Gå til innhold

Hva som mener du lever rimelig sunt. Hva spiser du mest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en tråd for helsefanatikere. 

Alt, inkludert vann, er usunt. Hvis man drikker mye av det.

jeg synes det er trist at vanlig sunn mat blir sett på som usunn nå pga påvirkning fra syke influensere. 

Anonymkode: 3c268...e86

Hva er "vanlig sunn mat"? 

Anonymkode: 4b51c...107

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser mellom kl 12-21. Lunsj er ofte lett; en liten porsjon middagsrester eller salat.

Middag er hovedmåltidet. Spiser fisk 2-3 ganger i uka, minst tre ulike grønnsaker, og karbohydrater må til. Sjeldent halvfabrikata, og da med mye ekstra grønnsaker. 

Til kvelden spiser jeg grovt brød med gulost. 

Ligger på rundt 1500-2100 kcal, avhengig av hvor sulten jeg er og hvor mye jeg trener.

Skrevet

Jeg har i alle fall alltid vært slank og frisk. En typisk frokost for meg er enten gresk yoghurt med havregryn, nøtter, en halv banan og en håndfull bær, eller havregrøt kokt på helmelk med den samme toppingen. Litt flytende honning på yoghurten eller litt sukker på grøten. Til lunsj spiser jeg typisk 2-3 brødskiver med gulost (vanlig Norvegia eller tilsvarende) og skinke, og noen agurk- og tomatskiver på toppen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men KG er et sted fullt av "holier than thou"-folk. Folk som alltid skal fortelle andre hvor mye bedre de er til barneoppdragelse, kosthold, trening, husarbeid, at de er avholds (hvis de ikke slår seg løs med et halvt glass vin i året) osv. 

Anonymkode: 7e2f3...673

Stemmer. 

Anonymkode: 3c268...e86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan du ikke dele kunnskapen din da, og presisere hva som er usunt? Hvis ikke er kommentaren din bare surmaga. 

Anonymkode: ce1ba...c05

Det er kommet mye sunnere innlegg siden kommentaren jeg responderte på ble lagt ut. 

Det jeg tenkte er at det var mye ultrapodusert, lett produkter etc. jeg er ingen ekspert og tror vi har mange nok kostholdseksperter fra før. Men kostholdet beskrevet, særlig tidlig i tråden var ikke spesielt sunt, men heller helt vanlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

-Rugbrød med guacamole, cherrytomater, oliven og gresskarfrø.

-Kefir med litt havregryn, gresskarfrø, makademianøtter, valnøtter, appelsinbiter, mangobiter, ananasbiter, blåbær, hakket og meget mørk sjokolade, kanel og litt honning.

Ellers spiser vi som regel rent kjøtt med grønnsaker, hjemmelaget tzatziki, couscous og salat. 

Anonymkode: 42053...42c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Legumer og jordgrønnsaker har jo en del karbohydrater da, men du tenker kanskje heller på mel/korn? 

Ja, jeg burde formulert med bedre. Jeg siktet til de typiske karbokildene som brød og pasta og ris. 

Anonymkode: 2d538...039

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye usunt her...

Anonymkode: 3913c...7f9

Buxus skrev (46 minutter siden):

Hva spesifikt er det du mener er usunt?

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Havrefras.

Anonymkode: 195ce...c6a

Havrefras er ikke usunn mat akkurat, og ett eksempel er ikke "mye" 

Sitat

Havrefras (Quaker Havrefras) inneholder fullkornshavremel (78 %), hvetekli, sukker, byggmaltekstrakt, bakepulver (kaliumhydrogenkarbonat) og salt. 
Havrefras 375g Quaker er en Renvare. Ikke ultraprosessert: Selv om produktet har tilsetningsstoffer, er ikke disse blant tilsetningene vi regner som tydelige indikatorer på at en matvare er ultraprosessert.

Anonymkode: b693e...b3b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagens første måltid er yoghurt (gjerne gresk) med frukt og valnøtter. Det andre måltidet er en blanding av havregryn og granola med melk. Skyr alt som heter kunstig søtning så her brukes det sukker eller honning. 

Anonymkode: 9fff8...9c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Havrefras er ikke usunn mat akkurat, og ett eksempel er ikke "mye" 

Anonymkode: b693e...b3b

For min del er mat som er tilsatt sukker ikke noe som inngår som "sunt". Havregras er langt fra det verste man kan spise da, men jeg ville aldri kalt det for sunn mat.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser rene matvarer som kroppen gjenkjenner som mat og som gir den næringen den trenger. Jeg spiser altså bare animalsk. En typisk dag er 800 gram kjøttdeig stekt i smør, 30 gram rå lever og en kopp beinkraft. Jeg spiser også en del egg og litt fullfete meieiriprodukter, helst upasteurisert. Jeg har fått MYE bedre helse etter at jeg begynte å spise slik.

Anonymkode: ce70d...245

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser kun ett til to måltider om dagen. 

Lunsj består oftes av: husmann knekkebrød eller proteinrundstykker jeg baker med egg, snøfrisk med noe grønnsaker, salat eller havregrøt. kefir med chiafrø og bær. 

Middag: Rent kjøtt eller fisk med grønnsaker. Dressing og sauser av rømme, tomatsaus, fløte, kaldpresset olivenolje. Spiser litt pasta og ris, men i små mengder. Velger ofte bulgur, byggryn og quinoa istedenfor.

Når jeg er ferdig med å g ned i vekt vil jeg nok tillate meg noe mer. 

Anonymkode: 359a2...416

AnonymBruker
Skrevet

Husk Helsedirektoratet sine anbefalinger om «3 om dagen» når det gjelder meieriprodukter. Dvs tre porsjoner pr. dag. Mange klarer dessverre ikke å få i seg nok melkeprodukter. Ifølge Mor/barn-undersøkelsen får over 50% av norske kvinner i seg for lite av melkeprodukter, og at en del gravide kvinner spiser/drikker så lite melk at det påvirker fosteret negativt. Mangel på melk kan føre til ADHD-symptomer, atferdsproblemer, hemmer språkutviklingen, hemmer motorisk utvikling og gir reduserte skoleferdigheter. Det er spesielt utviklingen av hjernen som blir påvirket. Spis gjerne brunost/prim som er ekstra bra for hjernen. Det er spesielt viktig å få i seg nok melk i månedene før en har tenkt å bli gravid pga. riktig utvikling av hjerne og sentralnervesystem. Brunost er spesielt viktig for utvikling av hjerne/sentralnervesystem til fosteret. Hør på Helsedirektoratet og kostholdsekspertene

Melkeprodukter førebygger også mot ulike kreftformer slik som tarmkreft, og kanskje også brystkreft. Enda en grunn til at  «3 om dagen» når det gjelder melkeprodukter har kommet inn som en del av de offisielle kostholdanbefalingene

Upasteurisert melk inneholder 100.000 bioaktive molekyler. Det hjelper ikke å ta en tablett mot en eller flere av disse bioaktive stoffene, og håpe at det er nok, like lite som en kan ta en tablett eller to og spise mindre bær eller grønnsaker

Hvor mange av dere klarer å spise/drikke nok melk i løpet av dagen? Spiser dere brunost og prim? Brunost er bra for hjernen, men inneholder en del karbohydrater. Men det er også svært mye karbohydrater i juice, og mye sukker i ulike former for frukt, slik som bananer. Noen skiver brunost betyr lite når det gjelder karbohydrater, men viktig for hjernehelsa, spesielt om en har tenkt å bli gravid. Da er utviklingen av fosteret viktigere enn litt ekstra karbohydrater

Anonymkode: 3b8d1...354

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Frokost spiser jeg stort sett kun i helger, da 1-2 grove rundstykker med hvitost og spisspaprika. Om jeg trener tidlig kan det bli et lite måltid på morgenen i hverdagen også, da som regel en banan og/eller yt proteinshake. 

Lunsj er stort sett cottage cheese med yoplait kvarg og granola. Av og til kyllingsalat. 

Anonymkode: 8af3c...f10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Upasteurisert melk inneholder 100.000 bioaktive molekyler. Det hjelper ikke å ta en tablett mot en eller flere av disse bioaktive stoffene, og håpe at det er nok, like lite som en kan ta en tablett eller to og spise mindre bær eller grønnsaker

Det skulle selvfølgelig stå at "det hjelper ikke å ta en tablett som inneholder en eller flere av disse stoffene, og håpe at det er nok...." 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Husk Helsedirektoratet sine anbefalinger om «3 om dagen» når det gjelder meieriprodukter. Dvs tre porsjoner pr. dag. Mange klarer dessverre ikke å få i seg nok melkeprodukter. Ifølge Mor/barn-undersøkelsen får over 50% av norske kvinner i seg for lite av melkeprodukter, og at en del gravide kvinner spiser/drikker så lite melk at det påvirker fosteret negativt. Mangel på melk kan føre til ADHD-symptomer, atferdsproblemer, hemmer språkutviklingen, hemmer motorisk utvikling og gir reduserte skoleferdigheter. Det er spesielt utviklingen av hjernen som blir påvirket. Spis gjerne brunost/prim som er ekstra bra for hjernen. Det er spesielt viktig å få i seg nok melk i månedene før en har tenkt å bli gravid pga. riktig utvikling av hjerne og sentralnervesystem. Brunost er spesielt viktig for utvikling av hjerne/sentralnervesystem til fosteret. Hør på Helsedirektoratet og kostholdsekspertene

Melkeprodukter førebygger også mot ulike kreftformer slik som tarmkreft, og kanskje også brystkreft. Enda en grunn til at  «3 om dagen» når det gjelder melkeprodukter har kommet inn som en del av de offisielle kostholdanbefalingene

Hvor mange av dere klarer å spise/drikke nok melk i løpet av dagen? Spiser dere brunost og prim? Brunost er bra for hjernen, men inneholder en del karbohydrater. Men det er også svært mye karbohydrater i juice, og mye sukker i ulike former for frukt, slik som bananer. Noen skiver brunost betyr lite når det gjelder karbohydrater, men viktig for hjernehelsa, spesielt om en har tenkt å bli gravid. Da er utviklingen av fosteret viktigere enn litt ekstra karbohydrater

Dette er jo motbevist. 

Anonymkode: 2d538...039

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg spiser yoghurt hver dag, i snitt 200 gram + litt ost. Spiser aldri brunost og prim, mye fett kombinert med mye karbohydrater er ikke sunt. Bedre med gulost sånn sett. Hvis "hjernehelse" er relatert til jod, så er hvit fisk et bedre valg enn prim og brunost. 1 dugelig porsjon med torskefilet hver uke i tillegg til egg regelmessig, så har man det i orden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):
AnonymBruker skrev (1 time siden):

som blir påvirket. Spis gjerne brunost/prim som er ekstra bra for hjernen. Det er spesielt viktig å få i seg nok melk i månedene før en har tenkt å bli gravid pga. riktig utvikling av hjerne og sentralnervesystem. Brunost er spesielt viktig for utvikling av hjerne/sentralnervesystem til fosteret. Hør på Helsedirektoratet og kostholdsekspertene

Ekspander  

Dette er jo motbevist. 

Så du mener at de nye og oppdaterte offisielle norske kostholdsrådene tar feil om melk? At Helsedirektoratet tar feil om melk? At ernæringsprofessorer tar feil om melk? At kreftforeningen tar feil om melk når det skriver at melk forebygger enkelte kreftformer? Interessant! Er du så sikker på det du tror at du kan fortelle fagfolkene at du mener de tar feil siden du mener du vet noe som fagfolkene i Helsedirektoratet, kreftforeningen og ernæringsprofessorene ikke vet?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

2-3 måltider om dagen. 

Forsøker å eta mest mulig "rein mat". Dvs fisk, egg, bønner, linser, spinat. Forsøker å eta mest mulig "naturlig". F.eks ete eg ikkje hermetisert guccamole med under 1% avokado, men greie ikkje å berre eta mat som faktisk er mat. Men har hatt ein fin reise der vi kjem nærare målet om å eta betre.

Frukost: 2 egg eller gresk yoghurt naturell med honning/stevia dråper.
Lunsj: 2 skiver surdeigsbrød, gjerne med ost og reint smør. Eit eple. Eller tunnfisksalat, gresk salat.
Middag: F.eks laks med potet og brokkoli.
Kvelds: Spiser ikkje kvelds.
Spiser ikkje mellommåltider.

Ligg på rundt 1800-1900 kalorier per døgn og vedlikeholder vekta mi med det mattestykket. Ete mest til middag, gjerne stor porsjon. 

Ellers drikker svært lite alkohol. 
Spiser gjerne halvt kakestykke i eit selskap eller smake på ting utan å stappa i meg. Synest det er fint når eg ikkje har sånne enorme blodsukkertoppar. 

Og om eg ikkje er sulten så ete eg ikkje. Som regel er eg sulten ved måltider, men om eg ikkje er det så ete eg ikkje berre fordi at klokka seie det. 

Ellers tar eg kolalgen, det er ingen forskning som støtte at det gjer noko som helst. Men eg merka forskjell når eg byrja på det, har vesentlig finare og meir elastisk hud. Gjorde ingen andre endringar i livsstilen når eg byrja. Merka ikkje noko på håret da. 

Ellers føljer eg ikkje noko særlig reglar om ja mat og nei mat. Føler at eg har betre forhold til mat når alt på eit psykisk plan er lov. Det er ikkje iskremen eg faktisk velje når eg har lov til å eta den. Når man har eit meir chill forhold til mat så blir ting lettare. 

Kva mat folk faktisk hevde er sundt er ganske delt. 

AnonymBruker
Skrevet

Havregryn, banan og knekkebrød. 

Anonymkode: 4a8e8...3a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...