AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #1 Skrevet 6. juni 2025 Jeg og samboer har lenge snakket om at vi ønsker oss en katt, men det har bare blitt med praten inntil nå. Vi har hatt katt tidligere da vi bodde en annen plass i landet, og har snakket om at vi kunne tenke oss en voksen katt dersom vi skulle få oss en ny. Nå har vi fått tilbud om å overta en 7 år gammel katt fra noen bekjente som ikke har mulighet til å ha den lenger selv, og vil avlive den dersom ingen kan overta den. "Problemet" er bare at jeg er gravid... Vet om alt med graviditet og toxo og alle forholdsregler man må ta knyttet til det. Jeg har også vokst opp med katt og vet hvilket ansvar som kommer med det. Det jeg derimot bekymrer meg for, er hvordan denne katten og baby vil komme overens når den tid kommer. Den er ikke vant med små barn, men slik er det vel for alle katter når det kommer en førstefødt i hus. Noen med erfaring fra å overta katt midt i graviditeten? Er så usikker på hva vi bør gjøre. Har veldig lyst at barnet skal vokse opp med og være vant med dyr, og vi har ønsket oss både katt og barn lenge. Anonymkode: 5df7b...7ae
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #2 Skrevet 6. juni 2025 Vi fikk katt mens jeg var høygravid. Mannen tok dokassen. Katt og baby var aldri alene sammen. Katten fikk ikke være i samme rom som baby når hun sov. Vi har vært strenge med barna om å respektere pus. Strengt nei til å dra i halen, rive i pelsen og løfte pus. Pus er glad i barna. Hun elsker å bli børstet av dem, sover i sengene deres og elsker å være midtpunktet. Anonymkode: d5ee3...8b6 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #3 Skrevet 6. juni 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi fikk katt mens jeg var høygravid. Mannen tok dokassen. Katt og baby var aldri alene sammen. Katten fikk ikke være i samme rom som baby når hun sov. Vi har vært strenge med barna om å respektere pus. Strengt nei til å dra i halen, rive i pelsen og løfte pus. Pus er glad i barna. Hun elsker å bli børstet av dem, sover i sengene deres og elsker å være midtpunktet. Anonymkode: d5ee3...8b6 Så fint å høre en historie hvor det har gått bra. Man leser jo alt mulig om hvor galt det kan gå, men vet jo at det finnes solskinnshistorier. Man vet vel bare aldri hva man får før man står i det 😅 Fikk dere en kattunge eller en voksen pus? Anonymkode: 5df7b...7ae
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #4 Skrevet 6. juni 2025 Jeg hadde katt fra før da, men den har aldri likt barn. Den gir 100% faen i babyen, tok 3 uker før den i det hele tatt gikk bort og lukta på 😂 Nå er baby 3 måneder og katta har hverken vært borti baby eller tingene hennes (seng, vogn, vugge, etc). Veldig rart egentlig siden hun bruker å teste alt som kommer inn døra som seng. Vi overlater de aldri alene med hverandre, og katta får ikke inn på soverommet (men det fikk hun ikke før heller). Mannen tok kattekassa, og jeg støvsugde og vaska over plassene hennes oftere. Det tar en katt rundt 3 måneder å bli vant til en ny situasjon, så det passer fint at pus rekker å bli vant til dere og hjemmet før baby kommer. Men ikke bli overrasket om pus behandler deg annerledes før og etter fødsel; de kan oppføre seg annerledes med gravide. Anonymkode: b6d66...4d7 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #5 Skrevet 6. juni 2025 Jeg ble gravid 1 måned etter vi fikk katt. Det har gått veldig bra. Mannen tok kattedoen under graviditeten. Vi kjøpte inn babyutstyr tidlig slik at kattene ble vant til å ha det i hus. Katter er sensitive for forandringer som ommøblering eller nye møbler ("alle katter har aspergers"), og det kan derfor være greit å få dette i hus tidlig. Da opplever