Gå til innhold

Hva koster en privat adhd/autisme utredning?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja hvor mye kan en privat ADHD/autisme utredning koste ? Jeg håper om å ha råd til en utredening en vakker dag men greit å vite omtrent hva det vil koste

dere som har tatt det hvor i Norge tok dere det?

Anonymkode: 8133e...038

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varierer stort sett mellom 15 - 30 000 ,-

Anbefaler at du går til noen med godt rykte, slik at utredningen foregår ordentlig og du får riktig diagnose. 

Anker er vel en som går igjen som blir anbefalt

https://klinikktoppetasjen.no/vare-spesialister/espen-anker/

Anonymkode: 40368...ce6

AnonymBruker
Skrevet

Privat - rundt 50 000. 

Hver time alene koster 2000 ca så skal det testes, skrives rapporter, innhente informasjon osv osv osv. 

Anonymkode: bd303...493

AnonymBruker
Skrevet

Se på det som en investering. Med medisiner blir du i stand til å ta utdanning og jobbe mye mer så du tjener det inn igjen.

Anonymkode: 2f388...6f9

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til utredningen kommer medisinprøvingen. Hvor mye den koster kommer an på hvor lang tid det tar å finne riktig medisin og dose.   Selv holder jeg på med medisinprøving nå.  Jeg tok digitalt siden det er billigst og mest lettvint. Betalte 2900 kroner for første time. For oppfølgingstime så er det 1600 kroner. 

Så når du ser på prisoverslag så se på hva det inkluderer.  Når det kommer til medisinprøving så tror jeg ingen psykiatere gir noen garantier på forhånd, siden det kan være så individuelt hvor lang tid det tar å finne riktig medisin og dose. I tillegg til at noen aldri finner riktig medisin og dose. 

Nå blir disse kostnadene spredd utover tid. Man betaler etter hver time. Og det må gå litt tid mellom hver time siden man faktisk skal teste medisinene. 

Om du skal ta utredning privat så ville jeg prioritert ADHD-utredning fremfor autisme-utredning om du må spare på pengene. Autisme kan ikke behandles medisinsk så den diagnosen har ikke noe å si for hva slags behandling man kan få. 

Veldig leit at det er så dyrt med disse utredningene samtidig som det offentlige har sprengt kapasitet. De som er hardt rammet av ADHD/autisme  jo ofte dårlig økonomi. 

Anonymkode: 2b2a4...38e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du gjøre det privat? Ved ordentlig behov burde fastlegen klare å få deg på utredning. Private diagnoser er heller ikke like troverdige overfor f.eks. NAV.

Anonymkode: 837c2...fef

Skrevet

Har du tatt autisme tester på nett? Og for adhd? Det er jo en liten indikator framover hvis du skal trenge det.☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...