Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vanlig høflighet å legge pinnen bak deg også.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legger alltid en bak varene mine ja, det er selvsagt. 

Anonymkode: cbf50...f88

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er såpass at man trenger å kommentere det høyt, men har jo selv tenkt tanken «ja du kunne jo…».

Personlig ser jeg ann situasjonen. Hvor mye plass er på båndet, er det en ledig pinne, er den lett tilgjengelig for personen bak til å nå uten å måtte gå over i «mitt personlige område».

Det er jo hyggelig om vi hjelper hverandre. Det er hyggelig å legge en bak om man kan. Men synes det er smålig at andre kommenterer, for det krever ikke kjempe mye å gjøre det selv heller. 

Anonymkode: d9fd3...840

Skrevet (endret)

Den gangen det ble rot fordi han i kassa ikke fikk med seg hvor varene til forrige kunde sluttet og mine begynte (jeg trodde at oppholdet mellom dem var så stort at det var unødvendig å styre med skillepinne, og overvurderte åpenbart hans oppmerksomhet), var det meg han kjeftet på, så han mente tydeligvis at ansvaret lå hos den som sto bakerst...

Jeg legger som regel på en pinne bak varene hvis det står noen bak meg, fordi det er greit for min egen del og fordi pinnene ofte ikke er så lett å nå for den som står bak. Men det er ikke noe jeg vier mye tankevirksomhet uansett hvor i køen jeg står - ser jeg behovet for en pinne foran varene mine legger jeg på en uten å tenke stygge tanker om at kunden foran har forsømt seg og er et dårlig menneske. Man trenger ikke gjøre alle bagateller til kampsaker. 

Endret av Daria
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle butikker har skillepinner. Og en må da følge litt med som kunde når varene blir slått inn.

Å argumentere med at du må betale for andre sine varer? Ja, har du betalt for den foran eller bak deg sine varer, så har du da rett til å ta varene med deg, om du ønsker. Det er da ikke slik at om du betaler for den foran eller bak deg sine varer, så er det fortsatt den bak eller foran deg sine varer. Kjøpt er kjøpt. Vil du ikke ha varene så må de slåss ut av kassen igjen. 

Anonymkode: 3acc6...207

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (20 minutter siden):

Den gangen det ble rot fordi han i kassa ikke fikk med seg hvor varene til forrige kunde sluttet og mine begynte (jeg trodde at oppholdet mellom dem var så stort at det var unødvendig å styre med skillepinne, og overvurderte åpenbart hans oppmerksomhet), var det meg han kjeftet på, så han mente tydeligvis at ansvaret lå hos den som sto bakerst...

Jeg legger som regel på en pinne bak varene hvis det står noen bak meg, fordi det er greit for min egen del og fordi pinnene ofte ikke er så lett å nå for den som står bak. Men det er ikke noe jeg vier mye tankevirksomhet uansett hvor i køen jeg står - ser jeg behovet for en pinne foran varene mine legger jeg på en uten å tenke stygge tanker om at kunden foran har forsømt seg og er et dårlig menneske. Man trenger ikke gjøre alle bagateller til kampsaker. 

Båndet går kontinuerlig, og folk slipper varene sine på båndet med ujevne mellomrom. Det er ikke uvanlig at det er store mellomrom mellom varene til en enkel person fordi noen leter etter lommeboka, må følge opp barnet sitt, snakker i telefonen e.l. mens de legger varer på båndet.

Skillebrikkene er der for å unngå kaos. Den som sitter i kassa har ganske mye som krever oppmerksomheten. De har ikke kapasitet til å følge med på hvilke kunder som legger hvilke varer på båndet samtidig. Det kan fort være 3-4 kunder som har lagt varer på båndet samtidig.

Dette er eksempler på ting jeg måtte følge med på i løpet mer eller mindre samtidig da jeg jobbet i kassa på butikk:

- Man må taste inn ulike firesifrede koder på ting som er i løsvekt (det meste av frukt og grønnsaker). Disse måtte jeg kunne utenat.

- Følge med på at alle varene med strekkode faktisk blir registrert

- Følge med på at ingenting blir registrert dobbelt

- Passe på at alle får tilbud om pose og kvittering

- Ha et ekstra blikk for om noen av varene kan være ødelagt. Melposer og egg var gjengangere, og man vil ikke at kundene skal komme hjem med varer som ikke kan brukes.

- Følge litt med på om noen tar med seg ubetalte varer ut av butikken (butikktyver går ofte bak den som slår inn varer, så det kan være litt krevende)

- Skyve til side varer som kan bli ødelagt dersom de havner på båndet (egg, ukeblader, etc.)

- Følge med på kødannelse og tilkalle kollegaer dersom det blir kø eller noen trenger å hente ut en pakke.

- Følge opp tilfeldige mennesker som dukker opp nederst på båndet for å spørre om ting, men ikke gidder å stå i kø (f.eks.: hvor kundetoalettet på kjøpesenteret er, spørsmål om parkeringsautomaten utenfor, ber om en ekstra pose, spør om du kan sitte barnevakt mens de handler(!), etc.)

I tillegg skal man helst forsøke å få kundene til å føle seg sett (blikkontakt, smil, oppfølging av tidligere samtaler med faste kunder)  :)

Det er en jobb som kan kreve ganske mye oppmerksomhet, gode sosiale evner og evne for multitasking. Men ingen kan få med seg alt, og derfor er man avhengige av at kundene bruker skillepinnene. 

Jeg har tatt en lang universitetsutdannelse og jobber nå på et felt som mange ser på som ganske krevende. Men jeg er ikke halvparten så sliten i hodet på slutten av dagen som det jeg var da jeg jobbet i butikk :)

Anonymkode: ee4c0...17b

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Supernaut skrev (12 timer siden):

Sto i butikken i dag, la varene på båndet, OG la en skillebrikke mellom kunden foran sine varer og mine varer – som et ansvarlig menneske.

Damen bak meg: «Du kunne jo lagt en bak også.»

Unnskyld meg – siden når er jeg ansvarlig for å skille hennes varer fra mine? Er det ikke logisk at hun legger brikken foran sine egne varer?

Har bodd i DK. Det var det helt vanlig. Hvis jeg glemte å legge på en skillepinne bak, så gikk jeg påminnelse av det av den bak. Dette har jeg tatt med meg hjem til Norge. Synes det er en fin og høflig gest. 

Anonymkode: 7f6a9...816

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt legger man en etter sine varer, noe annet er bare dårlig folkeskikk. Kan man gjøre andres liv enklere med så små handlinger er det veldig spesielt å la være. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke på det som mitt ansvar å legge skillebrikke mellom meg og kunden bak meg sine varer, men jeg gjør ofte det hvis det står noen bak meg og de har f eks hendene fulle eller en kurv/vogn full. Det er en ting mindre de trenger å tenke på akkurat da. Jeg gjør det som en hyggelig gest. Jeg har også opplevd at andre har gjort det samme for meg. 

Så med andre ord er det ikke ditt ansvar, men du kan gjøre det for å være hyggelig. Folk vil nok sette pris på det. Da slipper de å strekke seg over hele båndet for en skillebrikke. 

Endret av Kittykat
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo ikke etikette hvis det ikke er vanlig. Jeg opplever svært sjeldent at noen legger skillepinne bak varene sine, så hadde ikke visst at dette var en greie, hvis jeg ikke hadde lest om det her på KG.

Anonymkode: 80b73...5c5

Samme her, ser det svært sjeldent. Jeg pleier ikke å legge skillepinne bak egne varer, men gjør der innimellom om jeg ser at det er behov.

Phoenix Heart skrev (9 timer siden):

Samme her. 

Syns TS lager et problem av ingenting. 

Jeg synes det er motsatt; at kunden bak lagde et problem av ingenting. Man trenger jo ikke å hyle ut om alle småting man irriterer seg over. Regner med at Ts ikke lagde noe stort vesen av å bli offer for et slikt utbrudd...

Anonymkode: dd1a0...3a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er jo ikke etikette hvis det ikke er vanlig. Jeg opplever svært sjeldent at noen legger skillepinne bak varene sine, så hadde ikke visst at dette var en greie, hvis jeg ikke hadde lest om det her på KG.

Anonymkode: 80b73...5c5

Samme her! Jeg hadde ikke tenkt tanken engang om jeg ikke hadde lest om det på KG. 

Sånn er det med mye, stå til venstre i rulletrapp f.eks. aldri hørt om før på kg. 

Anonymkode: 72a0c...584

AnonymBruker
Skrevet

Herregud,så mye rart man skal høre om. Noen ganger legger jeg den foran varene mine,noen ganger bak,noen ganger tenker jeg ikke på det i det hele tatt. Om den foran meg ikke har lagt på,så gjør jeg bare det selv. Hvor vanskelig er det liksom? 

Anonymkode: 79c05...daa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på. 

Det koster så lite å gjøre det. 

Anonymkode: 36c95...12a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Samme her! Jeg hadde ikke tenkt tanken engang om jeg ikke hadde lest om det på KG. 

Sånn er det med mye, stå til venstre i rulletrapp f.eks. aldri hørt om før på kg. 

Anonymkode: 72a0c...584

Kan det ha noe med hvor man bor å gjøre? Det er helt selvsagt for meg å stå til høyre i rulletrapp, og gå til venstre i rulletrapp. Det er helt selvsagt for meg å legge skillepinne bak egne varer i butikken. Jeg trodde dette var ting "alle" visste, så denne tråden har overrasket meg. Begge deler er normal folkeskikk både i inn- og utland, for å gjøre det enklere for andre.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å legge på om jeg husker på det. Ikke fordi jeg mener det er mitt ansvar, men fordi jeg syns det er hyggelig og det er enklere for meg å gjøre det.

Anonymkode: bd2e2...4fd

AnonymBruker
Skrevet
fjellglad skrev (3 timer siden):

Kan det ha noe med hvor man bor å gjøre? Det er helt selvsagt for meg å stå til høyre i rulletrapp, og gå til venstre i rulletrapp. Det er helt selvsagt for meg å legge skillepinne bak egne varer i butikken. Jeg trodde dette var ting "alle" visste, så denne tråden har overrasket meg. Begge deler er normal folkeskikk både i inn- og utland, for å gjøre det enklere for andre.

Man skal jo ikke gå i en rulletrapp…

Anonymkode: 33977...8f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 5.12):

Jeg legger skillebrikken på før jeg legger opp mine varer, tenker det er neste kunde som skal legge på brikken før dennes varer legges opp. Burde ikke være så vanskelig dette.

Anonymkode: 339bc...932

Og jeg legger alltid skillebrikken bak mine varer.

Da slipper neste kunde å gjøre dette, burde ikke være så vanskelig dette. 

Anonymkode: 6431b...157

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg går det på ren autopilot å legge en skillepinne bak mine varer så sant det er noen bak meg. Jeg står jo normalt nærmere dem enn en bak meg som skal til å begynne å legge sine første varer på båndet. Tenker det er helt normal høflighet.

Så er det for all del ganske sært å konfrontere noen åpent med deres skillepinnebruk (eller mangel på sådan). Da hadde jeg fremstått vel så pussig som den som ikke gadd å løfte en finger for nestemann i køen, så det hadde jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 9814a...34c

• Liker 3
Skrevet

jeg legger alltid bak mine varer, ikke for at jeg MÅ, men lov å være hyggelig, og den bak meg rekker jo knapt frem til de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid sett på det å legge på skillepinne bak mine varer, om det står noen bak, som en hyggelig gest. 

Både fordi jeg står nærmere skillepinnene, fordi det gjør at de kan begynne å legge på sine varer uten at de trekkes inn i mine, og fordi det enkelt og greit gjør ting lettere og mer effektivt både for oss som kunder og for den som sitter i kassa. 

Jeg har aldri sett på det som et krav eller en regel. Men jeg kjenner jeg irriterer meg over det når andre ikke gjør det. 
Det er gjerne de samme som ser stygt på meg om jeg lener meg over deres varer for å rekke bort til skillepinnen også. 

Anonymkode: 552a3...c21

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...