Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 8.35):

Og Sverige! I Sverige skal man også legge varene en og en på båndet og strekkoden på en måte så det blir minst mulig slitasje på håndleddet til den som sitter i kassa. Så, man skal legge BAK seg. 

Anonymkode: 4b7ce...583

På Nordbysenteret er det skiltet hvordan varene skal legges på båndet. Men er det noen nordmenn som gjør det?? Veldig få. 

Jeg bor i Sverige, og var innom Nordbysenteret for en tid tilbake da jeg var på de traktene. Så jeg gjorde som jeg alltid gjør på butikken, som det altså sto på skiltet. Varene med strekkoden opp og vendt mot meg. Tror vedkommende i kassa der var oppgitt over alle som ikke gjør som det er skiltet. Hun takket høyt, sånn at de fleste som sto rundt der må ha hørt det.

Anonymkode: adba5...f69

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her venter vi til kassa personen har slått inn varer til den som står foran før vi legger på varer. DET er selvsagt for oss så når du kommer hit så MÅ du vite det. Ikke sant? 

Anonymkode: 72a0c...584

Det er jo en veldig ineffektiv måte å gjøre ting på. Som ikke fungerer på steder der det er mye mennesker og lang kø. 
Dermed finner man måter å effektivisere, slik at køen går fortere for alle. 

Men dersom det ikke er et problem på bygda, så presser det seg heller ikke frem noen endring. 

Jeg tipper jeg ville tatt dette helt greit om jeg kom på bygda. Om det ikke er noen bak meg i køen, og den foran ikke legger på noen pinne, så ville jeg normalt sett blitt stående med varene til forrige kundes varer var scannet, før jeg begynte å legge på. Det hadde jo ikke vært noe stress. Det var ingen kø bak meg som ble sinket av at jeg ventet.

Det er slik i det fleste samfunn, at jo flere mennesker på samme område, jo større behov for struktur for at ting skal flyte. 
Som på kollektivtransport i byer i Asia. Folk går til siden og slipper av andre før de går på. For det er jo stappfullt, og masse folk som skal både ut og inn. 
Mens Nordmenn på små steder ikke tenker at noen skal ut, og starter med å gå inn selv med en gang. (Og blokkerer både seg selv og de som skal ut.) 

Anonymkode: 552a3...c21

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er pur hersketeknikk å kjefte på folk som ikke gjør det DU anser som en regel. Det er jo noe som må læres og som jeg sier: jeg har lært det på KG men alle er jo ikke på slike forum. Du og andre må bare innse at kultur og uskrevne regler ikke er like overalt og at ikke ting er "selvsagte". 

Så ja: det provoserer meg! Kom til bygda mi og jeg skal garantert ta deg på noe som vi her har sin uskrevne regler. 

Du virker generelt bare veldig sint - hvor har jeg kjeftet på noen som helst? Stråmannsargumentasjon vinner ingen debatter, sånn for fremtiden. Jeg skrev (og mener fortsatt) at man bør gjøre det man kan for å forenkle hverdagen til andre, spesielt når det koster så lite. Da forsøker man å unngå å stå i veien , eller legger på en skillepinne bak - ikke nødvendigvis fordi det er en regel, men fordi man er et ok menneske. Som en annen over her skrev - ser man at mange andre stiller seg til høyre i rulletrappa, da kan man kanskje vurdere å gjøre det samme - følger man litt med rundt seg er det utrolig hva man kan fange opp.

Anonymkode: dc275...7a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 8.24):

Da kan du lage en ny fast rutine hvor du legger en bak også. Du klarer det! 

Det fremstår uhøflig og egoistisk å ikke legge en pinne bak varene sine.

Anonymkode: 5092d...cad

Men da får ikke personen bak den faste rutinen å legge på båndet foran varene. Jeg kjenner meg faktisk litt brydd, det er min rutine å putte pinnen før varene.

Anonymkode: cbd79...b36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Oslo har vi skrevne regler i mange rulletrapper, allikevel blir det kaos fordi noen vil stå til venstre. Det går jo også an og så hva folk gjør? Står folk til høyre og går til venstre, er det da naturlig og stå til venstre fordi en tar rulletrapp for første gang? Hvis du ser de foran deg legge på skillepinne, er det ikke da naturlig og oppfatte at det er sånn skillepinner brukes om man ser dem for første gang? 
Hvis jeg kom til bygda di og så at alle andre kjørte en bestemt retning ( ?? ) ville det være unaturlig for meg og tenke at ok da kjører jeg i omvendt retning. 

Anonymkode: cd314...69b

Poenget er at ikke mange bruker skillepinne her og da er det ingen å lære det av .Jeg er så "heldig",og lærer det av professorene på KG. Men ikke alle er her. Forstår du hva jeg sier?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du virker generelt bare veldig sint - hvor har jeg kjeftet på noen som helst? Stråmannsargumentasjon vinner ingen debatter, sånn for fremtiden. Jeg skrev (og mener fortsatt) at man bør gjøre det man kan for å forenkle hverdagen til andre, spesielt når det koster så lite. Da forsøker man å unngå å stå i veien , eller legger på en skillepinne bak - ikke nødvendigvis fordi det er en regel, men fordi man er et ok menneske. Som en annen over her skrev - ser man at mange andre stiller seg til høyre i rulletrappa, da kan man kanskje vurdere å gjøre det samme - følger man litt med rundt seg er det utrolig hva man kan fange opp.

Anonymkode: dc275...7a1

Jammen jeg ser ikke mange som bruker skillepinne her,jeg har lært det av professorene på kg! 

Jeg er glad jeg bor på bygda uten rigide folk og rigide "regler"jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Poenget er at ikke mange bruker skillepinne her og da er det ingen å lære det av .Jeg er så "heldig",og lærer det av professorene på KG. Men ikke alle er her. Forstår du hva jeg sier?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jammen jeg ser ikke mange som bruker skillepinne her,jeg har lært det av professorene på kg! 

Hvorfor skriver du det samme to ganger?

Anonymkode: 6d3ee...9a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi folk tydeligvis har tungt for det! 

AnonymBruker
Skrevet

Oi sann. Aldri lagt på bak mine varer, pga jeg så sjeldent ser noen gjøre det. Virker jo som om det er veldig vanlig ifølge kg, men ikke representativt med RL. 

Anonymkode: 52d07...bca

• Liker 1
Skrevet

Var på butikken i formiddag. La på pinne både foran og bak.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt at det er min jobb å legge pinne bak mine varer, ja. Også foran, hvis det ikke er gjort allerede.

Anonymkode: 30d91...05f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er god skikk å legge skillepinne bak egne varer når det er flere i køen, for da trenger ikke nestemann å stekke seg forbi deg etter pinnen. Aldri om jeg hadde kommentert på det da, men nå lærer du jo faktisk hva god skikk er da.

Endret av katties
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er pur hersketeknikk å kjefte på folk som ikke gjør det DU anser som en regel. Det er jo noe som må læres og som jeg sier: jeg har lært det på KG men alle er jo ikke på slike forum. Du og andre må bare innse at kultur og uskrevne regler ikke er like overalt og at ikke ting er "selvsagte". 

Så ja: det provoserer meg! Kom til bygda mi og jeg skal garantert ta deg på noe som vi her har sin uskrevne regler. 

Dette må være den skumleste trusselen som har blitt skrevet på KG.

Anonymkode: 038f8...e9a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg står å blokkerer (fordi han foran meg står å blokkerer slik at jeg ikke kan gå 2 skritt fremover), slik at personen bak ikke får tak i skillepinnene uten å måtte strekke seg forbi meg, klint inntil meg, så legger jeg så klart på en bak mine varer. 

Hvis jeg står rett foran kassen og vedkommende bak har fri tilgang til skillepinnene så er det hans ansvar. 

Anonymkode: cb26e...857

AnonymBruker
Skrevet
Supernaut skrev (På 9.6.2025 den 3.56):

Sto i butikken i dag, la varene på båndet, OG la en skillebrikke mellom kunden foran sine varer og mine varer – som et ansvarlig menneske.

Damen bak meg: «Du kunne jo lagt en bak også.»

Unnskyld meg – siden når er jeg ansvarlig for å skille hennes varer fra mine? Er det ikke logisk at hun legger brikken foran sine egne varer?

Jeg har alltid lagt en skillebrikke bak mine varer hvis det er folk bak meg i køen, og det er det jeg er vandt med at andre gjør også. Det er ikke alltid enkelt å nå skillebrikken for den bak, og det er ikke alltid heller enkelt å se når personen foran faktisk er ferdig med å lempe på varer (spesielt hvis de skal ha snus eller medisiner eller noe annet bak kassa). Når det er sagt, syntes jeg det var utrolig rart at hun bak kommenterte på det. Jeg tenker veldig lite over om andre folk gjør det eller ikke, og blir ikke sur hvis de ikke gjør det. Så veldig merkelig reaksjon fra henne, selv om jeg selv er vandt med at man gjør det sånn

Anonymkode: dbf67...5ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi folk tydeligvis har tungt for det! 

Det er jo ikke at folk har tungt for det. 
Vi forstår fint at folk på bygda, som ikke har problemer med lange køer i butikken, ser behov for å bruke skillepinne. 
Mens i mer folketette strøk og situasjoner, så vil flere forvente at dette blir brukt, og både påpeke for de som ikke bruker, eller være litt "demonstrative" i oppførselen sin. 
Nettopp fordi du ved å ikke følge normen og hjelpe køen med å bli mer effektiv, er til hinder for alle de bak deg. Og det er det lav toleranse for. 

Det blir som de som går opp en trapp og så stopper på toppen. (Eller rulletrapp). De hindrer alle bak i å komme frem, og kan forvente å bli dyttet til siden eller bedt om å flytte seg. 
Men om de er de eneste i trappen, så vil det ikke skje, for da er det ikke noe problem. 

Jeg antar at andre ting er mer intuitivt, også om man bor på mindre steder. Som at dersom det er kø, så stiller man seg bakerst, og ikke forsøker å gå inn fremst i køen? 
Det er ikke alle som har lært det heller. Men de fleste forstår det nesten av seg selv. 

Du nevner jo at dere har egen måte å kjøre på enkelte steder, for å få flyten. Så noen steder har det åpenbart presset seg frem måter å samhandle på, selv om det ikke er regler alle kjenner. 
Jeg vil nok også tro at en som ikke følger disse reglene lett kan få tilsnakk, tutes på, eller irritere folk rundt. 

Anonymkode: 552a3...c21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei. Jeg tenker at hvis det ikke er skillepinner der du bor er det ingen viktig ting og lære, men hvis en beveger seg utenfor grenda og til butikk med skillepinner kan en følge med på hva andre gjør.

jeg tror ikke de fleste som ikke legger på skillepinne eller om står til venstre i rulletrappen gjør det fordi de ikke har professorer og lære av, jeg tror de ikke bare gidder og er uoppmerksomme. 
hadde det vært 0,01% som gjorde feil fordi de tok rulletrapp eller var i butikk med skillepinner for første gang hadde det ikke blitt et irritasjonsmoment, heller noe vi hadde smilt litt av. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette må være den skumleste trusselen som har blitt skrevet på KG.

Anonymkode: 038f8...e9a

Vi må få navnet på bygda. Hele kg til bygda i sommer for og se hvor tøffe de er når vi ikke skjønner de uskrevne interne bygdereglene . 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sikkert ikke så mye annet og gjøre, når man hverken har tilgang til skillepinner eller rulletrapp. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Oi sann. Aldri lagt på bak mine varer, pga jeg så sjeldent ser noen gjøre det. Virker jo som om det er veldig vanlig ifølge kg, men ikke representativt med RL. 

Anonymkode: 52d07...bca

Mange som tror at det som står på kg er almenn kunnskap 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...