AnonymBruker Skrevet 10. juni #61 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg spiser yoghurt hver dag, i snitt 200 gram + litt ost. Spiser aldri brunost og prim, mye fett kombinert med mye karbohydrater er ikke sunt. Bedre med gulost sånn sett. Hvis "hjernehelse" er relatert til jod, så er hvit fisk et bedre valg enn prim og brunost. 1 dugelig porsjon med torskefilet hver uke i tillegg til egg regelmessig, så har man det i orden. Enig i at torskefilet er et svært godt alternativ når det gjelder spesifikk næringsstoffet jod. Men noen liker kanskje bedre brunost enn torsk? Både brunost, egg og fisk inneholder andre næringsstoffer enn bare jod. Melk (upasteurisert) inneholder 100 000 ulike bioaktive stoff, der jod bare er en av disse. Hvor mange visste at kolin var ett essensielt næringsstoff for noen år siden? Bra at du spiser yoghurt og hvitost/gulost da. Hvitost/gulost er også karbohydratfritt, men det vet du sikkert. Forresten interessant som forskningen indikerer om de gunstige helseeffektene av Jarlsbergosten Anonymkode: 3b8d1...354 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #62 Skrevet 10. juni Liker å steke tomater, løk, eple og en halv pose grønnsaksmix i stekepanne og har til slutt i en boks med tunfisk. Nydelig lunsj til jobb 😋 Anonymkode: e95bc...86e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #63 Skrevet 10. juni Jeg fokuserer på proteiner og fiber og prøver å holde karbohydrater lavt. Spiser for eksempel cottage cheese med bær og noen få nøtter til lunsj, og kylling/fisk/kjøtt med grønnsaker til middag. Anonymkode: 8ae4b...e54 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #64 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig i at torskefilet er et svært godt alternativ når det gjelder spesifikk næringsstoffet jod. Men noen liker kanskje bedre brunost enn torsk? Både brunost, egg og fisk inneholder andre næringsstoffer enn bare jod. Melk (upasteurisert) inneholder 100 000 ulike bioaktive stoff, der jod bare er en av disse. Hvor mange visste at kolin var ett essensielt næringsstoff for noen år siden? Bra at du spiser yoghurt og hvitost/gulost da. Hvitost/gulost er også karbohydratfritt, men det vet du sikkert. Forresten interessant som forskningen indikerer om de gunstige helseeffektene av Jarlsbergosten Anonymkode: 3b8d1...354 Jada, noen liker pizza bedre enn torsk også. Hva men liker og hva som er best for kroppen går ikke alltid hånd i hånd. Torsk er også en langt viktigere kilde til protein enn brunost. Selvsagt inneholder brunost, fisk og egg andre næringsstoffer enn jod. Du snakker om "hjernehelse" i forbindelse med prim og brunost, så jeg antok at det var jod du var opptatt av i den sammenheng? Ja selvsagt vet jeg at gulost er uten karbohydrater, jeg sa jo nettopp at det var et bedre valg enn brunost nettopp fordi det er uten sukker. Anonymkode: 4b51c...107 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #65 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jada, noen liker pizza bedre enn torsk også. Hva men liker og hva som er best for kroppen går ikke alltid hånd i hånd. Torsk er også en langt viktigere kilde til protein enn brunost. Selvsagt inneholder brunost, fisk og egg andre næringsstoffer enn jod. Du snakker om "hjernehelse" i forbindelse med prim og brunost, så jeg antok at det var jod du var opptatt av i den sammenheng? Ja selvsagt vet jeg at gulost er uten karbohydrater, jeg sa jo nettopp at det var et bedre valg enn brunost nettopp fordi det er uten sukker. Vi er nok ganske enige om fakta. Poenget var vel at hvis en planlegger å bli gravid og ønsker at fosteret skal utvikle hjernen og sentralnervesystemet optimalt så er brunost og/eller prim et godt supplement til hvitfisk som torsk. Det er ikke alle som klarer å spise nok torsk. I tillegg til jod inneholder brunost mye selen, vitamin B12, vitamin A, fosfor, riboflavin, pantotensyre, kalsium, kalium, molybden for å nevne næringsstoff som står på brunostpakka. I tillegg til tusenvis av næringsstoff som ikke står på pakka. Som vi ikke vet så mye om ennå. For eksempel viser det seg at kolin er et viktig næringsstoff fra melk og andre matvarer. Kolin var en ikke så mye klar over tidligere. Hvilket andre sunne næringsstoff skjuler brunosten? Det vil fremtiden kanskje vise oss Det er vel begrenset med sukker (i form av laktose) i noen skiver med brunost sammenlignet med sukkerinnholdet (i form av fruktsukker) i et stort glass med juice eller å spise banan? Banan inneholder vel 14 - 20% sukker avhengig av hvor moden bananen er (mest i moden banan) Noen liker brunost like bra eller bedre enn fisk, så da kan en spise begge deler. Eller spise/drikke mer melk/melkeprodukter i stede for brunost. Eller drikke mindre juice om en er redd for karbohydratene (fruktsukker). Eller spise mindre banan som også inneholder sukker. Så kan en heller spise mer hvitost/gulost når en ikke har tenkt å få barn, om en vil spise sunt og som samtidig ikke inneholder karbohydrater. Jarlsberg ser da ut til å være en sunt valg jf. forskning og kvinnehelse Melkefett inneholder også omega-3 fettsyrer (fiskefettsyrer) i tillegg til andre fettsyrer. Selvfølgelig mindre omega-3 enn i fisk pr. gram vare. Så melkefett er også sunnere enn det en trodde en stund Kostholdsrådene anbefaler "3 om dagen" når det gjelder melk og melkeprodukter. Greitt å vite om en ønsker et sunt kosthold Anonymkode: 3b8d1...354 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #66 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi er nok ganske enige om fakta. Poenget var vel at hvis en planlegger å bli gravid og ønsker at fosteret skal utvikle hjernen og sentralnervesystemet optimalt så er brunost og/eller prim et godt supplement til hvitfisk som torsk. Det er ikke alle som klarer å spise nok torsk. I tillegg til jod inneholder brunost mye selen, vitamin B12, vitamin A, fosfor, riboflavin, pantotensyre, kalsium, kalium, molybden for å nevne næringsstoff som står på brunostpakka. I tillegg til tusenvis av næringsstoff som ikke står på pakka. Som vi ikke vet så mye om ennå. For eksempel viser det seg at kolin er et viktig næringsstoff fra melk og andre matvarer. Kolin var en ikke så mye klar over tidligere. Hvilket andre sunne næringsstoff skjuler brunosten? Det vil fremtiden kanskje vise oss Det er vel begrenset med sukker (i form av laktose) i noen skiver med brunost sammenlignet med sukkerinnholdet (i form av fruktsukker) i et stort glass med juice eller å spise banan? Banan inneholder vel 14 - 20% sukker avhengig av hvor moden bananen er (mest i moden banan) Noen liker brunost like bra eller bedre enn fisk, så da kan en spise begge deler. Eller spise/drikke mer melk/melkeprodukter i stede for brunost. Eller drikke mindre juice om en er redd for karbohydratene (fruktsukker). Eller spise mindre banan som også inneholder sukker. Så kan en heller spise mer hvitost/gulost når en ikke har tenkt å få barn, om en vil spise sunt og som samtidig ikke inneholder karbohydrater. Jarlsberg ser da ut til å være en sunt valg jf. forskning og kvinnehelse Melkefett inneholder også omega-3 fettsyrer (fiskefettsyrer) i tillegg til andre fettsyrer. Selvfølgelig mindre omega-3 enn i fisk pr. gram vare. Så melkefett er også sunnere enn det en trodde en stund Kostholdsrådene anbefaler "3 om dagen" når det gjelder melk og melkeprodukter. Greitt å vite om en ønsker et sunt kosthold Anonymkode: 3b8d1...354 Jeg vet utmerket godt hva slags næringsstoffer som finnes i brunost, og hva slag næringsstoffer som er viktig for både unnfangelse og riktig utvikling. Hvis man ikke takler å spise fisk så kan man selvsagt spise brunost, det anbefales uansett tilskudd av jod og folat uavhengig av dette. Men folk flest takler vel å spise fisk, og man kan heller spise et par egg, yoghurt naturell, og Jarlsberg og få i seg godt med jod osv, og det vil være sunnere enn brunost. Poenget er at brunost inneholder en kombinasjon av både mye fett OG sukker, det er det som gjør den usunn. Du kan ikke sammenligne omega 3 fra melk og laks. Anonymkode: 4b51c...107
AnonymBruker Skrevet 10. juni #67 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet utmerket godt hva slags næringsstoffer som finnes i brunost, og hva slag næringsstoffer som er viktig for både unnfangelse og riktig utvikling. Hvis man ikke takler å spise fisk så kan man selvsagt spise brunost, det anbefales uansett tilskudd av jod og folat uavhengig av dette. Men folk flest takler vel å spise fisk, og man kan heller spise et par egg, yoghurt naturell, og Jarlsberg og få i seg godt med jod osv, og det vil være sunnere enn brunost. Poenget er at brunost inneholder en kombinasjon av både mye fett OG sukker, det er det som gjør den usunn. Du kan ikke sammenligne omega 3 fra melk og laks. Anonymkode: 4b51c...107 Brunost på lavkarbo brød/knekkebrød er bra! Anonymkode: 7619b...e0d
AnonymBruker Skrevet 10. juni #68 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i at torskefilet er et svært godt alternativ når det gjelder spesifikk næringsstoffet jod. Men noen liker kanskje bedre brunost enn torsk? Både brunost, egg og fisk inneholder andre næringsstoffer enn bare jod. Melk (upasteurisert) inneholder 100 000 ulike bioaktive stoff, der jod bare er en av disse. Hvor mange visste at kolin var ett essensielt næringsstoff for noen år siden? Bra at du spiser yoghurt og hvitost/gulost da. Hvitost/gulost er også karbohydratfritt, men det vet du sikkert. Forresten interessant som forskningen indikerer om de gunstige helseeffektene av Jarlsbergosten Anonymkode: 3b8d1...354 Melk inneholder bare jod fordi kyrne får det tilsatt i føret, slik at de ikke skal få struma. Det er ikke en naturlig kilde til jod egentlig Anonymkode: 51084...82e 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #69 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i at torskefilet er et svært godt alternativ når det gjelder spesifikk næringsstoffet jod. Men noen liker kanskje bedre brunost enn torsk? Både brunost, egg og fisk inneholder andre næringsstoffer enn bare jod. Melk (upasteurisert) inneholder 100 000 ulike bioaktive stoff, der jod bare er en av disse. Hvor mange visste at kolin var ett essensielt næringsstoff for noen år siden? Bra at du spiser yoghurt og hvitost/gulost da. Hvitost/gulost er også karbohydratfritt, men det vet du sikkert. Forresten interessant som forskningen indikerer om de gunstige helseeffektene av Jarlsbergosten Anonymkode: 3b8d1...354 Kjøp salt i Sverige, vanlig salt med jod i Sverige inneholder mye mer jod enn i nisselandet Norge hvor alle må drikke melk. Ikke rart nordmenn er feite. Drikk vann Anonymkode: 51084...82e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #70 Skrevet 10. juni Frokost: Står av og til over. Dersom jeg spiser frokost pleier det å være noe raskt som en banan eller et knekkebrød med skinkeost . Lunsj: Et par knekkebrød. Typisk et med egg og kaviar og et med leverpostei og grønnsaker. Eller en salat med ulike grønnsaker, kokt egg og skinke / kylling /noen skiver spekeskinke. Bruker stort sett litt vinaigrette, pesto eller hjemmelaget dressing av drømmelett, hvitløk, karri, chilli. Middag: Glad i supper og gryter. Kan lage litt på slump etter hva jeg har. Feks kylling, løk, chilli, paprika, mais, vårløk, karri, hakkete tomater, kraft har hjemmelaget fryst i terninger). Tilsetter en skvett fløte, kokosmelk, creme fraiche. Og kan også ha biter av potet eller ris til. Prøver å unngå dette produkter pga vektnedgang. Zoodles. Glad i ulike pastasauser, men blir raskt ganske kaloririkt med vanlig pasta i tillegg. Bruker jeg squash i stedet kan jeg kose meg med god saus. Kvelds: naturell yoghurt med bær, litt rå grønnsaker/frukt eller et knekkebrød med kokt egg / skinke og smøreost. Anonymkode: 78e19...0b6
BobbySocks Skrevet 10. juni #71 Skrevet 10. juni Min go too er proteinrundstykke bakt på Cottage Cheese og havregryn med leverpostei på. Duger til frokost, lunsj og kveldsmat.
AnonymBruker Skrevet 10. juni #72 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 11.13): Til frokost spiser jeg mest: Havrefras eller tilsvarende med blåbær og lettmelk. Eller yoghurt og musly med blåbær og kanskje litt honning. Spiser frukt som snacks og av og tik popkorn eller tortillachips. Kjøper aldri godteri eller potetgull. En sjelden gang en bolle. Jeg liker ikke pizza, med mindre det er pizza fra en gin resteurant med durdeigsbunn, så pizza blir sjeldent. Liker ikke fast food generelt ikke burgere eller baguetter eller instans noodler. Liker ikke fete og søte ting. Til lunsj spiser jeg ofte høy protein knekkebrød eller surdeigsbrød (helst den laget av emmer fra ksnelsnurren). Med lav fett ost og vita og grønnsaker. Til middag liker jeg å lage noe godt med masse grønnsaker og kanskje fisk. Spiser en del salat uten dressing ( liker ikke dressing. Syns det tar bort smaken av salaten). Spiser en del beter og søtpotet, spinat... Likevel er jeg overvektig, men på vei ned. Noen ganger sprekker jeg. Da får jeg lyst på noe. En is eller loff. Så hender jeg spiser loff med brunost ellrt marmelade, men ikke så ofte. Som regel 4 måltider. Anonymkode: 113c7...a53 Du er på slanker’n konstant med andre ord Anonymkode: 6586b...493
AnonymBruker Skrevet 10. juni #73 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Melk inneholder bare jod fordi kyrne får det tilsatt i føret, slik at de ikke skal få struma. Det er ikke en naturlig kilde til jod egentlig Anonymkode: 51084...82e Nettopp!! Anonymkode: 4b51c...107
AnonymBruker Skrevet 10. juni #74 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjøp salt i Sverige, vanlig salt med jod i Sverige inneholder mye mer jod enn i nisselandet Norge hvor alle må drikke melk. Ikke rart nordmenn er feite. Drikk vann Anonymkode: 51084...82e Det er nok ikke et par glass melk om dagen som gjør nordmenn overvektige. Anonymkode: 4b51c...107 2
megda Skrevet 10. juni #75 Skrevet 10. juni frokost: 3 scambled eggs, litt olivenolje, litt salt, en spiseskje kesam og 3-5 spiseskjeer cottage cheese. middag: kjøtt og grønnsaker. repeat x7 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #76 Skrevet 10. juni Det går mest i kesam/cottage cheese og bær, knekkebrød og ost, veldig mye poteter og grønnsaker og gjerne kylling eller hvit fisk (liker best hvit). Har gjerne et eple i løpet av dagen også. Knasker gulrøtter eller snacks tomater hele dagen. Anonymkode: 4d649...1c0 1
Disni Skrevet 10. juni #77 Skrevet 10. juni 133g kjøttdeig 140g bacon , ca 50 gram ferdigstekt 50 g mozarella ost 4 egg, stekt eller egggetøre litt ketchup 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #78 Skrevet 10. juni Hvorfor er folk redd karbohydrater i tråden? Anonymkode: 4d649...1c0 4
Disni Skrevet 10. juni #79 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er folk redd karbohydrater i tråden? Anonymkode: 4d649...1c0 Er de det? Uansett så er vel ike det det værste å redusere karbo? 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni #80 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Melk inneholder bare jod fordi kyrne får det tilsatt i føret, slik at de ikke skal få struma. Det er ikke en naturlig kilde til jod egentlig Grunnen til at kuer får jod i kraftforet er at jorda i Norge inneholder lite jod, spesielt i innlandsstrøk. Kuer med lite jod får kalver med dårlig helse. De lærer seint, og har problemer med å suge + kan få problemer med motorikken. På samme måte som gravide kvinner også bør spise nok jod for at barnet ikke skal få unødvendige problemer. Jod blir altså tilsatt i kraftforet av dyrevernhensyn. Dyrevern er vi vel alle opptatt av? Dette er ikke mer merkelig at det blir tilsatt ulike næringsstoff i plantene. For eksempel er all kunstgjødsel i Finland tilsatt selen slik at finsk korn, grønnsaker, o.s.v. skal inneholde mer selen. Fordi det er lite selen i finsk jord. På samme måte som at det er lite jod i norsk jord (det er også relativt lite selen i norsk jord). Eller at en gjødsler med litt ekstra nitrogen i korn i Norge for å få mer protein i brødet. Eller at kunstgjødsel inneholder magnesium, bor, fosfor, kalium, o.s.v. for at korn, bær og grønnsaker skal bli mer næringsrikt (og vokse bedre). At dyr får tilsatt et viktig næringsstoff i fôret er vel ikke annerledes enn at planter også får tilsatt viktige næringsstoff i deres «mat» (gjødsel)? For det er vel ikke slik at når kuer får et næringsstoff i maten så er det "ikke naturlig", mens når tilsvarende blir tilsatt i maten til planter så er det "naturlig"? Merkelig logikk i så fall Anonymkode: 3b8d1...354
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå