Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du får 71 åringer til å høres ut som et gammelt skinn som knapt nok har blodsirkulasjon igjen. 71 åringer er på alder med mine foreldre, og mine venners fireldre. De er pensjonister, og lever livets glade dager. De reiser en del, er mye mer sosiale enn noen gang, de går lange turer, er ute å spiser, har meldt seg inn i lag og foreninger, pusser opp, har hadedesignere som murer og planter i hagen, de trener styrke, har Daycruiser for å få vind i fjonene på ekstra varme dager. Det er på ingen måte synd på den generasjonen.  De har selv hatt foreldre som har stilt masse opp for dem. De er i grunnen mye mer egoistiske enn tidligere generasjoner. Jeg syns det høres flott ut at noen av dem stiller opp for barnebarna når foreldre ikke er tilstrekkelige, av uviss grunn. 

Anonymkode: ed5d5...57f

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får 71 åringer til å høres ut som et gammelt skinn som knapt nok har blodsirkulasjon igjen. 71 åringer er på alder med mine foreldre, og mine venners fireldre. De er pensjonister, og lever livets glade dager. De reiser en del, er mye mer sosiale enn noen gang, de går lange turer, er ute å spiser, har meldt seg inn i lag og foreninger, pusser opp, har hadedesignere som murer og planter i hagen, de trener styrke, har Daycruiser for å få vind i fjonene på ekstra varme dager. Det er på ingen måte synd på den generasjonen.  De har selv hatt foreldre som har stilt masse opp for dem. De er i grunnen mye mer egoistiske enn tidligere generasjoner. Jeg syns det høres flott ut at noen av dem stiller opp for barnebarna når foreldre ikke er tilstrekkelige, av uviss grunn. 

Anonymkode: ed5d5...57f

Helt enig, jeg hadde heller tatt meg av barnebarna enn å overlatt dem til barnevernet hvis datteren min var ustabil.

Anonymkode: 4449b...b64

• Liker 4
Skrevet

Det er helt klart mye meninger om det jeg skrev om 8 åringen. Mulig et dårlig sjakktrekk fra min side, det var rett og slett bare et konkret eksempel. Men det er også noe som bekymrer meg i tiden som kommer, ettersom de har vært mine naboer over flere år er dette små mennesker jeg bryr meg om. Han som ble spurt er også en nabo, så helt fremmed er han ikke. Jeg forsøkte å poengtere at hun bruker alle hun kan for hva de er verdt. Og jeg er mer bekymret for hva som kommer mer enn hva som har vært. Men omfanget av hele greia ble jeg ikke klar over før hun trengte hjelp av en person som har vanskelig for å si nei, 14 dager i strekk for å få flytta. Gratis hjelp og kjøring er sikkert helt topp det. Da var plutselig 1 + 1 blitt til 2, og jeg så det for hva det var. Har blitt brukt jeg å, for all del. Men det er ekstra vanskelig når det kommer til bestemor og de 5 barna,  oppi alt dette er det 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du? En som er sjalu for at denne bestemoren stiller opp og bygger relasjon med barnebarna sine?

Anonymkode: a8f80...0df

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Herremin hat. Hva er galt at bestemor ser til barna? Jeg vokste opp med at mine besteforeldre så til oss etter skole/bhg. Jeg tok med meg små søsken mine hjem fra skolen alt fra 12 til 13.30. Gikk hjem, der var besteforeldre mine de hadde mat klart osv. De passet på oss til foreldrene våres kom hjem alt fra klokka  16 til 20.

Skjønner heler ikke hvorfor bv ska blandes inn i at bestemor ser til. For vanligvis nå hvis bv kommer inn, ønsker de ofte å ha in  resten av familien. Så det selv da venn av sønnen ble inn der tok de å tok kontakt med besteforeldre og tanter, onkler osv for å høre im noen av de kunne bistå på eftan eller helg.

Og hvordan løste mange det før.  Fleste brukte besteforeldre til å hjelpe seg, men i dag hører en mer og mer at foreldre ikke vil at besteforeldre ska se til ungene. 

Skrevet

Tenker at en 71-åring i dag kan være sprek og fullt i stand til å ta seg av barnebarn på daglig basis. Hun er også et voksent menneske og i stand til å si ifra selv om hun ikke orker.

Jeg synes det er mer bekymringsverdig at mor prakker ungene på andre utenfor familien, som din venn. Men også her bør vennen din være i stand til å sette ned foten så han ikke blir utnytta.

Dersom mor virker veldig ansvarsløs og ungene veldig kontaktsøkende, kan det være aktuelt med bekymringsmelding til barnevernet. Som en annen bruker skrev, er jo slik oppførsel fra mor (sette fra seg ungene hos gud og hvermann) en gullgruve for voksne som vil utnytte barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mor var svært ung da hun fikk barn, så mor og bestemor har nok fått en uheldig dynamikk som fortsatt er basert på at et barn fikk barn. Nå er mor voksen, men relasjonen til bestemor har stått på stedet hvil. Der er mor fortsatt 18-19 og hjelpeløs med alt for stort ansvar, så bestemor er fortsatt den voksne, ansvarlige. 

Det mest uheldige er at hvis bestemor hadde klart å gradvis trukket unna oppbakkingen ettersom mor gikk inn i voksenlivet, så hadde neppe mor hatt 5 barn. Da hadde hun måttet ta hensyn til praktisk og økonomisk kapasitet. Så bestemors overhjelpsomhet har også hindret mors utvikling på en måte. Men - det er bestemor som nå først og fremst må sette grenser. Som må si til mor at du må passe ungene dine selv, når du har valgt å få 5 stykk så blir det lite hobbyer på noen år. Da må du passe dem selv hver dag, så kan de komme til meg på besøk nå og da.

Anonymkode: 0987a...508

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje mor er på jobb på ettermidddagene, ikkje ute å flaksar?

Anonymkode: b0778...d8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Umulig for utenforstående å vite hva som er greia her. Hvis jeg skal spekulere, i og med at det tross alt er det du gjør, så er det mest nærliggende å tro at det feiler denne unge kvinnen noe og at bestemor tenker at det er best at hun tar seg av barna. Det tror jeg jeg hadde gjort. Men så hadde jeg omløp nok til å ikke få barn da jeg var over 40, så hvis jeg noen gang kommer i den situasjonen så vil jeg være yngre selv.

Dette er noe å tenke på for den gjengen her inne som mener 40+ er en optimal alder å få barn på.

Anonymkode: 4449b...b64

🙄 gud bedre 

Anonymkode: 9064d...2dd

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

Herremin hat. Hva er galt at bestemor ser til barna? Jeg vokste opp med at mine besteforeldre så til oss etter skole/bhg. Jeg tok med meg små søsken mine hjem fra skolen alt fra 12 til 13.30. Gikk hjem, der var besteforeldre mine de hadde mat klart osv. De passet på oss til foreldrene våres kom hjem alt fra klokka  16 til 20.

Skjønner heler ikke hvorfor bv ska blandes inn i at bestemor ser til. For vanligvis nå hvis bv kommer inn, ønsker de ofte å ha in  resten av familien. Så det selv da venn av sønnen ble inn der tok de å tok kontakt med besteforeldre og tanter, onkler osv for å høre im noen av de kunne bistå på eftan eller helg.

Og hvordan løste mange det før.  Fleste brukte besteforeldre til å hjelpe seg, men i dag hører en mer og mer at foreldre ikke vil at besteforeldre ska se til ungene. 

Leste du alt eller??

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må legge til; det at mor plasserer sin 8 år gamle jente til en fremmed mann og forventer at han skal følge opp er ikke normalt, tenker dette er verdt å informere rette instanser om; bra fyren ikke er en dårlig type for denne mora er jo en gullgruve for de som ikke vil barn vel.. :( 

Anonymkode: b4540...621

Han høres ikke fremmed ut hvis han var med 1/2 mnd og hjelpe dem å flytte, da er han blitt en familievenn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min søster holdt på sånn da barna hennes var små. Hver helg ble de levert til min mor, mens hun selv var på fest. Min mor ble veldig sliten av dette, men ønsket jo selvsagt å passe sine barnebarn. Hun fikk liksom aldri være bestemor, men måtte mer oppdra desse barna. Problemet var vel mer at min mor ikke klarte å sette grenser for min søster, i frykt for at hun da ikke ville få se barnebarna.

Anonymkode: 20a8c...cca

AnonymBruker
Skrevet

Ille 🙄 

Og siden denne kvinnen ikke er 30 engang så har hun fortsatt 15 år på å lage flere unger. Hvor mange blir det tilslutt tenker jeg 😬🫢 

Føler med den bestemoren. Hun har vel hjerte av gull for barnebarna, og har helt sikkert gått noen runder rundt av frustrasjon, men siden hun setter barnebarna høyest får jo floksen bare fortsette 🫣

Anonymkode: 0bd20...11b

AnonymBruker
Skrevet

Så bestemor er godt over 40 når hun får barn og moren får barn som tenåring?

Om dette er greit eller ei vet ingen av oss. Du får snakke med bestemoren først 

Anonymkode: 6ea07...d75

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Leste du alt eller??

Mannen er da ikke fremmed når de har kjent hverandre i over 6 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke problemet med at bestemoren passer ungene om hun er frisk og ønsker det. For 30 år siden hadde dette vært helt normalt, nå er det ikke det fordi de fleste 70- åringer skal til syden, på yoga, vinsmaking , realisere seg selv osv. allikevel , det er da bare hyggelig at hun vil være med barnebarna. 
Er kompisen din pedofil som det dukker opp teori om her?  Om du har mistanke om det må du selvsagt varsle. 
hvilken relasjon har din kompis til denne damen? Han må jo bare lære seg og si nei. 

Anonymkode: 1dc1d...026

Skrevet

Nei. ikke greit. Man bør ta seg av sine egne barn. Misliker folk som popper ut flere unger og som ikke gidder å ta ansvar etterpå👎

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det høres greit ut, men det er vel ikke så enkelt å gjøre noe med det for noen andre enn den 71 år gamle bestemoren, som må sette ned foten. 
Denne kompisen som blir utnyttet må også sette ned foten. 
Man kan evt kontakte barnevernet, men spørs om det kommer så mye ut av det. 
Dessverre er det noen som puler på seg flere unger enn de klarer å ivareta… hun høres veldig umoden ut. Men det er et godt stykke fra umoden til omsorgssvikt. 

Anonymkode: d5e45...da3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis mor er under 30 og bestemor er 71 så har bestemor vært en veldig voksen mor når hun fikk sin datter. Har bestemor mange barn hun også og dette var yngste ? Er dette kulturelt ? Eller ..? 

Anonymkode: b4540...621

Veldig voksen vil si over 60, så her overdriver du! Drøyt å kalle noen på 40 veldig voksen. Man er voksen punktum 

Anonymkode: 1c3e9...5f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til de unge mødrene (antageligvis ) som fordømmer at den 71 år gamle bestemoren fikk barn som 40-åring og nå har seg selv å takke: hvis datteren hennes hadde ventet litt lenger med å få barn hadde hun kanskje vært i bedre stand til å ta vare på dem selv?  Hvis du ikke kan ta vare på barn når du er over 40 fikk du mest sannsynlig barn som ung og er utslitt når du er 40. Eller du har dårlig helse. Eller bare dårlig innstilling. Er så drittlei av mom shaming basert på alder🤮

Anonymkode: 1c3e9...5f0

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...