Gå til innhold

Hva som mener du lever rimelig sunt. Hva spiser du mest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1-2 måltider du spiser oftest til frokost/lunsj/middag/kvelds. 

Hva spiser du som regel utløpet av en dag? 

Anonymkode: b040d...4d7

AnonymBruker
Skrevet

Til frokost spiser jeg mest: Havrefras eller tilsvarende med blåbær og lettmelk. Eller yoghurt og musly med blåbær og kanskje litt honning. 

Spiser frukt som snacks og av og tik popkorn eller tortillachips. Kjøper aldri godteri eller potetgull. En sjelden gang en bolle. 

Jeg liker ikke pizza, med mindre det er pizza fra en gin resteurant med durdeigsbunn, så pizza blir sjeldent. Liker ikke fast food generelt ikke burgere eller baguetter eller instans noodler. Liker ikke fete og søte ting. 

Til lunsj spiser jeg ofte høy protein knekkebrød eller surdeigsbrød (helst den laget av emmer fra ksnelsnurren). Med lav fett ost og vita og grønnsaker. 

Til middag liker jeg å lage noe godt med masse grønnsaker og kanskje fisk. Spiser en del salat uten dressing ( liker ikke dressing. Syns det tar bort smaken av salaten). 

Spiser en del beter og søtpotet, spinat...

Likevel er jeg overvektig, men på vei ned. Noen ganger sprekker jeg. Da får jeg lyst på noe. En is eller loff. Så hender jeg spiser loff med brunost ellrt marmelade, men ikke så ofte. 

Som regel 4 måltider. 

Anonymkode: 113c7...a53

AnonymBruker
Skrevet

God variasjon av kjøtt og fisk, bær og grønnsaker. Mat fra bunnen, uten e-stoffer og andre tilsetninger. 

Anonymkode: 4b51c...107

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

God variasjon av kjøtt og fisk, bær og grønnsaker. Mat fra bunnen, uten e-stoffer og andre tilsetninger

da regner jeg med du ikke spiser bananer.
Dem er fulle av estoffer.

125764599_2613119028998862_3476365609581

Anonymkode: 8c789...5f6

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

God variasjon av kjøtt og fisk, bær og grønnsaker. Mat fra bunnen, uten e-stoffer og andre tilsetninger. 

Etterspør konkrete eksempler av hvilke retter/type måltider.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til frokost spiser jeg mest: Havrefras eller tilsvarende med blåbær og lettmelk. Eller yoghurt og musly med blåbær og kanskje litt honning. 

Spiser frukt som snacks og av og tik popkorn eller tortillachips. Kjøper aldri godteri eller potetgull. En sjelden gang en bolle. 

Jeg liker ikke pizza, med mindre det er pizza fra en gin resteurant med durdeigsbunn, så pizza blir sjeldent. Liker ikke fast food generelt ikke burgere eller baguetter eller instans noodler. Liker ikke fete og søte ting. 

Til lunsj spiser jeg ofte høy protein knekkebrød eller surdeigsbrød (helst den laget av emmer fra ksnelsnurren). Med lav fett ost og vita og grønnsaker. 

Til middag liker jeg å lage noe godt med masse grønnsaker og kanskje fisk. Spiser en del salat uten dressing ( liker ikke dressing. Syns det tar bort smaken av salaten). 

Spiser en del beter og søtpotet, spinat...

Likevel er jeg overvektig, men på vei ned. Noen ganger sprekker jeg. Da får jeg lyst på noe. En is eller loff. Så hender jeg spiser loff med brunost ellrt marmelade, men ikke så ofte. 

Som regel 4 måltider. 

Anonymkode: 113c7...a53

Havrefras, Vita margarin og lettost er ikke sunt. Hvis du bytter ut disse med havregryn, smør og vanlig ost så blir du mettere og crawer mindre.

Anonymkode: a508e...995

• Liker 10
  • Nyttig 13
Skrevet

Spiser en wrap 11.00, middag ca 16.15 - mye forskjellig, gjerne kylling, salat, pommes frites/ris/wrap igjen… og brødskiver til kvelds. Mellom der kan jeg spise frukt, yoghurt, godteri…

Spiser en skjelden gang poteter, og husmannskost, og da synes jeg det er veldig godt!

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg spiser oftest til måltider utover middag; 

- Fritatta med rester av grønnsaker. Ofte med en salat til. Ekstra glad i avokado, tomater, og litt løk. Og balsamico. 

- Rugsprø med hummus. Eller tubeost (UP). 

- wrap med restemat. Alt fra fiskekaker og salat, tacokjøttdeig og salat, egg og bønner og tomat. 

- Quinoasalat i ulike varianter. Ofte med tunfisk, eller kylling. 

- Innimellom riskaker (UP) med avokadomos eller hummus. 

- Schakchuka, med mye grønnsaker. 

Anonymkode: acb74...019

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

da regner jeg med du ikke spiser bananer.
Dem er fulle av estoffer.

125764599_2613119028998862_3476365609581

Anonymkode: 8c789...5f6

Jeg nevnte ikke frukt et eneste sted, så nei, jeg spiser ikke bananer. 

AnonymBruker
Skrevet

Egg, avocado, fisk, grønnsaker, bær, nøtter og frø, litt frukt. 
Ikke ultraprossesert. 

Anonymkode: 2e848...2d9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Etterspør konkrete eksempler av hvilke retter/type måltider.

Eksempel:

Smoothie
Salat. F.eks med grønt og kyllingstrimler, ost, kaldpresset olivenolje
Stekt fisk med variasjon av ovnsstekte grønnsaker, noen ganger gratinert med ost
Øko yoghurt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye grønnsaker/salater. Som vokser over bakken. For mye karbo i rotgrønnsaker.

En skive og en sukkerfri yoghurt til frokost.

Tre knekkebrød til lunsj 

Mye ren fisk, kjøtt og kylling til middag 

En bolle salat til kvelds.

Har diabetes. Spiser ikke sukker, og lavt med karbo.

Anonymkode: c5256...d10

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg spiser en del av er:

- Granola (uten tilsatt sukker, fra Bare Bra-serien) med yogurt naturell, gresk type, cottage cheese og hakkede mandler

- Grovt brød med kalkun/kyllingpålegg og ost, gjerne toppet med snackspaprika

Anonymkode: 7e2f3...673

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye usunt her...

Anonymkode: 3913c...7f9

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Til frokost lager jeg smoothie med mango, jordbær, avokado, spinat, blåbær og egg. Gjerne friske urter eller ingefærrot om jeg har det tilgjengelig. Dette er frokosten min hver dag på ukedager. 

Til lunsj spiser jeg salat med kyllingkjøtt og nøtter/frø. Varierer innholdet i salaten med sesong, nå bruker jeg mye melon. Er jeg litt lat og matlei så går det i ulike typer knekkebrød med hvitost. 

Middag er ofte biff eller kyllinglår, steker grønnsaker ved siden av. Blomkål og brokkoli er favoritten, men prøver å variere det mer (er ikke så glad i variasjon egentlig). Liker ikke saus, så det dropper jeg. 

Anonymkode: ce1ba...c05

Annonse
Skrevet

Til middag går det mye i kylling og fet fisk en gang i uka. Av og til karbonadedeig hvis jeg lager feks pasta bolognese. Alltid mye grønnsaker.

Frokosten min er den samme nesten hver dag, kesam eller proteinyoghurt med hjemmelaget granola og banan. Blir ofte knekkebrød til mellommåltid eller kvelds, bruker ofte pålegg som egg, avokado og peanøttsmør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mye grønnsaker/salater. Som vokser over bakken. For mye karbo i rotgrønnsaker.

En skive og en sukkerfri yoghurt til frokost.

Tre knekkebrød til lunsj 

Mye ren fisk, kjøtt og kylling til middag 

En bolle salat til kvelds.

Har diabetes. Spiser ikke sukker, og lavt med karbo.

Anonymkode: c5256...d10

For mye karbo i rotgrønnsaker, men du spiser 3 knekkebrød? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mye usunt her...

Men å si hva du selv spiser, det vil du ikke 🙄

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mye usunt her...

Det tenkte jeg også. Jeg ville ikke sagt jeg spiser spesielt sunt, men i følge denne tråden har jeg ett kjempe sunt kosthold 👀

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mye kylling og fisk, bytter mellom ørret, tunfisk (i vann) og laks. Av og til karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig pga budsjett, og da dobler jeg mengden ved å ha bønner og/eller linser. Det gjør jeg i alle retter jeg kan, for øvrig. Altså legger til legumer. 

Spiser veldig mye grønnsaker. Snacker på gulrøtter og paprika. Spiser litt grønnsaker før hvert måltid etter å ha lært den store fordelen ved dette fra the Glucose queen (og det hjelper enormt faktisk!) 

Ellers lager jeg chiapuddinger i porsjoner fire dager om gangen. I den har jeg chiafrø, biola, gresk yoghurt, vaniljeproteinpulver (for å få vaniljesmaken), cottage cheese (blendet). Topper hver lille krukke med frosne bær, slik at det i volum er mer bær enn pudding. 

Lager også en stor bolle salat hver uke som jeg forsyner meg av underveis. Bruker ikke isberg, men heller spinat og grønnkål. Moser avokado og dekker med sitronsaft, og masserer det inn før jeg legger til hva enn jeg ønsker av andre grønnsaker. Topper med frø og nøtter før jeg spiser. 

Jeg spiser ikke karbohydrater i hverdagen, men så unner jeg meg hellet av og til pizza eller brød eller pasta helt uten dårlig samvittighet.  

Anonymkode: 2d538...039

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...