AnonymBruker Skrevet 11. juni #101 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Meieri er som sagt flere ganger før, ikke en naturlig kilde til jod. Jo, melk er en naturlig kilde til jod. Det er en myte å tro noe annet. Hvis ikke hadde jo kalvene fått store problemer der kua i sin tid «levde vilt». Mangel på jod gir svakfødte kalver med dårlig motorikk og dårlig sugerefleks. Mortaliteten i et slikt tenkt jodfattig miljø ville vært høy. Slik er det naturligvis ikke. Derfor har det alltid vært mye jod i melka i de områdene der jorda inneholder nok jod. Men ikke i melk fra Gudbrandsdalen eller andre innlandsdalfører der jorda inneholder lite jod. Men det er heller ikke der kuer opprinnelig levde i vill tilstand. Det er forskjeller på hva jorda inneholder av næringsstoffer i ulike deler av verden. Når det gjelder Norge er det forskjell om en driver med melk i Gudbrandsdalen (lite jod i jorda og i gresset) eller om du driver med melk på kysten på Vestlandet (mer jod i jorda og i gresset). I områder av verden der det er mye jod i jorda (og en ikke tilfører raps og annet jodhemmende i kraftforet) inneholder melka naturlig en del jod. Det er også et poeng: i dag tilfører en mer jodhemmende råvarer i kraftfôret, og en må derfor tilsette litt ekstra jod for å hindre syke kalver. Dyrevelferd er svært viktig Av dyrevelferdsmessige årsaker er det langt bedre å tilføre litt ekstra jod i kraftfôret når det mangler jod i jorda i stede for la dyrlegen prøve å redde kalvene i etterkant. Alternativet er kanskje å kun ha melkeproduksjon på jord som inneholder mye jod for å slippe å tilsette det i kraftfôret siden noen mener det ikke er "naturlig" (men jod i kraftfôret er jo like naturlig som jod i jorda) På samme måte som korn i USA (spesielt i enkelte delstater) inneholder mye selen, mens selen må tilføres i gjødsla for å dyrke korn i Finland. Dette fordi amerikansk jord inneholder mye mer selen enn i finsk (og for så vidt norsk) jord. Tilsvarende for dyrking av frukt, bær og grønnsaker i Norge som får næringsstoffer tilført med gjødsel. Grønnsaker inneholder likevel naturlige næringsstoffer selv om noen av de næringsstoffene er tilført med gjødsel. Jordprøver er obligatorisk i Norge nettopp fordi en skal tilføre det jorda mangler av næringsstoff gjennom gjødsel. Det er jo hele idêen med jordprøver At korn, poteter og grønnsaker fra alunskiferområder inneholder mer av tungmetallet kadmium er også på grunn av jorda. Eller at importert ris kan inneholde tungmetallet arsen er jo på grunn av jorda. O.s.v. Meieriprodukter er en naturlig kilde til jod. Selvfølgelig. Fordi kalvene trenger mye jod. Det har de nok alltid gjort bakover i historien Enig i at prosessen rundt de nye kostholdsrådene var prega av ideologi når det gjelder rødt kjøtt. Når Helsedirektoratet likevel anbefaler melkeprodukter er det fordi det er så sterke vitenskapelige argumenter for at melk er sunt at en sterk ideologisk overbevisning om noe annet ikke klarte å endre på det. På rødt kjøtt klarte de å skjule seg bak forskning som blander sammen pølser, bacon og rent rødt kjøtt slik at det ikke kom frem klare nok svar. Jeg husker jo at fagfolk trakk seg pga at de mente det faglige nivået var for lavt når det kom til rådene om rødt kjøtt. Kanskje er rødt kjøtt der melka var for mange år siden? Det var noen på 1990-tallet som trodde at melk ikke var sunt. I 2025 vet vi bedre. Melk er sunt. Et nær sagt samlet fagmiljø er enig om det (bortsett fra enkelte aktivister). Hva et samlet ernæringsmiljø sier om rent rødt kjøtt om 10 eller 25 år vil vise seg. Også enig i at en bør spise mye råvarer. Og spise variert Folk her på KG kan selvfølgelig mene at ernæringsmiljøet og fagfolkene tar feil. Helsedirektoratet og Kreftforeningen anbefaler uansett tre porsjoner med melk/melkeprodukter hver dag. Fordi de mener det gir best helse Anonymkode: 3b8d1...354 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni #102 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, melk er en naturlig kilde til jod. Det er en myte å tro noe annet. Hvis ikke hadde jo kalvene fått store problemer der kua i sin tid «levde vilt». Mangel på jod gir svakfødte kalver med dårlig motorikk og dårlig sugerefleks. Mortaliteten i et slikt tenkt jodfattig miljø ville vært høy. Slik er det naturligvis ikke. Derfor har det alltid vært mye jod i melka i de områdene der jorda inneholder nok jod. Men ikke i melk fra Gudbrandsdalen eller andre innlandsdalfører der jorda inneholder lite jod. Men det er heller ikke der kuer opprinnelig levde i vill tilstand. Det er forskjeller på hva jorda inneholder av næringsstoffer i ulike deler av verden. Når det gjelder Norge er det forskjell om en driver med melk i Gudbrandsdalen (lite jod i jorda og i gresset) eller om du driver med melk på kysten på Vestlandet (mer jod i jorda og i gresset). I områder av verden der det er mye jod i jorda (og en ikke tilfører raps og annet jodhemmende i kraftforet) inneholder melka naturlig en del jod. Det er også et poeng: i dag tilfører en mer jodhemmende råvarer i kraftfôret, og en må derfor tilsette litt ekstra jod for å hindre syke kalver. Dyrevelferd er svært viktig Av dyrevelferdsmessige årsaker er det langt bedre å tilføre litt ekstra jod i kraftfôret når det mangler jod i jorda i stede for la dyrlegen prøve å redde kalvene i etterkant. Alternativet er kanskje å kun ha melkeproduksjon på jord som inneholder mye jod for å slippe å tilsette det i kraftfôret siden noen mener det ikke er "naturlig" (men jod i kraftfôret er jo like naturlig som jod i jorda) På samme måte som korn i USA (spesielt i enkelte delstater) inneholder mye selen, mens selen må tilføres i gjødsla for å dyrke korn i Finland. Dette fordi amerikansk jord inneholder mye mer selen enn i finsk (og for så vidt norsk) jord. Tilsvarende for dyrking av frukt, bær og grønnsaker i Norge som får næringsstoffer tilført med gjødsel. Grønnsaker inneholder likevel naturlige næringsstoffer selv om noen av de næringsstoffene er tilført med gjødsel. Jordprøver er obligatorisk i Norge nettopp fordi en skal tilføre det jorda mangler av næringsstoff gjennom gjødsel. Det er jo hele idêen med jordprøver At korn, poteter og grønnsaker fra alunskiferområder inneholder mer av tungmetallet kadmium er også på grunn av jorda. Eller at importert ris kan inneholde tungmetallet arsen er jo på grunn av jorda. O.s.v. Meieriprodukter er en naturlig kilde til jod. Selvfølgelig. Fordi kalvene trenger mye jod. Det har de nok alltid gjort bakover i historien Enig i at prosessen rundt de nye kostholdsrådene var prega av ideologi når det gjelder rødt kjøtt. Når Helsedirektoratet likevel anbefaler melkeprodukter er det fordi det er så sterke vitenskapelige argumenter for at melk er sunt at en sterk ideologisk overbevisning om noe annet ikke klarte å endre på det. På rødt kjøtt klarte de å skjule seg bak forskning som blander sammen pølser, bacon og rent rødt kjøtt slik at det ikke kom frem klare nok svar. Jeg husker jo at fagfolk trakk seg pga at de mente det faglige nivået var for lavt når det kom til rådene om rødt kjøtt. Kanskje er rødt kjøtt der melka var for mange år siden? Det var noen på 1990-tallet som trodde at melk ikke var sunt. I 2025 vet vi bedre. Melk er sunt. Et nær sagt samlet fagmiljø er enig om det (bortsett fra enkelte aktivister). Hva et samlet ernæringsmiljø sier om rent rødt kjøtt om 10 eller 25 år vil vise seg. Også enig i at en bør spise mye råvarer. Og spise variert Folk her på KG kan selvfølgelig mene at ernæringsmiljøet og fagfolkene tar feil. Helsedirektoratet og Kreftforeningen anbefaler uansett tre porsjoner med melk/melkeprodukter hver dag. Fordi de mener det gir best helse Anonymkode: 3b8d1...354 I dag er ikke meieri en naturlig kilde til jod, det er derfor det blir tilsatt. Drikk melk og spis brunost til det tyter, kjære deg. Jeg vet best hva som fungerer best for min helse. Anonymkode: 4b51c...107
AnonymBruker Skrevet 12. juni #103 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 19.55): Hvorfor er folk redd karbohydrater i tråden? Anonymkode: 4d649...1c0 For min del går jeg opp i vekt av det. Jeg er lav og har derfor et lite kaloribudsjett. Har ikke råd til å kaste bort kalorier på karbohydrater som ikke holder meg mett. Spiser jeg karbonader blir jeg sulten igjen med en gang. Anonymkode: 8ae4b...e54 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #104 Skrevet 12. juni De som spiser sunnest av oss alle spiser bøttevis med karbohydrater. Og de tenker ikke engang over at de spiser sunt. Det er så rart at folk er redd karbs når middelhavskosten "vinner" i alle studier for sunneste kosthold. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 4668c...817 3
Illuminatum Skrevet 12. juni #105 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 18.44): Jeg nevnte ikke frukt et eneste sted, så nei, jeg spiser ikke bananer. Anonymkode: 4b51c...107 Blåbær spiser du kanskje? De er fulle av E163 og E300.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #106 Skrevet 12. juni Illuminatum skrev (2 timer siden): Blåbær spiser du kanskje? De er fulle av E163 og E300. Jeg forklarte den betydelige forskjellen på e stoffer som finnes naturlig i mat, og det som er kjemisk fremstilt og tilsatt i mat tidligere. Anonymkode: 4b51c...107
AnonymBruker Skrevet 12. juni #107 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): De som spiser sunnest av oss alle spiser bøttevis med karbohydrater. Og de tenker ikke engang over at de spiser sunt. Det er så rart at folk er redd karbs når middelhavskosten "vinner" i alle studier for sunneste kosthold. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 4668c...817 Jeg har pleid å spise bøttevis av karbohydrater. Sluttet med det, og fikk bedre helse. Hva "studier" sier hjelper lite hvis det ikke gjenspeiles i egen erfaring. Nå spiser jeg forøvrig godt med grønnsaker, men karbohydratene fra korn og belgfrukter har jeg kuttet ut. Anonymkode: 4b51c...107 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #108 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): For min del går jeg opp i vekt av det. Jeg er lav og har derfor et lite kaloribudsjett. Har ikke råd til å kaste bort kalorier på karbohydrater som ikke holder meg mett. Spiser jeg karbonader blir jeg sulten igjen med en gang. Anonymkode: 8ae4b...e54 Dette! (antar forøvrig du mente "karbohydrater" og ikke "karbonader"). Anonymkode: 4b51c...107 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #109 Skrevet 12. juni Kostholdet mitt består av masse karbohydrater: havregryn med rosiner og syltetøy, kornblanding, kjeks, fruktyoghurt, banan, eple/pære, knekkebrød osv. Det er uten tvil det næringsmiddelet som står for størstedelen av energiinntaket mitt. Likevel er jeg undervektig. Min teori er at alle har litt forskjellige kropper, så ulike ting funker for oss... Anonymkode: 0a5d4...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #110 Skrevet 12. juni Egg, melk, yoghurt naturell Anonymkode: 6fdb2...611
Roci Skrevet 13. juni #111 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): De som spiser sunnest av oss alle spiser bøttevis med karbohydrater. Og de tenker ikke engang over at de spiser sunt. Det er så rart at folk er redd karbs når middelhavskosten "vinner" i alle studier for sunneste kosthold. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 4668c...817 Karbohydratene i middelhavskostholdet kommer hovedsaklig fra fullkorn, grønnsaker og frukt/bær. Dette er matvarer som også gir en del fiber, som er bra for tarmhelse. Jeg vil tro at i den grad folk i tråden her unngår karbohydrater, så dreier det seg fortrinnsvis om raske karbohydrater fra f.eks. sukker, hvitt mel, ris, pasta osv., som metter dårlig og har lav næringsverdi. Jeg spiser minimalt av disse til vanlig, men spiser masse grønnsaker, en god del frukt og bær og litt fullkorn i form av havregryn, Rugsprø eller Brisk. Spiser sjelden brød, da magen ikke er glad i det. Og som AB...1cf påpeker, så er vi ulike. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #112 Skrevet 13. juni Roci skrev (2 timer siden): Karbohydratene i middelhavskostholdet kommer hovedsaklig fra fullkorn, grønnsaker og frukt/bær. Dette er matvarer som også gir en del fiber, som er bra for tarmhelse. Jeg vil tro at i den grad folk i tråden her unngår karbohydrater, så dreier det seg fortrinnsvis om raske karbohydrater fra f.eks. sukker, hvitt mel, ris, pasta osv., som metter dårlig og har lav næringsverdi. Jeg spiser minimalt av disse til vanlig, men spiser masse grønnsaker, en god del frukt og bær og litt fullkorn i form av havregryn, Rugsprø eller Brisk. Spiser sjelden brød, da magen ikke er glad i det. Og som AB...1cf påpeker, så er vi ulike. Nei, jeg spiser ikke fullkorn eller korn punktum. Heller ikke belgfrukter. Dette har gitt bedre tarmhelse, bedre næringopptak, og generelt bedre helse. At godt med fiber er så bra for tarmhelse er jeg ikke lenger så sikker på. Anonymkode: 4b51c...107 1
Roci Skrevet 13. juni #113 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg spiser ikke fullkorn eller korn punktum. Heller ikke belgfrukter. Dette har gitt bedre tarmhelse, bedre næringopptak, og generelt bedre helse. At godt med fiber er så bra for tarmhelse er jeg ikke lenger så sikker på. Anonymkode: 4b51c...107 Nei, mennesker med f.eks. IBS skal vel ikke ha uløselig fiber, som finnes i bl.a. korn og fruktskall Jeg på min side fungerer bedre med noe fiber i kosten, men helst fra grønnsaker og bær, ikke korn Som sagt så er vi ulike. Det er jo flott at du har funnet ut hva som fungerer for deg 😊
AnonymBruker Skrevet 14. juni #114 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 9.31): 1-2 måltider du spiser oftest til frokost/lunsj/middag/kvelds. Hva spiser du som regel utløpet av en dag? Anonymkode: b040d...4d7 Jeg spiser mye grønnsaker, som gulrøtter, brokkoli, spinat, grønnkål, løk, rødbete, søtpotet og stangselleri - samt alt annet som er i sesong eller på tilbud. Spiser mye bringebær og blåbær, banan og appelsin. Lager en del smoothier og juicer selv. Får også i meg en del knuste linfrø, mandler, valnøtter og litt tørket frukt. Glad i usøtet yoghurt, oster og cottage cheese. Jeg spiser også mye egg og havregryn, gresk yoghurt og Hmelk. Drikker mye vann og Farris, og er glad i kaffe og te. Spiste mye fisk før men har kuttet litt ned pga. pris og miljøgifter. Spiser også litt mørk sjokolade ganske ofte. Spiser rent kjøtt en sjelden gang, rører ikke alkohol eller tobakk, spiser svært lite potetgull, saltede nøtter og is. Anonymkode: 27a80...6b0
AnonymBruker Skrevet 15. juni #115 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg spiser mye grønnsaker, som gulrøtter, brokkoli, spinat, grønnkål, løk, rødbete, søtpotet og stangselleri - samt alt annet som er i sesong eller på tilbud. Spiser mye bringebær og blåbær, banan og appelsin. Lager en del smoothier og juicer selv. Får også i meg en del knuste linfrø, mandler, valnøtter og litt tørket frukt. Glad i usøtet yoghurt, oster og cottage cheese. Jeg spiser også mye egg og havregryn, gresk yoghurt og Hmelk. Drikker mye vann og Farris, og er glad i kaffe og te. Spiste mye fisk før men har kuttet litt ned pga. pris og miljøgifter. Spiser også litt mørk sjokolade ganske ofte. Spiser rent kjøtt en sjelden gang, rører ikke alkohol eller tobakk, spiser svært lite potetgull, saltede nøtter og is. Anonymkode: 27a80...6b0 Er saltede nøtter og is feil å spise? Anonymkode: 4668c...817
AnonymBruker Skrevet 15. juni #116 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er saltede nøtter og is feil å spise? Anonymkode: 4668c...817 Det må du vurdere selv. Trådstarter spør hva vi andre spiser. Anonymkode: 27a80...6b0
AnonymBruker Skrevet 15. juni #117 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er saltede nøtter og is feil å spise? Anonymkode: 4668c...817 Det går ikke innunder "sunt", som tråden handler om. Med mindre du rister/salter ubehandlede nøtter selv, eller lager isen selv (avhenig av ingrediensene). Anonymkode: 4b51c...107
AnonymBruker Skrevet 16. juni #118 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 10.15): Det er så rart at folk er redd karbs når middelhavskosten "vinner" i alle studier for sunneste kosthold. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 4668c...817 De "vinner" fordi de blir sammenlignet med SAD (standard american diet - som altså er det de amerikanske myndighetene anbefaler) som er nesten det verste kostholdet du finner. Hvis du sammenligner utslippene på bil og sammenligner en nesten hvilken som helst bensin-sedan med en bensin-SUV, så vil bensin-sedanen ha et "miljøvennlig" utslipp. Det betyr ikke at det er det mest miljøvennlige alternativet. Det er bare det at det som det blir sammenlignet med er så forferdelig dårlig alternativ. Anonymkode: ce70d...245 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #119 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De "vinner" fordi de blir sammenlignet med SAD (standard american diet - som altså er det de amerikanske myndighetene anbefaler) som er nesten det verste kostholdet du finner. Anonymkode: ce70d...245 Har du dokumentasjon på denne sammenligningen, og at det er eneste grunn til at middelhavskosthold blir ansett som veldig sunt? Anonymkode: 7e2f3...673 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #120 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har du dokumentasjon på denne sammenligningen, og at det er eneste grunn til at middelhavskosthold blir ansett som veldig sunt? Anonymkode: 7e2f3...673 Dokumentasjon på at middelhavskosthold blir sammenlignet med SAD? Det er det masse av. Tror du har godt av å lese litt studier og lese litt om historien til "middelhavskosthold". Middelhavskosthold ble promotert av fysiologen Ancel Keys, som også er kjent som han som forfalsket studier for å svartmale mettet fett og kolesterol og gjorde at man var redd for mettet fett og kolesterol i mange tiår etter. Han har gjort enorm skade på verdenshelsen. Og de spiser de ikke det som man påstår at de spiser. De spiser mye mer animalsk, og mye mer rødt kjøtt. Anonymkode: ce70d...245 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå