Gå til innhold

Hva som mener du lever rimelig sunt. Hva spiser du mest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vegetarianer og spiser ikke kjøtt og fisk. Spiser også svært lite ultraprosessert, og lager det aller meste fra bunnen av med råvarer som belgfrukter og friske grønnsaker. 

I løpet av en typisk dag spiser jeg f.eks. gresk yoghurt med musli + noe frukt til frokost i 10-tiden (finnes ikke sulten før det), så blir det gjerne smoothie eller noe middagsrester i 14-tiden, grovt brød med pålegg (som regel ost eller noe hjemmelaget) og evt. frukt i 16-tiden også middag en gang mellom 18 og 20. Varier MYE på hva vi spiser til middag, det kan fort gå flere måneder mellom hver gang vi spiser samme rett.

I helgene koser jeg meg med sjokolade, potetgull, kake og alt som er godt.

Anonymkode: 26a39...ef4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser råvarer og prøver å spise etter sesong, og så nært orignalen som mulig (dvs.kylling med skinn, aldri lettprodukter)

I måltider kan det se ut som 

- Stekte egg i masse meierismør, potetbåter, stekt grønnkål. 

- Kjøttdeig med koriander, spinat, ris.

Prioriterer å kjøpe økologisk kjøtt og egg.

Anonymkode: 4d1de...a26

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Etterspør konkrete eksempler av hvilke retter/type måltider.

Anonymkode: b040d...4d7

jeg lager knekkebrød selv, glutenfrie, spiser de til frokost med egg, eller med tomat som regel om jeg ikke lager havregrøt. Samme til lunsj om jeg ikke er på kontoret og spiser salat der jeg blander selv, salat, agurk, tomat, avocado, feta, oliven og ruccola.
Og til middag lager jeg mat fra bunnen enten det er supper, gryter, fisk ala hjemmelagde fiskekaker, stekt fisk, kokt fisk osv eller kjøtt. Spiser grønnsakswok en del, med typ scampi, scallops, kylling og så lager jeg kjøttkaker / karbonader selv i ulike varanter, noen helg "gammeldags" mens andre friskes opp med for eksempel spinat i røren, kjøttet kverner jeg selv på kjøkkenmaskinen og krydrer, det er fort gjort og jeg gjør dette fordi jeg reagerer på både laktose og gluten og liker ikke sll verdens tilsetningsstoffer. OG jeg er en flittig bruker av apper som "fri for" osv.. 

Jeg lager også nøttesmør selv og spiser det på riskaker med litt eple på som mellommåltid om jeg trenger

Anonymkode: b693e...b3b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jeg typisk spiser til frokost, lunsj og middag. Porsjonsstørrelsene må man tilpasse sitt eget behov 😊

Frokost: 

- En skål med gresk yoghurt, 4-kornblanding eller annen kornblanding, bær (varierer mellom skogsbær, bringebær, blåbær, jordbær) og/eller frukt. Strør litt nøtter på, kanel, frø, kakaopulver, blander inn honning eller peanøttsmør. Mange variasjonsmuligheter i toppingen som gjør at jeg ikke blir lei!

Lunsj:

- Middagsrester fra dagen før, eller rundstykker/brødskiver/knekkebrød (grove, og aller helst hjemmelaget) med godt med pålegg. Favorittkomboene mine på skive er snøfrisk, ruccula, skinke og tomater, eller eggerøre, røkelaks og avokado. Av og til lager jeg lefserull, omelett eller noe annet digg til lunsj.

Middag:

-  Ovnsbakte grønnsaker med urter, maldonsalt og olivenolje (poteter, gulrøtter, rødbeter, pastinakk, sellerirot, løk, hvitløk, grønnkål) sammen med fisk (pleier å bruke laks eller torsk) eller kyllingfilet. Lager jeg stor porsjon har jeg i flere dager. 
- Wok med grønnsaker (f.eks. gulrøtter, asparges, rødløk, paprika, brokkoli) og cashewnøtter, edamamebønner, biff, kylling, scampi eller laks. Bytter på saus, men liker en blanding av chilli, lime, soyasaus, fiskesaus og sesamfrø, aller best! Serverer med enten vanlig ris, fullkornsris, quinoa eller nudler. Her også kan jeg lage stor porsjon, så det holder mange dager. 
- ellers lager jeg mange forskjellige type supper til middag, det er en fin måte å få i seg grønnsaker på!

Spiser som regel mellommåltider også. Da blir det som regel en frukt eller grønnsak, kanskje en håndfull nøtter eller bær, et ekstra knekkebrød eller lignende. 

Skal jeg ha snacks blir det som regel popkorn eller mørk sjokolade, er ikke sååå glad i søtsaker av typen godteri, men veldig svak for gjærbakst, så det unner jeg meg en gang i uka minst. 

Anonymkode: 8823f...b7b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig glad i stekt laks med couscous og brokkoli. 

Salat med kyllingfilet.

Har paprika snurret i hamburgerygg om jeg føler for noe som knaser. 

Kylling stekt med spinat og hjemmelaget potetmos.

Veldig glad i hjemmelaget lapskaus.

