser til at nr 2 kommer så tett. Samtidig som jeg vet de får glede av hverandre og jeg elsker å bruke all min tid på barna, og føler meg rik på overskudd om dagen. Barnefar ønsker at barnet skal begynne i barnehagen nå i juni for å bli godt tilvent frem til lillesøster kommer, sånn typ noen timer hver dag, men jeg kunne gjerne tenkt meg å vent til oppstart i august etter ferien, da vi uansett skal ha barnet ut av barnehagen 4 uker fra midten av juli… Ser for meg det blir to tilvenninger og mye styr, isteden for at vi kan bruke hele juni på å nye siste rest av permisjonen, bare jeg og snart storebror… Men så ønsker jeg jo selvfølgelig å gjøre det som er best for barnet, og ønsker at han skal få en god tilvenning i barnehagen. Ønsker å legge til at han skal starte på ny avdeling fra august mnd i tillegg… 

Mitt spørsmål er derfor; hva ville dere gjort? 
1. Barnet begynner i barnehagen nå i juni og går er et par timer hver dag (i minste avd), og tar ferie fra 14. juli - 14 august, og begynner på mellomavdeling fra august og er forhåpentligvis tilvent plassen, lekene, uteområdet osv... 
2. Barnet har oppstart først i midten av august i mellomavdeling (der han skal være). Problemet med denne er at jeg vil ikke ha samme tid til tilvenning om jeg plutselig skulle føde tidligere enn termin 9 september…. 

Takk for alle svar og innspill! 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du være med de par timene hver dag nå? Da ville jeg gjort det! Fin måte å tilvenne på. Så kan endringen i august være at du ikke skal være der, passer greit med et opphold mellom. For det et den største overgangen for barnet, at mor/far skal dra hjem… men hjelper jo selvsagt at barnet har funnet litt trygghet på stedet først :) 

Anonymkode: 4021c...070

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alrernativ 2. Far tar tilvenning. 

Anonymkode: c4402...5ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok begynt tidligere enn midten av august, sånn at du får lang nok tilvenning før babyen kommer. Her har vi hatt barnehagestart ved 18 måneder, og begynt forsiktig med korte dager 4 dager i uken. Med litt sykdom på toppen, har tilvenning tatt nesten 1 måned. Så jeg tror det kunne vært fint å fått det overstått først, slik at det ikke blir flere store forandringer i livet samtidig :) Ellers synes jeg det høres veldig fint ut at dere koser dere hjemme, og jeg synes sønnen din er heldig.

Anonymkode: bd653...7c4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha ventet til oppstart av nytt barnehageår. Ikke bra å måtte tilvennes to ganger på lort tid. Antakelig er det ikke de samme voksne som skal være der fra nytt bhg.år. De pleier være mye utskiftninger når de bytter avdeling. Er også mye vikarer på sommeren vanligvis. Ville derfor ikke latt mitt barn starte nå- og ville heller ikke anbefalt andre små å begynne i juni.

Du er mor- om du ønsker å ha eldste hjemme ett år til, så hvorfor ikke? Da vil dine to få ett veldig nært bånd. Gjør det du føler er riktig for deg og dine.

Anonymkode: 64b70...153

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fått lov å ha full plass og at han ikke bruker den? Hvor lenge har han hat plass? 

Dette kan gå to veier...du kan begynne tilvenning i juni...mrm når barnet plutselig har fri 4 uker med mamma kan tilvenning i august blir vanskelig. Kommer litt an på barnet,men kanskje besøke barnehagen...og bli litt kjent.

Så får dere ta tilvenning i august ,ofte blir det 3-5 dager der barnehagen gir dere rb plan hvordan dette går. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir så vanskelig å svare på hva som er best for noen andre, med et barn en ikke kjenner. Men sånn generelt tror jeg at jeg ville tenkt at når dere storkosere dere med dagene nå, og du skal være i permisjon slik at korte dager fortsatt et et alternativ til høsten, så hadde jeg valgt å vente :) 

Jeg tenker at barnet kan starte nå, og selv om det er 4 uker ferie imellom vil den tilvenningen som er nå sannsynligvis bidra til litt mer trygghet ved oppstart i august. Da slipper barnet to helt nye ting på én gang - begynne i barnehage og bli storesøsken. Men igjen, siden du vil ha mulighet til å ha korte dager og fridager, og dere har det veldig fint hjemme nå og du egentlig ønsker å ha denne tiden sammen med barnet - så kan det høres ut som det beste for dere alle å vente :) 

Hvis de har noen mulighet for besøksdager i barnehagen, gå på disse. Der jeg jobber (småbarnsavdeling), oppfordrer vi foreldrene de små som skal starte i august til å besøke oss noen ganger (på avsatte tidspunkter) før sommerferien, og opplever absolutt at det kan bidra til trygghet og gjenkjennelse for barna i august. Ellers, lek på uteområdet når barnehagen er stengt, så det blir et kjent sted. 

