Gå til innhold

Et par kommer halv time senere enn avtalt. Begynne å spise middag med andre gjester eller vente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 14.29):

De har sagt fra, og har en halvgod unnskyldning (burde selvfølgelig ha sjekket busstider når de er invitert til et klokkeslett). Jeg ville ha prøvd å vente, så fremt noe av maten ikke ble ødelagt. Hvis så, hadde jeg prioritert de som kom tidsnok.

Anonymkode: 6a55b...29e

Det finnes steder i Norge hvor alternativet er å komme en time tidligere eller 30 min for sent fordi det ikke går busser som passer.

Selvsagt er det en legitim unnskyldning for å komme for sent. Spesielt når man gir beskjed på forhånd. 

Anonymkode: 90c8c...110

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 17.21):

Fordi jeg i voksen alder ikke kan huske å bli invitert bort uten at det ved ankomst er velkomstdrink og snacks. Middag i mine omgangskretser (ja, har flere og det er ofte middagsselskaper), serveres ca en time etter at selskapet begynner. Hvem er dere som hopper til bords med en gang dere kommer inn døra? Hvilken sosial klasse? Alder?  By eller land? Jeg lurer oppriktig. 

(Jeg er i femtiårene, bor i en stor by (til Norge å være), øvre middelklasse.)

Anonymkode: d8e7a...7dc

Jeg tipper det er de samme som går i sokkelesten i selskap…

Anonymkode: 51679...683

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tipper det er de samme som går i sokkelesten i selskap…

Anonymkode: 51679...683

Og er fra lavere klasse. Og som liker å ha barn i bryllup. Som ikke serverer alkohol i bryllup, dåp og familieselskaper, og som tar ketchup på maten.

Anonymkode: aaf48...fc4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en middagsgjest som alltid kommer med buss. Jeg sjekker alltid busstidene med en gang jeg får invitasjon, og svarer på invitasjonen at jeg kommer med bussen klokken 1812, eller jeg spør om det er greit at jeg kommer med bussen en halvtime for sent.
Hvis jeg kan velge mellom en buss som er fremme en halv time for tidlig og en som kommer frem en halvtime for sent, så tar jeg den første og går meg en tur i nabolaget de 40 minuttene før det er passende å ringe på hos vertskapet. 

Anonymkode: aa2a0...023

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er en middagsgjest som alltid kommer med buss. Jeg sjekker alltid busstidene med en gang jeg får invitasjon, og svarer på invitasjonen at jeg kommer med bussen klokken 1812, eller jeg spør om det er greit at jeg kommer med bussen en halvtime for sent.
Hvis jeg kan velge mellom en buss som er fremme en halv time for tidlig og en som kommer frem en halvtime for sent, så tar jeg den første og går meg en tur i nabolaget de 40 minuttene før det er passende å ringe på hos vertskapet. 

Hva om den tidligere bussen går fire timer for tidlig da? 

Anonymkode: 54730...1ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva om den tidligere bussen går fire timer for tidlig da? 

Anonymkode: 54730...1ea

Da spør jeg om det er greit at jeg tar den neste bussen.  
Ellers har jeg også tatt den tidlige bussen til småbyen nær vertskapet og så satt meg på biblioteket eller café og jobbet litt. Noen ganger har vertskapet hentet meg der med bil, og andre ganger har jeg tatt drosje det siste stykket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 16.14):

Velkomstdrink? Er vel ikke bryllup heller? 

Anonymkode: 0b8b6...dcf

Velkomstdrink trenger vel ikke bety dyr champagne? Det er da vanlig å gi noe drikke når gjester kommer? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 17.56):

Spennende at du spurte om sosial klasse. Hvorfor gjorde du det? 🤭

Anonymkode: b80d7...3ed

Folk har gjerne litt ulike vaner utifra hvilken sosiale klasse man tilhører.

Jeg er i øvre middelklasse, og i min familie er jeg likevel blant dem som er dårligst stilt (det er ikke helt uvanlig at vennene til familien ankommer i eget minifly eller helikopter, og lander i hagen). Som student var jeg mye med lavere klasser, og i dag har jeg også kontakt med noen av dem. Jeg har altså litt innblikk i alt fra underklassen til topp 1%, og det er store forskjeller på etikette. I de helt laveste sosiale klassene er middagsselskap ofte spleiselag på pizza, iført joggebukse. I de øverste sosiale klassene betyr middagsselskap streng kleskode, champagne, og hummer eller tilsvarende. Jo høyere sosial klasse, dess senere blir ofte middagen servert er min erfaring.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sitter du og ni-leser bussrutene? Du vet hvor dine gjester befinner seg til enhver tid slik at du vet at ok, den personen er hjemme, denne er hos frisøren først, han/hun er på jobb - ok da blir det 18:47 - right!

Anonymkode: 61654...25a

Jeg kommuniserer med folk, det kommer man langt med. Poenget er at gjestene kan ikke styre bussrutene uansett hvor tidlig de sjekker eller hvor godt de planlegger, mens vertskapet kan styre middagstidspunktet. Man er ikke en dårlig gjest fordi det ikke går busser på rett tidspunkt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...