Lager middager så jeg har til lunsj dagen etter. Er ikke glad Iversen brød eller knekkebrød, huden min liker ikke melkeprodukter og tåler ikke egg.

Havregrøt om jeg føler for en vanlig frokost. 

Anonymkode: 93c2b...200

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mye usunt her...

Anonymkode: 3913c...7f9

Hva spesifikt er det du mener er usunt?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Mye kylling og fisk, bytter mellom ørret, tunfisk (i vann) og laks. Av og til karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig pga budsjett, og da dobler jeg mengden ved å ha bønner og/eller linser. Det gjør jeg i alle retter jeg kan, for øvrig. Altså legger til legumer. 

Spiser veldig mye grønnsaker. Snacker på gulrøtter og paprika. Spiser litt grønnsaker før hvert måltid etter å ha lært den store fordelen ved dette fra the Glucose queen (og det hjelper enormt faktisk!) 

Ellers lager jeg chiapuddinger i porsjoner fire dager om gangen. I den har jeg chiafrø, biola, gresk yoghurt, vaniljeproteinpulver (for å få vaniljesmaken), cottage cheese (blendet). Topper hver lille krukke med frosne bær, slik at det i volum er mer bær enn pudding. 

Lager også en stor bolle salat hver uke som jeg forsyner meg av underveis. Bruker ikke isberg, men heller spinat og grønnkål. Moser avokado og dekker med sitronsaft, og masserer det inn før jeg legger til hva enn jeg ønsker av andre grønnsaker. Topper med frø og nøtter før jeg spiser. 

Jeg spiser ikke karbohydrater i hverdagen, men så unner jeg meg hellet av og til pizza eller brød eller pasta helt uten dårlig samvittighet.  

Anonymkode: 2d538...039

Legumer og jordgrønnsaker har jo en del karbohydrater da, men du tenker kanskje heller på mel/korn? 

Anonymkode: 4b51c...107

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Buxus skrev (Akkurat nå):

Hva spesifikt er det du mener er usunt?

Havrefras.

Anonymkode: 195ce...c6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bindyen skrev (42 minutter siden):

Det tenkte jeg også. Jeg ville ikke sagt jeg spiser spesielt sunt, men i følge denne tråden har jeg ett kjempe sunt kosthold 👀

Hva er det som er så usunt i tråden her? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser mye egg, havregryn, grønnsaker, rent kjøtt, ris, poteter og bær. Og proteinpulver.

Anonymkode: 3db44...4f1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bindyen skrev (44 minutter siden):

Det tenkte jeg også. Jeg ville ikke sagt jeg spiser spesielt sunt, men i følge denne tråden har jeg ett kjempe sunt kosthold 👀

Kan du ikke dele kunnskapen din da, og presisere hva som er usunt? Hvis ikke er kommentaren din bare surmaga. 

Anonymkode: ce1ba...c05

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Havrefras.

Anonymkode: 195ce...c6a

Aha. Så det var Havrefras du så som essensen i alle innleggene som beskriver kosthold fulle av cottage cheese, salat,  grønnsaker og rent kjøtt? Jeg er enig i at Havrefras ikke nødvendigvis kan beskrives som sunt, men at det var DET du valgte å fremheve....?

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg nevnte ikke frukt et eneste sted, så nei, jeg spiser ikke bananer. 

Spiser du epler? Blåbær? Disse har også e-stoffer :)

Anonymkode: aa83d...245

AnonymBruker
Skrevet

Havregryn, egg, cottage cheese, bær (skogsbær, bringebær, blåbær) div frukt (mye eple, banan, mango), grønnsaker (søtpotet, agurk,paprika,tomat, brokkoli), karbonadedeig, kylling, grovbrød, ost, magert kjøttpålegg. 

Spiser også pizza og snop, bare ikke hver dag. Balanse:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg nevnte ikke frukt et eneste sted, så nei, jeg spiser ikke bananer. 

Banan er et bær… 

Anonymkode: 699ea...f2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det som er så usunt i tråden her? 

Det er en tråd for helsefanatikere. 

Alt, inkludert vann, er usunt. Hvis man drikker mye av det.

jeg synes det er trist at vanlig sunn mat blir sett på som usunn nå pga påvirkning fra syke influensere. 

Anonymkode: 3c268...e86

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Banan er et bær… 

Anonymkode: 699ea...f2a

Men blir regnet som frukt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Epler er også frukt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en tråd for helsefanatikere. 

Alt, inkludert vann, er usunt. Hvis man drikker mye av det.

jeg synes det er trist at vanlig sunn mat blir sett på som usunn nå pga påvirkning fra syke influensere. 

Men KG er et sted fullt av "holier than thou"-folk. Folk som alltid skal fortelle andre hvor mye bedre de er til barneoppdragelse, kosthold, trening, husarbeid, at de er avholds (hvis de ikke slår seg løs med et halvt glass vin i året) osv. 

Anonymkode: 7e2f3...673

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei jeg spiser ikke frukt, må jeg si det flere ganger? Forstår du ikke at e-stoffer som finnes naturlig i mat er noe helt annet enn tilsetningsstoffer som er kunstig tilsatt? 

• Liker 4
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...