Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å bli bedt om å løse en case oppgave som skal sendes sammen med jobbsøknaden.

Hadde satt av noen timer i dag, til å gå igjennom en jobbannonse og skrive søknad. Men ser nå nederst i annonsen at de vil ha løst case oppgave i tillegg for å vurdere søknaden. Er ikke vant til dette selv før intervju og fristen går ut i kveld. 

Er dette blitt vanlig? 

Anonymkode: 22075...226

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig i mange jobber og ikke vanlig i andre.

Anonymkode: 5490d...5c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kun gjort det når jeg gikk videre til siste intervjurunde. Hadde ikke brukt mye tid før et førstegangsintervju.  Er det en omfattende case? 

Anonymkode: 87cc4...30a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har kun gjort det når jeg gikk videre til siste intervjurunde. Hadde ikke brukt mye tid før et førstegangsintervju.  Er det en omfattende case? 

Anonymkode: 87cc4...30a

Ja ganske tidkrevende viss mann ønsker å gjøre det bra. Virker som den som etterlyser kandidater ikke helt forstår arbeidsmengden som går inn i å utføre jobben og at det er fort gjort. Synes det er litt spesielt å be om dette før mann vet om mann er en aktuell kandidat. Det kaster jo bort tiden til mange mennesker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det til førstegangsintervju, men ikke til selve søknaden. Er det en jobb du har veldig lyst på? Jeg ville vurdert å droppe å søke hvis det ikke er drømmejobben.

Anonymkode: 8d721...484

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har opplevd det til førstegangsintervju, men ikke til selve søknaden. Er det en jobb du har veldig lyst på? Jeg ville vurdert å droppe å søke hvis det ikke er drømmejobben.

Er på junior nivå og har dessverre ikke luksusen i å velge å vrake innenfor fagfeltet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er på junior nivå og har dessverre ikke luksusen i å velge å vrake innenfor fagfeltet. 

Skjønner. Da ville jeg gjort det. Synes det er en uting å be om dette på dette stadiet. Burde vært før et evt intervju 2. 

lykke til om du bestemmer deg for å søke!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

På jobbsøknad? Nå må de roe egget her. Aldri vært borti heldigvis. 

Anonymkode: 06925...1c5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror det er ganske normalt. 

Ikke akkurat løsning av case, men da sønnen min søkte jobb på Rema for et halvt år siden, måtte han svare på ganske mange spørsmål på hvordan man skulle reagere/løse visse situasjoner som kunne oppstå i jobben som butikkmedarbeider.

Det var 100 søkere, og butikksjefen fortalte at han hadde plukket ut 30 stykker ut fra disse svarene, og så plukket ut 10 av dem igjen til intervju. Hvorav han ansatte tre stykker.  

Anonymkode: e8ef7...43d

Skrevet

Ja, har blitt vanlig de siste årene blant noen bedrifter.  Jeg har vært gjennom dette 4 ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Så de har skriftlig intervju før første intervju? Fiffig. 

• Liker 1
Skrevet

Det synes jeg var litt spesielt.

Jeg har vært borti case til 1.gangsintervju ett par steder, og case til 2.gangsintervju ett par andre steder. Men aldri ett arbeidsomt case ved jobbsøknaden. Det synes jeg er å kaste bort mange menneskers tid som du sier.

Er det en jobb du tror du vil ha må du vel bare bite i det sure eplet å gjøre så godt du kan i kveld. Også får vi håpe andre arbeidsgivere ikke begynner på den måten. Du vet jo ofte ikke nok om jobben selv før intervju til å vite om du virkelig vil ha den eller ikke enda en gang.

• Liker 2
Skrevet

Dette er bare for å se om kandidaten veit hva han/hun snakker om.

Oppgave på fag eller praktisk oppgaveløsning og  IQ-test blir mer og mer vanlig

AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (28 minutter siden):

Ja men søknad!

AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (1 time siden):

Det er vanligere at arbeidsgiver ber om det etter søknaden er sendt inn. Dvs før intervju. Da ber de kun kandidater som er aktuelle å bruke tid på oppgaven. Det er lite respekt for søkernes sin tid å be alle som vil søke om å gjøre mange timers jobb med en case.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...