Gå til innhold

Ta med bilstoler til «syden»

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner hadde med oppblåsbare bilstolputer. Hennes barn var 5 og 4. hvor trygg de er vet jeg ikke.

Anonymkode: 1e718...18b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En jeg kjenner hadde med oppblåsbare bilstolputer. Hennes barn var 5 og 4. hvor trygg de er vet jeg ikke.

Det finnes en oppblåsbar bakovervendt bilstol - Nachfolger. Den er veldig trygg. 

Anonymkode: 12f2b...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg alltid lurer på i disse trådene: hvordan rent praktisk tar dere med seter inn på flyet? Hvordan monterer dere de i flysetet? Har dere spesielle seter? Kan ikke se for meg å dra med med en BeSafe stretch feks inn i et flysete..? 

Anonymkode: c8c87...fe9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er godkjente på linje med andre seter. Vi bruker dem for 9 og 6 åring. 9 kunne sittet uten men de tar null plass. De bilsetene du får fra et leieselskap i syden for 3000 er ikke i nærheten av å være verdt 3000 om de så er splitter nye. Det er en skikkelig pengemaskin de har kommet opp med for å presse utgangsprisen ned. 

Anonymkode: d48ee...449

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 9.43):

Vi var på reis i mai, og brukte da bilpute til 5- snart seksåringen vår. 
Kan brukes fra 122 cm høy. 
Jeg ville tatt med bilpute til yngste, og latt niåringen sitte uten. 
Som regel kjører man bare to ganger når på ferie- til og fra flyplassen.

Anonymkode: 91c39...99b

Måtte smile litt av den - så forskjellige vi er ☺️ Vi farter alltid masse rundt når vi er i andre land. 

Anonymkode: 20722...786

AnonymBruker
Skrevet

De har sikkert barnestoler til salgs der dere skal, Du er hysterisk.

Anonymkode: dea86...73b

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte mifold seter når barna var mindre. Dette er ikke direkte seter, men en anordning for å holde selen på plass. Disse er så små at de får plass i vanlig bagasje. 

Anonymkode: a1a25...30d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke hysterisk å ønske å sikre barna sine i bil. Det er heller ikke veldig praktisk å skulle dra i butikken og se etter seter når man har leid bil som står klar på flyplassen og man er på ferie. Det vanlige er å leie seter eller ha med. Mange steder får man veldig dårlige seter når man leier. 

• Nyttig 2
Skrevet

Det har jeg hatt med mange ganger. Sender som spesialbaggasje. Litt nervøs for hvordan stolen blir behandlet... Men sikkert bedre enn stoler du kan leie i utlandet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke hysterisk å ønske å sikre barna sine i bil. Det er heller ikke veldig praktisk å skulle dra i butikken og se etter seter når man har leid bil som står klar på flyplassen og man er på ferie. Det vanlige er å leie seter eller ha med. Mange steder får man veldig dårlige seter når man leier. 

Et sete er et sete. Bedre enn ingenting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et sete er et sete. Bedre enn ingenting.

Nei...et sete er ikke et sete. Sete går etter alder og vekt. Du setter ikke en på 2 år i fremovervendt sete ( som du ofte får dere nede,)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor skal du begynne å rote rundt etter det? Syden er så mangt men er det en gresk øy f.eks. så ligger den ene sjappa som selger sånt i øyhovedstaden som stort sett aldri er i nærheten av hotell. Alle tar med eller leier av selskapet. Når leieselskapene da tar en formue for skitne og dårlige seter står man igjen med å ta med selv.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Måtte smile litt av den - så forskjellige vi er ☺️ Vi farter alltid masse rundt når vi er i andre land. 

Anonymkode: 20722...786

Her også. Kjører de aller fleste dagene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 1.47):

Noen som har gjort det? Går det greit? 

Vi skal leie bil og må betale ca 3000 kr for å inkludere bilstoler til barna. Tenker det kanskje kan gå greit å ha med selv? Barna er 5 og 9 år.

Anonymkode: 9954c...fa9

Hadde aldri sendt daglig bruk bilstoler med fly. De kan bli skadet og har da null sikkerhet i verste fall. 

Anonymkode: 7c94e...29c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 2.48):

Er ikke de barna i sitte pute alder. Eldste på 9. Det får du med som håndbasje

Anonymkode: 312c2...ca8

En 5 åring skal da ikke sitte på pute.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når minste var 1,5 hadde vi med two way til syden. Null problem å ta den med.

Anonymkode: 10240...ba6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet denne diskusjonen handler om syden, men alt for mange er slappe og uinformerte om anbefalinger og lovverket når det gjelder sikring av barn i bil på norske veier. Virker også som om mange ta enda lettere på dette når de er utenlands. 

Nedenfor lover og anbefaling på norske veier

• Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
  • Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er airbag. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
  • dersom barn under 140 sitter i passasjersetet foran, skal airbag skrues av. (unntak i nyere biler der det er noe annet spesifisert i manualen)
  • Det anbefales å først bruke bilrute når barnet har passert 22 kg OG 125 cm
  • trygg trafikk har en fin 5-punkts sjekkliste som viser når og hvordan barne bør kunne sitte for å sitte riktig uten sete
  • Hovedgrunnen til å sikre barne fram til 10-12 årsalderen er fordi hoftekammen ikke er ferdig utviklet og for at belteføringen skal bli riktig.
  • Hovedgrunnen til å sikre mindre barn (bakovervendt) handler i hovedsak om hodets vekt i forhold til kroppsvekt og at de ikke har sterk nor muskulatur og beinutvikling og derfor lettere får alvorlige skader i en kollisjon.
  • husk at det ikke er anbefalt å bruke 5-punkts sele dersom barnet sitter framovervendt.

Min erfaring er at tilgjengelig bilsikring av barn i "syden" er litt tilfeldig. Så ta med om du vil være sikker.

Anonymkode: 84c8d...843

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lang rant om sist gang vi hadde med bilstol på fly!  

Hadde nettopp en skikkelig ubehagelig tur med Sunclass (ving), og hadde med britax twoway, som jeg har hatt med på masse flyvninger tidligere, inkludert charter med ving. Alltid fått ros fra besetningen ombord. Men ikke denne gangen! Tvert imot ble jeg kjefta opp, tenk å være så totalt blåst at jeg hadde med ET BARNESETE inn på ET FLY! Dette handlet om SIKKERHET og jeg var det verste mennesket som hadde eksistert noensinne som satte alle i FARE! Jeg måtte love dypt og hellig at jeg ALDRI skulle ta noe sånt med inn på et fly igjen! Kollegene hennes var hyggelige og beklaget situasjonen, mens hun var sur hele turen.

De neste dagene ble jeg spammet av ving med beskjeder om at det var aldeles ikke lov å ha med barneseter på fly! De både ringte og sendte meldinger. Jeg prøvde å forklare hva slags sete det var, at det passer inn i flysetet, at man fester det med flyets belter først, så den lille 2-åringen sitter mye tryggere. Men nei, det var ikke snakk om! 

Så da en av ving-vertene kom til hotellet gikk vi og snakket med ham fysisk for å høre hvordan de ville vi skulle sende setet. Da fikk vi beskjed om at vi bare skulle snakke med de ved innsjekking og ved gate, hvis de sa det var greit så kunne vi jo bare ta stolen med inn på flyet. Men ta med litt bobleplast og sånn i tilfelle. Vet dere hvor lett det er å finne bobleplast og skikkelig tape i en badelandsby i syden? Det er ikke så enkelt… 

På flyplassen sa både innsjekking og gate at det var null problem å ha med stolen i flyet, så vi tok den med inn. Vi satt langt bak, og gikk gjennom hele flyet, forbi hele besetningen, ingen sa noe. Alt gikk fint, ungen satt fint i stolen, alt var vel. Helt til maten ble servert. Da var plutselig samme kjerringa fra turen ned der! Og om vi var dårlige mennesker på vei ned så var det INGENTING mot hvor forferdelige vi var nå! Hun HUSKET OSS og hun hadde det SKRIFTLIG at vi hadde fått beskjed om å ikke ta med stolen!!! Det var ikke mulig å få inn et eneste ord, hun bare rantet av gårde om hvor elendige vi var og hvordan det allerede var rapport om oss på flyplassen hjemme og nå skulle det bli enda en! At de elendige menneskene på flyplassene og i ving var leid inn AV DEM og kunne tydeligvis ikke jobben sin! Alt dette mens jeg prøvde å passe på at nevnte 2-åring ikke smurte tomatsaus fra maten sin overalt.. 

Jeg spurte pent om vi kunne ta diskusjonen etter maten, men nei! Dette måtte tas NÅ! Til slutt fikk jeg nok og hevet stemmen tilbake og forklarte at vi gjorde bare det vi fikk beskjed om. Da trampet hun bare sint bort (og tok maten min, som jeg aldri rakk å spise). 2-åringen sovnet (det var sovetid, og flere timer igjen av flyturen), da kom hun bort for å ta setet. På vei ned hadde vi fått bruke det i lufta, mens nå måtte setet BORT! Spurte pent om han kunne ha det mens han sov, da bare ropte hun enda mer så han våkna, og sa deretter sukkersøtt «se nå er han våken». 

Det er helt greit at det finnes regler. Vi beklaget på det sterkeste at vi hadde brutt dem, men vi har reist med dette setet i flere år og bare fått positive tilbakemeldinger. Det å bli ropt til på et fly er overraskende ubehagelig, og hele hennes oppførsel la en sterk demper på ferien. Det eneste negative vi har opplevd med å ha med stolen er at hvis man reiser charter og har barn under 2 år så får de ikke egen plass på bussen, og da er jo poenget borte. Så vi har pleid å leie bil når vi har reist charter med barn under 2. Vi leier jo bil ellers på ferien og, og de gangene vi har prøvd å leie med bilstoler har vi fått mye rart.

Det er veldig trist at ikke selskapene ser verdien av sikkerhet for små barn. Mtp hvor mange som spør om å ta med bilstoler så kunne de blitt populære hos småbarnsforeldre hvis de hadde et skikkelig tilbud. Selv flybussene her har seter med innebygd bakovervendte barneseter. 

Men så lenge folk reiser likevel og sitter med små barn på fanget, så trenger de jo ikke å bry seg. Alle har sett hvordan bagasje behandles på fly, jeg har selv fått vogn ødelagt i prampack, så å sende bilstoler er jo ikke en direkte god ide. 

Dette ble alt for langt. Moralen er tydeligvis å reise med TUI hvis man skal reise charter, og ellers er både norwegian og SAS og KLM greie når det gjelder bilstoler. Og enkelte mennesker burde ikke jobbe med mennesker…

Anonymkode: b148c...801

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...