Anonymkode: aeca6...926

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent så lenge du kan ❤️

Anonymkode: ce116...c17

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville ha ventet. Men ta deg noen turer på besøk i barnehagen sammen med han før oppstart. Avtal med bhg om dere kan komme på besøk inne,men ta også noen turer på uteområdet feks i helgene. Alt er med på å gjøre han tryggere,og tilvenningen enklere.

Anonymkode: 7b5f9...6e2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville holdt han hjemme et år til! Du har jo en gyllen mulighet. 

Anonymkode: 9f7b7...8be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener far at det er viktig med barnehage? 
Jeg ville ha ventet til august. Far kan også ta litt tilvenning og det er ikke sikkert du føder tidligere. 
Men først og fremst ville jeg tatt en runde på om barnet må i barnehage. Hvis du føler at du klarer to hjemme synes jeg du skal vurdere det. Denne tiden får du ikke tilbake. Det haster ikke med barnehage. Barnehage før tre år er ikke stort mer enn oppbevaring. 

Anonymkode: 77d1d...857

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det blir ny avd etter sommeren så ville jeg ha ventet. For det første blir det to innkjøringen siden dere skal ha ferie i 4 uker og når det i tillegg gjerne blir nye rutiner så blir dette veldig mye for barnet

Anonymkode: 6af15...b34

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at 80 %  av barn blir syke ganske kort tid etter oppstart, så det kan bli knapt med tid med tilvenning etter ferien hvis babyen kommer litt tidlig. Men pappaen kan jo ta tilvenning. 

Anonymkode: fca70...db7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 20 mnd mellom to av mine og var sjeleglad for at minste var godt tilvendt i barnehagen da neste kom.

Anonymkode: 81c6b...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han skal over på ny avdeling fra august hadde jeg ventet, ingen grunn til å bli vant med folk og område som forsvinner over sommeren. Og jeg hadde brukt ettermiddagene og helgene fram til august på å leke ute i barnehagen, så han blir kjent. Deretter oppstart tidlig i august. 

Det med sykdom etter oppstart er et godt argument, men det er ikke så fryktelig mye sykdom på sommeren. Det spørs og veldig på hva man har gjort, hvis de har vært mye i åpne barnehager og lignende så er det jo en del smitte der og. 

Litt avhengig av når termin er i september så ville jeg gjort det jeg kunne for at barnehagen var et trygt og kjent sted når lillesøster kommer. Det er en så total omvending på verden for kommende storebror at å snu om både hjemme og barnehage er ikke så lurt. 

Anonymkode: 5c467...160

Skrevet

Vent til august. Hvor stor er sannsynligheten for at du føder lenge før termin? Ved oppstart 15. og tilvenning på 1-2 uker (de fleste er tilvent på en uke), så har dere enda ikke bikka september. 

Hør med barnehagen/ny avdeling om de har mulighet til å ha besøkstimer der dere kan komme og være en times tid en gang eller to i uka i juni. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt ventet til etter ferien! Tilvenning i noen uker i juni blir jo helt meningsløst om han uannsett skal ha 3-4 uker ferie og så starte på ny avdeling med andre voksne i august! Kunne skjønt det om han fikk starte litt tilvenning i juni på avdelingen han skal være fra august med kontaktperson fra den avdelingen, ellers ikke. 

Anonymkode: b285d...a26

Skrevet

Alternativ 2, gitt at far kan ta tilvenning og at mor, som jeg i dette tilfellet er litt usikker på, tillater og er komfortabel med det. Men tilvenning for en 2-åring bør da uansett gå greit og ikke ta all verdens tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå får jeg mange på nakken, men sånn går det være 😂😂🌹🌹!!!! Så du har hatt en full barnehageplass noen andre hadde hatt behov for uten å bruke det ??? Det er jo ikke helt særlig glupt! Jeg er enig med familien din, og far.. På tide at du lar barnet få utfolde seg motorisk og sosialt. For du hemmer han jo i det sosiale med andre barn, og generell utvikling ved å holde han så lenge hjemme fordi du vil, og fordi du har tid. Pluss du skal også få en til, og stakkars eldste som vil slite med enda flere tilvenninger med så kort mellomrom... Søsken sjalusi vil du få, og derfor er barnehage veldig viktig for at barnet skal lære seg å håndtere ulike situasjoner, deling osv osv.. Syns du har vært en smule egoistisk fordi du har holdt på en plass som andre har hatt behov for, uten å bruke den og planlagt veldig dårlig med svangerskap og stress med tilvenning av bhg rett før fødsel.. 

Anonymkode: 18393...30a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har 20 mnd mellom to av mine og var sjeleglad for at minste var godt tilvendt i barnehagen da neste kom.

Anonymkode: 81c6b...6b8

Ja, blir samme mellom mine nå. Og jeg er glad jeg har hatt min i barnehagen et år og tilvent barnehage godt før nestemann kommer. For tilvenning er tøft nok for de små, når foreldre ikke skal være der. 

Anonymkode: 18393...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...