AnonymBruker Skrevet 10. juni #41 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta en buss før? Det går an det. Anonymkode: c9aca...c5f Kanskje «bussen før» ville medført at de kom 1,5 timer før? Det ville plaget meg mer som vert enn at noen sier de kommer 30 min senere. Anonymkode: a3e81...4bb 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni #42 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ta en buss før? Det går an det. Anonymkode: c9aca...c5f Hvem vil ha gjester på døra en halvtime før oppgitt tidspunkt? En halvtime forsinkelse meldt fra i god tid bør vel ikke være problematisk. Med mindre det dreier seg om ball på slottet eller noe i den duren da. Anonymkode: 1c923...288 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #43 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spennende at du spurte om sosial klasse. Hvorfor gjorde du det? 🤭 Anonymkode: b80d7...3ed Spiller det noen rolle? Jeg spurte om mye mer enn det. Skal svare deg når du har svart på mine spørsmål. Anonymkode: d8e7a...7dc 1
Moppeguri Skrevet 12. juni #44 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 14.36): Ta en buss før? Det går an det. Anonymkode: c9aca...c5f Vil legge til i buss-diskusjonen at TS opplyste om korresponderende busser. Så dersom de må bytte buss underveis har de antagelig ikke noe valg om å ta en tidligere buss, og er du ikke sentrumsnært kan du uansett glemme at bussen går oftere enn en gang i timen , om det. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #45 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 14.14): Invitert 12 stk til servering. Et par har meldt at de kommer en halv time for sent pga de oppdaget at bussen ikke korresponderer til å komme tidsnok. Jeg er veldig opptatt av gjesters vel og ve, men er blank på skikk og bruk/ "regler ". Vente til paret har ankommet og la de få spise samtidig med oss eller la de andre vente? Det er snakk om man som ikke må være varm og tåler å stå litt. Typ tapas, taco.. m Anonymkode: 9ab79...0f3 Dårleg planlegging bør ikkje gå utover de øvrige gjestene som er innviterte. La etternølerene få servert kald mat som en passeleg avstraffelse på at de ikkje undersøkte bussruter m/ korrespondase på forhand før de reiste. Vi har noen i vår familie som alltid kommer forseint, og til stor irritasjon for andre. Alltid sent ut med julegaver, kjøringer m.v. Dårleg igjennspeiler seg også i mangel på dårleg økonomisk planlegging hos mange. Anonymkode: 27e0e...086 2
Hippogriff Skrevet 12. juni #46 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 17.09): Hvorfor i all verden er dere så bestemte på at det er så uvanlig at maten serveres til det tidspunktet man inviterte? I min vennekrets er det helt normalt at vi setter maten på bordet og har den klar så fort gjestene er kommet. Ingen klager på det, det er helt normalt! De fleste er jo sultne når de kommer og gleder seg til mat. Hadde dette venneparet vært i min krets, og de stadig kom for sent til slike tilstelninger, ville vi bare startet å spise. Da har de bevist nok ganger at de ikke prioriterer å komme i tide til avtalen, så da føler jeg meg ikke forpliktet til å vente med å spise. Det ville vært et tydelig signal til dem om mine grenser. Anonymkode: b80d7...3ed Jeg lurte på det samme. Jeg er også vant til at maten er på bordet innen et kvarter etter ankomst. Om noen kommer en halvtime etter, lurer de andre (og jeg) på hvorfor man ikke respekterer at det skal serveres varm mat. Må si det gikk opp noen lys for meg i denne tråden - kanskje de kroniske forsent-kommerne tenker at maten ikke skal serveres før en time etter ankomst uansett. 4
Zidji Skrevet 13. juni #47 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 17.56): Spennende at du spurte om sosial klasse. Hvorfor gjorde du det? 🤭 Anonymkode: b80d7...3ed Føler at de opplysningene bekrefter hvilken type mennesker det er som forventer velkomstdrink og mingling i en hel time før selve maten serveres. Det er tydeligvis den litt eldre generasjonen som ser på hvert middagsbesøk som noe storslagent. Jeg, 35 (fra sikkert lavere sosial status 🤭), hadde aldri giddet vente en time på middag hos venner. Middagen er klar ikke lenge etter at alle er komt, og den sosiale settingen skjer rundt bordet mens middagen dekkes på. Hele poenget er jo å møtes for å spise og snakke samtidig. Ikke surre rundt i en time for å mingle. Minglinging er for større fester med flere folk der ting tar litt tid å få alt på plass og alle skal få tid til å ankomme. Da er det greit å ha en times rom til mingling. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni #48 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dårleg planlegging bør ikkje gå utover de øvrige gjestene som er innviterte. La etternølerene få servert kald mat som en passeleg avstraffelse på at de ikkje undersøkte bussruter m/ korrespondase på forhand før de reiste. Vi har noen i vår familie som alltid kommer forseint, og til stor irritasjon for andre. Alltid sent ut med julegaver, kjøringer m.v. Dårleg igjennspeiler seg også i mangel på dårleg økonomisk planlegging hos mange. Anonymkode: 27e0e...086 Det er da ikke gjestene som har planlagt bussrutene? Anonymkode: c4aba...ee8 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #49 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dårleg planlegging bør ikkje gå utover de øvrige gjestene som er innviterte. La etternølerene få servert kald mat som en passeleg avstraffelse på at de ikkje undersøkte bussruter m/ korrespondase på forhand før de reiste. Vi har noen i vår familie som alltid kommer forseint, og til stor irritasjon for andre. Alltid sent ut med julegaver, kjøringer m.v. Dårleg igjennspeiler seg også i mangel på dårleg økonomisk planlegging hos mange. Anonymkode: 27e0e...086 Tror du at hvis paret sjekket bussrutene før, så ville det dukket opp en magisk bussavgang som troppet opp utenfor huset til TS nøyaktig på SLAGET innvitert tid? På HVILKEN måte skal dette paret som tydeligvis er avhengig av å måtte ta buss, skulle stå ansvarlig for når det går busser? Paret har til og med SAGT FRA på forhånd! 🤯 Anonymkode: 54730...1ea 2 2
Daria Skrevet 13. juni #50 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dårleg planlegging bør ikkje gå utover de øvrige gjestene som er innviterte. La etternølerene få servert kald mat som en passeleg avstraffelse på at de ikkje undersøkte bussruter m/ korrespondase på forhand før de reiste. Vi har noen i vår familie som alltid kommer forseint, og til stor irritasjon for andre. Alltid sent ut med julegaver, kjøringer m.v. Dårleg igjennspeiler seg også i mangel på dårleg økonomisk planlegging hos mange. Anonymkode: 27e0e...086 Man kan jo også hevde at det er dårlig planlegging av vertskapet, som ikke tar hensyn til gjestene når de velger tidspunkt... Som mangeårig kollektivbruker, til dels i relativt grisgrendte strøk, vet jeg alt om at det ikke bare er mine planleggingsevner det kommer an på - det er ikke det som styrer når og om bussene går. Derfor tar jeg også hensyn til det når jeg skal ha gjester som er avhengig av kollektivtransport. 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #51 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 14.14): Invitert 12 stk til servering. Et par har meldt at de kommer en halv time for sent pga de oppdaget at bussen ikke korresponderer til å komme tidsnok. Jeg er veldig opptatt av gjesters vel og ve, men er blank på skikk og bruk/ "regler ". Vente til paret har ankommet og la de få spise samtidig med oss eller la de andre vente? Det er snakk om man som ikke må være varm og tåler å stå litt. Typ tapas, taco.. m Anonymkode: 9ab79...0f3 Du har allerede svaret Anonymkode: f9514...728
AnonymBruker Skrevet 13. juni #52 Skrevet 13. juni Hippogriff skrev (14 timer siden): Jeg lurte på det samme. Jeg er også vant til at maten er på bordet innen et kvarter etter ankomst. Om noen kommer en halvtime etter, lurer de andre (og jeg) på hvorfor man ikke respekterer at det skal serveres varm mat. Må si det gikk opp noen lys for meg i denne tråden - kanskje de kroniske forsent-kommerne tenker at maten ikke skal serveres før en time etter ankomst uansett. Det er jo ikke varm mat her Anonymkode: f9514...728
miaw Skrevet 13. juni #53 Skrevet 13. juni (endret) AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 17.09): Hvorfor i all verden er dere så bestemte på at det er så uvanlig at maten serveres til det tidspunktet man inviterte? I min vennekrets er det helt normalt at vi setter maten på bordet og har den klar så fort gjestene er kommet. Ingen klager på det, det er helt normalt! De fleste er jo sultne når de kommer og gleder seg til mat. Hadde dette venneparet vært i min krets, og de stadig kom for sent til slike tilstelninger, ville vi bare startet å spise. Da har de bevist nok ganger at de ikke prioriterer å komme i tide til avtalen, så da føler jeg meg ikke forpliktet til å vente med å spise. Det ville vært et tydelig signal til dem om mine grenser. Anonymkode: b80d7...3ed Enig, sånn er det for meg og. Litt overasket over at flertallet mener det er best å vente. Her er det normalt å bare starte når det er avtalt, ihvertfall når det er snakk om en stor gjeng. Det er alltid noen som er treige, og det er helt greit det, men min erfaring er at det enkleste er bare å starte når maten er klar, istedenfor å måtte se på klokka og vente på de som kommer for seint. Det kan bli kleint, og de føler seg til bry for at alle sitter og venter på dem. Endret 13. juni av miaw 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #54 Skrevet 13. juni Jeg mener at en liten halvtime ikke er noe man en gang trenger å si i fra om. Det er ikke normalt at alle gjestene møter på minuttet. Anonymkode: 23a4e...64c 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #55 Skrevet 13. juni Hvis man (av en eller annen grunn) har kommunisert at middagen serveres til et bestemt tidspunkt, da er det selvfølgelig for dårlig av gjestene å ikke dukke opp i tide til det. Men hvis man har invitert til middag og sagt at "dere kan jo komme i sekstiden", og det attpåtil er mat som tåler å stå litt, da fremstår det for meg pussig å ikke vente på gjester som varsler at de kommer en halvtime sent. I den grad man hadde planlagt å servere maten allerede i løpet av første halvtimen i det hele tatt. Anonymkode: 9ab63...9fe 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni #56 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg mener at en liten halvtime ikke er noe man en gang trenger å si i fra om. Det er ikke normalt at alle gjestene møter på minuttet. Anonymkode: 23a4e...64c Uenig. Middagsinvitasjon med tidspunkt = rart å ikke si fra om man kommer seint Anonymkode: 61654...25a 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni #57 Skrevet 14. juni Daria skrev (15 timer siden): Man kan jo også hevde at det er dårlig planlegging av vertskapet, som ikke tar hensyn til gjestene når de velger tidspunkt... Som mangeårig kollektivbruker, til dels i relativt grisgrendte strøk, vet jeg alt om at det ikke bare er mine planleggingsevner det kommer an på - det er ikke det som styrer når og om bussene går. Derfor tar jeg også hensyn til det når jeg skal ha gjester som er avhengig av kollektivtransport. Sitter du og ni-leser bussrutene? Du vet hvor dine gjester befinner seg til enhver tid slik at du vet at ok, den personen er hjemme, denne er hos frisøren først, han/hun er på jobb - ok da blir det 18:47 - right! Anonymkode: 61654...25a 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #58 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tror du at hvis paret sjekket bussrutene før, så ville det dukket opp en magisk bussavgang som troppet opp utenfor huset til TS nøyaktig på SLAGET innvitert tid? På HVILKEN måte skal dette paret som tydeligvis er avhengig av å måtte ta buss, skulle stå ansvarlig for når det går busser? Paret har til og med SAGT FRA på forhånd! 🤯 Anonymkode: 54730...1ea TS skriver: «Et par har meldt at de kommer en halv time for sent pga de oppdaget at bussen ikke korresponderer til å komme tidsnok» I mitt hode, når de «oppdager» at bussen ikke korresponderer, så kom det litt brått på dem og ble sagt fra i siste liten. Men vi kan så klart tolke alt ulikt Anonymkode: 61654...25a 2
globalagogo Skrevet 14. juni #59 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 14.31): Og hvordan ville sjekking av buss tidligere sørget for at de kom tidsnok? 😂 Anonymkode: 54730...1ea På alle måter? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #60 Skrevet 14. juni globalagogo skrev (2 timer siden): På alle måter? Når du sjekker busstidene har INGENTING å si på når bussene går….. Du kan sjekke bussene tre uker før, og allikevel dukke opp en halvtime for sent når bussen ikke kommer før 17.30!!!! Anonymkode: 54730...1ea 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå