Gå til innhold

Hvordan vurderer dere treningsuken min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener en økt med helkropp styrke og en økt med kondisjon hver uke.
I tillegg har vi en fysisk aktivitet med barna en dag hver helg. Det kan være svømmehall, bowling, tur, ski, osv. 

Jeg går i snitt 5 km hver dag utendørs. 

Er dette et ok aktivitetsnivå? Jeg føler meg ofte sliten, så ser ikke hvor jeg skulle øke opp. 

Anonymkode: a0458...14b

AnonymBruker
Skrevet

Ok i forhold til hva? Hva er målet ditt? 

Hvor lang er øktene dine? Jeg trener en god del, og mine styrkeøkter varierer fra 30 til 120 minutter, så "en økt" sier ikke noe. 

Jeg var mye sliten i starten når jeg økte til 4-6 økter i uka, men etterhvert ga det meg mer energi. Andre oppgaver krever ikke like mye tid og energi lengre. Tidligere måtte jeg for eksempel ofte sette meg ned etter å ha støvsugd hele leiligheten fordi jeg ble sliten. Eller jeg ble sliten av å vaske badet. Nå som jeg er i bedre form, både med styrke og kondis, så kan jeg fint støvsuge hele leiligheten, vaske badet, henge opp klær og skifte på senga uten pauser, og fortsatt ha masse krefter igjen. 

Anonymkode: 1266d...a98

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. For tiden er nok målet bare å opprettholde moderat trening og holde meg i form mens barna er små.

Styrkeøkten er på rundt en time. Kondisjonsøkten er på ca 30 min med moderat/høy puls opp på fjellet og roligere gåing tilbake.

Skrevet

Alt for lite styrke. Du får bare trent musklene en gang i uken og vil få dårlig progresjon. Det er jo bedre enn ingenting, men absolutt ikke optimalt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I tillegg har vi en fysisk aktivitet med barna en dag hver helg. Det kan være svømmehall, bowling, tur, ski, osv. 

Er dette et ok aktivitetsnivå? Jeg føler meg ofte sliten, så ser ikke hvor jeg skulle øke opp. 

Sove mer og bedre?

Aktivitetsnivået ditt ser bra ut.

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (18 minutter siden):

Sove mer og bedre?

Aktivitetsnivået ditt ser bra ut.

Ja, du har rett der. Jeg har bikket 40 og våkner ofte på natten. Men får ikke noe utredning for overgangsalder enda.

AnonymBruker
Skrevet

Må trene mer styrke

Anonymkode: eeea5...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, du har rett der. Jeg har bikket 40 og våkner ofte på natten. Men får ikke noe utredning for overgangsalder enda.

Det får du raskt om du går privat. 

Anonymkode: 1266d...a98

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må trene mer styrke

Anonymkode: eeea5...b8a

Lizard skrev (18 timer siden):

Alt for lite styrke. Du får bare trent musklene en gang i uken og vil få dårlig progresjon. Det er jo bedre enn ingenting, men absolutt ikke optimalt.

Andre aktiviteter som svømmehall og ski kan også være styrketrening nok. Ellers er ikke nødvendigvis progresjon en naturlig målsetning for alle. Etter hvert som vi blir eldre er vedlikehold ofte bra nok (og ofte vanskelig nok) . . .

Jeg synes du har et bra aktivitetsnivå. Spesielt hvis du selv føler deg i god form . . 

Endret av senior
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 21.33):

Det er akkurat passe for å holde helsen ved like. 

Anonymkode: 8956a...914

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har små barn, altså under skolealder, så tenker jeg at dette er helt OK. Ulike livsfaser krever ulike ting. Mine barn har blitt 8 og 10 og det gjør at jeg sover hele natten og har fått mye energi tilbake. Når får jeg til minst 4 økter i uka, vanligvis mer. Det du gjør nå er veldig fint for å opprettholde formen til du får mer tid og overskudd. En ting, prioriter søvn. Legg deg tidlig og til samme tid hver dag. Kutt ut alkohol og vært veldig bevisst på koffeinbruk. Dette ødelegger veldig mye mer enn folk er klar over. 

Anonymkode: 98d14...777

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
Lizard skrev (På 8.6.2025 den 15.24):

Jeg er ikke TS, men jeg trener styrke ca 1 gang i uken og har absolutt grei progresjon. Alt man gjør i livet må ikke være optimalt. 

TS, det er lett og lite tidkrevende å trene styrke hjemme, man trenger overhodet ikke på noe treningssenter. 

Anonymkode: cfba7...959

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at to kortere økter styrke (30-40 minutter) gir mer effekt enn en times økt en gang i uken. Man holder høyere trykk og jobber mer effektivt på en kortere økt, og får på det viset inn flere repetisjoner i løpet av en uke. 

Anonymkode: cad3b...182

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg opplever at to kortere økter styrke (30-40 minutter) gir mer effekt enn en times økt en gang i uken. Man holder høyere trykk og jobber mer effektivt på en kortere økt, og får på det viset inn flere repetisjoner i løpet av en uke. 

Anonymkode: cad3b...182

Takk for tipset. Gjør du da færre øvelser eller færre repetisjoner?
Vil du dele treningsprogrammet for de to dagene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...