AnonymBruker Skrevet 10. juni #101 Skrevet 10. juni Rart av deg å ikke gjøre det, rart av henne å kommentere det. Er det rart det er krig i verden? Anonymkode: 517d0...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #102 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 8.37): Har aldri tenkt at jeg er uhøflig når jeg ikke legger skillepinne bak varene.Men har aldri sett andre gjøre det heller. Anonymkode: f0ff3...610 Grunnen til at det er uhøflig å ikke gjøre det, er at vi etter korona er flinkere til å holde avstand. Og det å bøye seg frem over for å få tak i en pinne krysser jo intimsonen til den foran meg. I tillegg vet ikke jeg om den foran er ferdig med å legge på varer. Så når jeg legger på bak mine varer, tar jeg samtidig et steg unna for å gi plass til personen bak meg. Da viser jeg at jeg er ferdig, og at personen bak kan få komme frem på den lille meteren for å legge varer på båndet, uten at vi må tråkke oppi hverandre. Hvorfor skal du ha en køplass der når varene dine allerede holder på plassen? Du er jo bare i veien da Anonymkode: 93108...890 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni #103 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Man skal jo ikke gå i en rulletrapp… Anonymkode: 33977...8f6 Det hadde nok blitt kaos på en del t-banestasjoner i rushtiden om ikke en del valgte å gå i rulletrappene. Jeg mener også det sto skilt mellom rulletrappene på stortinget stasjon med "stå til høyre, gå til venstre" da de kom. Ellers så kom de ganske raskt på plass. Anonymkode: 2c318...6f5 1 2
Millimani Skrevet 10. juni #104 Skrevet 10. juni Dette har jeg gjort i lengre tid. Det ble vel en slags indirekte oppfordring da jeg så at mange andre hadde begynt å gjøre det. Du gjør det mye lettere for den som står bak deg i køen, så den slipper å strekke seg over deg eller inntil deg. Du viser at du er ferdig. Du ser at den bak deg har mye med seg, - det være seg mange varer i hendene, en stappfull kurv eller vogn, x antall krevende barn, mobiltelefon. Du gir nestemann "verdifull" tid, selv om det ikke er så mange sekunder. Når alt kommer til alt setter du vel pris på at personen foran deg har lagt en skillebrikke klar for deg. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #105 Skrevet 10. juni Selvfølgelig er det ikke noe regel på dette. Slutter aldri å more over de som blir helt sjokkert over at andre ikke gjør akkurat det samme som en selv. Samme greia med hvilken vei dorullen skal henge, " jeg trodde ALLE visste at den skal henge med papiret [inn/ut]. Makan!!". Å begynne å bable om "etikette" - gud bedre da har man ikke opplevd mye. Råd til frustrerte folk i kassakø; hvis kunden foran deg ikke legger på skillepinne etter varene sine, legger du skillepinne før du begynner å lempe varene dine på båndet. Det klarer de aller fleste. Anonymkode: cad80...8bc 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni #106 Skrevet 10. juni fjellglad skrev (4 timer siden): Kan det ha noe med hvor man bor å gjøre? Det er helt selvsagt for meg å stå til høyre i rulletrapp, og gå til venstre i rulletrapp. Det er helt selvsagt for meg å legge skillepinne bak egne varer i butikken. Jeg trodde dette var ting "alle" visste, så denne tråden har overrasket meg. Begge deler er normal folkeskikk både i inn- og utland, for å gjøre det enklere for andre. Det har i høyeste grad med hvor folk bor. Jeg var voksen før jeg så en rulletrapp og det er ikke så vanlig å bruke skillepinne her. Så jeg blir litt provosert når folk tror alle slike regler er slik alle vet. Vi har uskrevne regler vi på bygda og,som at vi kjører en bestemt retning på en del av en parkeringsplass. Slik som ingen utenfra kan vite. Men vi går da ikke og kjefter på folk som gjør feil der! Anonymkode: 72a0c...584 1
Touria Skrevet 10. juni #107 Skrevet 10. juni Jeg har merket meg at det er spesielt utlendinger som pleier å legge den brikken bak. Det har ikke vært typisk for nordmenn å gjøre det, men noe vanligere de senere år. Jeg har implementert det selv etter å blitt oppmerksom på det. Synes igrunnen det er greit og blir litt mer effektiv kø av det. Det tar tid før ny "skikk og bruk" etablerer seg og ville aldri kommentert det om noen ikke gjorde det. "Actions speaks louder than words" og regner med det vil bli normen for de aller fleste etterhvert. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni #108 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal jo ikke gå i en rulletrapp… Anonymkode: 33977...8f6 Joda, i rulletrapp som i vanlig trapp og alle andre steder folk beveger seg, så er det mange som skal gå, eller løpe. For de har dårlig tid. Derfor er det, som på andre steder folk beveger seg, vanlig at de som ikke har dårlig tid, og som står stille, står til EN side, og lar det være plass til de som har dårlig tid å passere. Man sperrer ikke hele trappa. På samme måte som at man ikke bevisst kjører i 30 i 80 sonen og ikke slipper forbi folk når man kjører bil. Hvilken side man står på i en rulletrapp er egentlig uvesentlig. Det viktigste er at alle som står, står på samme side. Da blir det et ledig felt å bevege seg i for de som skal gå. Og det med skillepinne er ikke noe jeg har blitt lært opp i, selv om jeg har bodd i Oslo hele livet. Det er noe jeg har forstått av meg selv etter å ha merket hvor viktig funksjonen er. Anonymkode: 552a3...c21
fjellglad Skrevet 10. juni #109 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal jo ikke gå i en rulletrapp… Anonymkode: 33977...8f6 Hvor har du det fra at man ikke skal gå i en rulletrapp? Det kan man selvsagt gjøre. Artikkel fra et kjøpesenter hvor man har sett seg lei på at folk blokkerer rulletrappa så andre ikke kommer forbi (sånn ref de som aaaldri hadde hørt om dette med stå til høyre gå til venstre bortsett fra på kg): https://www.nrk.no/mr/star-du-til-venstre-i-rulletrappen_-1.12068219 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #110 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det har i høyeste grad med hvor folk bor. Jeg var voksen før jeg så en rulletrapp og det er ikke så vanlig å bruke skillepinne her. Så jeg blir litt provosert når folk tror alle slike regler er slik alle vet. Vi har uskrevne regler vi på bygda og,som at vi kjører en bestemt retning på en del av en parkeringsplass. Slik som ingen utenfra kan vite. Men vi går da ikke og kjefter på folk som gjør feil der! Anonymkode: 72a0c...584 Du blir provosert, ja? Skulle ikke mye til 😂 Mye er ganske selvsagt, altså som høvelig oppegående menneske skjønner at man ikke skal blokkere for andre (i en rulletrapp), selv om man ikke vet hvilken side man skal stå på. Samme med skillepinnen - det er mye enklere for den som står foran i køen å legge på skillepinnen enn det er for den bak. Jeg er 100% enig i at det å kommentere når noen unlater å legge den etter seg ( slik som ts nevner) er veldig spesielt og unødvendig, men det forundrer meg at det ikke kommer naturlig å forsøke å gjøre hverdagen enklere for andre når det koster så lite. Anonymkode: dc275...7a1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #111 Skrevet 10. juni Jeg forstår ikke at folk _ikke_ gjør det. Det virker tankeløst. Hvis man får lagt på skillepinne bak, så får personen bak begynt å legge på varene sine i stedet for å bare stå og vente. Anonymkode: 6d3ee...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #112 Skrevet 10. juni Supernaut skrev (På 9.6.2025 den 3.56): Sto i butikken i dag, la varene på båndet, OG la en skillebrikke mellom kunden foran sine varer og mine varer – som et ansvarlig menneske. Damen bak meg: «Du kunne jo lagt en bak også.» Unnskyld meg – siden når er jeg ansvarlig for å skille hennes varer fra mine? Er det ikke logisk at hun legger brikken foran sine egne varer? Jeg legger alltid skillebrikke bak mine varer når jeg er ferdig. nei, det er ingen av dere som er mer ansvarlig enn den andre, men det hadde vært mest praktisk om du la skillebrikke når du var ferdig, og derfor er det mest logisk. Anonymkode: cd314...69b
AnonymBruker Skrevet 10. juni #113 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du blir provosert, ja? Skulle ikke mye til 😂 Mye er ganske selvsagt, altså som høvelig oppegående menneske skjønner at man ikke skal blokkere for andre (i en rulletrapp), selv om man ikke vet hvilken side man skal stå på. Samme med skillepinnen - det er mye enklere for den som står foran i køen å legge på skillepinnen enn det er for den bak. Jeg er 100% enig i at det å kommentere når noen unlater å legge den etter seg ( slik som ts nevner) er veldig spesielt og unødvendig, men det forundrer meg at det ikke kommer naturlig å forsøke å gjøre hverdagen enklere for andre når det koster så lite. Anonymkode: dc275...7a1 Det er pur hersketeknikk å kjefte på folk som ikke gjør det DU anser som en regel. Det er jo noe som må læres og som jeg sier: jeg har lært det på KG men alle er jo ikke på slike forum. Du og andre må bare innse at kultur og uskrevne regler ikke er like overalt og at ikke ting er "selvsagte". Så ja: det provoserer meg! Kom til bygda mi og jeg skal garantert ta deg på noe som vi her har sin uskrevne regler. Anonymkode: 72a0c...584
AnonymBruker Skrevet 10. juni #114 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Samme her! Jeg hadde ikke tenkt tanken engang om jeg ikke hadde lest om det på KG. Sånn er det med mye, stå til venstre i rulletrapp f.eks. aldri hørt om før på kg. Anonymkode: 72a0c...584 Spesielt ikke siden skiltene sier stå til høyre, gå til venstre. Er derfor det alltid står noen til venstre og lager kø , de har lest det på kg. Anonymkode: cd314...69b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #115 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er pur hersketeknikk å kjefte på folk som ikke gjør det DU anser som en regel. Det er jo noe som må læres og som jeg sier: jeg har lært det på KG men alle er jo ikke på slike forum. Du og andre må bare innse at kultur og uskrevne regler ikke er like overalt og at ikke ting er "selvsagte". Så ja: det provoserer meg! Kom til bygda mi og jeg skal garantert ta deg på noe som vi her har sin uskrevne regler. Anonymkode: 72a0c...584 Her venter vi til kassa personen har slått inn varer til den som står foran før vi legger på varer. DET er selvsagt for oss så når du kommer hit så MÅ du vite det. Ikke sant? Anonymkode: 72a0c...584 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #116 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal jo ikke gå i en rulletrapp… Anonymkode: 33977...8f6 Jo. Går nesten alltid i rulletrapp, om jeg ikke har mye og bære på. Noen har veeeeeldig god tid, andre har ikke det. Anonymkode: cd314...69b
AnonymBruker Skrevet 10. juni #117 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo. Går nesten alltid i rulletrapp, om jeg ikke har mye og bære på. Noen har veeeeeldig god tid, andre har ikke det. Anonymkode: cd314...69b Står alltid i rulletrapp. Hvor mye sparer man om man går i stedet for står? Det er ikke mange sekunder. Derfor syns jeg det er latterlig. Anonymkode: 72a0c...584 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #118 Skrevet 10. juni Supernaut skrev (På 9.6.2025 den 3.56): Sto i butikken i dag, la varene på båndet, OG la en skillebrikke mellom kunden foran sine varer og mine varer – som et ansvarlig menneske. Damen bak meg: «Du kunne jo lagt en bak også.» Unnskyld meg – siden når er jeg ansvarlig for å skille hennes varer fra mine? Er det ikke logisk at hun legger brikken foran sine egne varer? Jeg blir ikke fornærmet om noen ikke gjør det. Ei forventer jeg det. Men jeg ser på det som normal høflighet å legge ny skille linje etter mine varer for at de bak meg skal slippe å strekke seg og for å være med på å gi flyt i køen. Anonymkode: 17851...9d9
AnonymBruker Skrevet 10. juni #119 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det har i høyeste grad med hvor folk bor. Jeg var voksen før jeg så en rulletrapp og det er ikke så vanlig å bruke skillepinne her. Så jeg blir litt provosert når folk tror alle slike regler er slik alle vet. Vi har uskrevne regler vi på bygda og,som at vi kjører en bestemt retning på en del av en parkeringsplass. Slik som ingen utenfra kan vite. Men vi går da ikke og kjefter på folk som gjør feil der! Anonymkode: 72a0c...584 I Oslo har vi skrevne regler i mange rulletrapper, allikevel blir det kaos fordi noen vil stå til venstre. Det går jo også an og så hva folk gjør? Står folk til høyre og går til venstre, er det da naturlig og stå til venstre fordi en tar rulletrapp for første gang? Hvis du ser de foran deg legge på skillepinne, er det ikke da naturlig og oppfatte at det er sånn skillepinner brukes om man ser dem for første gang? Hvis jeg kom til bygda di og så at alle andre kjørte en bestemt retning ( ?? ) ville det være unaturlig for meg og tenke at ok da kjører jeg i omvendt retning. Anonymkode: cd314...69b 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #120 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Står alltid i rulletrapp. Hvor mye sparer man om man går i stedet for står? Det er ikke mange sekunder. Derfor syns jeg det er latterlig. Anonymkode: 72a0c...584 Jeg har tatt tiden på jobb. Det er veldig mye tid. Det er ikke noe vits i og prøve og gå på do eller kjøpe kaffe i 10 minutters pausen om man bare blir stående. Hvor mange minutter man sparer kommer selvsagt an på hvor lange rulletrappene er. Uansett om du synes det er latterlig , så er det jo bare og stå til høyre og smile av de som går til venstre fordi de skal rekke en buss, hente i barnehagen , har kort pause i arbeidstiden osv. tenk også på hvor lang kø du måtte stå i for og komme på rulletrappen om ikke 90% gikk. Anonymkode: cd314...69b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå