Gå til innhold

Hva som mener du lever rimelig sunt. Hva spiser du mest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dokumentasjon på at middelhavskosthold blir sammenlignet med SAD? Det er det masse av. Tror du har godt av å lese litt studier og lese litt om historien til "middelhavskosthold".

Anonymkode: ce70d...245

Ja, er det jeg spør etter. Har du lenker til dette?

Anonymkode: 7e2f3...673

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, er det jeg spør etter. Har du lenker til dette?

De kaller det også for western diet. Noe sier meg at du ikke har lest studier. De sammenligner vanligvis med en kontrollgruppe som spiser "vanlig". 

Her er noen:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joim.13333

Sitat

The Mediterranean diet (MedDiet), the term that was coined by Ancel keys back in 1960

Sitat

There is also evidence that MedDiet is associated with lower rates of incident diabetes, and better glycaemic control in diabetic patients compared to control diets

Sitat

The Western dietary pattern was the least recommended pattern according to health criteria

https://www.mdpi.com/2072-6643/13/2/699

https://alz-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/alz.12421

https://www.mdpi.com/2072-6643/15/12/2749

https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=138442

Anonymkode: ce70d...245

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 19.53):

Det er en tråd for helsefanatikere. 

Alt, inkludert vann, er usunt. Hvis man drikker mye av det.

jeg synes det er trist at vanlig sunn mat blir sett på som usunn nå pga påvirkning fra syke influensere. 

Anonymkode: 3c268...e86

Hva er vanlig sunn mat?

Anonymkode: a508e...995

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 20.30):

Havrefras er ikke usunn mat akkurat, og ett eksempel er ikke "mye" 

Anonymkode: b693e...b3b

Er havrefras virkelig ikke ultraprossessert? Hva kaller de prosessen med å få havre til å se ut som oppblåste puter?! Da må det først lages en masse som kan estruderes og blåses opp til ny form. I prosessen blir kornet dælket i stykker. Selv om de har beholdt filmkornet så er den så bearbeidet at magen ikke får noe å jobbe med. Samme med den sjokolaaademelken som reklameres for om dagen. Ja den er ikke tilsatt sukker men ikke tro den er sunn av den grunn. Den er prosessert til å bli søt, og en slik behandling er ikke sunt.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er havrefras virkelig ikke ultraprossessert? Hva kaller de prosessen med å få havre til å se ut som oppblåste puter?! Da må det først lages en masse som kan estruderes og blåses opp til ny form. I prosessen blir kornet dælket i stykker. Selv om de har beholdt filmkornet så er den så bearbeidet at magen ikke får noe å jobbe med. Samme med den sjokolaaademelken som reklameres for om dagen. Ja den er ikke tilsatt sukker men ikke tro den er sunn av den grunn. Den er prosessert til å bli søt, og en slik behandling er ikke sunt.

https://www.tryggmat.app/varer/3312/havrefras-375g-quaker#:~:text=Havrefras 375g Quaker er en,at en matvare er ultraprosessert.

Er forøvrig tilsatt sukker.

Anonymkode: 4b51c...107

AnonymBruker
Skrevet

Frokost: havregrøt med honning og bær/frukt/nøtter 

Lunsj: grovbrød med varierende pålegg (peanøttsmør, syltetøy eller gulost) og frukt/grønnsaker / yoghurt naturell med frukt / hjemmelaget hummus eller bønnedip og grønnsaker / blandet salat med mais, bønner eller kikerter, gulrøtter, salat, tomat og paprika

Mellommåltid: nøtter, rosiner og mørk sjokolade / muslibarer (ja - jeg vet de ikke er sunne) / yoghurt og/eller frukt / mørk sjokolade med peanøttsmør

Middag: kokte eller bakte poteter med kikerter og blandet salat / wrap med bønner, gulrøtter, paprika, salat / pasta eller ris med tomatsaus og bønner / suppe (hjemmelaget eller pose, avhengig av humør og krefter) og grovbrød med smør / pizza (hjemmelaget eller restaurant) / vegetarburger (hjemmelaget, gjerne av bønner) med salat, tomat og gulost / hjemmelaget hummus eller bønnedip og grønnsaker

Dessert: saftis

Kveldsmat: kjeks, mørk sjokolade, frukt, grønnsaker, fløteis med varme bær eller knekkebrød med pålegg

Jeg spiser en del frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, nøtter og belgvekster, men er veldig glad i mørk sjokolade og is også, så kan finne på å spise en del av det i løpet av dagen. Hva jeg spiser avhenger av humør og energi, og om jeg er på kontoret eller har hjemmekontor. 

Anonymkode: df43b...718

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden tiltrakk seg mange helsefanatikere som unngår karbohydrater, ultraprosessert (jeg tror dere har misforstått helsebekymringene rundt ultraprosessert totalt) og e-stoffer (som forøvrig kan være sunne, som f.eks melk beriket med vitamin E; felles for dem er bare at de er tilsatt et produkt). Fint å hente inspirasjon til sunne matretter, men ikke spre unyansert og direkte feilinformasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Denne tråden tiltrakk seg mange helsefanatikere som unngår karbohydrater, ultraprosessert (jeg tror dere har misforstått helsebekymringene rundt ultraprosessert totalt) og e-stoffer (som forøvrig kan være sunne, som f.eks melk beriket med vitamin E; felles for dem er bare at de er tilsatt et produkt). Fint å hente inspirasjon til sunne matretter, men ikke spre unyansert og direkte feilinformasjon.

Er man helsefanatiker fordi man velger et kosthold som gir god helse? Jeg velger ikke bort stivelsesrik mat fordi jeg er "redd" og tror det er skadelig på sikt. Jeg har valgt det bort fordi det har gitt så mye helsegevinst at det ikke er verdt det for meg å spise det. 

Pms, borte. Kroniske agesmerter, borte. Fin hud. 

Hvis man trenger forskning for å forstå at ultraprosessert mat er skadelig, så vet jeg sannelig ikke. At man skal tillegges å være fanatiker fordi man ønsker å spise ordentlige råvarer, er helt latterlig.

Anonymkode: 4b51c...107

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 22.50):

Jeg ser hva det står, at den ikke har tilsetningsstoffer for å kvalifiseres som ultraprossessert er bra, men den fremstillingsmetoden som tilsvarer ostepop er ikke sunn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ser hva det står, at den ikke har tilsetningsstoffer for å kvalifiseres som ultraprossessert er bra, men den fremstillingsmetoden som tilsvarer ostepop er ikke sunn.

Hva er det med den fremstillingsmetoden som gjør at den ikke er sunn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det med den fremstillingsmetoden som gjør at den ikke er sunn?

Det blir som om du skulle kjøre hele middagen i en blender før du spiser den. Kornet er så valset og ferdig at de sklir rett ned i magen. Det gir raskere blodsukkerstigning og kortere metthetsfølelse. Det er selvsagt bedre enn mye annet men ikke like bra som hele gryn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...