AnonymBruker Skrevet 9. juni #1 Skrevet 9. juni Mange sier man må senke kravene til husarbeid bl.a når man har små barn (i vårt tilfelle en på 4mnd og en på 2,5år). Vi bor på 120 kvm med to bad. Er nysgjerrig på hva folk tenker er å senke kravene uten at det blir uhygienisk. Hva må gjøres, hvor ofte, og hva er ikke så viktig? Anonymkode: 81ecb...a2d
Mei88 Skrevet 9. juni #2 Skrevet 9. juni Vask badene, og kjøkkenet og støvsug ofte nok, men tenker i super hektiske perioder så er det ingen som dør av at gulvet ikke er nyvasket til en hver tid, og at det er litt støv på plasser der blir liggende stille. Vask tydelig skitne flekker på gulv osv, så tar du alle gulvet innimellom 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #3 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange sier man må senke kravene til husarbeid bl.a når man har små barn (i vårt tilfelle en på 4mnd og en på 2,5år). Vi bor på 120 kvm med to bad. Er nysgjerrig på hva folk tenker er å senke kravene uten at det blir uhygienisk. Hva må gjøres, hvor ofte, og hva er ikke så viktig? Anonymkode: 81ecb...a2d De mener at det må bli uhygienisk…. Nå syns jo noen det er uhygienisk etter en uke, og noen mener etter tre… Uansett koster det meg mindre tid og energi og bare vaske badet, enn å la være for så å irritere meg over skitten…. Anonymkode: 04beb...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #4 Skrevet 9. juni Jeg synes det bare blir verre om man "senker kravene", for rotet og skiten blir jo ikke mindre av det. Tvert i mot. Å raskt ta over seranten, ta søl fra gulv med en gang, rydde kjøkkenet hver ettermiddag, og være ajour med klesvasken, koster veldig lite. Sett mot å la klær hope seg opp over mange dager, og jobben det er å ta et bad eller kjøkken som ikke er holdt jevnt rent og ryddig. Og man roter mer, jo mer rotete det er. Står ikke ting på riktig plass i kjøleskapet, for eksempel, så stuer man bare inn ting der det er plass, finner ikke ting, glemmer ikke tign. Og bruker generelt mer tid enn nødvendig bare på å lete. Anonymkode: 03b70...00a 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #5 Skrevet 9. juni Det er vanskelig å gi konkrete tips, men om dere har to bad, bruker dere sikkert ikke badene like mye? Kanskje dere kan legge dere til en vane der det ene badet er hovedbad som dere bruker til daglig, og det andre bare når dere har gjester eller det er krise. Da behøver ikke reservebadet å vaskes så ofte. Da mine barn var små, forsøkte jeg i starten å rydde opp alle leker og sånt fra gulvet hver kveld. Jeg brukte 15-20 min på dette hver kveld, og ble etter hvert temmelig lei. Da sluttet jeg rett og slett med det, og gikk over til å rydde en gang i uka, i helga før jeg likevel skulle støvsuge. Det tok ikke noe lenger tid enn den daglige opplukkingen, det var de samme lekene hver dag. Dermed sparte jeg minst 15 min * 6 dager, altså én og en halv time i uka på å senke kravene der, samt mye ergrelse. Ikke ble det mer uhygienisk heller. Anonymkode: 51ca7...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #6 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange sier man må senke kravene til husarbeid bl.a når man har små barn (i vårt tilfelle en på 4mnd og en på 2,5år). Vi bor på 120 kvm med to bad. Er nysgjerrig på hva folk tenker er å senke kravene uten at det blir uhygienisk. Hva må gjøres, hvor ofte, og hva er ikke så viktig? Anonymkode: 81ecb...a2d Hvor mye skitner dere og hvordan ser du skitt og smuss? Du kan ikke sette opp et regnestykke som passer for folk flest på renhold x antall i uka, når noen er mer smittsomme enn andre og atter andre har en høyere standard på området enn enkelte. Bruk øyne elg vask ved behov, eller få reholdshjelp ukentlig. Anonymkode: c58e8...d5f
AnonymBruker Skrevet 9. juni #7 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange sier man må senke kravene til husarbeid bl.a når man har små barn (i vårt tilfelle en på 4mnd og en på 2,5år). Vi bor på 120 kvm med to bad. Er nysgjerrig på hva folk tenker er å senke kravene uten at det blir uhygienisk. Hva må gjøres, hvor ofte, og hva er ikke så viktig? Anonymkode: 81ecb...a2d Jeg tenker at å holde badet noenlunde rent, kjøkkenet rent, gulvene fri for flekker som man henger igjen i og noenlunde fritt for sand osv er et must, og så tenker jeg så lenge man har rent tøy å ta på seg kan haugen gjerne vente en dag eller to før man vasker i skippertak.. 😝 men jeg var ikke og er ikke så flink å "senke kravene" selv.. Jeg føler jeg "Må" skifte sengetøy hver uke, jeg føler jeg "må" skrubbe dusjen og doen osv og jeg "Må" vaske over kjøkkenflater rett som det er i løpet av dagen og spesielt etter at jeg har lagd middag osv for jeg hater skitten stekovn, koketopp osv.. Men så tenker jeg også at leker ikke er rot, at unger som skal leke blir skitne og at livet skal leves - så man er liksom nødt å finne en balanse som funker for en selv.. Anonymkode: cb9fd...eb3
AnonymBruker Skrevet 9. juni #8 Skrevet 9. juni Ikke la barna spise andre steder enn ved spisebordet. Da slipper du smuler og merker over alt. Tørk over kjøkkenbenker/rundt vask etter hvert måltid. Kjøp en robotstøvsuger som også vasker. Tørk over toalett/speil/vask et par ganger i uka. Gjør du dette, så gjør det absolutt ingenting om du ikke vasker hus ukentlig. Er det nødvendig med mye rydding! Kvitt deg med ting. Alt bør ha faste plasser. Barnet er i rett alder til å lære og rydde selv. Anonymkode: f15e6...f18 4
Uanonym bruker Skrevet 9. juni #9 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det bare blir verre om man "senker kravene", for rotet og skiten blir jo ikke mindre av det. Tvert i mot. Å raskt ta over seranten, ta søl fra gulv med en gang, rydde kjøkkenet hver ettermiddag, og være ajour med klesvasken, koster veldig lite. Sett mot å la klær hope seg opp over mange dager, og jobben det er å ta et bad eller kjøkken som ikke er holdt jevnt rent og ryddig. Og man roter mer, jo mer rotete det er. Står ikke ting på riktig plass i kjøleskapet, for eksempel, så stuer man bare inn ting der det er plass, finner ikke ting, glemmer ikke tign. Og bruker generelt mer tid enn nødvendig bare på å lete. Anonymkode: 03b70...00a Enig i dette, synes ofte det er lettere, og tror det er mindre jobb til sammen, med hyppig vedlikehold enn sjeldne skippertak. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #10 Skrevet 9. juni Jeg tørker over gulv med våtservietter, istedet for å hente frem mopp. Stue/kjøkkengulv flekk-vaskes ved behov, og kan gå ukesvis uten en skikkelig vaskerunde. Toalettet tørkes over jevnlig, med noen enkle spray med jif, og tørke av med do-papir. Vinduene har fett-merker, og de tørkes av før det kommer besøk. Hybelelefantene får leve lykkelig i hjørner. Jeg fanger de som stikker av og oppholder seg på godt synlige steder. Jeg tar svært sjelden en skikkelig vaskerunde, jeg bruker heller mye våtservietter og tar noen minutter her og der. Da får det ikke bygget seg opp til å bli uhygienisk, men er samtidig ikke gullende rent. Anonymkode: 53465...046 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #11 Skrevet 9. juni Toalettrom / våtrom som bad og kjøkken er viktige å ta jevnlig mtp. helse. Støvsuging går jo ganske kjapt på 120kvm, invester i en håndbar (Philips/dyson) om dere ikke har det - så går det lekende lett. Men tenker det ikke trengs gjøres mer enn en gang i uken så kan man heller bruke kost og brett fortløpende. Gulvet på stue/soverom osv vasker vi bare hver 3 mnd tror jeg. Ellers er det større ting som vindusvask osv som helt ærlig vi tar 2-3 ganger i året 😅 Beste måten å gjøre det enklere å holde det levandes på uten å føle at man lever i rot er å kutte ned på ting. Ofte er jeg hjemme hos folk og de har så sykt mange ting - fra leker til nips. Rydd vekk det meste og så kan du heller hente tilbake det du savner/trenger. Som regel glemmer man at tingene finnes! Anonymkode: 17b8a...384
AnonymBruker Skrevet 9. juni #12 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vanskelig å gi konkrete tips, men om dere har to bad, bruker dere sikkert ikke badene like mye? Kanskje dere kan legge dere til en vane der det ene badet er hovedbad som dere bruker til daglig, og det andre bare når dere har gjester eller det er krise. Da behøver ikke reservebadet å vaskes så ofte. Da mine barn var små, forsøkte jeg i starten å rydde opp alle leker og sånt fra gulvet hver kveld. Jeg brukte 15-20 min på dette hver kveld, og ble etter hvert temmelig lei. Da sluttet jeg rett og slett med det, og gikk over til å rydde en gang i uka, i helga før jeg likevel skulle støvsuge. Det tok ikke noe lenger tid enn den daglige opplukkingen, det var de samme lekene hver dag. Dermed sparte jeg minst 15 min * 6 dager, altså én og en halv time i uka på å senke kravene der, samt mye ergrelse. Ikke ble det mer uhygienisk heller. Anonymkode: 51ca7...d4c Vi har tre bad. Å vaske ett, eller alle tre, krever like mye så lenge det er styrt av volum brukt. Jeg eller mannen tar rask runden hver kveld (nesten), plukker rot, tørker servant, tørker søl, tar doen. Da holder det seg ok, i stedet for de store skippertakene. Leker - her har dere dårlig system? Vi begrenset heller hva som var tilgjengelig, og roterte litt. Det gjør det også mer spennende. Og ikke snakk om å rydde fra rom til rom, og slikt. Store kasser - alt oppi på kvelden, så tok ryddejobben 1-2 minutter. Anonymkode: 03b70...00a
AnonymBruker Skrevet 9. juni #13 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): De mener at det må bli uhygienisk…. Nå syns jo noen det er uhygienisk etter en uke, og noen mener etter tre… Uansett koster det meg mindre tid og energi og bare vaske badet, enn å la være for så å irritere meg over skitten…. Anonymkode: 04beb...3e8 Uhygienisk er når det er bakterier eller virus så du blir syk av det, og det blir det ikke etter en uke. Anonymkode: 2c727...5c5
AnonymBruker Skrevet 9. juni #14 Skrevet 9. juni Spander 20 minutter av dagen din til husarbeid, her trenger en ikke jobbe sammenhengende engang, og alltid hold kjøkkenet relativt ryddig og rent utenom, så er en stortsett innafor. Anonymkode: 0647f...c42
AnonymBruker Skrevet 9. juni #15 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Leker - her har dere dårlig system? Vi begrenset heller hva som var tilgjengelig, og roterte litt. Det gjør det også mer spennende. Og ikke snakk om å rydde fra rom til rom, og slikt. Store kasser - alt oppi på kvelden, så tok ryddejobben 1-2 minutter. Anonymkode: 03b70...00a Sikkert, jeg prøvde å sortere og holde ulike leker fra hverandre og sånn. Det hørtes lurt ut med tanke på nettopp dette med rotering av leker, men i ettertid ser jeg at det hadde vært vel så greit med bare en stor kasse. Det er forsåvidt også et tips til hvordan man kan legge lista lavere. Nå har jeg store barn som kan rydde selv, så problemet eksisterer ikke lenger kan man si. Anonymkode: 51ca7...d4c
AnonymBruker Skrevet 10. juni #16 Skrevet 10. juni To små barn, tredje på vei, midt i langvarig oppussingsprosjekt. Vi rydder som regel lekene hver kveld til sine spesifikke hjem, tar kjøkkenet hver dag. Badet vaskes grundig hver søndag, men toalett og servant flere ganger i uken (spesielt toalettet og gulvet rundt, liten gutt som går på do selv 😆). Støvsuger ved behov, tre/fire ganger i uken. Gulvvasken er sjeldnere, annenhver uke omtrent. Tørker støv etter behov, litt sånn innimellom. Det vi sliter mest med er å legge på plass rene klær.. der er vi store syndebukker. Det er jo så lite krevende, men er den ene tingen vi alltid utsettertil vi absolutte må. Og, den store «kjøkkenbenken der alt ubrukelig blir lagt». Den tømmes for sjelden. Sa ja, fra min tid før barn og oppussing var det mye bedre. Men, jeg fokuserer på å ha det rent, det er ikke ryddig til en hver tid (dette mye pga oppussingen). Prøver å aldri gå tomhendt fra en etasje til en annen, det hjelper. Anonymkode: 9a181...714
AnonymBruker Skrevet 10. juni #17 Skrevet 10. juni Her støvsuger vi daglig med vegghengt støvsuger. Da ser det fint ut og tar kun noen minutter. Passer alltid på å rydde kjøkkenet etter middag og dra en klut over disken + sette på oppvaskmaskinen og evt. gå ut med boss. På badet drar jeg gjerne en klut over og rundt vaskene hvis jeg ser det er skittent, og på selve doen, ellers vasker jeg skikkelig 1 gang pr. uke. Klesvask tar jeg søndager og resten tirsdager. Søndagene er skifte av sengetøy. Tar av og til en maskin med klesvask på lørdager hvor det er nydelig vær og jeg bare "må" henge ut klærne til tørk. Rydder gjør jeg på veien inn til do etc. Når vi i tillegg er to voksne som deler på ting, så går dette helt fint. Føler jeg bruker maks en 20 minutter på gjøremål i huset pr. dag, også tar vi alt skikkelig 1 gang i uken, typisk torsdag. Jeg har venninner som rydder og vasker hele tiden og klager på at det er såååå mye. Jeg er ikke en av dem, men det ser helt greit ut hos oss. Har hund og 4 barn. Anonymkode: f1c2c...5e4
AnonymBruker Skrevet 10. juni #18 Skrevet 10. juni Jeg jobber i kommunen og skriver vedtak på hjemmehjelp (rengjøring) til kronisk syke og eldre, og det er faste regler for hvor ofte vi kan gi hjemmehjelp. For en som bor alene er det typisk 1,5 t hver tredje uke (er det to ansatte er tiden 45 min). Da vaskes nødvendige rom (bad, kjøkken, ett soverom og stue. Men ikke gjesterom, kjellerstue, ekstra bad osv.). Brukerne er selv ansvarlige for å prioritere og gi beskjed om at de f.eks. ønsker å bruke tid på å vaske inni kjøleskapet fremfor å skifte sengetøy. Det forventes at brukerne har robotstøvsuger. Vindusvask er en gang i året. Hjemmehjelpen skal ikke rydde, flytte eller løfte, så tid til rydding er ikke med i vedtaket. Så tre uker mellom hver gang man vasker badet, vasker kjøkkenbenken, skifter sengetøy osv. er standard (noen kommuner har annenhver uke, men kortere tid). Om hjemmehjelpen avlyses (f.eks. ved sykdom, helligdag, dårlig vær) går det seks uker mellom. Anonymkode: beed9...1b7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå