Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby som er 9mnd. Så og si alltid fornøyd. God motorisk utvikling. For at han skal leke aktivt med leker foretrekker han at jeg ligger på gulvet sammen med ham, dersom jeg setter meg opp i en stol noen meter fra ham, kommer han krypende bort til meg og skal reise seg opp. Slik er det hele tiden. Når jeg ligger på gulvet sammen med ham og prøver å leke, så kan vi leke en liten stund før han begynner å klatre på meg. Har inntrykk av at han heller vil «klatre» og reise seg opp, enn å leke, altså at han synest det er mer morsomt. Dette har vedvart ganske lenge… Så derfor lurer jeg på om det er normalt?? Kan det vere autisme? Han gir god blikk kontakt. Babler masse, sier «mamma». 

Anonymkode: 75221...964

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en baby som er 9mnd. Så og si alltid fornøyd. God motorisk utvikling. For at han skal leke aktivt med leker foretrekker han at jeg ligger på gulvet sammen med ham, dersom jeg setter meg opp i en stol noen meter fra ham, kommer han krypende bort til meg og skal reise seg opp. Slik er det hele tiden. Når jeg ligger på gulvet sammen med ham og prøver å leke, så kan vi leke en liten stund før han begynner å klatre på meg. Har inntrykk av at han heller vil «klatre» og reise seg opp, enn å leke, altså at han synest det er mer morsomt. Dette har vedvart ganske lenge… Så derfor lurer jeg på om det er normalt?? Kan det vere autisme? Han gir god blikk kontakt. Babler masse, sier «mamma». 

Ikke sett disgnoser på baby. Da har de alt.

Det er helt normalt at mennesker  generelt er interessert  i forskjellige.  Ikke alle elsker puslespill og lego feks.  Høres  ut som barnet  ditt har mest fokus på fysisk aktivitet og mestring. Så da støtter du barnet  på det. 

Anonymkode: ce62c...74f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan du kan konkludere med at det kan være autisme? 

Anonymkode: 6388d...d97

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Babyer har et medfødt instinkt om å holde seg nær omsorgsperson, det er sånn arten vår har overlevd. Helt normalt at babyer og småbarn er klengete. 

Anonymkode: 7e422...2c9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helt vanlig. De vil bli sett av mamma. 

Anonymkode: 7689a...6f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

autisme fordi babyen vil være med mammaen?🙈

Anonymkode: 800e4...8dc

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt normalt! Det er sånn det skal være. Unger synes ofte det er mer spennende å klatre på noe/noen enn å leke med leker. Tror aldri jeg har sett et så lite barn «leke aktivt med leker», de synes jo ofte det er mer interessant med et kjøkkenredskap og pappesker enn en leke fra lekebutikken.

Ville for øvrig vært mer bekymret for autisme om ungen var mer interessert i en leke enn å søke kontakt med sine omsorgspersoner.

Anonymkode: 25c7a...b28

• Nyttig 1
Gjest Haldrup
Skrevet

Små barn forstår ikke konseptet "Å LEKE" de vil bare frem og videre, samt ha oppmerksomheten din hele tiden.... Du får bare følge med og glede deg over at han interesserer seg for deg.... Hadde han krøpet vekk eller vært stille hele tiden hadde vært mer tankevekkende.... Alt du beskriver er HELT NORMALT.... ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Ta et COS kurs på hs, får du forståelse for hvorfor det er slik. 

Anonymkode: eeb72...664

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så små babyer begynner ikke å faktisk leke før de er nærmere 14 måneder. Du beskriver at han vil klatre over deg, det er noe babyer gjør når de øver på krabbing, balanse, reise seg, gå. Det er også lek og sanseerfaring å kravle over foreldrene, men mest for å utvikle motoriske ferdigheter.

Anonymkode: 16daa...e3c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar!! Er førstegangs og prøver så godt jeg kan.. Årsaken til at jeg plutselig blir «usikker» er pga en kommentar jeg fikk fra en barnehagelærer da vi var på åpen dag i barnehagen. Fikk spørsmål om baby ikke liker å leke, da han hele tiden krøp til enten meg eller far, samt at de synest det var rart at baby brukte lang tid på å tørre å utforske. De andre barna som var der var flere år gamle. 
Autisme var bare en tanke jeg hadde.
Skal faktisk ta COS kurs nå om 2 uker, så det ser jeg frem til!

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for alle svar!! Er førstegangs og prøver så godt jeg kan.. Årsaken til at jeg plutselig blir «usikker» er pga en kommentar jeg fikk fra en barnehagelærer da vi var på åpen dag i barnehagen. Fikk spørsmål om baby ikke liker å leke, da han hele tiden krøp til enten meg eller far, samt at de synest det var rart at baby brukte lang tid på å tørre å utforske. De andre barna som var der var flere år gamle. 

Ts

Da vil du få vite at barnet kryper til deg for bekreftelse og kjærlighet. At babyen ser på deg som en stor trygghet og at du er god nok 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da vil du få vite at barnet kryper til deg for bekreftelse og kjærlighet. At babyen ser på deg som en stor trygghet og at du er god nok 

Takk!! Føler selv vi har hatt ett godt samspill hele veien!

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tankeløs kommentar fra bhg, tenker det er helt normalt at når man er på besøk et nytt sted er barnet mer opptatt av å komme bort til deg for trygghet enn å utforske. Helt normalt, og sunt! 
Høres ut som en helt vanlig baby ♥️

Anonymkode: 2e1b0...093

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts

Kanskje hun av en eller annen grunn trodde barnet ditt var eldre. Uansett rart at de driver og kommenter sånt på åpen dag. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 50f78...960

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler circle of security foreldreveiledningskurs. Da får du svar på mye av det du lufter her. Aller best om far også prioriterer dette. 

Babyen høres helt normal ut ut fra din beskrivelse. 

Anonymkode: b6f82...876

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde en lang periode der hun brukte 80% av "leketiden" sin på å forsøke å komme seg frem og opp. Føltes som alt hun ville gjøre var å klatre, øve på å stå og gå og forsøke å få tak i ting utenfor reach (ikke leker...).

Anonymkode: 25500...5ca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips om ulike kurs!! Skal definitivt sjekke ut!

AnonymBruker
Skrevet

Babyen din er bare 9mnd og ønsker kontakt med deg og far. 

Det sakt så er vi mennesker forskjellige også som babyer og barn. Ikke alle liker å leke, tegne, bygge lege osv. Hvis babyen vil opp og frem så støtt babyen din i det å få utforske.

Mitt barn skulle bare gå når hxn først lærte det, var ikke snakk om å sitte i en sandkasse eller leke med noe rolig. Vi var ute å gikk mye.. 

Anonymkode: bc8be...0b3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 14.43):

Jeg ville tenkt at det er 110% normalt at et 9 mnd gammelt barn BARE vil reise seg opp og klatre. De skal jo straks lære å gå? De blir jo besatt av å komme seg opp... Fra 6 mnd eller egentlig så snart de klarer å komme seg oppover er det bare det de skal, og bare det de vil. Sånn ca. Snart vil han bare klatre og reise seg i senga heeeeeele natta, for å lære seg å gå. Morsom fase det der :D Følg barnet! Tilrettelegg for klatring og fysisk lek! Mine to jenter lå aldri stille og lekte som babyer, de elsket å krype rundt, krabbe, klatre, så gå, løpe, hoppe... eldste har aldri egentlig lekt med leker. Yngste ble sikkert en 4 år før tålmodigheten til å sitte og leke med figurer kom. De er helt diagnosefrie, faglig veldig sterke på skolen, og samtidig veldig gode i sine fysiske aktiviteter. Og vi har hatt overraskende lite skader, de har aldri falt mye, aldri brukket noe eller skadet seg egentlig. Tross en svært aktiv hverdag. Tenker det er GULL å la dem holde på fysisk på trygge måter så mye som mulig når de er små. De blir sterke, får god balanse, god kroppskontroll, og alt som er viktig og gøy :) 

Leker ja. En ting man kan bli overrasket av som forelder, er at man egentlig aldri hadde trengt å kjøpe en leke. Jo mer leker man har, jo mindre lekes de med. Beste leken her i alder 1-2 år var en gammel overmadrass vi la på gulvet i stua der det kunne lekes, klatres og herjes. 

Etter min mening har du et helt normalt barn, men du må kanskje vurdere dine forventinger til et barn, for de er ikke som på tv eller i magasiner...for å si det sånn. De SKAL være aktive og fulle av liv og energi!

Anonymkode: bd1b2...512

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...