Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du grønnsaker du vil forvelle, og fryse? Om det kun er for lengre holdbarhet i kjøleskap så tror jeg det fungerer vel så bra å oppbevare rett - for eksempel gulrøtter i tett plast med vått handkle, etc. 

Jeg bruker vår mye. Men da stort sett til kjøtt, og "ferdigmat". Jeg kjøper kalkunfilet, brisket, svinekam med mer, tilbereder, og kutter i skiver, som pålegg/lunsjkjøtt. jeg kjøper også hel indrefilet, eller kjøtt fra jaktlag, og deler opp i porsjonspakker. Lager opp fiskekaker eller kjøttboller/kjøttkaker, ferdige porsjoner med lapskaus, med mer. Så er et veldig nyttig verktøy å ha på kjøkkenet. Maten holder bedre i fryser, man ser lett hva man har, og det krever minimalt med plass. 

Anonymkode: 6dc1d...ac4

• Liker 1
Skrevet

Purre og stangselleri kan godt deles opp og oppbevares i frysen i alminnelig zip-lockpose, særlig om de bare skal brukes i supper og sauser og slikt. 

Løk, gulrot, gresskar o.l. også. 

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (Akkurat nå):

Purre og stangselleri kan godt deles opp og oppbevares i frysen i alminnelig zip-lockpose, særlig om de bare skal brukes i supper og sauser og slikt. 

Løk, gulrot, gresskar o.l. også. 

(jeg som svarte over om bruk)

Helt enig med deg. Jeg har hvitløk, løk i ulike varianter og stangselleri i fryser, i ziplock. Det er mer praktisk da man kan ta litt og litt. 

Hender også jeg kutter klar suppe-baser på restegrønnsaker. Gulrot, rotgrønnsaker og gresskar synes jeg kun egner seg i supper etter frysing. 

Anonymkode: 6dc1d...ac4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også bare vanlige zip-lockposer, evt plastbokser som tåler frysing. 

Anonymkode: b9b1c...9ab

Skrevet

Zip-loc poser har jeg, og bruker mye i både kjøl og frys. Men poenget med vakuum er jo at det tar vekk luften som får maten til å oksidere. Det er jo fortsatt luft i zip-loc poser og annen innpakning som folie og bokser. 

Jeg bruker f.eks lite kål, og det blir alltid noe igjen av kålhodet som jeg må kaste, samme med gulrøtter. Jeg prøver selvfølgelig å bruke det opp, men jeg er mye bortreist og gubben rører ikke grønnsaker når jeg ikke er hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også interessert i å høre om vakumpakket maskiner. 

Jeg bor alene, så trenger bare små porsjoner av gangen. Liker å kjøpe dato prisnedsatt mat. Feks kjøpte jeg en pakke med 4 hamburgere i går, men jeg spiser bare en av gangen. Når jeg åpner pakken og tar ut en, så kommer det luft inn til de andre. Jeg kunne da tenkt meg og vakumpakket en og en hamburger. Lager jeg gryter, så er det jo kjekt å lage feks 4 posjoner, spise en og vakumpakket 3 posjoner hver for seg.

Hvor finner jeg den mest mulig rimelige vakummaskin, som gjør jobben. Jeg har ikke mye penger, så hver hundrelapp teller.

Anonymkode: a5910...f0a

Skrevet

Det du skal fryse trenger du ikke vakumpakker til. Jeg bruker plastfolie til hamburgere. Synes jeg får det tett rundt burgeren. Ellers bruker jeg små plastbokser som jeg fryser porsjoner i. Biltema har bokser til helt ok priser.
Plastposene eller plast på rull en bruker til vakummaskiner er relativ dyr synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...