Snok1 Skrevet 21. juni 2025 #21 Skrevet 21. juni 2025 NatNat skrev (14 timer siden): I tillegg, det er uvanlig vanskelig i Norge å finne små jobber. Hva er små jobber?
Rullerusk Skrevet 21. juni 2025 #22 Skrevet 21. juni 2025 Snok1 skrev (20 timer siden): Siden Oslo og Akershus -sammen med Rogaland- er de eneste fylkene som går med overskudd, så gir det seg selv at mye går bra i Oslo-regionen hvor en stor del av innvandrer- og flyktningepopulasjonen ender. Det er ikke slik at innvandring er uten utfordringer, ingen store endringer er det. Likefullt vil jeg si at innvandringen er en berikelse som bringer mer positivt enn negativt med seg. Hva skulle vi gjort i møte med eldrebølgen uten innvandring? For meg personlig er det bare fordeler. Spennende impulser, masse kompetanse, knallhard arbeidsmoral, god mat og spennende språk og kulturer. Det er jo ikke innvandringen i seg selv som Er en utfordring for oss i Norge. Det er særskilte grupper som her representerer en kultur som er i total konflikt med alt vi i vesten holder kjært; likestilling, et tillitsbasert samfunn, sekulære verdier og menneskerettigheter. ytringsfrihet og en velfungerende rettsstat. Jeg tror, nå som jeg forstår denne religionen mye bedre enn jeg gjorde før at man kan gå så langt som å si at det innen islam foreligger et syn på oss vestlige som best kan karakteriseres som hat. Har styrt av en bok de følger slavisk. Og nei, jeg tror ikke på at det kun er de konservative. Du ser markørene for det muslimske brorskap lyse opp bare du har en T-banetur. I går satt jeg ved siden av et menneske som hadde på seg nikab, hansker i sort og et blikk som var umulig å se; dette sees på min vei til jobben daglig. Det er umulig tidvis å se noen få uten disse symbolene. innvandrere uten religionen islam Har ingen av oss veldig store problemer med. Disse menneskene kommer hit med en helt annen bagasje og ikke minst en vilje til å finne sin plass; et sted mellom sin egen kultur og vår uten at det får store ringvirkninger hverken for dem selv, deres barn og barnebarn eller oss som bor her fra før. Men vi må begynne å tørre å snakke om islam!! det er det ingen som tør å si høyt at denne religionen er direkte farlig. Det er sjokkerende hvordan man tillater at den spiser seg inn i samfunnets kriker og kroker. Og siden vi ikke helt forstår. Siden vi ikke vil bli sett på som rasister og i bunn og grunn er snille gode tolerante mennesker gjør vi hele samfunnet en bjørnetjeneste ved å ikke ha ryggrad til å kritisere religionen islam på lik linje med all annen konservativ religion. Ingen hadde vel unnlatt å kritisere katolisismen eller kristendommen? Veldig mange mennesker her i Norge ser det ikke. Fordi de har blitt presentert med et glansbilde av hva religionen islam representerer. Det er på tide at dere begynner å våkne. Islam Sniker seg inn og sørger for å skape instabilitet og gnisninger på innsiden av samfunnet vårt. Vi må tørre å forby hijab og de enda verre markørene for det muslimske brorskap. Vi må tørre å si at disse landene med denne religionen ønsker vi ikke inn i vårt land. Det er nok. og jeg forundres over hvordan vi ikke tør. Det er ikke slemt å kritisere en religion som truer våre verdier. Det er sunn fornuft og viktig for å holde vår egen samfunnsstruktur sunn og intakt på sikt. 1 4
Snok1 Skrevet 21. juni 2025 #23 Skrevet 21. juni 2025 (endret) Rullerusk skrev (6 minutter siden): Det er jo ikke innvandringen i seg selv som Er en utfordring for oss i Norge. Det er særskilte grupper som her representerer en kultur som er i total konflikt med alt vi i vesten holder kjært; likestilling, et tillitsbasert samfunn, sekulære verdier og menneskerettigheter. ytringsfrihet og en velfungerende rettsstat. Jeg tror, nå som jeg forstår denne religionen mye bedre enn jeg gjorde før at man kan gå så langt som å si at det innen islam foreligger et syn på oss vestlige som best kan karakteriseres som hat. Har styrt av en bok de følger slavisk. Og nei, jeg tror ikke på at det kun er de konservative. Du ser markørene for det muslimske brorskap lyse opp bare du har en T-banetur. I går satt jeg ved siden av et menneske som hadde på seg nikab, hansker i sort og et blikk som var umulig å se; dette sees på min vei til jobben daglig. Det er umulig tidvis å se noen få uten disse symbolene. innvandrere uten religionen islam Har ingen av oss veldig store problemer med. Disse menneskene kommer hit med en helt annen bagasje og ikke minst en vilje til å finne sin plass; et sted mellom sin egen kultur og vår uten at det får store ringvirkninger hverken for dem selv, deres barn og barnebarn eller oss som bor her fra før. Men vi må begynne å tørre å snakke om islam!! det er det ingen som tør å si høyt at denne religionen er direkte farlig. Det er sjokkerende hvordan man tillater at den spiser seg inn i samfunnets kriker og kroker. Og siden vi ikke helt forstår. Siden vi ikke vil bli sett på som rasister og i bunn og grunn er snille gode tolerante mennesker gjør vi hele samfunnet en bjørnetjeneste ved å ikke ha ryggrad til å kritisere religionen islam på lik linje med all annen konservativ religion. Ingen hadde vel unnlatt å kritisere katolisismen eller kristendommen? Veldig mange mennesker her i Norge ser det ikke. Fordi de har blitt presentert med et glansbilde av hva religionen islam representerer. Det er på tide at dere begynner å våkne. Islam Sniker seg inn og sørger for å skape instabilitet og gnisninger på innsiden av samfunnet vårt. Vi må tørre å forby hijab og de enda verre markørene for det muslimske brorskap. Vi må tørre å si at disse landene med denne religionen ønsker vi ikke inn i vårt land. Det er nok. og jeg forundres over hvordan vi ikke tør. Det er ikke slemt å kritisere en religion som truer våre verdier. Det er sunn fornuft og viktig for å holde vår egen samfunnsstruktur sunn og intakt på sikt. Jeg kopierer inn hovedinnlegget her for deg: Synes du innvandringen til Oslo/Norge er ok? Har Oslo blitt negativt preget av den tilsammen store innvandringen de siste tiårene? Dette er temaet jeg svarte på. Dersom du ønsker å bedrive religionskritikk anbefaler jeg deg å finne en av de 3294 andre trådene opprettet av andre som roper varsko om islam. Ha en fin dag i Guds gode åsyn. Endret 21. juni 2025 av Snok1 1
TomKrus Skrevet 21. juni 2025 #24 Skrevet 21. juni 2025 NatNat skrev (15 timer siden): de har ikke vært her så utrolig lenge og de vet nok ikke om de skal hjem. Jeg tror at hvis de håper å gå hjem, det blir litt mindre motiverende å lære seg et språk så forkjellig fra sitt eget. ? I tillegg, det er uvanlig vanskelig i Norge å finne små jobber. Det kreves ofte relevant utdanning ! Derfor er det ikke lett å få seg jobb i Norge, at du har høyere utdanning i andre land betyr ikke at det automatisk kan brukes i Norge. Vi har utrolig mange strengere krav til det meste i alle sektorer faktisk. Og ikke minst språket ! Norsk er ikke et lett språk å lære seg så godt at du kan samhandle med mange mennesker i en jobb. 1
NatNat Skrevet 21. juni 2025 #25 Skrevet 21. juni 2025 Snok1 skrev (1 time siden): Hva er små jobber? de som studenter tar om sommeren f.eks.. 2
NatNat Skrevet 21. juni 2025 #26 Skrevet 21. juni 2025 TomKrus skrev (5 minutter siden): Det kreves ofte relevant utdanning ! Derfor er det ikke lett å få seg jobb i Norge, at du har høyere utdanning i andre land betyr ikke at det automatisk kan brukes i Norge. Vi har utrolig mange strengere krav til det meste i alle sektorer faktisk. Og ikke minst språket ! Norsk er ikke et lett språk å lære seg så godt at du kan samhandle med mange mennesker i en jobb. absolutt ! Har erfatt det selv når jeg kom til Norge i 80 årene en gang. Språket var umulig (heldigvis, snakket jeg engelsk i motsetning til mange Ukrainere) og mange jobb gikk fra munn til munn og kom aldri i avisen, spesielt hvor jeg bor..
TomKrus Skrevet 21. juni 2025 #27 Skrevet 21. juni 2025 NatNat skrev (1 minutt siden): absolutt ! Har erfatt det selv når jeg kom til Norge i 80 årene en gang. Språket var umulig (heldigvis, snakket jeg engelsk i motsetning til mange Ukrainere) og mange jobb gikk fra munn til munn og kom aldri i avisen, spesielt hvor jeg bor.. Og slike jobber er i dag ekstremt vanskelig å få på lovlig vis i Norge ! Det jeg kaller "håndlangere" som for 50 år siden var veldig mange av, der de gjorde mye jobb, men andre kontrollerte at det var i orden. Slikt finnes nesten ikke i Norge lenger. Selv ikke i byggenæringen. Det er vel kanskje noen få igjen i Hotel og restaurant næringen. Ofte til veldig dårlig lønn, og på kanten av loven. 1
PrivatiserAlt Skrevet 21. juni 2025 #28 Skrevet 21. juni 2025 Snok1 skrev (21 timer siden): Siden Oslo og Akershus -sammen med Rogaland- er de eneste fylkene som går med overskudd, så gir det seg selv at mye går bra i Oslo-regionen hvor en stor del av innvandrer- og flyktningepopulasjonen ender. Det er ikke slik at innvandring er uten utfordringer, ingen store endringer er det. Likefullt vil jeg si at innvandringen er en berikelse som bringer mer positivt enn negativt med seg. Hva skulle vi gjort i møte med eldrebølgen uten innvandring? For meg personlig er det bare fordeler. Spennende impulser, masse kompetanse, knallhard arbeidsmoral, god mat og spennende språk og kulturer. Det er fint at vi har personer som er positivt innstilt til innvandrere, for jeg mistenker at en stor del av grunnen til forskjeller i sysselsettingsgrad for like innvandrergrupper mellom land, har med forskjellig aksept/skepsis mellom landene å gjøre. Jeg husker motstanden mot innvandringsregnskap. Det hinter om at innvandring er et netto tap. Spm er om man kunne optimalisert innvandring ved å ha mer innvandring fra de landene som gir minst friksjon. I et regnestykke så er ikke "spennende impulser, spennende språk og kulturer" noe konkret som kan avveies. Det er først og fremst flagging av holdninger. Media har hatt mye av disse holdningene, når de kvier seg for å flagge negative holdninger, eller stemple grupper av innvandrere når det er snakk om volds- og vinningskriminalitet. De seneste årene har det kommet rapporter som derimot vitner om massiv overrepresentasjon av innvandrergrupper, om en også regner med annengen, spesielt fra MENA. Når det gjelder ytelser på NAV, så er også disse landene overrepresentert. Grunnen til det, kan godt være arbeidslivets skepsis. Men det er like fullt slik det er her i landet, så per 2025 gjør dette at man netto importerer folk for å snylte på storsamfunnet. Det største problemet med å tenke rasjonelt på innvandring, er at ikke noe annet politisk område er mindre fokusert på sak, og mer avslørende for hvilken klikk man tilhører. Og det er nok neppe mange akademikere som ønsker å båssettes med de personlighetene som anti-innvandringskommentarfeltene flommer over av. Mennesket er et sosialt dyr. 2
NatNat Skrevet 21. juni 2025 #29 Skrevet 21. juni 2025 Rullerusk skrev (37 minutter siden): Det er jo ikke innvandringen i seg selv som Er en utfordring for oss i Norge. Det er særskilte grupper som her representerer en kultur som er i total konflikt med alt vi i vesten holder kjært; likestilling, et tillitsbasert samfunn, sekulære verdier og menneskerettigheter. ytringsfrihet og en velfungerende rettsstat. Jeg tror, nå som jeg forstår denne religionen mye bedre enn jeg gjorde før at man kan gå så langt som å si at det innen islam foreligger et syn på oss vestlige som best kan karakteriseres som hat. du har absolutt rett. Vi snakker om en viss innvandrigen. Ikke alle. Hører aldri at det er problemer med folk fra Chili, Vietnam, etc.. som kom til Norge. Nå, for å være ærlig det er også en god del muslimer som kom for lenge siden som ser ut til å være assimilert med norske verdier.. Litt spesielt i Norge, mye roligere enn Sverige og Frankrike for å nevne bare 2.. Jeg er mer bekymret for den mengde som kom i nyere tid, unge menn for det meste. 1
NakenPanda Skrevet 21. juni 2025 #30 Skrevet 21. juni 2025 (endret) kvinneguide skrev (18 timer siden): Likevel er kun 1av 3 i jobb. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/antall-arbeidsforhold-og-lonn/artikler/hvor-mange-ukrainere-jobber-i-norge#:~:text=Totalt 22 000 ukrainere i,Tallet omfatter også ikke-bosatte Som i forhold til Somaliere/irakere/Eritrere og Nord afrikanere er sjokkerende bra i forhold til tiden de har vært her ikke sant? Endret 21. juni 2025 av NakenPanda 3
PrivatiserAlt Skrevet 21. juni 2025 #31 Skrevet 21. juni 2025 NatNat skrev (Akkurat nå): du har absolutt rett. Vi snakker om en viss innvandrigen. Ikke alle. Hører aldri at det er problemer med folk fra Chili, Vietnam, etc.. som kom til Norge. Nå, for å være ærlig det er også en god del muslimer som kom for lenge siden som ser ut til å være assimilert med norske verdier.. Litt spesielt i Norge, mye roligere enn Sverige og Frankrike for å nevne bare 2.. Jeg er mer bekymret for den mengde som kom i nyere tid, unge menn for det meste. Det er veldig vanskelig å snakke om dette, fordi muslimsk kultur er bakgrunnen til en stor del av MENA-innvandrere, og det er vanskelig vitenskapelig å vise at det er selve Islam som fører til overrepresentasjon på kriminalitetsstatistikken, og når man snakker om det, så føler også alle ikke-kriminelle mindre tilhørighet til samfunnet og havner i et fiendeforhold med Norge. Jeg syns det er leit å se at selv barn av pakistanere som kom hit på 60-tallet som har lykkes akademisk, ikke føler at de er en del av landet, og ikke har hvite venner. Jeg syns det er rart å se sånne som har spilt fotball på samme grusbane som meg selv, og som har entreprenør-foreldre som flyktet fra kulturen de kom fra, velge en mer konservativ tilnærming til sine foreldres og besteforeldres kultur. Fordi jeg vet om nok eksempler på det. Det er mulig det bare trenger noen generasjoner til, men da viser i så fall voldsstatistikken av importraten må gå ned så man får tilpasningstid. 2
Sugerøret Skrevet 21. juni 2025 #32 Skrevet 21. juni 2025 I bydelen jeg bor i, er jeg som etnisk norsk minoritet. Buss, Tbane osv. Er jeg oftes eneste etnisk norsk. Skummelt! 2 1
NakenPanda Skrevet 21. juni 2025 #33 Skrevet 21. juni 2025 (endret) Denne figuren forteller deg alt man trenger for å dømme innvandrere: Somaliere har vært her i snart 40 år og er fremdeles i stor grad NAV innvandring, syrere, irakere og afghanere er ikke spesielt bra. Ukrainere er sist men de har dog vært her i max 3 år og har de som jobber er allerede mer i full stilling en Somaliere etter 35 år. Filipinere, indere, Thaier Iranere og dels Eritrere er bedre en resten, med Europeiske og skandinaviske innvandrere er det beste som har skjedd oss inklusive russere. Hva skiller seg ut her jo muslimsk innvandring er ikke en spesielt god grunn og er stort sett en enorm byrde for Norge i snitt, nei i de bidrar ikke i det hele tatt med unntak av Iranere. Endret 21. juni 2025 av NakenPanda 1 2
Majer Skrevet 21. juni 2025 #34 Skrevet 21. juni 2025 (endret) Innvandringen i Norge er fin, men det blir være ordninger som gjør at det ikke hoper seg opp. Nå får kommunene som tar imot innvandrerne penger, men ikke kommunene de flytter til etterpå. Det går særlig utover Oslo, Drammen og Sarpsborg. Så det er politikken som er feil, og ikke antall innvandrere. For folk som er fra Oslo er det krise. Mange unge må flytte fra venner og familie fordi det blir for dyrt i Oslo. De menneskene som presser andre på flukt i Norge har selv en svakere tilknytning til byen. Og det er ikke de eldre som har støttet politikk som har startet flyktningsstrømmer som bærer konsekvensene, men helt vanlig norsk ungdom som er født i byene og må kjempe i et dyrere boligmarked. Det er nok en av grunnene til at mange unge menn stemmer Frp. Og det kommer fra meg som stemmer SV... Endret 21. juni 2025 av Majer Rettelse 1
NatNat Skrevet 21. juni 2025 #35 Skrevet 21. juni 2025 (endret) NakenPanda skrev (29 minutter siden): Denne figuren forteller deg alt man trenger for å dømme innvandrere: Somalia i bunnen ser jeg. Det var en stor tabbe å ta folk fra Somalia og Eritrea. Spesielt for de. Snakk om bjørnetjeneste. Føler meg faktisk lei for de. Kultur, klima, alt er så forkjellig at det må være som å befinne seg på en annen planet.. De hadde hatt mye mer sjanser i et naboland i Afrika. Endret 21. juni 2025 av NatNat 1
NakenPanda Skrevet 21. juni 2025 #36 Skrevet 21. juni 2025 Majer skrev (3 minutter siden): Innvandringen i Norge er fin, men det blir være ordninger som gjør at det ikke hoper seg opp. Nå får kommunene som tar imot innvandrerne penger, men ikke kommunene de flytter til etterpå. Det går særlig utover Oslo, Drammen og Sarpsborg. Så det er politikken som er feil, og ikke antall innvandrere. For folk som er fra Oslo er det krise. Mange må flytte fra venner og familie fordi det blir for dyrt i Oslo. De menneskene som presser andre på flukt i Norge har selv en svakere tilknytning til byen Spør i Sarpsborg, Skien, Ski, Porsgrunn, Drammen og Larvik hva de synes om våre nye landsmenn som flytter der fra Oslo for å få det billigere, de er rene ghettoer der også. 2
AdonisFFM Skrevet 21. juni 2025 #37 Skrevet 21. juni 2025 Majer skrev (5 minutter siden): Innvandringen i Norge er fin, men det blir være ordninger som gjør at det ikke hoper seg opp. Nå får kommunene som tar imot innvandrerne penger, men ikke kommunene de flytter til etterpå. Det går særlig utover Oslo, Drammen og Sarpsborg. Så det er politikken som er feil, og ikke antall innvandrere. For folk som er fra Oslo er det krise. Mange må flytte fra venner og familie fordi det blir for dyrt i Oslo. De menneskene som presser andre på flukt i Norge har selv en svakere tilknytning til byen Jeg synes det er positivt at de fleste innvandrere holder seg i Oslo-området. Ikke bare er deg best for dem (lik kultur og flere lukesinnede), men det gir færre utfordringer andre deler av landet som ikke kan å legge til rette forholdene like bra.
NakenPanda Skrevet 21. juni 2025 #38 Skrevet 21. juni 2025 (endret) NatNat skrev (4 minutter siden): Somalia i bunnen ser jeg. Det var en stor tabbe å ta folk fra Somalia og Eritrea. Spesielt for de. Takk om bjørnetjeneste. Føler meg faktisk lei for de. Kultur, klima, alt er så forkjellig at det må være som å befinne seg på en annen planet.. De hadde hatt mye mer sjanser i et naboland i Afrika. Jeg har betydelig bedre erfaringer med folk fra Eritrea enn Somalia, Somaliere er dessverre den verste blandingen av Afrika og Islam og med en holdning til livet at det er helt ok å ikke gjøre noe annet en å få enorme mengder barn, utvilke svart belte i NAVing og mennene tygger Khat og røyker hasj over en lav sko. De eneste damene jeg ser jobber er de som ikke lengre har barn under 18 og har blitt kastet ut av sin store kommunale leillighet siden hun er (fake) skilt fra sin mann og ikke lengre har krav på penger via barna. Det er triste greier, men oppsiden er jo at de nye reglene for familiegjenforening og Permanent opphold er såpass strenge mhp null NAVing og inntekt at det kommer ikke mange flere lengre. Endret 21. juni 2025 av NakenPanda 1 1
VXL100 Skrevet 21. juni 2025 #39 Skrevet 21. juni 2025 Oslo er jo ødelagt. Det finnes snart ingen norsk kultur igjen, og skal du ha ungen din på barneskole bør du helst bo på vestkanten. Hvis ikke er ungen din minoritet, og vil aldri få oppleve norsk kultur i barndommen. Oslo, og mange andre byer, er helt ødelagt. Det er muslimske byer om femti år, og Norge er et muslimsk land om 100. Gratulerer til alle de som bidro til å ødelegge sitt eget land, folk og kultur. Man så hvordan det fungerte for andre kulturer som er borte i dag. 4
Majer Skrevet 21. juni 2025 #40 Skrevet 21. juni 2025 NakenPanda skrev (5 minutter siden): Jeg har betydelig bedre erfaringer med folk fra Eritrea enn Somalia, Somaliere er dessverre den verste blandingen av Afrika og Islam og med en holdning til livet at det er helt ok å ikke gjøre noe annet en å få enorme mengder barn, utvilke svart belte i NAVing og mennene tygger Khat og røyker hasj over en lav sko. De eneste damene jeg ser jobber er de som ikke lengre har barn under 18 og har blitt kastet ut av sin store kommunale leillighet siden hun er (fake) skilt fra sin mann og ikke lengre har krav på penger via barna. Det er triste greier, men oppsiden er jo at de nye reglene for familiegjenforening og Permanent opphold er såpass strenge mhp null NAVing og inntekt at det kommer ikke mange flere lengre. Og jentebarna deres begynner ofte i helsevesenet, noe som er bra mtp eldrebølgen. Jeg har vært på flere sykehjem hvor barna til somaliske flyktninger er den vanligste ansattgruppen. Så det gjør litt opp for foreldre og guttebarn. Men vi var nok før slepphendte i starten. Det er jo eks helt sinnsyke skillsmissetall siden det gir rett på mer penger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå