AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Jeg er ofte hjemme alene med mine to små (4 mnd og 2 år). Hvordan klarer folk å legge to barn samtidig på en god måte? problemet mitt er at 2 åringen skravler i vei ved leggetid, og vekker baby. I kveld har jeg klart å få baby til å sove i sengen sin, men 2 åringen vekker han 5-6 ganger.. Brukte totalt 3 timer på leggetiden i kveld, og er utslitt. Hjelp? Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 1b200...14a
Surriball Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Jeg legger eldste først, med baby i bæreselen. Så legger jeg baby. 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Må få eldste i søvn først på et eller annet vis. Hos oss var det VELDIG vanskelig. 25 mnd mellom barna. Endte opp med at vi måtte være to lenge. Anonymkode: aee04...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ofte hjemme alene med mine to små (4 mnd og 2 år). Hvordan klarer folk å legge to barn samtidig på en god måte? problemet mitt er at 2 åringen skravler i vei ved leggetid, og vekker baby. I kveld har jeg klart å få baby til å sove i sengen sin, men 2 åringen vekker han 5-6 ganger.. Brukte totalt 3 timer på leggetiden i kveld, og er utslitt. Hjelp? Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 1b200...14a Jeg legger baby først mens 3 åringen sitter i stua å leser bok, leker eller ser litt barne tv. Så legger jeg 3 åringen (ikke på samme rom, da vekker han babyen). Anonymkode: 5932c...d8f 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Hvordan er sovesituasjonen, har 2-åringen eget rom fx? Stod i samme båt da vi fikk nr 2, og er enda mye alene med de. I begynnelsen da baby var for liten til å ha en egentlig «leggetid» ble det mye å sitte og amme i gyngestol mens eldste la seg, og jeg måtte ha én fot på sengen som eldste kunne holde i. I tillegg hadde jeg en bedsidecrib med hjul, så jeg kunne legge baby ned i den hvis hun sovnet og trille henne ut av eldstes rom. Andre ganger satt baby i bilstol imens. Det blir veldig snart litt lettere, når du kan legge baby først 🥰 Anonymkode: 99a13...e37 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Baby i ringslynge/sele mens man legger den eldste. Også baby etterpå. Anonymkode: 0c098...4a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ofte hjemme alene med mine to små (4 mnd og 2 år). Hvordan klarer folk å legge to barn samtidig på en god måte? problemet mitt er at 2 åringen skravler i vei ved leggetid, og vekker baby. I kveld har jeg klart å få baby til å sove i sengen sin, men 2 åringen vekker han 5-6 ganger.. Brukte totalt 3 timer på leggetiden i kveld, og er utslitt. Hjelp? Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 1b200...14a Vel jeg har tvillinger så har vært vandt til det , men alle barn er jo forskjellig. men har alltid lagt ett barn først så det andre. Da har det ene barnet sett på tv eller noe imens. i ditt tilfelle ville jeg lagt 2 åringen først eller hver sitt rom. Anonymkode: d978e...f28 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Ville lagt baby først sånn at du har god tid til største Anonymkode: c06bf...d5e
Fighter83 Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni Når mine var så små så prøvd jeg alltid å få den minste til å sovne først hvis ikke så måtte denne være i bæresæle eller ligge i lekegrind til eldste var lagt. Eldste sovnet ofte veldig raskt.
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vel jeg har tvillinger så har vært vandt til det , men alle barn er jo forskjellig. men har alltid lagt ett barn først så det andre. Da har det ene barnet sett på tv eller noe imens. i ditt tilfelle ville jeg lagt 2 åringen først eller hver sitt rom. Anonymkode: d978e...f28 Tvillinger må vel i dette tilfellet være enklere enn ulik alder? Vi har en på 2,5 og en på 2 mnd, foreløpig har ingen av oss vært alene på kvelden, men det skjer neste uke. Babyen er så liten at den ikke har leggetid enda, så jeg håper det fungerer med bæresjal på minste mens jeg legger eldste. Anonymkode: a0224...a5f
AnonymBruker Skrevet 6. juni #11 Skrevet 6. juni 2 åringen har eget rom, baby sover inne med meg i egen seng eller i min seng. Når jeg legger baby først hender det at 2 åringen roper på meg om jeg blir borte for lenge, eller så våkner ofte baby mens jeg legger 2 åringen og jeg endre med å løpe mellom, med 2 åringen som også løper etter. Baby er så trøtt mye tidligere enn 2 åringen, så vanskelig å legge eldste først. Men bæresele er jo et alternativ. ts Anonymkode: 1b200...14a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #12 Skrevet 6. juni Baby i bæresele mens jeg la 2 åringen. Om babyen sovnet før 2 åringens leggetid, ble baby lagt i sengen sin på mitt rom først. Var alene med de på fulltid, så hadde aldri noe valg, men det var heller aldri ett problem. Anonymkode: c9614...1fb 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #13 Skrevet 6. juni Det finnes ikke noen fasit på det i hvert fall. Og hva som funker går gjerne i perioder, det gjorde det i hvert fall her. Jeg fikk ikke til å ha babyen i bæretøy fordi toåringen ble så sjalu da, og ville også være i bæretøy. En periode ammet jeg babyen i søvn mens jeg leste eller sang for storesøster. Hun ble sjalu da også, men babyen sovnet relativt fort på den måten, og så kunne jeg gi storesøster full oppmerksomhet etterpå. Så sluttet det å være så enkelt og greit å amme babyen i søvn, og da var det en periode jeg la begge to i vår seng (mannen jobber offshore, så det gjaldt når han ikke var hjemme), og hadde ett barn i hver armkrok. Det har også fungert i perioder, og også da sovnet babyen raskere enn den eldste. Da de ble litt eldre, fikk storesøster velge mellom å være med å legge babyen eller å høre på musikk eller lydbok imens. Da var det til tider en kamp mot klokka for at ikke lydboken skulle bli ferdig og storesøster rope på akkurat feil tidspunkt. Derfor gikk jeg etter hvert over til å legge dem sammen på samme rom igjen, og storesøster ble godt vant til at hvis babyen sovnet så fikk hun min fulle oppmerksomhet, så hun var som regel stille for at det skulle gå fortere. Anonymkode: a8fb0...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #14 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er ofte hjemme alene med mine to små (4 mnd og 2 år). Hvordan klarer folk å legge to barn samtidig på en god måte? problemet mitt er at 2 åringen skravler i vei ved leggetid, og vekker baby. I kveld har jeg klart å få baby til å sove i sengen sin, men 2 åringen vekker han 5-6 ganger.. Brukte totalt 3 timer på leggetiden i kveld, og er utslitt. Hjelp? Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 1b200...14a Du gjør ingenting feil, du prøver å være en god mamma til to, men er bar ett menneske. Enten må barna på hvert sitt rom, eller «masekoppen» må legges først og sove før baby får fred til å sovne. Alternativt, om du har lite plass, må baby legges i stuen og flyttes når hen sover, eller ligge i vogn eller flyttbar seng et annet sted i boligen. Toåringen forstår ikke at hen vekker babyen, og babyen trenger fred til å sove, så de kan bare ikke legges samtidig på samme rom. Og to åringen er som han er.. Anonymkode: ad59d...16c 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #15 Skrevet 6. juni Jeg la 2åringen først (frem til babyen begynte å sovne tidlig). Babyen lå enten i bæresele, i armene mine, i senga med storesøster eller i vippestol på gulvet inne hos storesøster. Alt etter ungenes humør den aktuelle kvelden. Anonymkode: 68262...a5e
AnonymBruker Skrevet 6. juni #16 Skrevet 6. juni Jeg la eldste først. Da lå jeg i sengen og leste en bok, mens minstemann ble ammet/matet med flaske. Så sang vi godnattsang, og gikk ut. Selvsagt kommer en toåring til å rope på deg når du legger yngstemann først om Du er borte litt lenge for å lenge og han er våken. Det er jo ikke store kroppen, så skjønner han ikke vil sitte alene i stuen. Anonymkode: 66f62...0e8
AnonymBruker Skrevet 6. juni #17 Skrevet 6. juni Yngste sov ikke alene i seng men kunne ligge litt alene i vogn. Så la baby først i vogn, la så 2åringen og så flyttet jeg baby (og meg) i seng etterhvert. Når eldste ble større fikk han se barnetv mens jeg la yngste. Vi har stort sett vært to men gjorde det sånn når vi var alene. Anonymkode: f4994...abd
AnonymBruker Skrevet 6. juni #18 Skrevet 6. juni Nå må vi legge baby og være stille, slik at du og jeg kan kose oss med bok/sang etterpå. En gulerot som gjør samarbeidet og utfallet ønsket. Bruk så en halvtime på kos, prat, sang eller bok med eldste. Istedenfor 3 timer frem og tilbake. Anonymkode: 7e654...62d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #19 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tvillinger må vel i dette tilfellet være enklere enn ulik alder? Vi har en på 2,5 og en på 2 mnd, foreløpig har ingen av oss vært alene på kvelden, men det skjer neste uke. Babyen er så liten at den ikke har leggetid enda, så jeg håper det fungerer med bæresjal på minste mens jeg legger eldste. Anonymkode: a0224...a5f Godt mulig , men spørs nok på barna da tvillinger kan være veldig ulike. Nå når de er større er de like iht legging, men når de var små så måtte en bysses i søvn og den andre ikke, men måtte ligge ved. så hadde vi også leggetid fra starten av slik at vi kom inn i en god rutine Anonymkode: d978e...f28
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juni #20 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ofte hjemme alene med mine to små (4 mnd og 2 år). Hvordan klarer folk å legge to barn samtidig på en god måte? problemet mitt er at 2 åringen skravler i vei ved leggetid, og vekker baby. I kveld har jeg klart å få baby til å sove i sengen sin, men 2 åringen vekker han 5-6 ganger.. Brukte totalt 3 timer på leggetiden i kveld, og er utslitt. Hjelp? Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 1b200...14a Nå er det lenge siden jeg hadde en baby på 4 mnd, men «legger» man så små babyer? De har vel litt sin egen søvnrytme og ikke noe «sengetid» fra 19.00-06.00 akkurat?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå