Gå til innhold

Hva som mener du lever rimelig sunt. Hva spiser du mest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er folk redd karbohydrater i tråden? 

Anonymkode: 4d649...1c0

Er ikke redd for karbohydrater, men etter mye utprøving i kosthold i forhold til vesentlige helseproblemer, så var det å kutte kraftig ned på karbohydrater det som ga uttelling.

Anonymkode: 4b51c...107

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grunnen til at kuer får jod i kraftforet er at jorda i Norge inneholder lite jod, spesielt i innlandsstrøk. Kuer med lite jod får kalver med dårlig helse. De lærer seint, og har problemer med å suge + kan få problemer med motorikken. På samme måte som gravide kvinner også bør spise nok jod for at barnet ikke skal få unødvendige problemer. Jod blir altså tilsatt i kraftforet av dyrevernhensyn. Dyrevern er vi vel alle opptatt av? Dette er ikke mer merkelig at det blir tilsatt ulike næringsstoff i plantene. For eksempel er all kunstgjødsel i Finland tilsatt selen slik at finsk korn, grønnsaker, o.s.v. skal inneholde mer selen. Fordi det er lite selen i finsk jord. På samme måte som at det er lite jod i norsk jord (det er også relativt lite selen i norsk jord). Eller at en gjødsler med litt ekstra nitrogen i korn i Norge for å få mer protein i brødet. Eller at kunstgjødsel inneholder magnesium, bor, fosfor, kalium, o.s.v. for at korn, bær og grønnsaker skal bli mer næringsrikt (og vokse bedre). At dyr får tilsatt et viktig næringsstoff i fôret er vel ikke annerledes enn at planter også får tilsatt viktige næringsstoff i deres «mat» (gjødsel)? For det er vel ikke slik at når kuer får et næringsstoff i maten så er det "ikke naturlig", mens når tilsvarende blir tilsatt i maten til planter så er det "naturlig"? Merkelig logikk i så fall

Anonymkode: 3b8d1...354

Poenget er at melk ikke er en naturlig kilde. Har aldri sagt at planter er naturlig, det er en grunn for at min hovedkilde til næring er kjøtt og fisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 18.51):

Mye usunt her...

Anonymkode: 3913c...7f9

Definer «sunt»

AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 19.52):

Banan er et bær… 

Anonymkode: 699ea...f2a

Og bær er frukt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke egentlig fokus på å spise sunt, for meg er det bare vanlig mat, men andre rundt meg påpeker at det er sunt. 

Frokost er f.eks. kald havregrøt med yoghurt og blåbær.
Lunsj er f.eks. kyllingsalat, kålmix med egg, middagsrester. 
Middag er torskeloin med grønnsaker og litt rømme, wok, kylling med grønnsaker, vegetar-gryterett. Jeg spiser dessert hver dag, en frukt. 
Hvis jeg er sulten mellom måltidene spiser jeg litt naturell gresk yoghurt, eller noen usaltede nøtter. 

Anonymkode: 24dee...da2

AnonymBruker
Skrevet

Gidder så vidt å svare i denne tråden, fordi som jeg forutså er folk veldig ute med piggene på hva som er sunt og ikke. 

Frokost: Enten brødskive (😱 tilsetningsstoffer iiiik), egg og avokado, eller protein yoghurt med bær. 

Lunsj: Kyllingsalat eller havregryn

Middag: Kommer helt an på, har Adams matkasse, så det er klart variasjon på hvor sunt det er og ikke. Sunn middag som jeg liker er laks/torsk med poteter og grønnsaker, eller ei god fiskesuppe. Liker forskjellige retter med kyllingfilet, gjerne indisk fordi man får mye smak uten å bruke så mye salt.

Pleier ikke å ha kvelds, men tar meg frukt/bær/nøtter i mellom måltid. Spiser nok litt mye karbohydrater, men det er fordi jeg løper/jogger hver dag. 

Anonymkode: c2072...d64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veganer, til måltider spiser jeg for eksempel mye salater/bowls og retter med bønner og linser. Spiser MYE linser. Mengder med grønnsaker. Nøtter, frø, mye bær og litt frukt. Spiser 2-3 store måltider. Ren mat i så stor grad som mulig. 

Anonymkode: 7ea7c...d48

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 12.05):

da regner jeg med du ikke spiser bananer.
Dem er fulle av estoffer.

125764599_2613119028998862_3476365609581

Anonymkode: 8c789...5f6

Jeg forventet masse lols 🤣🤣 på denne, for alle vet vel at dette er trolling? 

Hvis ikke så gir jeg opp troen på at mennesker i dag kan mate seg selv. 

Anonymkode: 5d7dc...df7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser lunsj klokka tolv og middag seks, halv syv. Utenom det bare kaffe, te og vann.

Lunsj er ett grovt knekkebrød og én skive hjemmebakt veldig grovt brød. Pålegg varierer, det kan være egg, ost, tunfisk, hjemmelaget hummus, avocado, hjemmelaget fiskekake… Toppet med agurk, tomat, eple, pære eller paprika.

Middag er grønnsaker med fisk, kylling, hjemmelaget fiskekake, med to, tre ss kokt grov pasta eller ris, og kanskje med en dressing av drømmelett eller kesam tilsatt krydder, hvitløk, urter…  Er jeg ikke helt mett spiser jeg et eple, en pære eller appelsin etterpå.

Dette er fem dager i uka. Fredag og lørdag skjer det såpass mye sosialt at jeg ikke følger noen bestemte regler, og jeg koser meg med vin, popcorn og peanøtter. For livet er mer enn et kontrollert matinntak.

Anonymkode: 47a1c...a54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forventet masse lols 🤣🤣 på denne, for alle vet vel at dette er trolling? 

Hvis ikke så gir jeg opp troen på at mennesker i dag kan mate seg selv. 

Anonymkode: 5d7dc...df7

Vet du, det er faktisk folk som tror at e-stoffer som finnes naturlig i mat, er det samme som e stoffer som tilsettes prosessert mat. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Melk inneholder bare jod fordi kyrne får det tilsatt i føret, slik at de ikke skal få struma. Det er ikke en naturlig kilde til jod egentlig 

Anonymkode: 51084...82e

Kraftfôret er tilsatt jod fordi kraftfôret inneholder masse jodhemmere (goitrogener) som raps og soya.

Anonymkode: ce70d...245

Skrevet

er ikke redd karbo. jeg spiser det i ny og ned når jeg kjenner at jeg er fysisk sliten. det er vel 1-3 ganger i uken.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd for karbohydrater, men det er begrenset hvor mye mat jeg får i meg i løpet av et døgn, og da spiser jeg heller brokkoli enn ris ved siden av proteinet jeg spiser til middag. Får mer uttelling for det, og det smaker bedre. Brød til lunsj blir jeg oppblåst av. Men jeg elsker søtbakst, er glad i pizza, og spiser mer enn gjerne et måltid på Burger King, det bare skjer ikke så fryktelig ofte. 

Anonymkode: ce1ba...c05

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig sulten på morgenen, og spiser ofte to grove knekkebrød med egg og avokado. Egget veksler mellom stekt, kokt og eggerøre. Peppermakrell er også godt. 

Til lunsj har jeg ofte salatbolle med kylling og avokado. Noen ganger har jeg det i maistortilla. Noen ganger steker jeg opp saltet brokkoli, og kan spise det ene og alene, men det er godt sammen med stekt løk, og også kylling. Typisk på slutten av uka så er det rester igjen, og da lager jeg pytt i panne av ymse. Så har jeg ofte litt frukt på sida, ofte sesongbasert. Jeg spiser generelt ganske sesongbasert når det kommer til frukt og grønt.

Skal jeg ha et mellommåltid, så er det ofte Skyr eller lignende, gjerne med litt frukt oppi. Kjesker også ofte på frosne avokadostrimler og fryste druer. 

Jeg elsker avokado, i tilfellet noen skulle kommentere at jeg spiser mye avokado. For det gjør jeg. 

Nå ser det ut som jeg spiser innmari mye, og jeg har god appetitt, men hvert måltid i seg selv er ikke enorme mengder. Bortsett fra frokost, den er ganske solid.

Anonymkode: cb809...967

Skrevet (endret)

Her er det som har blitt en fast del av mitt kosthold.  Det blir i hvert fall nok grønnsaker, og mindre plass til andre ting.   Denne porsjonen gir 2 liter og litt, og jeg spiser den opp på 2 dager.  Jeg setter i kjøleskapet og varmer opp en kopp om gangen.   

Den kokes og stavmikses, pepper, buljongterning og en halv dl lett matfløte.  Kan varieres på veldig mange måter, og er både rimelig og sunt.

kosthold.jpg

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Prøver å spise minst mulig UP til vanlig, men er ikke fanatisk 😊 Frokost er som regel gresk yoghurt med frukt, bær, nøtter og frø, omelett eller smoothie med bær/frukt, en sunn fettkilde (avocado, nøttesmør eller kokosmelk), proteiner (egg eller chiafrø). Regulerer konsistensen med vann eller melk hvis den blir for tykk. Av og til chiapudding.

Lunsj kan være en proteinrik salat, omelett, smoothie eller middagsrester.

Middag kan være hva som helst utenom fisk/skalldyr ettersom samboer er allergisk. Lager det meste fra bunnen uansett :) Går mye i kylling, endel kjøtt/karbonadedeig og vilt. Varierer med plantebaserte retter med bønner, kikerter, linser osv. Bruker mye grønnsaker. 

Koser meg med litt kjelepoppet popcorn og noen biter hjemmelaget nøttesjokolade èn kveld i uka. Er egentlig veldig glad i snacks og godterier, men merker jo selv at jeg har det bedre uten ;) 

Spiser svært sjelden mellommåltider eller kveldsmat, da det gjør det lettere for meg å holde vekten. 

Endret av Roci
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjøp salt i Sverige, vanlig salt med jod i Sverige inneholder mye mer jod enn i nisselandet Norge hvor alle må drikke melk. Ikke rart nordmenn er feite. Drikk vann

Forskning viser at melk og melkeprodukter gir lavere kroppsvekt, dvs. virker slankende. Du lever ikke lenger på 90-tallet. Velkommen til 2025

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Forskning viser at melk og melkeprodukter gir lavere kroppsvekt, dvs. virker slankende. Du lever ikke lenger på 90-tallet. Velkommen til 2025

Brunost og prim er på ingen måte slankende. Gulost er heller ikke slankende hvis du spiser det med en haug av brød og pasta. Alt må ses i en større helhet. Jeg er ikke slank fordi jeg spiser yoghurt, jeg er slank fordi jeg ikke spiser sukker og korn. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at brunost og prim ikke er et slankemiddel. Det er ikke derfor det kan være lurt å spise brunost og prim. Brunost er kanskje bra for hjernen. Et eksempel er jod. Et annet er myseprotein som noen mener kan beskytte mot demens

Det finst studier som tyder på at yoghurt hjelper til med vekta ved å virke slankende. Kanskje fordi det er et fermentert produkt? Kanskje er det kalsium som gjør det? Kanskje er det proteinet som gir metthetsfølelse? Eller noe annet? Så det kan godt være at yoghurten du spiser bidrar positivt - også når det gjelder å holde vekta

Både Helsedirektoratet og Kreftforeningen anbefaler tre porsjoner melk/melkeprodukter hver dag. Statistikk viser at mange ikke klarer å følge disse rådene, og de har derfor et forbedringspotensial om de vil leve mer sunt

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Enig i at brunost og prim ikke er et slankemiddel. Det er ikke derfor det kan være lurt å spise brunost og prim. Brunost er kanskje bra for hjernen. Et eksempel er jod. Et annet er myseprotein som noen mener kan beskytte mot demens

Det finst studier som tyder på at yoghurt hjelper til med vekta ved å virke slankende. Kanskje fordi det er et fermentert produkt? Kanskje er det kalsium som gjør det? Kanskje er det proteinet som gir metthetsfølelse? Eller noe annet? Så det kan godt være at yoghurten du spiser bidrar positivt - også når det gjelder å holde vekta

Både Helsedirektoratet og Kreftforeningen anbefaler tre porsjoner melk/melkeprodukter hver dag. Statistikk viser at mange ikke klarer å følge disse rådene, og de har derfor et forbedringspotensial om de vil leve mer sunt

Som du fortsatt styrer med jod og meieri. Meieri er som sagt flere ganger før, ikke en naturlig kilde til jod. Meieri har lite protein. Jeg spiser kun meieri fordi det er den beste kilden til kalsium, og er også god kilde til A vitamin retinol. Yoghurt har ingenting å gjøre med vekten min å gjøre, sånn bortsett fra at det begrensede innholdet av karbohydrater. Jeg går verken opp eller ned i vekt mtp meieri, så lenge det ikke er snakk om brunost og prim. 

Helsedirektoratet anbefaler også å spise plantebasert og ikke spise rødt kjøtt. Mao er ikke helsedirektoratet nødvendigvis noe man skal stole blindt på. 

Det er mye som er langt viktigere for helsen enn å innta meieriprodukter. Det er viktigere å ikke spise ultraprosessert mat, mye stivelsesrik mat, spise for lite kjøtt og fisk, å generelt sett spise råvarebasert. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bindyen skrev (På 9.6.2025 den 19.02):

Det tenkte jeg også. Jeg ville ikke sagt jeg spiser spesielt sunt, men i følge denne tråden har jeg ett kjempe sunt kosthold 👀

Det gjør du så absolutt ikke, ifølge denne tråden 😂

Bare skriv hva du spiser - du kommer til å bli plukket i fillebiter. Her sitter alle på egen fasit og alle andre gjør HELT feil.

Anonymkode: 6d4ae...4ba

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...