de babytingene som en naturlig del av hjemmet når babyen kommer. Det er mange tips på nett om hvordan forberede katten på baby. Jeg husker ikke alt nå, men det overnevnte er i hvert fall lurt å tenke på. Anonymkode: 49da3...de4 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #6 Skrevet 6. juni 2025 Null problem☺️ mannen må ta kattedoen. Og voksen katt er bedre enn kattunge sammen med baby. Anonymkode: 06cbd...673 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #7 Skrevet 6. juni 2025 Ts her, takk for svar. Jeg må innrømme at jeg er veldig spent på hvordan det skal gå når babyen kommer, og om katten i det heletatt kommer til å trives hos oss før det. Vil jo ikke måtte utsette den for nok en flytting. Det er heldigvis fortsatt noen måneder til babyen kommer, så hvis vi lander på å overta den, håper jeg jo at vi har rukket å blitt godt kjent innen den tid og at den har funnet seg tilrette her. Anonymkode: 5df7b...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #8 Skrevet 6. juni 2025 Dette er forresten en utekatt som visstnok er veldig selvstendig. Den er ikke vant med barn, men er ifølge eierne mest opptatt av seg selv og sitt. Tenker jo i utgangspunktet at det er en fordel med en katt som allerede er ferdig "opplært" mtp renslighet, oppdragelse osv, enn en kattunge som må lære alt helt fra scratch. Ts Anonymkode: 5df7b...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2025 #9 Skrevet 7. juni 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Så fint å høre en historie hvor det har gått bra. Man leser jo alt mulig om hvor galt det kan gå, men vet jo at det finnes solskinnshistorier. Man vet vel bare aldri hva man får før man står i det 😅 Fikk dere en kattunge eller en voksen pus? Anonymkode: 5df7b...7ae Kattunge Ca.6 mnd gammel da vi fikk henne. Anonymkode: d5ee3...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #10 Skrevet 11. juni 2025 Ingen problem med katt og baby hos meg ihvertfall. Ingen av dem er spesielt intrissert I baby. 🙂 Anonymkode: 8db6a...b8a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #11 Skrevet 12. juni 2025 Ikke relatert til når jeg var gravid, men vi fikk en katt som mjauet og mjauet hele natten lang. Den stod også å skrapte opp dørene på natten mens den mjauet etter oss. Jeg er evig glad vi ikke fikk den katten når jeg var Gravid eller hadde født for vi sov nesten ingenting når vi hadde den pusen. Anonymkode: 9e991...8d0
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2025 #12 Skrevet 20. juni 2025 Oppdatert fra ts her. Vi har bestemt oss for å overta katten og hentet henne i går. Så langt har det gått veldig bra. Hun er veldig rolig og snill, gjør ikke så mye av seg. Naturligvis spent på hvordan det blir når babyen kommer, men satser på at det går bra. ☺️ Anonymkode: 5df7b...7ae 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #13 Skrevet 22. juni 2025 Så koslig med katt, gratulerer❤️ Her gikk det veldig fint med katt og baby (og etterhvert større barn). Er jo veldig mange som har både katt og barn Om det er utekatt og baby skal sove i vogn ute ville jeg hatt nett på vogna. Jeg lot aldri min baby sove i rom der kattene var uten at jeg passet på. Ikke fordi de er slemme men fordi de kan legge seg på baby eller i vogna fordi det er varmt og koslig og da kvele babyen. Passer og alltid på at barnet er snill med kattene såklart. Øvde på det fra tidlig. Anonymkode: 017e2...14a 1
Rødstrupa Skrevet 22. juni 2025 #14 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 22.00): Jeg og samboer har lenge snakket om at vi ønsker oss en katt, men det har bare blitt med praten inntil nå. Vi har hatt katt tidligere da vi bodde en annen plass i landet, og har snakket om at vi kunne tenke oss en voksen katt dersom vi skulle få oss en ny. Nå har vi fått tilbud om å overta en 7 år gammel katt fra noen bekjente som ikke har mulighet til å ha den lenger selv, og vil avlive den dersom ingen kan overta den. "Problemet" er bare at jeg er gravid... Vet om alt med graviditet og toxo og alle forholdsregler man må ta knyttet til det. Jeg har også vokst opp med katt og vet hvilket ansvar som kommer med det. Det jeg derimot bekymrer meg for, er hvordan denne katten og baby vil komme overens når den tid kommer. Den er ikke vant med små barn, men slik er det vel for alle katter når det kommer en førstefødt i hus. Noen med erfaring fra å overta katt midt i graviditeten? Er så usikker på hva vi bør gjøre. Har veldig lyst at barnet skal vokse opp med og være vant med dyr, og vi har ønsket oss både katt og barn lenge. Anonymkode: 5df7b...7ae
Rødstrupa Skrevet 22. juni 2025 #15 Skrevet 22. juni 2025 Hadde droppet katt og konsentrert meg om barnet som skal komme. Du har ingen erfaring med noen av delene. Katt kan gi allergi og er dessuten litt uforutsigbare vesener. Du overtar ikke en katt for å please dine venner. Helt feil grunnlag!
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2025 #16 Skrevet 23. juni 2025 Rødstrupa skrev (11 timer siden): Hadde droppet katt og konsentrert meg om barnet som skal komme. Du har ingen erfaring med noen av delene. Katt kan gi allergi og er dessuten litt uforutsigbare vesener. Du overtar ikke en katt for å please dine venner. Helt feil grunnlag! Ts har fått katten og det går enn så lenge bra Anonymkode: d5ee3...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #17 Skrevet 24. juni 2025 Rødstrupa skrev (På 23.6.2025 den 0.47): Hadde droppet katt og konsentrert meg om barnet som skal komme. Du har ingen erfaring med noen av delene. Katt kan gi allergi og er dessuten litt uforutsigbare vesener. Du overtar ikke en katt for å please dine venner. Helt feil grunnlag! Jeg er som sagt oppvokst med katt, og har hatt katt hele livet bortsett fra da jeg studerte og de siste tre årene. Så jeg vet veldig godt hvordan katter kan være. Men nå har vi nå valgt å overta katten, og det har gått over all forventning. Anonymkode: 5df7b...7ae 1
Rødstrupa Skrevet 25. juni 2025 #18 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 13.20): Jeg er som sagt oppvokst med katt, og har hatt katt hele livet bortsett fra da jeg studerte og de siste tre årene. Så jeg vet veldig godt hvordan katter kan være. Men nå har vi nå valgt å overta katten, og det har gått over all forventning. Anonymkode: 5df7b...7ae Du sier du er gravid!? Hvordan kan du mene at det er gått over all forventning når babyen ikke er kommet ennå? Det er jo da du får testet det….
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #19 Skrevet 25. juni 2025 Gikk bra med katter og baby her. Jeg passet på så klart. Hadde kattene fra før. De ble ikke sjalu og baby gråt heldigvis veldig lite. Anonymkode: ed062...45a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #20 Skrevet 27. juni 2025 Rødstrupa skrev (På 25.6.2025 den 16.15): Du sier du er gravid!? Hvordan kan du mene at det er gått over all forventning når babyen ikke er kommet ennå? Det er jo da du får testet det…. Jeg har ikke sagt at det har gått over all forventning med katten og babyen, det hadde jo vært en rar ting å si før babyen er født 😉 Men jeg uttrykte også bekymring rundt hvorvidt katten kom til å trives hos oss og hvor fort den ble vant til oss og den nye boplassen FØR babyen kommer. Og DET har gått over all forventning. Hvordan det går med baby og katt er jo umulig å vite på nåværende tidspunkt, det sier seg selv... Anonymkode: 5df7b...7ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå